Kuinka paljon keskivertotyötön yksinasuja saa nettona kuussa käteen?
Jos ei nyt huomioida ansiosidonnaista tukea joka on toki isompi. N.900 euroa?
Kommentit (39)
Vierailija kirjoitti:
Todella epäreilua ettei omistusasunnon omistajat saa toimeentulotukea ja heitä rangaistaan, kun taas ikänsä lusmunnut saa rahaa pohjattomasti...
Kerropa lisää tuosta "ikänsä lusmunnut saa rahaa pohjattomasti" -kohdasta. En ole kuullutkaan. Itse olen tehnyt kymmeniä vuosia töitä, nyt olen saanut kohta vuoden verran toimeentulotukea, kun olen työmarkkinatuella. Kuinka pitkään on lusmuttava, että alkaa saada niitä pihjattomia määriä rahoja?
Toimeentulotuki pitäisi muuttaa lainaksi.
Vierailija kirjoitti:
Toimeentulotuki pitäisi muuttaa lainaksi.
Menkää pojat nukkumaan. Huomenna olisi hyvä olla reippaana lukiossa.
Kumma kun opiskelijan pitää maksaa sekä vuokra että kaikki muu vähän päälle 500e:llä.
Miten ihmeessä joku voi pärjätä 600e kuussa? Vaikka asuisit perähikiällä 20 neliön yksiössä niin en ymmärrä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulle jää 502e käteen vuokran, sähkön ja veden jälkeen. Siitä sitten pois 15e/kk puhelinlasku. Saan asumistuen, työmarkkinatuen ja hieman toimeentulotukea. Lisäksi toimeentulotuen mukana tulee maksusitoumus apteekkiin eli e-pillerit ym. reseptilääkkeet on ilmaisia. Lääkäri ja hammaslääkärit maksetaan myös. Minä pärjään hyvin näillä tuloilla ja rahaa jää jopa säästöön 80-120e/kk. :)
Olen miettinyt, kannattaisiko rahat nostaa säästötileiltä ja asp-tililtä, jotta saisin myös tt-tukea. Mutta uutta asp-tiliä en kyllä sitten enää saa.
Ota huomioon että jos haet toimeentulotukea niin tiliotteet pitää näyttää olikohan 3kk (vai ensimmäisellä kerralla jopa 6kk ajalta?), joten jos nostat tilit tyhjäksi niin muutaman kk joudut odottamaan ennen kuin kannattaa hakea ettei tule hylkäävää päätöstä. Jos sinulla on vaikka kuukausi sitten ollut rahaa tilillä niin he laskevat että kuinka pitkälle nuo rahasi riittävät ja niin pitkään aikaan et saa toimeentulotukea. Näin ainakin silloin kuin hain muutama vuosi sitten.
Ei pitäis saada mitään niin työhalut paranisi. Valitettavasti saa varmaa 2000€ työssäkäyvien verorahoja.
Vierailija kirjoitti:
Minulle jää 502e käteen vuokran, sähkön ja veden jälkeen. Siitä sitten pois 15e/kk puhelinlasku. Saan asumistuen, työmarkkinatuen ja hieman toimeentulotukea. Lisäksi toimeentulotuen mukana tulee maksusitoumus apteekkiin eli e-pillerit ym. reseptilääkkeet on ilmaisia. Lääkäri ja hammaslääkärit maksetaan myös. Minä pärjään hyvin näillä tuloilla ja rahaa jää jopa säästöön 80-120e/kk. :)
Miten toimeentulotukea voi saada jos jää säästöön rahaa ? Miksi sun hammaslääkäritkin maksetaan?
Vierailija kirjoitti:
Tyttären kaverilla ei ollut rahaa takuuvuokraan, joten se maksettiin toimeentulotuesta. Hän sai myös maksusitoumuksen uuteen pyykinpesukoneeseen ja joihinkin uusiin huonekaluihin mm pöytä, tuolit, sohva, sänky, sisustusjuttuja esim verhot..
