Kaupunki laittoi yksityitiehakemuksen postissa. Olen oikeudenomistaja. Mitä tarkoittaa?
On sellaista kapulakieltä ja täysin hepreaa.
Kaupunki omistaa talon ja maan niin mitä ne multa silloin haluaa?
Kyseessä on joku kymmeniä vuosia sitten kuolleen sukulaisen nimissä(?) oleva asunto. Siis mitä ihmetttä. Eihän se ole sen kuolleen asunto, jos kaupunki ilmoittavaa hakemuksessa omistavansa kiinteistön ja hakee maanomistajana yksityistietoimitusta tietylle tielle minulta oikeudenomistajana.
Mitä ne minulta sitten haluaa? Osaako joku selventää?
Kommentit (65)
Kaupunki haluaa, että maksatte itse tienne kustannukset. Epäilisin?
Älä allekirjoita.
Zinc
Vaikea kirjoittaa keskeisä asioita monisivuisesta kirjeestä, kun ei ymmärrä hölkäsen pöläystä koko asiasta.
AP
Kun et kerro mitään. OLETKO sä MAKSANUT sen tien käytöstä aikaisemmin ?
Zinc
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oon yhden yksityistiekunnan isännöitsijänä toiminut, mutten kyllä ymmärrä ap:n horinaa.
Siinä paperissa on nimi ja puhelinnumero; soita hänelle ja pyydä vääntämään rautalangasta.
Noin se on horistu siinä kirjeessäkin.
Tämä oli siis AP
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Helpottaisi yllättävän paljon, jos kertoisit mikä siinä paperissa on otsikkona.
Kutsu tietoimitukseen, missä kaupungin omistama ja hallinnoima tie muuttuu yksityistieksi?
Tietoimikunnan perustaminen?
Jotain ihan muuta?
Maanmittaustoimitus. Yksityitietoimitus. Yksityistiehakemus.
AP
Ja kuka tätä toimitusta hakee, joku kiinteistönomistajako?
Joka kiinteistöön on oltava tie. Tietoimituksessa merkitään tien paikka maastoon ja karttaan ja määritellään mm. tien leveys.
Jos tie menee maittesi poikki, luulisi kiinnostavan olla läsnä siinä vaiheessa kun tien sijaintiin vielä voit vaikuttaa.
Jos olet kiinteistössä haltijana eli käytät, mutta et omista, niin periaatteessa omistaja eli kaupunki olisi se ketä kuullaan tietoimituksessa.
Tosin en ymmärrä nyt mikä tilanne oikein on, mutta soita kyseisen kaupungin geodeetille tai vastaavalle ja kysy selvitystä.
Ja muuten siinä saamassasi kirjeessä on varmaan numero mistä voit kysyä lisää
Vierailija kirjoitti:
Kun et kerro mitään. OLETKO sä MAKSANUT sen tien käytöstä aikaisemmin ?
Zinc
En ole. Vainaja kuollut tyyliin sata vuotta sitten ja nyt olen oikeudenomistaja.
AP
Tuo nyt kuullostaa kahdelta vaihtoehdolta.
Kuten joku sanoi, niin sinne halutaan rakentaa tie, mutta yleensä kyllä vanhoja teitä jatketaan, eikä rakennella uusia.
Tai sitten te ette ole maksaneet, vaan viulut on maksanut kaupunki, joka ei enää halua maksaa siittä teidän tiestänne.
Soitappa sinne mistä se paperi on tullut.
Zinc
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oon yhden yksityistiekunnan isännöitsijänä toiminut, mutten kyllä ymmärrä ap:n horinaa.
Siinä paperissa on nimi ja puhelinnumero; soita hänelle ja pyydä vääntämään rautalangasta.
Tämä oli siis AP
...mutta niin, ettet tajua mitään, kun kerran kyselet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Älä ainakaan kirjeen lähettäjältä kysy.
Miksi ap ei voisi kysyä?
Sinä et näköjään sarkasmia tunnista vaikka siinä roikkuisi kyltti, jossa lukee "sarkasmi".
Kyllä tuossa voisi ole taustalla se että ensin kysyy ulkopuoliselta ennen kuin ilmaisee saaneensa kirjeen. Voi sitten heittäytyä tietämättömäksi eikä ole kirjettä edes saanut jos menee liian vaikeasksi...
Vierailija kirjoitti:
Vaikea kirjoittaa keskeisä asioita monisivuisesta kirjeestä, kun ei ymmärrä hölkäsen pöläystä koko asiasta.
AP
Ja ratkaisu on, että kyselet täältä, missä ei ole nähty koko kirjettä?
Joo, vastaus kysymykseesi on 6½, koska määränpää on kuu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Helpottaisi yllättävän paljon, jos kertoisit mikä siinä paperissa on otsikkona.
Kutsu tietoimitukseen, missä kaupungin omistama ja hallinnoima tie muuttuu yksityistieksi?
Tietoimikunnan perustaminen?
Jotain ihan muuta?
Maanmittaustoimitus. Yksityitietoimitus. Yksityistiehakemus.
