Kiky-tunnit ja viha ja katkeruus työnantajaa kohtaan
Olen töissä kunnan terveysasemalla ja meidän työ ei mitenkään liity Suomen vientisektoriin. Kuitenkin meillekin tuli pakolla ne palkattomat kiky-tunnit. Työmme on jo valmiiksi todella kiireistä (hlöstöresurssia on ihan liian vähän suhteessa potilasmääriin) ja kuormittavaa, taukoja ei ehdi pitää, on pakko koko ajan ottaa ylimääräisiä potilaspuheluita, jäädä töiden jälkeen kirjaamaan kun työpäivän aikana ei enää ehdi kirjata kun käyntiajat on laitettu niin lyhyiksi, plussasaldoja ei koskaan ehdi pitää vapaana, väki on uupunutta ja stressaantunutta jne. Ja siihen päälle vielä puoli tuntia lisää palkatonta työaikaa joka viikko. Ja tuo puolituntinen tarkoittaa työnantajan mielestä joka viikko vähintään kolme potilaskontaktia lisää aiempaan.
Tämä kiky - p a s k a on ainakin minussa herättänyt suurta vihaa ja katkeruutta työnantajaa kohtaan. Ei meidän pomoja henkilöinä vaan Suomen työnantaja-sektoria kohtaan. En halua kikyn takia itse enää ollenkaan joustaa enkä venyä työnantajan eteen, ennen usein joustin ja suostuin tekemään extraa jos oli joku poikkeusjuttu jne. Mutta nyt ei voisi vähempää kiinnostaa, olen alkanut inhoamaan vain koko työtä.
Kommentit (94)
Teen mieluummin 24 tuntia kiky tunteja, kuin olent työttämänä. Ei hyvätuloisella ole varaa jäädä työttömäksi. Sossusta ei saa mitään ja tukiakaan ei saa, kun omaisuutta on niin paljon https://veksi.com/respUutiset.jsp?otsikko=kiky
Mun ja muutaman kaverin työpaikalta lähti parhaat asiantuntijat Norjaan ja Saksaan, kikyjen takia. Tai ne siis olivat se viimeinen pisara jonka jälkeen eivät välittäneet jäädä Suomeen.
Harmi ettei samanlaista osaamista ole ollut, eikä näitä lähtijöitä ole voinut korvata. Asiakkaat kärsii :(
Vähän Ohis, tässä oma kokemukseni mitä pakkotyö aiheutti: (9e/pv) en edes yritä tehdä työtäni hyvin, teen niin hitaasti kuin mahdollista ja pidän huolta, että firma joka ilmaisen työpanokseni saa ei tosiasiassa pääse hyötymään, vaan teen "vahingossa" pieniä virheitä sinne ja tänne. Ehkä miettii sit toisen kerran et kannattaako orjatyövoima...
Mulle kiky ja muut leikkaukset aiheutti sen että opin vihaamaan työnantajia ja Ek:ta sekä valtiota syvästi. Protestina en tee enää mitään työtä, siispä valtio joutuu nyt elättämään minut. Kannattiko Ek???
Vierailija kirjoitti:
Miten joku voi uupua 8 tunnin työpäivistä. Jos siis on perusterve. En käsitä.
Ymmärtäisin jos tekee 16 tai 20 tunnin työpäiviä, että vuoden parin päästä voi alkaa tuntemaan väsymystä.
Zinccis
Itse ainakin haluan käydä nyrkkeilytreeneissä töiden jälkeen. Treenit alkaa klo 19.
Eli se tarkoittaa sitä että lähden normaaliin aikaan töistä. Ainakaan toistaiseksi ei ole tullut mussutusta. Alussa oli mutta kerroin nyrkkeilyhistoriasta. Että on rakas harrastus ja elämäntapa.
Tykkään paukuttaa nyrkeillä päivittäin sen parisen tuntia minimissään. Ja perhekin on siinä sivussa. Ei se nyt jumalauta mene niin että joku pelle johtaja vaatii mun perheeltä ja multa ajan pois.
On työaika ja jos tarvitaan enemmän porukkaa niin jumalauta, sitä palkataan lisää sieltä tilipussista.
Tai myydään se vene pois ja palkataan työväkeä lisää.
