Kadotin kirjastokorttini, jos menen hakemaan uutta, näkyykö siellä vanhat rästimaksut?t
Kommentit (27)
Maksut vanhenevat vain, jos niitä ei tietyn ajan sisällä karhuta uudelleen asiakkaalta.
Vierailija kirjoitti:
Miksi ihmiset eivät maksa myöhästymismaksujaan?
Ei sattunut olemaan käteistä ja ko. kirjastossa ei voinut maksaa kortilla. Sitten koko maksu unohtui, kunnes tuli vuosittainen saldonnollaus eli maksu oli pakko maksaa, jos halusi lainata. Siinä yksi hyvin simppeli syy.
Vierailija kirjoitti:
Maksut vanhenevat vain, jos niitä ei tietyn ajan sisällä karhuta uudelleen asiakkaalta.
Maksujen vanhenemista ei voi enää katkaista muistuttamalla niistä. https://www.kuntaliitto.fi/laki/kirjastosaatavien-perinta
Vierailija kirjoitti:
Miksi ihmiset eivät maksa myöhästymismaksujaan?
Jotkut unohtavat ja siksi maksut jäävät roikkumaan. Jotkut taas ovat hyvinkin periaatteellisia eivätkä millään meinaa hyväksyä mitään kirjastomaksuja. "Minä olen niin säntillinen, etten varmasti palauttanut kirjaani myöhässä" tai "Kaukolainojenkin pitäisi olla ilmaisia, en suostu maksamaan kahta euroa tästä lainasta" tai "Minulle ei tullut eräpäivämuistutusta sähköpostiin, siksi lainat olivat myöhässä. Ei ole minun vastuullani". Näiden kanssa saa sitten aina tapella maksuista.
Voiko kukaan oikeasti olla näin saatanan tyhmä?
Tietenkin näkyy. Ne maksut on sidottu sinun henkilöllisyyteesi, ei kirjastokorttiin. Muutenhan kuka tahansa voisi lainailla kirjoja, jättää ne palauttamatta ja hakea aina vaan uuden kirjastokortin.