AP
Ja kuka tätä toimitusta hakee, joku kiinteistönomistajako?
Joka kiinteistöön on oltava tie. Tietoimituksessa merkitään tien paikka maastoon ja karttaan ja määritellään mm. tien leveys.Jos tie menee maittesi poikki, luulisi kiinnostavan olla läsnä siinä vaiheessa kun tien sijaintiin vielä voit vaikuttaa.
Kuten aloituksessa kerroin kaupunki hakee. Siellä valnmis tie jo ilmeisesti, en tiedä.
AP
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On niin sekavasti selitetty, että ei tuosta ota Erkkikään selvää mitä tuolla on tapahtumassa.
Vaikuttaisi siltä, että kaupunki haluaa tieoikeuden merkittäväksi kiinteistörekisteriin ap:n sukulaisen (?)
tilan hyväksi omistamalleen maalle. Selkeyttää tien käyttöä ja kustannusjakoa. Mutta voi tuo olla toisinkin; lakitekstissä pilkunpaikkakin ratkaisee.
Valitettavasti se on tuollain selitetty ja olen joitain poimintoja tässä kirjoittanut kirjeestä. Kirje on monisivuinen, samaa kapulakieltä, joten on hieman vaikea itsekin ymmärtää.
AP
Sepä se. Kun ne pelkät asiayhteydestä irrotetut poiminnat ei auta yhtään mitään kokonaisuuden käsittämisessä. Se kirje pitäisi lukea alusta loppuun ajatuksen kanssa ja parempi olisi vielä jos saisi muutakin taustatietoa aiheesta.
Vierailija kirjoitti:
Jos olet kiinteistössä haltijana eli käytät, mutta et omista, niin periaatteessa omistaja eli kaupunki olisi se ketä kuullaan tietoimituksessa.
Tosin en ymmärrä nyt mikä tilanne oikein on, mutta soita kyseisen kaupungin geodeetille tai vastaavalle ja kysy selvitystä.
Ja muuten siinä saamassasi kirjeessä on varmaan numero mistä voit kysyä lisää
Haltija? Olen joskus kymmeiä vuosia nähnyt talon ja pihan, en enmpää.
AP
Vierailija kirjoitti:
Älä allekirjoita.
Zinc
Itse ne maksetaan joka tapauksessa haja-asutusalueella. Mutta jos asuu yksityistien varressa, ainut tapa saada jatkossa kunnalta kunnossapitoavustusta tai valtiolta perusparannusavustusta on PERUSTAA YKSITYISTIEKUNTA.
Ellet perusta, maksat tien uudelleenrakentamisenkin omasta kukkarosta kun kevättulva sen vie.
Tarkoitus on tiekunnan muodostaminen niille kunnossapidon piiriin kuuluville teille, jotta kyseinen tie täyttäsi jatkossakin kaupungin kunnossapidon asetetut vaatimukset.
Edelleen talo on kaupungin ja maat, niin miksi minulta oikeudenomistajana halutaan mitään?
AP
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Älä allekirjoita.
Zinc
Itse ne maksetaan joka tapauksessa haja-asutusalueella. Mutta jos asuu yksityistien varressa, ainut tapa saada jatkossa kunnalta kunnossapitoavustusta tai valtiolta perusparannusavustusta on PERUSTAA YKSITYISTIEKUNTA.
Ellet perusta, maksat tien uudelleenrakentamisenkin omasta kukkarosta kun kevättulva sen vie.
Onkohan tästä kyse. Minun puolesta saa viedä tulva tai rosvo. Kymmeniin vuosiin en ole sillä käynyt.
AP
Vierailija kirjoitti:
AP
Juuri siksi täällä on muutamaan kertaan sanottu, että soita lähettäjälle ettet tajua, mitä sulta odotetaan. Ei me boida näkemätöntä kirjettä sulle tulkata, mutta lähettäjä voi. Et ole ainut, joka ei tajua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On niin sekavasti selitetty, että ei tuosta ota Erkkikään selvää mitä tuolla on tapahtumassa.
Vaikuttaisi siltä, että kaupunki haluaa tieoikeuden merkittäväksi kiinteistörekisteriin ap:n sukulaisen (?)
tilan hyväksi omistamalleen maalle. Selkeyttää tien käyttöä ja kustannusjakoa. Mutta voi tuo olla toisinkin; lakitekstissä pilkunpaikkakin ratkaisee.
Valitettavasti se on tuollain selitetty ja olen joitain poimintoja tässä kirjoittanut kirjeestä. Kirje on monisivuinen, samaa kapulakieltä, joten on hieman vaikea itsekin ymmärtää.
AP
Sepä se. Kun ne pelkät asiayhteydestä irrotetut poiminnat ei auta yhtään mitään kokonaisuuden käsittämisessä. Se kirje pitäisi lukea alusta loppuun ajatuksen kanssa ja parempi olisi vielä jos saisi muutakin taustatietoa aiheesta.
Ymmärrän, muuta taustatietoa ei ole. Sata vuotta sitten kuollut talon asukas ja min oikeudenomistaja.
AP