Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kiky-tunnit ja viha ja katkeruus työnantajaa kohtaan

Vierailija
04.02.2020 |

Olen töissä kunnan terveysasemalla ja meidän työ ei mitenkään liity Suomen vientisektoriin. Kuitenkin meillekin tuli pakolla ne palkattomat kiky-tunnit. Työmme on jo valmiiksi todella kiireistä (hlöstöresurssia on ihan liian vähän suhteessa potilasmääriin) ja kuormittavaa, taukoja ei ehdi pitää, on pakko koko ajan ottaa ylimääräisiä potilaspuheluita, jäädä töiden jälkeen kirjaamaan kun työpäivän aikana ei enää ehdi kirjata kun käyntiajat on laitettu niin lyhyiksi, plussasaldoja ei koskaan ehdi pitää vapaana, väki on uupunutta ja stressaantunutta jne. Ja siihen päälle vielä puoli tuntia lisää palkatonta työaikaa joka viikko. Ja tuo puolituntinen tarkoittaa työnantajan mielestä joka viikko vähintään kolme potilaskontaktia lisää aiempaan.

Tämä kiky - p a s k a on ainakin minussa herättänyt suurta vihaa ja katkeruutta työnantajaa kohtaan. Ei meidän pomoja henkilöinä vaan Suomen työnantaja-sektoria kohtaan. En halua kikyn takia itse enää ollenkaan joustaa enkä venyä työnantajan eteen, ennen usein joustin ja suostuin tekemään extraa jos oli joku poikkeusjuttu jne. Mutta nyt ei voisi vähempää kiinnostaa, olen alkanut inhoamaan vain koko työtä.

Kommentit (94)

Vierailija
81/94 |
04.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vähän Ohis, tässä oma kokemukseni mitä pakkotyö aiheutti: (9e/pv) en edes yritä tehdä työtäni hyvin, teen niin hitaasti kuin mahdollista ja pidän huolta, että firma joka ilmaisen työpanokseni saa ei tosiasiassa pääse hyötymään, vaan teen "vahingossa" pieniä virheitä sinne ja tänne. Ehkä miettii sit toisen kerran et kannattaako orjatyövoima...

Pyh. Kaikki hyvin tietävät että kuntouttava työtoiminta on vain pudokkaita varten. Niitä joita ei saa sysättyä työkyvyttömyyseläkkeelle. Tosiasiassa olet saanut jotain muka-työtä, jota ei mihinkään tarvita. Kuten esim. vanhan arkiston järjestelmistä, vaikka koko arkiston saisi heittää silppuriin. Siinähän sitten olet tehnyt virheitä ja hihitellyt muka niin ovelana partaasi.

Sinut sinne silppuriin saisi heittää, koska olet todellinen roska halveksiessasi muita ihmisiä.

MOT, että näillä lakkoilijoilla on väkivaltainen luonteenlaatu. Onhan se toki jo nähty "rikkurien" uhkailyssakin. Saa nähdä milloin ja missä teette ensimmäisen puukkouskun työnantajaa kohtaan.

Kyllä se kamelin selkäranka katkeaa aina jossain vaiheessa. Yleensä se on kuitenkin sitä että jättäydytään työttömäksi vaan, kun ei jaksa epäreilua peliä pelata.

Työnjohdossahan niitä hulluja vasta onkin. Huudetaan ja heitellään muttereilla kun ei asiat suju lellivauvan tahtiin. Sitten inistään että pitää jäädä ylitöihin. Jääköön itse ylitöihin kun on hommat niin suunnitellutkin. Minimiväellä hommissa ja kamala epärealistinen tahti.

Oma häpeänsä.

Vierailija
82/94 |
04.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vähän Ohis, tässä oma kokemukseni mitä pakkotyö aiheutti: (9e/pv) en edes yritä tehdä työtäni hyvin, teen niin hitaasti kuin mahdollista ja pidän huolta, että firma joka ilmaisen työpanokseni saa ei tosiasiassa pääse hyötymään, vaan teen "vahingossa" pieniä virheitä sinne ja tänne. Ehkä miettii sit toisen kerran et kannattaako orjatyövoima...

Pyh. Kaikki hyvin tietävät että kuntouttava työtoiminta on vain pudokkaita varten. Niitä joita ei saa sysättyä työkyvyttömyyseläkkeelle. Tosiasiassa olet saanut jotain muka-työtä, jota ei mihinkään tarvita. Kuten esim. vanhan arkiston järjestelmistä, vaikka koko arkiston saisi heittää silppuriin. Siinähän sitten olet tehnyt virheitä ja hihitellyt muka niin ovelana partaasi.

Sinut sinne silppuriin saisi heittää, koska olet todellinen roska halveksiessasi muita ihmisiä.

MOT, että näillä lakkoilijoilla on väkivaltainen luonteenlaatu. Onhan se toki jo nähty "rikkurien" uhkailyssakin. Saa nähdä milloin ja missä teette ensimmäisen puukkouskun työnantajaa kohtaan.

Kyllä se kamelin selkäranka katkeaa aina jossain vaiheessa. Yleensä se on kuitenkin sitä että jättäydytään työttömäksi vaan, kun ei jaksa epäreilua peliä pelata.

Työnjohdossahan niitä hulluja vasta onkin. Huudetaan ja heitellään muttereilla kun ei asiat suju lellivauvan tahtiin. Sitten inistään että pitää jäädä ylitöihin. Jääköön itse ylitöihin kun on hommat niin suunnitellutkin. Minimiväellä hommissa ja kamala epärealistinen tahti.

Oma häpeänsä.

Mä en edes ymmärrä miten joku edes viitsii puhua mitään jollekin lakkoilijoille sitten kun vihdoin taas raahataan laiska ja röyhkeä perse takaisin työhön. Saati yrittää tehdä jotain työtä tuollaisten luonnevikaisten kanssa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/94 |
04.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä olen hoitanut tuon kikyn aiheuttaman lisätyön niin, että olen ollut kolme päivää vuodessa "sairaana".

Ei harmita. Jos työnantaja vaan kiristää ja kiristää ihan kaikesta muustakin, niin en näe mitään syytä miksi minun vain pitäisi joustaa. Otan omani takaisin.

Ja olen kanssa kunnalla töissä.

3? Sinähän sast olla 60 päivää vuodessa ilman että vaikuttaa palkkaukseen.

Vierailija
84/94 |
04.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pelle, olen varastolle tekemässä ihan samaa kuin muutkin. Nyt vaan käy niib että muutama kolli onkin sitten ihan eri paikassa kuin piti.

Vierailija
85/94 |
04.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En mä ainakaan ole katkera työnantajalleni kiky-tunneista, ei se ollut työnantajani keksintö. Juha Sipilää tulen sen sijaan muistamaan vähemmän suopeilla tunteilla varmasti vielä pitkään.

Vierailija
86/94 |
04.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pelle, olen varastolle tekemässä ihan samaa kuin muutkin. Nyt vaan käy niib että muutama kolli onkin sitten ihan eri paikassa kuin piti.

Jatka tuota niin ktt-sopimus puretaan. Ja te-keskuksessa tädit kyllä keksivät sitten vaikka jonkun "kivan" kurssin, joka työllistämistoimi eli ellet mene niin karenssilla päähän.

Vierailija
87/94 |
04.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä luovuttiin viime vuonna kikyistä. Sitä edellisenä vuonna tehtiin 8h ja sitä edellisenä vuonna 24h. (Vai meneekö mulla jo vuodet sekaisin?)

