Mille alalle soveltuu tarkkaavaisuushäiriöinen?
Älykkyyttä kyllä olisi, mutta keskittymis- ja kuunteluvaikeudet haittaavat vähän kaikkea elämässä :(
Kommentit (25)
Niin. Ne haittaavat myös kaikissa ammateissa. Jotkut ovat hyviä ihmisten kanssa eli asiakaspalveluun, esimerkiksi myyjäksi jos ala ei ole liian monimutkainen. Mutta esimerkiksi hoitoala on liian vastuullinen. Siellä ihmisten henki voi olla kiinni siitä, kuunteleeko työntekijä ohjeita.
riippuu aika paljon älystä.
Jos normi tyyppi niin riittää joku missä kunnon tarkat rutiinit.
sitte semmonen jolle ei mikään riitä ja joka tunti pitää ollauusia erilaisia haasteita, niin en edes keksi.
Vierailija kirjoitti:
riippuu aika paljon älystä.
Jos normi tyyppi niin riittää joku missä kunnon tarkat rutiinit.
sitte semmonen jolle ei mikään riitä ja joka tunti pitää ollauusia erilaisia haasteita, niin en edes keksi.
Joo, ADHD onkin tosi hyvä seuraamaan rutiineja...
Työntekeminen ei kannata. Lottoaminen ja kaikki rahapelaaminen ja kaikenlainen omapäinen unelmointi kannattaa.
Älä ainakaan tule meille töihin, korjataan vieläkin virheitä sen edellisen adhd-harjoittelijan jäljiltä.
Kun ei sitten mikään neuvo pysynyt päässä edes kahta minuuttia.
vaativan erikoisalan asiantuntija.vaativan alan asiantuntija.
vaanjoo. Kyllä joillekkin adhd-tyypeille nimenomaan sopii kun on tiukat rutiinit, mutta ei tod. kaikille.
sitä adhdeetä on aika montaa lajia.
Eräopas, rekkakuski, maanviljelijä, myyntiedustaja. Nää on itse asiassa sellaisia, joita tunnen näistä ammateista ja ovat aika ylienergisiä tyyppejä.
Mille tahansa, todella yksilöllistä miten vaikuttaa, esim. joillakin voi olla oppimisvaikeuksia, ei kaikilla. Siihen mikä omalta tuntuu.
Vierailija kirjoitti:
Eräopas, rekkakuski, maanviljelijä, myyntiedustaja. Nää on itse asiassa sellaisia, joita tunnen näistä ammateista ja ovat aika ylienergisiä tyyppejä.
Ylienerginen ei ole sama kuin addi
Sellainen, mikä sua kiinnostaa. Siis oikeasti todella kiinnostaa. Itse toimin asiantuntijatyössä oman kiinnostukseni parissa ja keskittyminen säilyy, kun aihe vain imaisee mukaansa niin tehokkaasti. Mulla siis add.
Auttaako vai häiritseekö sulla häiriötekijät? Mulla ne vie osan kierroksista pois, nukunkin valot päällä että saan rauhoituttua edes vähän. Liian rauhallinen ympäristö taas saa ajatukset heti karkailemaan.
Ei tähän voi antaa yksiselitteistä vastausta, kun riippuu niin paljon sun ongelmiesi laadusta.
Itselläni on tosi lyhyt keskittymis-aikaikkuna, siis pystyn kyllä keskittymään, mutta vain lyhyitä aikoja kerrallaan. Ongelmia on asioiden aloittamisen kanssa ja toiminnanohjauksessa jonkun verran muutenkin. Kiire parantaa keskittymistäni, jos on liian vähän tehtävää niin passivoidun, enkä halua tehdä niitä vähiäkään mitä pitäisi, enkä tosiaan keksi niitä mitä voisi aloittaa luppoajalla.
Oma hyvä työpaikkani: farmaseutti erittäin vilkkaassa apteekissa. En tee virheitä, koska tarkistan ja tuplatarkistan, se on automaatio. Asiakasvirta ohjaa toimintaani automaattisesti, asiakas tulee ja asiakas lähtee. Ei pitkiä projekteja, vaan jokainen asiakas on eri tapaus -> jaksan keskittyä aina sen aikaa.
