Irtisanouduin töistä. Aurinko paistaa!
Vuoden hakemisen jälkeen olen vihdoin saanut toisen työn ja pääsen tästä painajaismaisesta firmasta ikuisesti eroon. Syynä vain ja ainoastaan esimies, joka on suorastaan tuhonnut mielenterveyteni ja elämäni.
Menin esimiehen luokse ja kysyin, onko sillä hetki aikaa.
Minä: Haluaisin irtisanoutua.
Esimies: M-m-mitä? Siis lähdetkö sä pois?
Minä: Joo. Olen siirtymässä firmaan X.
Esimies: Ai nyt? M-m-mitä tää on? Saatko sä parempaa palkkaa siellä?
Minä: Ei. Palkka on sama (jätin kertomatta, että itse asiassa pienempi).
Esimies: Onko siellä jotenkin paremmat työajat?
Minä: Ei. Samat kuin täällä.
Esimies: Mikä siellä on parempaa kuin täällä?
Minä: (Olisin halunnut sanoa, että sä et ole siellä) No, se on lähempänä kotia ja työmatkoihin menee vähemmän aikaa.
Esimies: No ei kai tässä mitään sitten voi. Mä ilmoitan palkanlaskijalle sitten.
Minä: Pitääkö mun allekirjoittaa jotain? Milloin voin lähteä?
Esimies: Voit lähteä vaikka heti. Luovuta avain mennessäs.
Minä: (?????) Ajattelin kyllä vähän lähetellä sähköposteja asiakkaille, että olen lähdössä ja..
Esimies: Ei, kyllä mä hoidan kaiken. Mee vaan.
Että näin. Kotimatkalla. Ikinä en tuonne enää mene!
Kommentit (15)
Onnea! Tein samanlaisen ratkaisun kaksi vuotta sitten. Irtisanomisaikana (kaksi viikkoa) esimies ei puhunut mulle mitään, väisteli ja vältteli. Hoidin hommat loppuun asti kunnialla ja iloisella mielellä, koska siltojen polttamisesta ei olisi ollut mitään hyötyä kenellekään.
Painajaiset loppuivat välittömästi.
Pari vuotta sitten sama tilanne. Kerroin perjantaina aamupäivällä, esimies jotenkin järkyttyi ja sanoi että mietitään asiaa molemmat viikonlopun yli. Sitten maanantaina soitti että olenko miettinyt, vastasin että kyllä olen ja lähdössä olen. Eihän siinä sitten mitään, sovittiin miten irtisanomisaika hoidetaan jne.
Sen verran ikävä oli että työtodistustani sain kysellä perään useamman kerran. Eli siinä mielessä hoiti homman niin etten ikinä haluaisi enää työskennellä hänen alaisenaan.
Ai että. Edellisestä työpaikasta lähteminen oli parasta, mitä mulle on aikuisiällä tapahtunut. Viimeisenä työpäivänä olivat palkanneet tilalleni jonkun ihan random-tyypin (joka lähti yllätys-yllätys jo koeajalla itkien pois) ja tehtävänäni oli kouluttaa työntekijä hommaani puolessa päivässä. Työhön, johon vaaditaan ylempi korkeakoulututkinto ja monen vuoden työkokemus! Kertoo aika paljon työpaikasta..
Hienoa! Toiseksi paras tapa lähteä on vaihtaa toiseen firmaan siten että mielenterveys säilyy. Paras tapa on voittaa lotossa ja sanoa "So long suckers!!". =)
Onnea. Mut vähän ihmettelen tuota, että et mitään allekirjoittanut ja ilman irtisanomisaikaa ulos. Ettei tulisi yllätyksiä esim. lomarahojen kanssa.
Oikein!
Kaikkien pitäisi muistaa, että kaikki työt tai työpaikat eivät sovi kaikille. Jos on paha olla, niin uutta kohti vain.
Jos firmasta vuotaa väkeä ulos, niin siellä kannattaa pohtia tilannetta. Yksittäisen työntekijän kannattaa vain lähteä, jos siltä tuntuu.
Toisaata, jos kerta kerran jälkeen haluaa ottaa loparit, voi olla paikallaan pieni itseanalyysi.
Mutta pääsääntöisesti: jos duuni ei maita, se pikimmin vaihda!
Vierailija kirjoitti:
Onnea. Mut vähän ihmettelen tuota, että et mitään allekirjoittanut ja ilman irtisanomisaikaa ulos. Ettei tulisi yllätyksiä esim. lomarahojen kanssa.
Niinpä. Mutta en alkanut väitellä tuossa tilanteessa. En minä kyllä ole allekirjoittanut mitään edellisistä työpaikoista lähtiessäkään. Ne olivat tosin määräaikaisia, eli en irtisanoutunut.
ap
MicMac kirjoitti:
Oikein!
Kaikkien pitäisi muistaa, että kaikki työt tai työpaikat eivät sovi kaikille. Jos on paha olla, niin uutta kohti vain.
Jos firmasta vuotaa väkeä ulos, niin siellä kannattaa pohtia tilannetta. Yksittäisen työntekijän kannattaa vain lähteä, jos siltä tuntuu.
Toisaata, jos kerta kerran jälkeen haluaa ottaa loparit, voi olla paikallaan pieni itseanalyysi.
Mutta pääsääntöisesti: jos duuni ei maita, se pikimmin vaihda!
Jo toisena työpäivänäni kollega sanoi, että yritä jaksaa. Ihmettelin, että uudelle työntekijälle sanottiin tällaista, mutta sain tietää, että viimeisen viiden vuoden aikana samaan työhön oli palkattu aivan järkyttävä määrä ihmisiä. Ihmiset olivat "viihtyneet" kahdesta kuukaudesta seitsemään kuukauteen. Minä pisimpään, koska en uskaltanut hypätä työttömäksi vakituisesta työstä.
ap
Olen ilmoittanut viestisi asiattomaksi
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niinpä. Mutta en alkanut väitellä tuossa tilanteessa. En minä kyllä ole allekirjoittanut mitään edellisistä työpaikoista lähtiessäkään. Ne olivat tosin määräaikaisia, eli en irtisanoutunut.
ap
Laita hyvänen aika edes sähköpostia jossa ilmoitat irtisanoutuneesi!!
Aivan rauhassa. Hyvä ratkaisu molemmille, jos et viihdy. Ei se useinkaan työnantajaa haittaa, jos on fiksu.
Oven takana on jonoa.
Zinccis
Herranpieksut, oikeastiko joku uskaltaa irtisanoutua ilman kirjallista dokumenttia ja kuittausta?! Hullun rohkeaa sanoisinko, varsinkin jos vastapuoli on jonkin tasoinen sadisti.
Noh, jos aloittaja ei enää kaipaa työtodistuksia tai lomarahoja jälkikäteen, niin ei siinä sitten mitään. Muussa tapauksessa aika huonolle mallille jätit hommat.
Onnea kuitenkin, itsekin saman tilanteen kokeneena tiedän tunteen!
Onnea ap:lle :)
Saisinpa minäkin uuden työpaikan. Näyttää vaan pahasti siltä etten tuolta pääse pois ennen eläkeikää.
Hienoa!