Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ovatko juristit hyödyllisiä yhteiskunnalle?

Vierailija
03.02.2020 |

Harkitsen opiskelemaan lähtemistä, ja oman kiinnostuksen määrän lisäksi tehdyn työn yleishyödyllisyys on minulle yksi motivaattori. Minulle on siis tärkeää, että oma toimintani tuottaisi enemmän hyvää kuin pahaa. Tämä ei käytännössä oikein toteudu, esimerkiksi ruokavalioni ei ole erityisen ilmastoystävällinen. Mutta ajatuksena se on sydäntäni lähellä.

Eräs tuttuni on oikeustieteen maisteri. Hän on toiminut asianajajana, mutta kertoi harkitsevansa alan vaihtoa työstään aiheutuvan huonon omantunnon vuoksi: terävällä päällä ja vakuuttavalla argumentointikyvyllä voi olla mukana myötävaikuttamassa siihen, että joku oman oikeudentajun mukaan ankaramman tuomion ansaitseva pääsee kuin koira veräjästä.

Kommentit (22)

Vierailija
21/22 |
03.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Arvostan kovasti juristeja ammattikuntana. Jos mieli palaa alalle, kokeile vaan. Ja hakeudu sellaisiin töihin, jotka tuntuvat omimmilta. t. humanisti

Vierailija
22/22 |
03.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jurismi on tyypillinen middleman ammatti josta ei ole varsinaista hyötyä kellekkään mutta joka on silti nykyisen järjestelmän takia välttämätön. Meillä on paljon vastaavia ammatteja ja kokonaisia yrityksiä joista ei oikeasti ole konkreettista hyötyä mutta joita ilmankaan ei tulla toimeen. Miksi? Siksi.

En nyt sanoisi ihan noinkaan, sillä ilman juristeja esim. sitovia sopimuksia ei voisi tehdä eikä esim. patentteja tai mitään muutakaan omaisuutta voisi suojata. Rikollisia ei voisi vangita jne. Tuloksena olisi kaaos.

Itse asiassa juristit ovat yhteiskunnan toiminnan kannalta elintärkeitä, sillä he luovat pohjan sivistyneelle toiminnalle.

Sitovia sopimuksia on tehty ennen juristejakin. Sivistys on vähän epämääräinen käsite ja viittaa varmaan tässä yhteydessä yhteiskuntaan jossa on juristeja.

No vaihtoehtona on mafiavalta, jossa vahvin määrää. Ja ainahan voit tehdä sopimuksia, mutta jos ne eivät sido, niin kovin varmalla pohjalla homma ei ole.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla