Työnantaja ei myönnä virkavapaata
Hei! Mitä voin tehdä kun en saanut anomani henk. koht syyn perusteella virkavapaata? Olen kunnalla töissä. Mikä näissä on yleinen käytäntö? Kuvittelin saavani ja nyt vähän vaikee tilanne kun suunnitelmat tehtynä...
Kommentit (16)
Ota työnantajan ylempään esimiehen yhteyttä. Joskus työnantajat voivat kieltää. Voit myös vetoaa työnantajalle että ei lisää omaa jaksamista jos ei saa virkavapaata. Pitääkö marssia työterveyteen ja sanoa ettei jaksa enään tulee kyllä vapaata. Palkallista.
Onko syynä rekrytointiongelmat (että tilallenne ei haeta/saada sopivaa tekijää) vai jokin muu?
Katso laista, siinä reunaehtoja jotta et kompastu niihin.
Napakka linja sanot että nyt ihan pakko saada. Voit myös ottaa liittoon yhteyttä. Tai sitten työterveyteen.
Ei ole pakko myöntää virkavapaata. Mä olen kanssa kunnalla töissä ja meille on sanottu että pitää itse kattella itsellensä sijainen virkavapaan ajaksi.
Hae sairaslomaa vai kuinka pitkään ajattelit olla virkavapaalla.
Juu, ei ole työnantajan (yksityisen tai kunnallisen) mikään pakko myöntää mitään muuta kuin opintovapaata. Jos ei työ nappaa, irtisanoudu.
Niin, eihän sitä ole mitään velvollisuutta antaa, joten ei tuosta voi kauheasti valittaakaan.
Ei ole pakko myöntää. On tyhmää tehdä suunnitelmia virkavapaan ajalle jos ei ole ensin sopinut saavansa ko. vapaata. Vaihtoehtona on tietenkin vielä keskustella esimiehen kanssa vapaan syystä, jos oikea syy on hyvä, niin vapaa saattaa irrota. Voit myös irtisanoa itsesi ja luottaa siihen, että saat uuden työpaikan. Tai sitten jos sulla on aikaa, niin haet jonkin opiskelupaikan vaikka avoimesta ja haet opintovapaata, sitä pitää kuitenkin myöntää, mutta sen aikana pitää sitten myös suorittaa tietty määrä opintopisteitä.
Mikä ihme siinä on, että niitä menojaan ei osaa suunnitella lomiin. Kunnalla kun niitä lomiakin riittää.
Joillekin työntekijöille virkavapaata viikko joskus voi lisätä omaa jaksamista. Voi olla menoa tai muuta. Jos työnantaja ei myönnä virkavapaata, voivat toiset ihmiset uupua, kokea työssäkäynnin rankkana ja uuvuttavana. Tässä tilanteessa tosiaan työterveys.
Virkavapaa ei ole mikään ihmisoikeus! Työnantaja voi myöntää sen HALUTESSAAN (poislukien perhevapaa, opintovapaa tms). Ei kai kukaan ole niin hömelö että luottaa automaattisesti saavansa virkavapaan?
Kuka on niin tyhmä, ettei varmista ENSIN, että saa vapaata, ennekuin tekee niitä suunnitelmia. Samanlaiset valittaa varmaan lomistakin, että kun olen jo tilannut matkan. Opettele pyytämään vapaa ENSIN ja tee sitten ne suunnitelmasi.
Niitä kaikenkirjavien vapaiden sijaisuuksia kohta seitsemän vuotta putkeen tehneenä sanoisin, että irtisanoudu, jos työ ei nappaa. Toiset tekevät työtä silloin kuin huvittaa ja toiset elävät sen vuoksi vuositolkulla epävarmuudessa. Reilua?
Toisaalta kohtelun tulee olla yhdenvertaista, joten työnantaja ei voi evätä sinulta palkatonta vapaata omiin henkilökohtaisiin menoihisi vedoten ja myöntää vastaavaa sille työkaverillesi. Se ei vaan sovi.
Meillä ei myöskään myönnetä. Ei mistään syystä, ei edes oman osaamisen kehittämisen vuoksi.
Isossa oppilaitoksessa töissä.