Aika hiljaa oli. Toivoi että olisin jäänyt kun olen niin pätevä. Sanoin että se maksaa tuplasti. Olen liitonmies ja vaikka mennään nollatuntisopimuksella niin minä päätän milloin lähden ja millä hinnalla duunaan ylityöt.
Sen verran neitiä porukkaa on työnjohdossa ja tissit kasvaneet, että nyökyttelevät vain tyhmän aasin näköisenä. Ilmeisesti eivät ymmärrä yhtään perheellistä miestä joka käy töissä että voisi treenata vanhoilla päivilläänkin rakasta urheilulajiaan.
Ehkä he ovat niin tyhmiä että itse uhraisivat halvalla ne illan tunnit duunipaikalle.
Ainakin tyhmän näköisia katseita olen saanut vastaan. Suu pyöreänä ja silmät auki kuin vauvalla.
Yleensä toistan matalalla äänellä asian että menee varmasti perille. Kun välillä tuntuisi sille että oletetaan että jäisin ylitöihin. En jumalauta jää. Asiasta on sanottu jo ensimmäisinä työpäivinä.
Ne ylityöt maksaa tuplasti.
Vain yksi pomo on tarvittaessa maksanut ja ollaan sovittu. Että kokemuksen sanalla täytyy todeta että paskapuhetta on se paikallinen sopimus.
Liittoja tarvitaan ja tarvitaan kovempia lakkoja, jos ei oppi mene perille.
Ajattele kun teen vähän varjonyrkkeilyä ja totean että en jää, kun on ne treenit. Ihan varmiistaakseen että kehonkielellä menee jakeluun, kun tuntuu että ei vauvanaamat osaa kuunnella puhetta.
Kyllä on kaverit naureskelleet että meikä jannu se pistää työnjohdolle aina pataan. Oon eräänlainen kahvituntien sankar. Se mies jota pelätään enemmän kuin pomoja.
Niinhän mä teenkin. Nyt tankataan ja odotellaan treenejä.
T: teen viittätuntia päivässä kun pomot pelkää ja oon korvaamaton
Muutama minuutti päivässä ei vaikuta mutään mutta meillä oli loppiainen, helatorstai ja yksi lauantai kikypäiviä. Kyllä siinä ketuttaa olla koko päivä palkatta töissä! Kaikilta kikyt pois 👍
Vierailija kirjoitti:
Vähän Ohis, tässä oma kokemukseni mitä pakkotyö aiheutti: (9e/pv) en edes yritä tehdä työtäni hyvin, teen niin hitaasti kuin mahdollista ja pidän huolta, että firma joka ilmaisen työpanokseni saa ei tosiasiassa pääse hyötymään, vaan teen "vahingossa" pieniä virheitä sinne ja tänne. Ehkä miettii sit toisen kerran et kannattaako orjatyövoima...
Kannattaa myös aina katsella ympärille että löytyykö mitään ilmoitettavaa tarkastajille. Aina löytyy jotain työturvallisuus rikkeitä ja duuniväki vuotaa aina. Niistä voi ilmiantaa aina.
Aina kannattaa tehdä vähän kapuloita rattaisiin, kun ei ole reilupeli.
Sitten tehdään sitä reilua peliä.
Ilmaistyössä on hyvä se että voit leikkiä eräänlaista salaista agenttia ja kirjata ylös ongelmia. Niistä ongelmista voi aina valittaa.
Se on oikeastaan velvollisuus.
Vierailija kirjoitti:
Nämä puolet tunnit sinne ja tänne ovat minulle yrittäjänä nii-iin kaukanen asia. En mitenkään osaa kuvitella, että laskuttaisin asiakkaitani puolen tunnin ylityksen perusteella. Juuri käytin yhteen työhön ylimääräiset kaksi päivää, että sain oman työni laadun varmistettua. Mutta mä oonkin pienituloinen yrittäjä enkä ehkä riittävän viisas ansaitsemaan paremmin.
Sinun panoksesi vaikuttaakin suoraan ansioosi. Toista se on jossain TES-taulukkopalkka-aloilla, joilla palkka on standardi, teit mitä tahansa. Itsekin olin ennen työpaikassa, jossa sain kehuja ahkeruudesta, mutta sain silti käteen saman kuin vieressä työtä tehnyt tyyppi, joka soitti omia puheluita työajalla, hengasi facebookissa ja teki muutenkin sai-raan hitaasti (tiesin hänen kk-liksansa olevan sama, koska allekirjoitimme sopimukset yhtä aikaa). Kyllä siinä mieleen tuli monesti, että miksi minun pitäisi olla yhtään parempi, ja himmasin itsekin tahtia huomattavasti. En edes saanut kenkää, vaan irtisanouduin lopulta itse, kun löysin työnantajan, joka arvostaa minua.
Onhan se kieltämättä hieman härskiä, kun omakin erittäin hyvää taloudellista tulosta tekevä työnantajani pyrkii ulosmittaamaan kikyn hyödyt täysimääräisenä henkilöstöllä, joka on jatkuvasti ollut valmis joustamaan aiemminkin. Yli sadan tunnin vuosittaiset 1 yhteen vapaana pidettävät saldotunnit (sikäli kun niitä kukaan ehtii/pystyy vapaana edes pitämään) ovat enemmän sääntö kuin poikkeus.
Vierailija kirjoitti:
Pyh. Kaikki hyvin tietävät että kuntouttava työtoiminta on vain pudokkaita varten. Niitä joita ei saa sysättyä työkyvyttömyyseläkkeelle. Tosiasiassa olet saanut jotain muka-työtä, jota ei mihinkään tarvita. Kuten esim. vanhan arkiston järjestelmistä, vaikka koko arkiston saisi heittää silppuriin. Siinähän sitten olet tehnyt virheitä ja hihitellyt muka niin ovelana partaasi.
Vierailija kirjoitti:
Kommunistien ay-osasto taas vinkumassa. Työntekijän ei ole pakko olla kelvottoman riistäjän palveluksessa, voi lähteä ihan vapaasti. Työnantaja taas ei pääse eroon kelvottomasta työntekijästä oikein millään.
Tai voi mennä kunnalle töihin, siellä ei ole orjuuttajia ja palkatkin ovat varmaan paremmat. Kun yrityksissä olevat työntekijjät ja yrittäjä maksavat veroja, niin on mahdollista olla kunnallakin töissä.
Kolmas sana aloituksessa oli KUNNAN ja sä et ymmärtänyt??
"Olen töissä kunnan terveysasemalla..."
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikillehan ne tuli, ei vain teille.
Mutta niiden piti olla määräaikaiset.
Joo tiedän, että ne tuli kaikille. Mutta niistä sanottiin silloin, että tulee siksi, että vienti pitää saada nousuun (eli Suomen bkt:tta halutaan kasvattaa vientiä lisäämällä). Siksi sanoin, että emme liity vientiin. Ap
Miten Sipilä ja kumppanit odottivat saavansa viennin nousuun samalla kuin nostivat veroja minkä kerkesivät?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kommunistien ay-osasto taas vinkumassa. Työntekijän ei ole pakko olla kelvottoman riistäjän palveluksessa, voi lähteä ihan vapaasti. Työnantaja taas ei pääse eroon kelvottomasta työntekijästä oikein millään.
Tai voi mennä kunnalle töihin, siellä ei ole orjuuttajia ja palkatkin ovat varmaan paremmat. Kun yrityksissä olevat työntekijjät ja yrittäjä maksavat veroja, niin on mahdollista olla kunnallakin töissä.
Luitko aloitustani? Siinä kirjoitin, että olen kunnalla töissä.
Ei se lukenut eikä ymmärtänyt!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa myös aina katsella ympärille että löytyykö mitään ilmoitettavaa tarkastajille. Aina löytyy jotain työturvallisuus rikkeitä ja duuniväki vuotaa aina. Niistä voi ilmiantaa aina.
Ilmaistyössä on hyvä se että voit leikkiä eräänlaista salaista agenttia ja kirjata ylös ongelmia. Niistä ongelmista voi aina valittaa.
Hei tää on hyvä. Jurppii tuo orjuus niin paljon. Sii sekin et valtio rikkoo lakia, kun se orjatyön pitin olla alunperin vain yleishyödyllisille toimijoille niin nyt te keskus myy näitä palveluja säätiöiden kautta firmoille.
