Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi jotkut pitää auton tuulilasissa kameraa ja kuvaavat koko ajon ajan edessä olevat tapahtumat?

Vierailija
04.02.2020 |

Millainen ihminen laittaa kameran kuvaamaan aina ajon aikan edessä tapahtuvat tapahtumat?

Sellaiset, jotka laittavat pienemmänkin vahingossa tapahtuneen virheen nettiin julkiseen levitykseen?

Haluavatko he näyttää muille liikenteessä: "jos sinä teet virheen, minulla on todiste ja sinä kärsit". Pitävätkö kameraa pelotteena, haluavat vallan tunteen?

Miksi?

Ja ei, en tiedä joutuneeni kuvattuna nettiin, se ei ole aloituksen syy. Kiinnostaa vaan miksi.

Kommentit (39)

Vierailija
21/39 |
04.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiistatilanteet on tietysti sellaisia missä kamerasta on hyötyä.

Mutta kuten aloitusviessäkin mainittiin, ärsyttää kun kuvataan kaikki pikkuvirheet joita vahingossa sattuu, laitetaan sutten video nettiin naureskeltavaksi.

Muutenkin ärsyttää kun ei nykyään voi mihinkään mennä joutumatta ties kuinka moneen kameraan.

Ehkä sun liikennekäyttäytymisessä on jotain vialla, jos jatkuvasti olet netissä naurettavana?

Ihan vaan villi arvaus.

Vierailija
22/39 |
04.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vainoharhaisuutta se on, opittu venäläisiltä. Hulluilla on halvat huvit ja muut ovat aina syypäitä, itse ei ikinä! Sairasta touhua tuollainen kamerakyttäys vaikka joku yrittäisi muuta ulista.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/39 |
04.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Venäjällä nuo kojelautakamerat ovat yleisiä, koska kansalaiset eivät - ja hyvästä syystä - luota poliisiin. Poliisia lahjotaan yleisesti. Jos haluat, että saat onnettomuustilanteessa oikeutta, sinulla pitää olla todisteet.

Vähän samasta syystä itse olen harkinnut kameraa. On kokemusta siitä, että päälleni ajanut rekkakuski ei myöntänyt syyllisyyttään. Onneksi poliisin tulkinta oli sama kuin minulla, olisi siinä voinut olla sana-sanaakin vastaan. Kesti kumminkin monta kuukautta saada poliisin ja käron päätös ja sitä kautta korjauksille maksaja, muuten olisi mennyt omasta pussista.

Eli kojelautakamera on tarpeen, jos tulee kolari ja tarvitset todisteita. On ihan liian helppoa sen toisen osapuolen kiistää kaikki mokansa.

En ole kuullut kenenkään laittaneen nettiin mitään nolaamisvideoita,mutta niiden kohteeksi joutumiseltahan on helppo ap suojautua. Älä törttöile liikenteessä!

Vierailija
24/39 |
04.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On kuulemma todella yleistä Venäjällä.

Koska siellä sekopäät hyppii vakuutusrahojen toivossa autojen eteen.

youtubessa on paljon,krash,pum,pang videoita esim.venäjän liikenne kulttuurista.

Vierailija
25/39 |
04.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Stopmerkin takaa tuli auto kylkeen. Ei jäänyt selvittämään asiaa, vaan pakeni paikalta. Onneksi oli kamera, tavoitettiin törttöilijä maksamaan. En itse shokin takia älynnyt ottaa rekkaria ylös, mutta kameraan tallentui.

Vierailija
26/39 |
04.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap on tainnut harrastaa pyöräilyä Espoon seudulla ja TAAS suututtaa😠😃

Vierailija
27/39 |
04.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis miten usein teille sitten sattuu näitä tilanteita, että tuollainen kamera kannattaa hankkia? Itse en ole 20 vuoden ajokokemuksella kuin kerran nähnyt hirven tien reunassa, mutta joku tuolla kertoi, että niitä loikkii koko ajan auton edessä. 

Ja mitä tuo anturi sitten tekee? Jos se alkaa kuvaamaan esim törmätessä, eihän kamera ehdi kuvaamaan, mitä tapahtuu ennen onnettomuutta. 

Vierailija
28/39 |
04.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis miten usein teille sitten sattuu näitä tilanteita, että tuollainen kamera kannattaa hankkia? Itse en ole 20 vuoden ajokokemuksella kuin kerran nähnyt hirven tien reunassa, mutta joku tuolla kertoi, että niitä loikkii koko ajan auton edessä. 

Ja mitä tuo anturi sitten tekee? Jos se alkaa kuvaamaan esim törmätessä, eihän kamera ehdi kuvaamaan, mitä tapahtuu ennen onnettomuutta. 

Luulisin, että kuvaa koko ajan ja poistaa vanhemmasta päästä kun muisti täyttyy. Jos kolahtaa niin kamera tallentaa viimeisimmät otokset ettei ne katoa.

Vierailija
29/39 |
04.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos kamerat olisi pskollisia, niin säästyisi paljon aikaa ja rahaa, niin poliisilta, käräjäoikeudelta kuin syyttöämiltä. Ehkä, jopa syyllisiltäkin.

En tee liikenteessä mitään salattavaa.

Vierailija
30/39 |
04.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kollegani on jo toista kertaa saanut kiittää kameraa kun fillaristi on tullut päälle väistämisvelvollisena. Kantakaupungissa vallitsee viidakon lait.

Vierailija
31/39 |
04.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onhan se järkevä, ei tarvitse kolarin sattuessa tapella, kumpi teki ja mitä, kun se näkyy videolla. Siinä on paha kiistää tehneensä jotakin, josta on todiste. 

Ap.n kuvailema kiusanteko tai "näpäyttäminen" sillä sen sijaan on typerää.

Videoita voidaan käsitellä ja muokata. Loppupeleissä videot eivät todista mitään. Kauhuleffatkaan eivät ole totta, vaikka joku niihin uskoisikin.

Vierailija
32/39 |
04.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse ylläpidän tubekanavaa ja laitan törttöilijät sinne. Lisäksi lähetin yhden videon Iltalehteen ja sain 50e.

Vierailija
33/39 |
04.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On kuulemma todella yleistä Venäjällä.

Koska siellä sekopäät hyppii vakuutusrahojen toivossa autojen eteen.

Esim. tämä taikuri

Koko homma oli keksitty. Myös autoilija oli juoneessa mukana.

Hiukan medianlukutaitoa toivoisin:)

34/39 |
04.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eiku sehän nauhottaa loop*pina. Eli vaikka 3min pätkän ja sitte taas 3min pätkän. Kun muistikortti täynnä niin silloin rupeaa vanhimman 3min pätkän päälle tallentamaan.

Anturi käsittääkseni pakkotallennuksen tekee kolaritilanteessa. Eli nauhoitus on koko ajan päällä mutta jotenkin  se varmistaa tallennuksen pysyvyyden.

Kolarikamera maksaa jotain 20 ekeä halvimmillaan eli aika halpa juttu jos sillä ehkäisee riitelyn.

-Aito ja alkuperäinen, (valitettavan) vähän käytetty yksilö-

Vierailija
35/39 |
04.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osataan sitä suomessakin

Vierailija
36/39 |
04.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on sellainen, joka kuvaa koko ajan ja tallentaa viimeiset 10 minuuttia.

Kolariin en ole onneksi joutunut, mutta monta mielenkiintoista muuta tapahtumaa on tallentunut, esimerkiksi kun pientareella ollut kattohaikara lähti lentoon aivan auton konepeltiä hipoen 😃

Kyllä se on hyvä olla olemassa oman oikeusturvan kannalta, eikä vähiten etelänaapurissa, jossa ajelemme usein. Vikahan hyvin kerkeästi pyritään vierittämään ulkomaalaisen kontolle, jos vain mitenkään mahdollista.

Vielä parempi olisi sellainen vehje, joka tallentaisi myös auton ympärillä hyörivät tai autoon tunkeutuvat tyypit auton ollessa parkissa.

Vierailija
37/39 |
04.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onhan se järkevä, ei tarvitse kolarin sattuessa tapella, kumpi teki ja mitä, kun se näkyy videolla. Siinä on paha kiistää tehneensä jotakin, josta on todiste. 

Ap.n kuvailema kiusanteko tai "näpäyttäminen" sillä sen sijaan on typerää.

Videoita voidaan käsitellä ja muokata. Loppupeleissä videot eivät todista mitään. Kauhuleffatkaan eivät ole totta, vaikka joku niihin uskoisikin.

Jos heti kolaripaikalla antaa kameran muistikortin poliisille, niin aikamoisen kiistaton on näyttö. Kyllä niistä vaan on ollut apua lukemattomille autoilijoille kun selvitetään, miten homma oikein meni.

Vierailija
38/39 |
04.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No mä ajan yli 30 000km vuodessa. Usein aamu-/iltahämärässä. Yhtenä talvena viikon ajan, aika tasan 15.30 osuin samaan aikaan metsäpeuralauman kanssa samaan kohtaan. Siinä ne pomppi tiellä.

Muitakin hirvieläimiä näkyy usein. Ihan hirviä ja joskus kauriitakin.

Myös muita eläimiä on tallentunut kameraan; huuhkaja, kanahaukka, kurkia, joutsenia, ahma, supikoira, lukuisa määrä jäniseläimiä...

Kamera kuvaa koko ajan, kun sen käynnistän liikkeelle lähteissäni (silloin kun muistan).

Vierailija
39/39 |
04.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Siis miten usein teille sitten sattuu näitä tilanteita, että tuollainen kamera kannattaa hankkia?"

Miten usein sulle sattuu tilanteita, että kannattaa ottaa vakuutuksia? Niinpä.

Kojelautakamera on halpa vakuutus oman oikeusturvan kannalta. Se tilanne voi sattua milloin tahansa, ihan kuten liukastuminen tai pesukoneen syttyminen tuleen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi neljä kuusi