Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ystävän häähömpötys

Vierailija
01.02.2020 |

Apua. Miten pitäisi suhtautua ystävän häähömpötykseen?

Taustaksi se, että olen itse mennyt naimisiin maistraatissa ja pidettiin pienet juhlat ravintolassa ystäville ja lähimmille sukulaisille.

Ystäväni taas on nyt aloittanut häävalmistelut. Ja hääpäivään on kaksi vuotta! Hirveä hössötys tapahtumasta jo nyt. Aidosti en tiedä miten suhtautuisin. Jotenkin huvittaa. Mut sitä ei varmaan sovi ääneen sanoa?

Kommentit (34)

Vierailija
21/34 |
01.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mua ihmetyttää näissä tällaisissa aina se, miten kirjoittaja alleviivaa sitä, miten itse on mennyt maistraatissa naimisiin ja pitänyt korkeintaan pienet juhlat ravintolassa ilman ohjelmaa. Miksi sitä pitää korostaa? Onko se jotenkin huonompi asia järjestää isommat häät kuin pieni maistraattivihkiminen, jos molemmissa tapauksissa kuitenkin mennään naimisiin rakkaudesta?

Ap:lle sanoisin, että kannattaa kuunnella ystävää, vaikka ei ihan ymmärtäisikään vaahtoamisen määrää. Asia selvästi on ystävälle tärkeä, joten varmasti voit jutellessanne kuunnella hänen hääkuulumisiaankin muiden kuulumisten joukossa. Ja sitten vaihtaa aihetta. Ei siihen hypetykseen tarvitse mennä mukaan, mutta ei myöskään tarvitse alkaa kyseenalaistaa ystävän halua isoihin juhliin.

Niin varmaan kyse onkin siitä että pidän suuria juhlia vähän järjettöminä. Joutuvat tosiaan ottamaan lainaa ja nuukailemaan niiden häidensä vuoksi. Samalla tavalla suhtaudun myös ihmisiin, jotka muulla tavoin elää yli varojensa...vaikka ostamalla velaksi auton joka kallis suhteessa varallisuuteen. Mutta ystävälle tämä on jokin iso unelma. -ap

Vierailija
22/34 |
01.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aivan hölmö vastaus tuo että intoilet sen ystävän kanssa. Miksi ihmeessä jonkun pitäisi feikata jotain innostumista kun ei oikeesti sitä ole?? Sillä tavallako ystävää kohdellaan, että valehdellaan ja teeskennellään into pinkeänä oloa, en kyllä itse arvostaisi yhtään.

Mutta joo, ei sun ap tarvi nyt suoraankaan sanoa jotta hönöä touhua. Olet ystävällisen neutraali ja kommentoit asiallisesti jotain joskus. Mutta älä ala näyttelemään kiinnostunutta.

Kiitos. Näin olen ajatellut. Jotenkin kiinnostaisi tajuta mistä tuossa on kyse että ladataan niin paljon odotuksia hääpäivään (ihan ufo juttu mulle siis) mutta oon miettinyt onko sopivaa kysyä vai voiko sekin loukata.

Miksi esität tyhmää? Haluat vain aloittaa keskustelun siitä, miten "typerää on suunnitella häitä pitkään ja ylipäänsä pitää suuret häät". Sinäkin tiedät, vaikka tyhmää esitätkin, että moni suunnittelee häitään ihan kuten ystäväsi nyt tekee.

Se, että itse menit naimisiin pienesti maistraatissa, ei tee sinusta sen parempaa ihmistä.

Kun järjestää kunnon hääjuhlan, niin suunnitteluun on hyväkin käyttää aikaa, mikäli ei osta ulkopuolista juhlan järjestäjää. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/34 |
01.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sanot suoraan, että sinua ei kiinnosta. Voit kuunnella pari minuuttia/tapaaminen tai puheli, mutta sen jälkeen puheenaiheet tulee vaihtua tai lähdet paikalta.

Itse olen ollut jo yli parikymmentä vuotta ihan allerginen häille ja kaikelle mitä niihin liittyy. Jaksan kuunnella pari minuuttia kohteliaasti, mutta sen jälkeen en enää ja puheenaihetta on ihan turha enää jatkaa minun kanssani. Jos kaverisi haluaa siis kälättäjä häistään, niin etsii toisen kälätyskaverin. Sinä voit ja sinun täytyykin sanoa hänelle suoraan tämä asia. Selittää ei tarvitse.

