Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Hyvät survivalistit ja preppaajat! Jaetaanko parhaat vinkit tähän.

Vierailija
01.02.2020 |

Itse en ole mikään tuomionpäivään varautuja, mutta kieltämättä on alkanut mietityttämään yhteiskuntaamme mahdollisesti kohtaavat uhkatilanteet. Mitä jos pska osuukin tuulettimeen, ja pitää selviytyä x määrä päiviä enemmän tai vähemmän kaoottisessa tilanteessa. Meillä kaivo, josta saa vettä (tosin vaatinee keittämisen), puuliesi jolla saa tarvittaessa lämmitettyä vettä, ruokaa ja kotia. Pino polttopuita. Siinäpä ne oikeastaan ovat. Perheessä kaksi aikuista, kaksi teiniä, kaksi koiraa. En pelkää koronavirusta, mutta tiedostan mahdollisen pandemian riskit. Siksipä tässä herättelen (asiallista) keskustelua. Ajatuksia? Vinkkejä?

Kommentit (7615)

Vierailija
6821/7615 |
05.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

S k e kirjoitti:

Eli nyt jos lähden kauppaan, niin ostan siis?

-suolaa

-ruokaöljyä

-etikkaa

-sokeria

-vessapaperia

Oliko jotain muuta?

Minä sanon että ei tartte jos et muutenkaan käytä.

Säilöntään tarkoitetut tarpeet eivät ole pakollinen osa perus kotivaraa, mutta ovat omavaraistelijoiden ja kotitarhureiden vakiovarusteita. Pikkelöinti ja muut säilöntätekniikat ovat kyllä mielenkiintoisia harrastuksena, ja terveellistä ruokavaliossa, eli siinäkin mielessä voin suositella.

Vierailija
6822/7615 |
05.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen varautunut, mutta en menisi siitä puhumaan kenellekään. En tunne naapureitani ja heidän kanssa en missään tilanteessa ole valmis jakamaan mitään. Ympäristö  varmasti luulee minun olevan rutiköyhä ressukka. Tämä kuva on hyvä, eli tilanteen  eskaloituessa saan olla varmasti rauhassa. En omista aseita, mutta siitä huolimatta minulla on omat konstit millä voin puolustautua. Aseituneita vastaan ei varmaan kovin monella ole mitään mahdollisuuksia, mutta se on sen päivän murhe jos kohdalle sattuu.

Lääkkeiden saanti on ongelma, kun ei voi varautua ja tilanteessa se voi käydä hengenvaarallisesti  tilanteeksi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
6823/7615 |
05.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Liityin reserviläisiin.  Aloitin ammunta harrastuksen (  nyt on oma rynkky) rouva käynyt jo monet mpk:n kurssit käyny. Ensi apu kursseja oon käyny jo kymmeniä. Metsässä opeteltu yöpyyn(  joka vuosi)   ollaan teltta majoituksessa joskus talvellakin. Eli retkivarusteita ja kokemusta on kerätty. Varmasti yli 100 yötä tullu ulkona nukuttua jopa yksi sateinen vkl kuusen perseessä Rovaniemen korkeudella. Parhaat unet ikinä. 

Vierailija
6824/7615 |
05.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Iltapäivälehden maksullisessa jutussa aiheena oli, että kuka pääsee lähtemään maasta pois sodan/kriisin tapahtuessa ja kenellä taas on jo tiedossa vastuualue. Onko joku lukenut jutun ja jos on, niin mitä siitä kerrottiin?

Vierailija
6825/7615 |
05.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletteko tutustuneet Sisäministeriön varautumisoppaaseen?

Vierailija
6826/7615 |
05.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oletteko tutustuneet Sisäministeriön varautumisoppaaseen?

Kyllä. Paljon asiaa ja hiukan hankala lukea, mutta tarpeeseen se tuli. Toivottavasti kaikki voivat siihen tutustua.

Vierailija
6827/7615 |
05.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi Suomessa ei ole tsunami vaaraa. Kalifornian edustalla on maa järissyt ja sen jälkeen oli hälytys tsunamista, joka onneksi ei toteutunut. Mutta tulvia on täälläkin. Ihmiset pystyvät veden alta lähtemään, mutta miten suojata talo, mökki tai muu omaisuus? Otatteko varautumisesta huomioon näitä luonnon mullistuksia?

