Luonnonkosmetiikka! Haluaisin käyttää mutta kun
Haluaisin käyttää kaikessa luonnollisempia vaihtoehtoja. Ostin paljon hehkutettua ja jopa palkittua serumia kasvoilleni. Muutaman käyttökerran jälkeen silmänympärykset olivat tuöipunaiset täynnä näppylöitä ja iho hilseili. En tietenkään hieronut silmänympäryksille tätä serumia vaan kasvoille, välttäen silmien ympäryksen ihoa. Siltikin. Kasvojeni iho ei ole koskaan reagoinut millekkään allergisesti. Siksi asia hämmentää. Mustikanöljy serumi ei tuoksu vahvalle, tuntuu heti pehmentävän ihoa. Uskallanko käyttää jotain muuta luonnonkosmetiikka tuotetta? Mistä reaktio kertoo?
Kommentit (16)
Voithan sinä muita käyttää silti, kokeilemalla löytää sen mitä oma iho sietää ja mitä ei. Itse olen monelle ruoalle ja siitepölylle allerginen ja ei läheskään kaikki luonnonkosketiikan tuotteet käy, mutta olen löytänyt myös monia jotka eivät aiheuta mitään kielteistä reaktiota. Ja niitä sitten käytän niin kauan kuin hyväksi todettua tuotetta saa, koska se uuden löytäminen on taas kallista kokeilua.
Yksittäisen tuotteen takia nyt ei kannata vetää mitään johtopäätöksiä. Eri tuotteet sisältävät eri aineksia ja taatusti on olemassa luonnonkosmetiikan tuotteita, joita sinäkin voit käyttää. Reaktio kertoo luonnollisestikin sen, että ihosi ei siedä, jotain ko. tuotteen ainesosaa. Kun saat selville, mikä se ainesosa on, tiedät ostaa tuotteita, joissa sitä ei ole.
Vierailija kirjoitti:
Minäkin olen saanut luonnonkosmetiikasta ihoreaktioita. Ainakin alkoholia niissä käytetään, mikä saattaa olla yksi syyllinen.
Läheskään kaikissa ei käytetä alkoholia. Luonnonkosmetiikkatuotteita on satoja erilaisia. Ei kukaan niistä kaikista oireile.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minäkin olen saanut luonnonkosmetiikasta ihoreaktioita. Ainakin alkoholia niissä käytetään, mikä saattaa olla yksi syyllinen.
Läheskään kaikissa ei käytetä alkoholia. Luonnonkosmetiikkatuotteita on satoja erilaisia. Ei kukaan niistä kaikista oireile.
Minä oireilen monesta kasvojen iholle tai kainaloon laitettavista aineista, vaikka muuten ihoni ei ole herkkä ja melkein mikä tahansa marketvoide käy normikosmetiikan puolelta. Ei kannusta kokeilemaan yhtään enempää.
Käytän aika kallista luonnonkosmetiikkaa ja saan äärimmäisen harvoin mistään reaktioita. Toki luen inci:t aina tarkkaan. Esimerkiksi ruusuvesi/öljy on minua ärsyttävä ainesosa.
Luonnonkosmetiikkaa voi markkinoida hyvin pienellä luonnonprosentilla. Töhnä voi sisältää esim. 0,0001 mg luomuöljyjä ja sitä kovasti markkinoidaan luonnon ja luomuainesosasilla vaikka se olisi muutoin kemikaalikökköä.
Toinen juttu on, että aivan kaikelle voi olla allerginen eli jollekin kasville voi olla allerginen samoin kuin pähkinöille, kalalle jne. Sen vuoksi MEILLÄ itse voiteita tekevillä on tapana ohjeistaa kokeilemaan tuotetta hyvin pienelle ihoalueelle ensin ja katsomaan tuleeko reaktiota.
Jos ei halua tehdä itse tuotteitaan niin kannattaa muistaa tuo kuitenkin, eli vaikka tuote olisi aito luonnontuote ja vielä luomua niin toki löytyy ihmisiä, jotka ovat allergisia joillekin luonnonkasveille.
Itse olen käyttänyt muun muassa Frantsilan tuotteita ja ihan aika raakasti vielä sotkenut voiteisiin lisää eteerisiä ja tunkenut sitä silmäripsiä myöten eikä ole tullut allergisia oireita. Älkää tietenkään muut tehkö niin, koska sitä ei suositella. Halusin vain kokeilla ehkäisevätkö eteeriset silmäryppyjä :D
Minä vältän tuotteita, joissa on ylipäätään kukkasista johdettuja aineita, reagoin niihin luontaistuotteissakin, joten paras olla käyttämättä. Muu hyvälaatuinen luonnonkosmettiikka kyllä toimii oikein hyvin.