Vierailija kirjoitti:
Onhan se kieltämättä hieman härskiä, kun omakin erittäin hyvää taloudellista tulosta tekevä työnantajani pyrkii ulosmittaamaan kikyn hyödyt täysimääräisenä henkilöstöllä, joka on jatkuvasti ollut valmis joustamaan aiemminkin. Yli sadan tunnin vuosittaiset 1 yhteen vapaana pidettävät saldotunnit (sikäli kun niitä kukaan ehtii/pystyy vapaana edes pitämään) ovat enemmän sääntö kuin poikkeus.
Juuri näin! Ei ole tämmöisillä työnantajilla oikein pelisilmää. Jotenkin tuntuu, että menestys vain turmelee johtoporukan. Kosketus ja ymmärtämys siihen, mistä, miten ja miksi tuotto sekä tulos syntyvät katoavat.
Hei, Zinccis. Voit yrittää esittää ja uskotella niin itsellesi kuin muille mitä vain, mutta oikeasti et ole kovin onnellinen, kun sinulla on jatkuva tarve leveillä omaisuudellasi. Se kertoo tarpeesta täyttää elämäsi fyysisillä asioilla, koska henkisellä tasolla olet tyhjä. Olet myös huono johtaja, koska haluat kyykyttää alaisiasi niin kauan, kunnes nämä eivät enää jaksa venyä. Hyvä johtaja tietää, milloin liika on liikaa. Työntekijät ovat jo joustaneet; nyt on työnantajan vuoro.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pyh. Kaikki hyvin tietävät että kuntouttava työtoiminta on vain pudokkaita varten. Niitä joita ei saa sysättyä työkyvyttömyyseläkkeelle. Tosiasiassa olet saanut jotain muka-työtä, jota ei mihinkään tarvita. Kuten esim. vanhan arkiston järjestelmistä, vaikka koko arkiston saisi heittää silppuriin. Siinähän sitten olet tehnyt virheitä ja hihitellyt muka niin ovelana partaasi.
Sinut sinne silppuriin saisi heittää, koska olet todellinen roska halveksiessasi muita ihmisiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinut sinne silppuriin saisi heittää, koska olet todellinen roska halveksiessasi muita ihmisiä.
MOT, että näillä lakkoilijoilla on väkivaltainen luonteenlaatu. Onhan se toki jo nähty "rikkurien" uhkailyssakin. Saa nähdä milloin ja missä teette ensimmäisen puukkouskun työnantajaa kohtaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hei tää on hyvä. Jurppii tuo orjuus niin paljon. Sii sekin et valtio rikkoo lakia, kun se orjatyön pitin olla alunperin vain yleishyödyllisille toimijoille niin nyt te keskus myy näitä palveluja säätiöiden kautta firmoille.
Eipä ne järkevät työnantajat halua vakoojia työpaikoilleen. Nykyään on puhelimissa kamerat ja ottaa vaan kuvan ja laittaa asiasta valitusta kehiin.
Aina löytyy vaarallisia sähköliitäntöjä ja niiden korjaaminen maksaa työpaikalle. Jos otetaan ilmaistyövoimaa niin kamerat käyttöön vaan todisteita kehiin.
Tosi monet työpaikat on ihan retuperällä. Muistuttaa ihan Neuvostoajan paikkoja.
On homeongelmaa ja se näkyy tai haisee.
Kaikessa mennään sieltä mistä aita on matalin ja tulee vähiten kustannuksia.
Säästetään. Säästetään palkoissa ja säästetään työoloissa. Ne on oikeasti ihan vaarallisia paikkoja monet työpaikat. Ja pitäisi ilmaiseksi tehdä.
Ilmaiseksi vakoojan hommia vaan. Kyllä työntekijät kertoo parhaimmat juorut vuosien ajalta, kun vaan kyselee. Heillä sitä on eniten hampaankolossa kerrottavaa.
9e päivä ilmaistyöläiset voivat olla salaisia agentteja.
Kiky vaikutti eniten naisvaltaisiin työpaikkoihin, ja pienipalkkaisiin sellaisiin.
Päivät piteni, ja lomarahoista vietiin osa.