Jos ei olisi tällaista että päätoimenkuvani on asiakasvirtojen (tai muiden automaattisten aikataulujen) mukaan ohjautuva, niin paras (helpoin) työpaikka olisi varmaan sellainen missä aika hyvin tulee käskyjä esimieheltä. Hankalin minulle olisi sellainen, missä pitäisi itse olla oma pomonsa.
Ja ei, en ole etukäteen keksinyt tätä millaiselle alalle sovellun, vaan sattumankauppaa ja menneiden tapahtumien analysointia tämä on. Nyt olen nelikymppinen, kerran jo alaa vaihtanut, haaveilen haasteellisemmata työstä. Ajattelen niin, että itsetuntemus auttaa ongelmien selättämisessä. Kun tunnistaa omat ongelmakohtansa, ei tarvitse antaa niiden rajoittaa niin paljoa, vaan voi keksiä keinoja niiden helpottamiseksi.
Kaikki sellainen työ, mikä vaatii nopeaa reaktiota ja päätöksentekotaitoa: ensihoitaja, palomies, juontaja, opas, elämystuottaja, myyntityö jne.
Työ ei saa olla istumatyötä samojen rutiinien äärellä, vaan mielellään työnkuvaan kuuluu liikkumista runsain määrin.
Kannattaa myös hankkia useampi ammatti. Ennakoida, että kohta lähdetään taas kuin jäädä roikkumaan sitten tyhjän päälle kerta laakista kyllästyttyään.
Kaikissa ammateissa joutuu kuitenkin johonkin keskittymään, mutta kun sen kyvyttömyytensä tietää ja tunnistaa kannattaa silloin vähän pinnistellä oppiakseen nekin rutiinit.
Mieti myös voitko helpottaa keskittymisvaikeuksia hiplaamalla jotakin liinaa tai stressipalloa tms.
Usein keskittymisongelmaisten suurin ongelma on se, että edellytetään keskittyvän samalla tavalla kuin ns normit ihmiset. Itse olen adhd ja pystyn keskittymään hyvin lyhyen aikaa, joten teen paljon asioita juurikin sen lyhyen aikaa ja montaa kerralla. Virheitä ei niin tule, vaan olen tavanomaista tehokas.Olen saanut taistella sen oikeuteni puolesta, kun hitaasti perässä kömpivät ns normit haluavat tasapäistää minua heidän tasolleen.
adhd-rouva kirjoitti:
Kaikki sellainen työ, mikä vaatii nopeaa reaktiota ja päätöksentekotaitoa: ensihoitaja, palomies, juontaja, opas, elämystuottaja, myyntityö jne.
Työ ei saa olla istumatyötä samojen rutiinien äärellä, vaan mielellään työnkuvaan kuuluu liikkumista runsain määrin.
Kannattaa myös hankkia useampi ammatti. Ennakoida, että kohta lähdetään taas kuin jäädä roikkumaan sitten tyhjän päälle kerta laakista kyllästyttyään.
Kaikissa ammateissa joutuu kuitenkin johonkin keskittymään, mutta kun sen kyvyttömyytensä tietää ja tunnistaa kannattaa silloin vähän pinnistellä oppiakseen nekin rutiinit.
Mieti myös voitko helpottaa keskittymisvaikeuksia hiplaamalla jotakin liinaa tai stressipalloa tms.
Usein keskittymisongelmaisten suurin ongelma on se, että edellytetään keskittyvän samalla tavalla kuin ns normit ihmiset. Itse olen adhd ja pystyn keskittymään hyvin lyhyen aikaa, joten teen paljon asioita juurikin sen lyhyen aikaa ja montaa kerralla. Virheitä ei niin tule, vaan olen tavanomaista tehokas.Olen saanut taistella sen oikeuteni puolesta, kun hitaasti perässä kömpivät ns normit haluavat tasapäistää minua heidän tasolleen.
Oikein sovellettuna adhd on melkein enemmän etu kuin haitta. Pitää vain löytää se työtehtävä mikä pitää vireystason korkealla.
Lentokapteeniksi tai kirurgiksi.