Vierailija kirjoitti:
Luonnonkosmetiikkaa voi markkinoida hyvin pienellä luonnonprosentilla. Töhnä voi sisältää esim. 0,0001 mg luomuöljyjä ja sitä kovasti markkinoidaan luonnon ja luomuainesosasilla vaikka se olisi muutoin kemikaalikökköä.
Ainakaan millään tunnetuilla sertifikaateilla merkitty luonnonkosmetiikka ei voi olla tuollaista. Toki monet ei-luomut valmistajat kuten Yves Rocher, The Body Shop jne tekevät tuota että on kaikki perus kemikaalit tuotteessa mutta sitten joku pieni prosentti jotain luonnon ainesosaa ja markkinoidaan luonnontuotteena.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ainakaan millään tunnetuilla sertifikaateilla merkitty luonnonkosmetiikka ei voi olla tuollaista. Toki monet ei-luomut valmistajat kuten Yves Rocher, The Body Shop jne tekevät tuota että on kaikki perus kemikaalit tuotteessa mutta sitten joku pieni prosentti jotain luonnon ainesosaa ja markkinoidaan luonnontuotteena.
Ihan perusruokakauppojen hyllyillä on noita purkkeja, joissa on isot leimat jostain pienestä hipusta luomua tai sillä hetkellä trendikästä ainesoaa, kuten arganöljyä tms. Kyllä luontaistuotekaupoissa saa olla tarkkana myös.
Minulle taas ei tule luonnonkosmetiikasta oireita koska siinä ei käytetä niin voimakkaita hajusteita ja säilöntäaineita. Varmaan kannattaa selvittää mikä niitä oireita aiheuttaa. Hyvin siedettyjä tuotteita on ainakin Ekopharmalla, Atopikilla ja Laponiella.
Olen käyttänyt aika vapaasti kaikenlaista kosmetiikkaa koko ikäni. Serumit heleyttävät nopeasti talvi ihoa. Ensimmäinen kerta kun saan rajun reaktion. Tuote josta sain reaktion on Mustikkaseerumi, Blueberry Booster Bybi Beauty. Ostin Ruohonjuuresta. AP
Vierailija kirjoitti:
Olen käyttänyt aika vapaasti kaikenlaista kosmetiikkaa koko ikäni. Serumit heleyttävät nopeasti talvi ihoa. Ensimmäinen kerta kun saan rajun reaktion. Tuote josta sain reaktion on Mustikkaseerumi, Blueberry Booster Bybi Beauty. Ostin Ruohonjuuresta. AP
Ihme juttu kun noissa on todella vähän raaka-aineita, esim. tuossa mustikkaseerumissa vain mustikansiemenöljy ja mustikka on ainakin ruoka-aineena hyvin siedetty. Ehkä sun kannattaa välttää öljyjä ylipäätään ja kokeilet vesipohjaisia seerumeita.
Luonnonkosmetiikka ei tarkoita automaattisesti, että se olisi hyväksi. Esim. tiettyjen kauneushoitojen jälkeen luonnonkosmetiikan käyttö on kielletty, koska niissä voi olla myrkkyjä sun muita.
Aito luonnonkosmetiikka sisältää vain luonnollisia ainesosia. Se on sitten eri asia mikä ainesosa sopii kenellekin - samoin kuin ruuissa niin ei kaikki sovi kaikille. Se ei tee luonnonkosmetiikasta kuitenkaan sen huonompaa jos satut olemaan jollekin ainesosalle allerginen. Selviää vaan testaamalla mikä tuote sopii itselle. Kovin herkälle iholle toki kannattaa valita sellaisia tuotteita joita suositellaan herkälle iholle..
Mä haluaisin käyttää luontaiskosmetiikkaa mutta saan siitä useimmiten iho-oireita tai se pahentaa astmaa. Ilmeisesti eteeriset öljyt ovat mun kohdallani se ongelma. Tätä eivät tuotteiden myyjätkään aina ymmärrä vaan korostavat tuoksujen luonnollisuutta. Ikävä kyllä keuhkoni eivät erottele luonnollisia ja synteettisiä hajusteita. Samoin iho menee punaläikkäiseksi, oli tuoksujen ainesosa mikä vaan.
Toinen luontaiskosmetiikan ongelma ovat herkästi härskiintyvät öljyt. Olen palauttanut kauppaan lukuisia seerumeja, voiteita ja jopa valokynän, jotka olivat aivan eltaantuneita. Nämä pahimmillaan kirvelivät iholla. Selektiivisen- ja apteekkikosmetiikan kanssa ei tätä ole käynyt koskaan.
Estelle&Thildin hajusteettomasta luomukosmetiikasta olen pitänyt kovasti.