Aivan täysin turhaa minuuttien laskemista. Olen yksityisellä töissä teollisuudessa, ja meillä valtaosa tekee joka tapauksessa jonkin verran ylitöitä. Osa tekee paljon ja jollain täyttyi viime vuonna jo se 200h vai mikä se lain määrittelemä yläraja on. Käytännössä kiky tarkoitti vain sitä, että työnantaja voi jättää maksamatta lisätyön 50% korotuksen tuolta puolelta tunnilta per viikko.

Yrityksen tuloksen määrittelee myynti, ja myyntilukuihin ei kikyt vaikuta pätkän vertaa. Myyjät (joilla ei muuten ole työaikaa) myyvät sen mitä myyvät ja me muut sitten hoidamme sen jälkeen oman osuutemme. Mitään voittoa kiky ei yritykselle tai Suomen viennille tuonut. Ainoastaan meidän työntekijöiden palkkapussissa näkyi se lisä-/ylityöstä saamatta jäänyt palkka, eli ostovoimamme pienentyi. Mihin lie se firmalta säästynyt raha mennyt, varmaan osakkeenomistajille tai toimarin ja muun johdon bonuksiin.

Onks järkee?

Vierailija
88/94 |
04.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä luovuttiin viime vuonna kikyistä. Sitä edellisenä vuonna tehtiin 8h ja sitä edellisenä vuonna 24h. (Vai meneekö mulla jo vuodet sekaisin?)

Aivan täysin turhaa minuuttien laskemista. Olen yksityisellä töissä teollisuudessa, ja meillä valtaosa tekee joka tapauksessa jonkin verran ylitöitä. Osa tekee paljon ja jollain täyttyi viime vuonna jo se 200h vai mikä se lain määrittelemä yläraja on. Käytännössä kiky tarkoitti vain sitä, että työnantaja voi jättää maksamatta lisätyön 50% korotuksen tuolta puolelta tunnilta per viikko.

Yrityksen tuloksen määrittelee myynti, ja myyntilukuihin ei kikyt vaikuta pätkän vertaa. Myyjät (joilla ei muuten ole työaikaa) myyvät sen mitä myyvät ja me muut sitten hoidamme sen jälkeen oman osuutemme. Mitään voittoa kiky ei yritykselle tai Suomen viennille tuonut. Ainoastaan meidän työntekijöiden palkkapussissa näkyi se lisä-/ylityöstä saamatta jäänyt palkka, eli ostovoimamme pienentyi. Mihin lie se firmalta säästynyt raha mennyt, varmaan osakkeenomistajille tai toimarin ja muun johdon bonuksiin.

Onks järkee?

Ai niin, se piti vielä lisätä, ettei kiky ilmeisesti olisi edes saanut koskea meitä joilla on työsopimuksessa määritelty tietty työaika. Tästähän tuli se oikeusjuttukin. Nice to know näin jälkeenpäin.

Vierailija
89/94 |
04.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä ainakin varhaiskasvatuksen opettaja olen saanut tuntea kikyn nahoissani. Olen jatkuvasti sairaana, ( koska vanhemmat tuovat kersansa kipeinä hoitoon), puolikuntoisena töissä ilman inhimillisiä taukoja ja kaikki työvälineet työnantaja olettaa työntekijöiden ostavan itse tai kärvistelevän ilman. Laatua pitäisi tarjota ja laatua valvotaan, mutta aikaa työtehtävien suorittamiseen ei ole, koska töitä lisätään jatkuvasti. Tänä päivänä opettajan täytyy olla opettaja, sosiaalityöntekijä, puheterapeutti, toimintaterapeutti, erityisopettaja, siivooja, sairaanhoitaja poliisi, ja mitä kaikkea.

Lapset ovat seitsemästä viiteen hoidossa kun ei niitä kukaan jaksa kotonakaan. Kouluvalmiuksia olisi kehitettävä ja matemaattisia/kielellisiä/vuorovaikutus/ liikunnallisia/taiteellisia/eettisiä/tunnetaitoja ympäristötoimijuustaitojakehitettävä tavoitteellisesti samalla kun ryhmässä on vajaamiehitys ja viisi erityisen tuen lasta jotka kaipaavat JATKUVAA kädestä pitäen ohjausta etteivät pure, lyö, riko paikkoja, huuda putkihuutoa. No eihän se onnistu kahden-kolmen aikuisen ryhmässä mitenkään.

En ihmettele miksi varhaiskasvatukseen ei saada työntekijöitä, muita kuin vierailevia osa-aikasijaisia silloin tällöin. Kukaan ei kestä tuota työtä noilla työoloilla. Ja sitten työnantajalla on pokkaa vielä kiristää lisää.

Miksi suostumme tähän, olisiko lakon paikka?

Vierailija
90/94 |
04.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaikillehan ne tuli, ei vain teille.

Mutta niiden piti olla määräaikaiset.

Äläpä höpäjä. Ensimmäistäkään kikytuntia en ole tehnyt, eikä kukaan meidän työpaikalla.

Vierailija
91/94 |
04.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä olen hoitanut tuon kikyn aiheuttaman lisätyön niin, että olen ollut kolme päivää vuodessa "sairaana".

Ei harmita. Jos työnantaja vaan kiristää ja kiristää ihan kaikesta muustakin, niin en näe mitään syytä miksi minun vain pitäisi joustaa. Otan omani takaisin.

Ja olen kanssa kunnalla töissä.

3? Sinähän sast olla 60 päivää vuodessa ilman että vaikuttaa palkkaukseen.

En ole ollut oikealla sairaslomalla moneen vuoteen ja olen hyvä ja motivoitunut työntekijä. Mutta noi kikyt otti niin paljon pattiin, että päätin ottaa ne "takaisin". Ja väitän, että mun tulos ei liiku mihinkään suuntaan ton takia tai jos liikkuu, niin korkeintaan positiiviseen suuntaan, kun jaksan tehdä töitä paremmalla mielellä. Olen sitä mieltä, että jos kunta-alalla haluttaisiin oikeasti tehostaa työntekemistä, niin paremmin se kävisi miettimällä ihan rakenteellisia asioita ja takaamalla rahoitukset jotenkin muuten kuin hankerahoituksilla ja idioottimaisilla kilpailutuksilla.

Vierailija
92/94 |
04.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo onkin hyvä, että saikuttaa sitten 3 ylimääräistä päivää. Jos on päiväkoti-ikäisiä lapsia niin saa mukavasti heillekin ylimääräiset vapaapäivät ja yhteistä aikaa perheen kanssa. Ei ole mitään järkeä tehdä ilmaista työtä. Työsopimukseen on useimmilla kirjattu työaika ja siitä maksettava korvaus, eikös sopimusta pidä noudattaa.

Vierailija
93/94 |
04.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä pomot kuitenkin luulee ja odottaa, että väki joustaa kuten ennenkin. He vain sanoo, että joku 30 min ei saa vaikuttaa mihinkään ilmapiiriin. Ap

Älkää nyt kumminkaan niitä pomoja syyttäkö, ei he ole Kikyä luoneet ja joutuvat itsekin ne kiky-pidennykset tekemään. T: työnantajan edustaja

Pomojen työtunteja ei kukaan tarkista ja ei, kikyt eivät koske heitä.

Ja meillä ainakin kikyistä sovittiin paikallisesti työnantajan kanssa. Olisi ollut mahdollista olla ottamatta kikyjä, mutta niin vaan otettiin. No, onneksi niitä tehtiin vain kaksi vuotta. Paikallinen sopimus muuten tehtiin työnantajan ja työntekijöiden välillä ja se koski työntekijöiden työajan pidennystä. Pomo, myös keskijohto, on työnantajan edustaja.

Vierailija
94/94 |
04.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sipilää en muistele hyvällä. Meidän työpaikalla ainakin istutaan kaffilla kaikki kikyt, sen verran ottaa pattiin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kolme kahdeksan