Missä muussa maassa ajeltiin Lada:lla kuin sosialistisessa suomessa?
Moni muukin hyödyke suoraan Neuvostoliitosta, kunnes Neuvostoliitto loppui ja suomeen jäi sosialismi.
Kommentit (32)
Kylmillä alueilla. Lada lähti käyntiin ja oli luotettava auto kylmillä pakkasilla.
Se oli myös helppo korjata.
Suomen puolustusvoimien kaikki kalusto oli Neuvostoliiton hylkäämää romua.
DDR:ssä ei ollut vara edes Ladaan. Siihen verrattunahan Suomi oli selvä taloudellinen johtotähti. Ja DDR oli kommunismin näyteikkuna länteen.
Niin jos et satu muistamaan,Trabant oli pahvia!
Ja AP. Sulla on menny jotain ohi,Suomi on Euroopan Jenkein maa. Coca-Colakin tuli 1950 luvulla ja täällä keksittiin lonkerokin jo 19ammuvainaanaikaan!
JA sitäpaitsi,kun naapurin ukko käynnisti talvipakkasella Mersuaan vajaan tunnin,niin Lada-kuski hyppäs auttonsa ja läks ajamaan!
"Lujaa laatua Lada!
" Merceede pents,perseelleen lents"
"Siihen sammui johtotähti,jätkä kävelemään lähti"
"osta oikee voimanpesä,työnnä sitä koko kesä"
"Hajosiko tojotasi"
Siinä sulle hienoa länsinaapuria
Suomessa se oli köyhien ja kommareiden auto. Ei sillä muut kehdanneet ajella.
Koko Neukkulassa sillä perusmallilla ajeltiin vielä 90-luvullakin, samoin monessa muussakin itäblokin maassa. Neukkulassa Ladan nimi vain oli Žiguli. Lada oli vientimalliston nimi.
saappimies kirjoitti:
Niin jos et satu muistamaan,Trabant oli pahvia!
Ja AP. Sulla on menny jotain ohi,Suomi on Euroopan Jenkein maa. Coca-Colakin tuli 1950 luvulla ja täällä keksittiin lonkerokin jo 19ammuvainaanaikaan!
JA sitäpaitsi,kun naapurin ukko käynnisti talvipakkasella Mersuaan vajaan tunnin,niin Lada-kuski hyppäs auttonsa ja läks ajamaan!
"Lujaa laatua Lada!
" Merceede pents,perseelleen lents"
"Siihen sammui johtotähti,jätkä kävelemään lähti"
"osta oikee voimanpesä,työnnä sitä koko kesä"
"Hajosiko tojotasi"
Siinä sulle hienoa länsinaapuria
Trabant oli kylläkin lasikuituvahvisteista muovia.
Noita ladoja oli poliisilla ja tullilla.
Poliisin ja tullimiehen tuli olla kommunisti, mieluummin toisessa polvessa.
"kunnes Neuvostoliitto loppui ja suomeen jäi sosialismi"
Suomi ei ole sosialistinen valtio, tollo.
Vierailija kirjoitti:
saappimies kirjoitti:
Niin jos et satu muistamaan,Trabant oli pahvia!
Ja AP. Sulla on menny jotain ohi,Suomi on Euroopan Jenkein maa. Coca-Colakin tuli 1950 luvulla ja täällä keksittiin lonkerokin jo 19ammuvainaanaikaan!
JA sitäpaitsi,kun naapurin ukko käynnisti talvipakkasella Mersuaan vajaan tunnin,niin Lada-kuski hyppäs auttonsa ja läks ajamaan!
"Lujaa laatua Lada!
" Merceede pents,perseelleen lents"
"Siihen sammui johtotähti,jätkä kävelemään lähti"
"osta oikee voimanpesä,työnnä sitä koko kesä"
"Hajosiko tojotasi"
Siinä sulle hienoa länsinaapuria
Trabant oli kylläkin lasikuituvahvisteista muovia.
"Trabant oli varustettu erillisellä runkorakenteella, ja sen kori oli valmistettu eräänlaisesta muovista, Duroplastista,[2] joka oli vahvistettu villalla tai puuvillalla." Ja joo,pahviakin on käytetty,aikalaiskirjoista luettua!
Siinä mielessä aloittaja on oikeilla jäljillä, että juuri muualla Lada ei ollut Lada kuin suomessa. Esim Ruotsissa sen merkki oli Zhiguli kuten monessa muussakin maassa.
Eipä nykyautojen materiaali juuri trabantista eroa. Lada on ikävä. Se ei ollut mediaseksikäs, mutta ominaisuuksiltaan erittäin hyvä. Varmaan paras hinta-laatusuhteeltaan.
Ladalla ajetaan keskieuroopassa edelleenkin. Lada Niva on etenkin vuoristossa suosittu kakkosauto kaikkein haastavimmille keleille ja maastoille. Nivahan on todella mainio ajopeli maastoon, eli on siis ihan oikea maasturi.
Saksassa ilmeisen suosittu myös aurauskalustona. Esim Mobile.de sivustolla Nivoja paljon myynnissä lumiauran kera. Ylipäätään Ladoja kyseisellä sivustolla yli tuhat myynnissä, joten joku niillä ainakin siellä ajelee.
Vierailija kirjoitti:
"kunnes Neuvostoliitto loppui ja suomeen jäi sosialismi"
Suomi ei ole sosialistinen valtio, tollo.
Suomi oli ja on sosialistinen valtio, jossa ei ole vaihtoehtoja vain valtionmonopolit, ym. sääntely.
Tarkoittaa vapaan kilpailun ja markkinatalouden puutetta, sekä mm. valtion propagandaa (YLE).
Esim Kuubassa vielä samoin ja sielläkin oli ladoja.
Ulkopoliittiset syythän siinä olivat taustalla.
Ja DDR:ssä ei ajeltu Mersuilla vaan Volvoilla. Poliittiset syyt olivat siinäkin taustalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"kunnes Neuvostoliitto loppui ja suomeen jäi sosialismi"
Suomi ei ole sosialistinen valtio, tollo.
Suomi oli ja on sosialistinen valtio, jossa ei ole vaihtoehtoja vain valtionmonopolit, ym. sääntely.
Tarkoittaa vapaan kilpailun ja markkinatalouden puutetta, sekä mm. valtion propagandaa (YLE).
Esim Kuubassa vielä samoin ja sielläkin oli ladoja.
Kuubassahan on niitä 50-luvun jenkkiraatoja XD
Muissa maissa ajeltiin Fiatilla, johon Lada perustui.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"kunnes Neuvostoliitto loppui ja suomeen jäi sosialismi"
Suomi ei ole sosialistinen valtio, tollo.
Suomi oli ja on sosialistinen valtio, jossa ei ole vaihtoehtoja vain valtionmonopolit, ym. sääntely.
Tarkoittaa vapaan kilpailun ja markkinatalouden puutetta, sekä mm. valtion propagandaa (YLE).
Esim Kuubassa vielä samoin ja sielläkin oli ladoja.
Missä maassa sitten ei ole sosialismia?
Autoko sen sosialismin toi? Minä vähän luulen, ettet ollut vielä syntynytkään silloin kun täällä Ladoilla ajeltiin.
Vierailija kirjoitti:
Ladalla ajetaan keskieuroopassa edelleenkin. Lada Niva on etenkin vuoristossa suosittu kakkosauto kaikkein haastavimmille keleille ja maastoille. Nivahan on todella mainio ajopeli maastoon, eli on siis ihan oikea maasturi.
Saksassa ilmeisen suosittu myös aurauskalustona. Esim Mobile.de sivustolla Nivoja paljon myynnissä lumiauran kera. Ylipäätään Ladoja kyseisellä sivustolla yli tuhat myynnissä, joten joku niillä ainakin siellä ajelee.
Ovatko ne Itä-Saksan perintöä?
Ei edes DDR:ssä heillä oli Trabant ja kommunistisen puolueen työntekijöillä Mercedes.