Vierailija
6828/7615 |
05.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

On niin paljon asioita mihin pitäisi varautua. Tieto lisää tuskaa eli kun tietää tai luulee, että mitä vaihtoehtoja on, niin johan hirvittää. Lähinnä vettä, ruokaa, lääkkeet ja lämmintä olen varannut. 

Vierailija
6829/7615 |
05.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onneksi Suomessa ei ole tsunami vaaraa. Kalifornian edustalla on maa järissyt ja sen jälkeen oli hälytys tsunamista, joka onneksi ei toteutunut. Mutta tulvia on täälläkin. Ihmiset pystyvät veden alta lähtemään, mutta miten suojata talo, mökki tai muu omaisuus? Otatteko varautumisesta huomioon näitä luonnon mullistuksia?

Mä olen asunut ennen Japanissa ja Suomeen takaisin muuttaessa tuntui oudolta että siitä varautumisesta poistui kokonaan maanjäristykset ja tsunamit. Maanjäristykset oli siellä oikeastaan se nro 1 syy varautua, koska milloin vain saattoi iskeä tarpeeksi iso järistys joka vei sähköt ja veden.

Otan toki luonnonilmiöt huomioon varautumisessa täälläkin. Päällimmäisenä se tarkoittaa sitä etten muuta aluelle jossa on esim. korkea tulvariski.

Vierailija
6830/7615 |
06.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä olen asunut ennen Japanissa ja Suomeen takaisin muuttaessa tuntui oudolta että siitä varautumisesta poistui kokonaan maanjäristykset ja tsunamit. Maanjäristykset oli siellä oikeastaan se nro 1 syy varautua, koska milloin vain saattoi iskeä tarpeeksi iso järistys joka vei sähköt ja veden.

Otan toki luonnonilmiöt huomioon varautumisessa täälläkin. Päällimmäisenä se tarkoittaa sitä etten muuta aluelle jossa on esim. korkea tulvariski.

Mitä tuo varautuminen käytännössä tarkoitti Japanissa? Oliko joku laukku tai reppu pakattu valmiiksi? Pitikö talosta lähteä jonnekin suojaan? Oletko kokenut järistyksen joskus?

Vierailija
6831/7615 |
06.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä tuo varautuminen käytännössä t

Varautuminen oli Japanissa pitkälti samanlaista kuin muuallakin. Suomeen verrattuna ero oli ehkä siinä mihin varaudutaan, ne todennäköisimmät kriisit. Päivittäiset maanjäristykset (tsunamien ja maanvyörymien mahdollisuus), jokavuotiset taifuunit (niiden aiheuttamat tulvat ja maanvyörymät). Erityismainintana Kiinan ja Pohjois-Korean uhittelu. Sellaista.

Japanissa myydään ihan valmiita evakuointireppuja, mutta niiden välineistö on yleensä aika köykäistä, joten pidin itse yllä omaa bug out bagiä koko perheelle. Varsinaisia väestönsuojia ei oikeastaan ole, mutta yleisiä evakuointipisteitä on mm. kouluilla ja puistoissa, jos tulee sellainen tilanne että suuri joukko ihmisiä joutuu ulos kodeistaan. Olen nähnyt näitä käytettävän suurten maanjäristysten (taloja romahtanut tai sen riski, jälkijäristyksiä odotettavissa) ja tulvien takia. Tavallisesti maanjäristyksen takia ei kuitenkaan tarvitse eikä edes kannata lähteä minnekään, koska maanjäristystä ei voi juosta pakoon, ja ulkonakin on omat vaaransa (kaatuvat puut tai tolpat, putoilevat rakennuksen palaset ja lasi). Japanilaiset modernit talot on suunniteltu kestämään järistykset, joten turvallisinta on oikeastaan pysyä sisätiloissa kaukana mahdollisesti kaatuvista huonekaluista, tippuvista tavaroista ja rikkoutuvista ikkunoista.

Olen tietysti kokenut tuona aikana suuriakin maanjäristyksiä (+7.0 magnitudia, mutta ei niin että episentrumi on suoraan jalkojen alla vaan kaukana merellä) ja suhteellisen pieniä tsunamivaroituksia. Monen monta taifuunia. Minulle ei oikeastaan ikinä sattunut maanjäristysten takia mitään. Kerran kodin huonekalut lähti seilaamaan edestakas kämppää, toisella kerralla olin autossa enkä olisi varmaan huomannut mitään jos katseeni ei olisi kiinnittynyt huojuvaan lyhtypylvääseen.