Miksi nuokin pitää maksaa uutena? Ihan hyvin vois ostaa kirpputorilta tai kierrätyskeskuksista. Saako pesukoneen vaikka talossa on pesutupa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tyttären kaverilla ei ollut rahaa takuuvuokraan, joten se maksettiin toimeentulotuesta. Hän sai myös maksusitoumuksen uuteen pyykinpesukoneeseen ja joihinkin uusiin huonekaluihin mm pöytä, tuolit, sohva, sänky, sisustusjuttuja esim verhot..
Miksi nuokin pitää maksaa uutena? Ihan hyvin vois ostaa kirpputorilta tai kierrätyskeskuksista. Saako pesukoneen vaikka talossa on pesutupa?
Sa se! Itse on pienituloisena pitänyt tehdä paljonkin hankintoja käytettyinä, tosin kovasti harkiten. Ei mulla ole nyt varaa takuuvuokraan, se pitäisi säästää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten toimeentulotukea voi saada jos jää säästöön rahaa ? Miksi sun hammaslääkäritkin maksetaan?
Jäi toimeentulotuesta minullakin säästöön ennen kuin oli pakko alkaa lyhentää opintolainaa 150 e kuukaudessa. Perusosan saa ainakin toistaiseksi käyttää mihin ikinä haluaa.
Jos käy julkisella lääkärissä tai hammaslääkärissä niin maksetaan, koska terveydenhoitokulut on toimeentulotuessa huomioitava meno.
Vierailija kirjoitti:
Ei pitäis saada mitään niin työhalut paranisi. Valitettavasti saa varmaa 2000€ työssäkäyvien verorahoja.
Helpottaako tuollainen ajatus sitä vääntäytymistä siihen ikävään duuniin aamuisin? =)
Riippuu siitä onko hän varaton vai onko hänellä varallisuutta sekä siitä asuuko vuokralla vai omistusasunnossa. Varattomalle joka asuu vuokralla pitäisi vuokran jälkeen jäädä 490€. Lääkkeet ym voi sitten tuon päälle saada harkinnanvaraisena. Omistusasunnossa asuva ja aiemmin säästeliäs työtön saakin sitten murto-osan tuosta. Pahimmillaan vain työttömyyskorvauksen, parhaimmillaan sen ja asumistukea.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä säästän käteisenä, siten voin saada toimeentulotukea. Ja hammaslääkäri kuuluu niihin terveydenhuoltomenoihin.
Vierailija kirjoitti:
Riippuu siitä onko hän varaton vai onko hänellä varallisuutta sekä siitä asuuko vuokralla vai omistusasunnossa. Varattomalle joka asuu vuokralla pitäisi vuokran jälkeen jäädä 490€. Lääkkeet ym voi sitten tuon päälle saada harkinnanvaraisena. Omistusasunnossa asuva ja aiemmin säästeliäs työtön saakin sitten murto-osan tuosta. Pahimmillaan vain työttömyyskorvauksen, parhaimmillaan sen ja asumistukea.
Olet väärässä, summa on tänä vuonna 502,21e/kk.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten toimeentulotukea voi saada jos jää säästöön rahaa ?
Niin. Parempi kai olisi ryypätä tilit nollille joka kuussa? Ja seuraavaksi terveydenhuoltoa kuormittamaan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olet väärässä, summa on tänä vuonna 502,21e/kk.
No anteeksi, en muistanut että tuki nousi. On ollut niin kauan tuo hieman alle 500€. Mutta totta, onhan tuo nyt merkittävä ero aikaisempaan.
Vierailija kirjoitti:
Kumma kun opiskelijan pitää maksaa sekä vuokra että kaikki muu vähän päälle 500e:llä.
Minä taas opiskelijana en saa asumistukea eli pelkästään 250 euroa kuussa! Harkitsen työttömäksi alkamista että olisi rahaa edes asuminen maksaa ilman lainaa..
Minä sain muistaakseni 800e. Laskujen jälkeen jäi ruokaan 100e.