Oma taustani on, että menin 20 vuotta sitten naimisiin mieheni kanssa maistraatissa 1,5 viikon varoitusajalla. Emme olisi varmaan menneet naimisiin ellemme olisi olleet muuttamassa ulkomaille ja ensimmäinen lapsemme olisi ollut jo tuloillaan. Edes siskoni häihin en suostunut kaasoksi, enkä myöskään parhaan ystäväni kaasoksi, osallistuin kyllä häihin. Muutamien ystävien häät olen skipannut suoralta kädeltä, sillä minulla oli parempaakin tekemistä ja en usko, että minun paikalla oloa olisi kukaan kaivannut.

Siinä olet kyllä oikeassa, että kukaan tuskin kaipasi sinua paikalle.

Millaista on ystävyys jossa ei haluta osallistua toisen onneen? Ei, minua ei kiinnosta ystävän uusi miesystävä, koiranpentu, talo tai vauva, mutta totta kai nämä ovat toiselle suuria muutoksia ja niistä haluaa puhua. Joten ystävänä minä kuuntelen ja vastavuoroisesti ystäväni kuuntelevat minun intoilua jostain Marimekon uudesta kuosista.

Ihan normaalia. Tosin siitä tässä ei edes ole ollut puhe, vaan puhuminen asioista jotka ei millään tapaa kiinnosta.

Vierailija
24/34 |
01.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aivan hölmö vastaus tuo että intoilet sen ystävän kanssa. Miksi ihmeessä jonkun pitäisi feikata jotain innostumista kun ei oikeesti sitä ole?? Sillä tavallako ystävää kohdellaan, että valehdellaan ja teeskennellään into pinkeänä oloa, en kyllä itse arvostaisi yhtään.

Mutta joo, ei sun ap tarvi nyt suoraankaan sanoa jotta hönöä touhua. Olet ystävällisen neutraali ja kommentoit asiallisesti jotain joskus. Mutta älä ala näyttelemään kiinnostunutta.

Kiitos. Näin olen ajatellut. Jotenkin kiinnostaisi tajuta mistä tuossa on kyse että ladataan niin paljon odotuksia hääpäivään (ihan ufo juttu mulle siis) mutta oon miettinyt onko sopivaa kysyä vai voiko sekin loukata.

Miksi esität tyhmää? Haluat vain aloittaa keskustelun siitä, miten "typerää on suunnitella häitä pitkään ja ylipäänsä pitää suuret häät". Sinäkin tiedät, vaikka tyhmää esitätkin, että moni suunnittelee häitään ihan kuten ystäväsi nyt tekee.

Se, että itse menit naimisiin pienesti maistraatissa, ei tee sinusta sen parempaa ihmistä.

Kun järjestää kunnon hääjuhlan, niin suunnitteluun on hyväkin käyttää aikaa, mikäli ei osta ulkopuolista juhlan järjestäjää. 

No kyllä itse asiassa tekee. Paljon ekologisempi, ei eriarvoista kutsuttujen osalta, ei aseta muita hankalaan asemaan tilaisuuteen osallistumisjärjestelyjen kanssa... Listaa voi jatkaa loputtomiin. On todella helppoa osoittaa kyseessä olevan paremman ihmisen.

Vierailija
25/34 |
01.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En minä kiellä ettenkö pitäisi sitä tyhmänä. Mutta ihan aidosti silti haluaisin ymmärtää tuota ilmiötä ja jos joku osaisi selittää sen mulle ( miksi suuret juhlat on niin tärkeät, miksi niihin säästetään ja panostetaan), niin voisihan jopa muuttaa asennettani. Ja tosiaan oon törmännyt tähän ilmiöön ennen vain etäisempien tuettujen ja mm. av:n kautta, lähi-ihmisten parissa tätä ennen en. Vieraille on ollut helppo naureskella mutta ystävää haluaisi ymmärtää Ap

Vierailija
26/34 |
01.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Häät on nyt ystävällesi tärkeä juttu.

Aina on ihmisillä jotain intoiltavaa, vauva, uusi työ, uusi mies, loma,, fitness tai mitä vaan.

Ei sinun tarvitse intoilla samaa asiaa samaan aikaan ollaksesi ystävä. Intoile omiasi.

Vierailija
27/34 |
01.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se alkaa noin kolmevuotiaana prinsessasaduista. Onnellinen loppu = häät.

