Mitä tapahtuu, jos jää " kiinni" sokerirasituksessa?
Moi kaikki,
Eilinen varaterkkari rupesi puhumaan että pitäisi painonnousun vuoksi tehdä sokerirasitustesti. Sanoin kyllä että esikoisesta nousi paino samaa tahtia eikä koskaan edes ollut plussalla sokerit pissassa (ei myöskään tässä raskaudessa), tyttökin painoi 3,4 kg eli ei ollut iso vauva.
Jäi silti mietityttämään että mitäs sitten...
Eli mitä sen jälkeen tapahtuu jos sokerirasituksessa arvot ovatkin koholla?
Ruokavaliolle annetaan ohjeet, sen tiedän, mutta niitä ohjeita olen suurpiirteisesti noudattanut joka tapauksessa. Tapahtuuko jotain arvojen kontrollia, verikokeita vaiko pelkkiä pissakokeita?
Kiitos :)
Coe rv 22+4
Kommentit (10)
minulla itsellä tehtiin myös sokerirasitus testi pelkän painonnuosun perusteella, ei ollut virtsassa sokeria tms. poikkeavaa koko raskausaikana.
rasituksessa kuitenkin paastoarvo ja 1h arvo hieman koholla, 2h arvo normaali. tällä perusteella kävin vuorokausiseurannassa naistenklinikalla jossa otettiin 4h välein verikoe(yksi suonesta ja loput sormenpäästä)
minulla arvot vuorokausiseurannassa normaalit jonka takia pelkät dieetti ohjeet ja 1kk välein verensokerin paastoarvot ja käynti naistenklinikalla, jolloin yleensä ultra jossa tarkistettiin vauvan kasvua.
toisessa raskaudessa sokerirasitus ensimmäisen raskauden tulosten perusteella ja silloin 1h arvo koholla, muut arvot normaaleja. sen seurauksena loppu raskaus 1kk välein terveysasemalla tarkastamassa sokerien paastoarvo. itse kyllä sain luvan ottaa arvot kotona omalla mittarilla.
mutta siis, nämä käytännöt kyllä vaihtelee todella paljon riippuen paikkakunnasta.
Sanoitte arvojen seuraamisesta kotona, miten se tapahtuu? Edelleenkö jollain verinäytteillä?
Coe
elikkä verensokerimittarilla otetaan, siis tippa verta sormenpäästä mittarin liuskaan ja siitä se kone sen sitten laskee.
Niin mulle kävi,eli sairaalassa tehtiin testi ja samantien jouduin sisälle jäämään opetteleen insuliinin pistämistä koska arvot liian korkeat ja aikaisemmin sitä ei ollut huomattu.
Eli siinä vaiheessa pelkkä ruoka valio ei auttanut enään mitään.
Jopa aika tärkeä juttu... :D
Eli mies kyseli että mitä haittaa raskausdiabeteksestä on. En osannut sanoa muuta kuin että vauva voi kasvaa isoksi. Osaisko joku valaista?
Coe
Sokereista en mitään tiedä.. :) Tulin vaan vielä onnittelemaan coea, kun huomasin sun kirjotuksen. Hyvin on jo sullakin viikkoja kertynyt. Saitteko selville jo kumpi siellä köllii?
calathea 30+5
itselläni oli eka raskaudes koholla ja loppu raskauden mittasin sokeriarvoja.sain neuvolasta mittarin,piikit ja testiliuskat ja kirjasin vihkoon kaikki mitä ja millon suuhuni pistin. nyt on tulossa toinen vauva ja neuvolan täti passittaa tämänkin raskauden aikaan rasitukaeen koska ekassa oli koholla...
Riippuu tosiaan arvoista, mitä sokerirasituksessa narahtamisen jälkeen tapahtuu. Mulla oli edellisessä raskaudessa pelkkä paastoarvo lievästi koholla, joten selvisin pelkällä ruokavaliolla. Neuvolassa seurattiin loppuraskaus tuota paastoarvoa.
Onneksi otin ruokavalion ihan tosissani - tosin olin tuolloin huolestunut vain omasta painonnousustani (koko raskauden saldo himpun alle 30 kg). Nyt jälkikäteen olen miettinyt, miksen saanut tietoa raskausdiabeteksen muista vaikutuksista.
Vaikutuksia on paitsi itselle (altistaa tyypin II diabetekselle raskauden jälkeen), vielä enemmän vauvalle. Koska äidin elimistö ei pysty käsittelemään sokeria kunnolla, osan siitä joutuu käsittelemään vauvan keskeneräinen elimistö. Tämä on iso rasitus vauvan elimistölle, varsinkin haimalle. Tuo vauvan (ja oma) lihominen (iso koko) on vain yksi sivuvaikutus.
Järkytyin synnytyksen jälkeen, kun vauvan sokereita seurattiin tiiviisti verikokein. Onneksi kaikki oli meillä hyvin, mutta tajusin vasta tuolloin, että huonostikin olisi voinut käydä.
Nyt aloin kiinnittää huomiota syömisiini jo heti plussatestistä. Eipä terveellisestä ruokavaliosta ainakaan haittaa ole :)
- Pomelo, rv 8+2
nostan, kun on taas puhetta aiheesta.
Mulla sokerit olivat 2h rasituksessa patologiset, eli paasto oli 6.1 ja 2h arvo oli päälle 8. Jouduin kotona seuraamaan arvojani 3vrk ajan ja samalla kirjaamaan kaiken mitä syön ja mihin aikaan. Terkkari ja ravitsemusterapeutti sitten päättivät että laittavat lähetteen vuorokausiseurantaan mahdollisen insuliinin aloituksen takia. OLen nyt ollut vuorokausiseurannassa 2x, ensin Hyvinkäällä koska paasto arvoni olivat 5.3-5.7 ja niiden pitäisi olla <5. Hyvinkäältä tuli sitten lähete naistenkliniikalle jossa toinen seuranta tehtiin ja jälleen paasto arvot hieman koholla. Miettivät insuliinia (naistenkliniikka ainut paikka HUS:n sisällä missä ne keskitetysti aloitetaan)mutta päädyttiin kuitenkin vain tiukkaan diettiin. Arvoni ovat edelleen paastojen kohdalla hieman koholla ja seurailen niitä kotona neuvolasta saamallani mittarilla. Jos paasto arvot alkavat järjestään olla päälle 6 niin sitten menee insuliinin puolelle.
Toivottavasti saat jotain selvää sekavasta selostuksesta, ja tavat sekä käytännot voivat olla hyvinkin erilaiset eripuolella suomea.
Kiiki 33+0