Olen myös nähnyt 2011 Tohoku maanjäristyksen ja tsunamin tuhot - ja uudelleen rakennuksen. Sekä käynyt Fukushimassa suljetulla alueella josta sai vain ajaa läpi. Erittäin opettavaisia kokemuksia.

Vierailija
6832/7615 |
06.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moderointiin liittyvät viestit voisi jatkossa ohjata sivuston ylläpidolle. Ketään ei täällä kiinnosta offtopic spämmi.

Vierailija
6833/7615 |
06.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässäpä omaa varautumista.

Toppapuku että tarkenee pakkasessa, reppu, narua, puukko, tulentekovehkeet, taskulamppu. Kanisterissa bensaa autoon. Ämpäri juomavedelle.

Pääpaino varautumisessa on evakuoida itsensä.

Vierailija
6834/7615 |
06.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kiitos näistä tiedoista Japanilaisesta varautumisesta. Mielenkiintoista lukea tästä.

Vierailija
6835/7615 |
06.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toppapuku että tarkenee pakkasessa, reppu, narua, puukko, tulentekovehkeet, taskulamppu. Kanisterissa bensaa autoon. Ämpäri juomavedelle.

Suurin osa tilanteista joihin kannattaa varautua on kuitenkin sellaisia ettei sieltä kotoa tarvitse/kannata lähteä minnekään. Mitä teet jos alueellasi tulee käsky että pitää mennä/pysytellä sisätiloissa vaikkapa vaarallisen aineen onnettomuuden takia, löytyykö tarpeeksi kotivaraa? Ja onko sinulla valmiiksi paikkaa minne evakuoidut jos joudut lähtemään?

Vierailija
6836/7615 |
06.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suurin osa tilanteista joihin kannattaa varautua on kuitenkin sellaisia ettei sieltä kotoa tarvitse/kannata lähteä minnekään. Mitä teet jos alueellasi tulee käsky että pitää mennä/pysytellä sisätiloissa vaikkapa vaarallisen aineen onnettomuuden takia, löytyykö tarpeeksi kotivaraa? Ja onko sinulla valmiiksi paikkaa minne evakuoidut jos joudut lähtemään?

Hyviä pointteja! Jos tulisi käsky pysyä sisällä jonkun vaarallisen aineen onnettomuuden vuoksi, niin se olisi täysin nolla suojausta. Hengitysilma tulee kummiskin aina ulkoa. Lähtisin pois.

On täysin samantekevää, että hengittääkö ilmaa ulkona, kotona vai pommisuojassa. Se on aina täysin sitä samaa suodattamatonta ilmaa.

Vierailija
6837/7615 |
06.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hyviä pointteja! Jos tulisi käsky pysyä sisällä jonkun vaarallisen aineen onnettomuuden vuoksi, niin se olisi täysin nolla suojausta. Hengitysilma tulee kummiskin aina ulkoa. Lähtisin pois.

On täysin samantekevä

Kannattaa tutustua ohjeisiin sisälle suojautumisesta. Ilmastoinnin sulkeminen ja ikkunoiden yms. tiivistäminen ilmastointiteipillä auttaa suojautumaan monelta ilmassa olevalta haitalta.

Myös monessa väestönsuojassa on kunnolliset ilman suodattimet. Hakaniemen väestönsuojassa ehkä hienoimmat mitä olen nähnyt.

Vierailija
6838/7615 |
07.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyisissä autoissa on ilmansuodattimet.

Koneellisella tuloilmalla varustettu asunto tarjoaa aina myös suodatetun tuloilman.

Vierailija
6839/7615 |
07.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On täysin samantekevä

Et nyt oikein ymmärtänyt. Kun ihmiset pysyvät kotonaan ja hengittelevät kotonaan ruumiiden tunnistaminen on kertaluokkaa helpompaa.

Vierailija
6840/7615 |
07.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nykyisissä autoissa on ilmansuodattimet.

Koneellisella tuloilmalla varustettu asunto tarjoaa aina myös suodatetun tuloilman.

Täh? Se ettei syksyn lehti tule sieltä auton ilmastoinnin sisäsäleiköstä tai asunnon ilmastoinnista ei kärpänen tule ei taida ihan riittää....