Vierailija
28/34 |
01.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En minä kiellä ettenkö pitäisi sitä tyhmänä. Mutta ihan aidosti silti haluaisin ymmärtää tuota ilmiötä ja jos joku osaisi selittää sen mulle ( miksi suuret juhlat on niin tärkeät, miksi niihin säästetään ja panostetaan), niin voisihan jopa muuttaa asennettani. Ja tosiaan oon törmännyt tähän ilmiöön ennen vain etäisempien tuettujen ja mm. av:n kautta, lähi-ihmisten parissa tätä ennen en. Vieraille on ollut helppo naureskella mutta ystävää haluaisi ymmärtää Ap

Kaverisi on tyhmä. Mitä sitä selittelemään.

Vierailija
29/34 |
01.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puolison valinta on elämän tärkein päätös. Naimisiin meno on se hetki, kun suhteesta tulee virallinen ja pysyvä. Se hetki kun ihmisten ja Jumalan edessä sitoudutaan toiseen kunnes kuolema erottaa. Elämän tärkein ja hienoin juhla.

Vierailija
30/34 |
01.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Puolison valinta on elämän tärkein päätös. Naimisiin meno on se hetki, kun suhteesta tulee virallinen ja pysyvä. Se hetki kun ihmisten ja Jumalan edessä sitoudutaan toiseen kunnes kuolema erottaa. Elämän tärkein ja hienoin juhla.

Ystäväni ei ole uskovainen. Ymmärrän sen sitoutumisen hienouden ja virallistamisen. Mutta isot juhlat joihin ei olisi varaa? Ap

Vierailija
31/34 |
01.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja päättyy 50 prosentin todennäköisyydellä eroon. Ymmärrettävää sinänsä, mutta 2 vuotta sitä kouhotusta, lataakohan nyt liikaa odotuksia siihen päivän ihanuuteen.

Vierailija
32/34 |
01.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ystävien kanssa voi mitenkään kaikki asiat ja innostukset elämässä mennä 100% yhteen. Silti voi olla iloinen ystävän onnesta ja tukea asioissa mitkä ovat hänelle tärkeitä, niin varmaan ystäväsi toimii sinuakin kohtaan jos oikeasti olette ystäviä. Sitä kutsutaan aikuisuudeksi :)

Vierailija
33/34 |
01.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

0/5.

Vierailija
34/34 |
01.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ystäväsi on onnellinen ja aidosti rakastunut, eli menee naimisiin oikeista syistä, niin eikö se lähtökohtaisesti jo tee sinutkin onnelliseksi? Jos ei, niin syitä siihen voi olla monia (kuten vaikkapa pettymys omaan elämäntilanteeseen, katumus omista valinnoista, et aidosti välitä ystävästäni... En tiedä, enhän tunne teistä kumpaakaan). Tämä siis olettamuksesta, että ystäväsi on aidosti onnellinen, jolloin ikävät tunteet lähtevät puhtaasti sinusta itsestäsi. Tässä tapauksessa voisi olla pienen itsetutkiskelun paikka.

Jos taas oma ärtymyksesi (joka kirjoituksistasi selvästi paistaa!) johtuu esimerkiksi siitä, että ystäväsi on mielestäsi tekemässä elämässään virheen (esim. puolison valinnassa tai ottamalla liian suurta lainaa juhlia varten), niin ystävänä sinun kannattaa ottaa asia puheeksi.

Teitä on tässä kaksi: sinä ja ystäväsi. Mieti, kummasta tämä kaikki kumpuaa ja toimi sen mukaan. Oletko aidosti onnellinen ystäväsi puolesta vai et? Jos olet, suuret häät eivät liene ongelma, vaikka mistä suunnasta tarkastelisi. Jos et, miksi et?

Itse menin isojen juhlien kera naimisiin. Paras ystäväni oli kaasona, järkkäili mielellään juhlia ja oli aidosti messissä koko ajan. Pari vuotta myöhemmin olin maistraatissa hänen häissään toisena todistajana, mikä oli oikein lämmin ja pieni tilaisuus. Molemmat olemme edelleen onnellisesti naimisissa. Minusta kuulostaisi todella oudolta sellainen ”ystävyys”, jossa arvosteltaisiin toisen valintoja. Varsinkaan sellaisia valintoja, jotka eivät suoranaisesti vaikuta omaan elämään millään tavalla.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi seitsemän neljä