Ovatko banaaniletut yhtä hyviä kuin tavalliset letut?
En ole koskaan tehnyt banaanilettuja. Koska koetan vähentää vehnää ja sokeria, ajattelin paistaa huomenna banaanilettuja. Niihin tulee banaania, kananmunia ja kaurahiutaleita. Ne paistetaan voissa tai jos haluaa, öljyssä. Kokemuksia, millainen koostumus ja maku? Missä rasvassa olette paistaneet? Mitä ootte laittaneet niiden kanssa?
Kommentit (18)
No ei ole yhtä hyviä. Maistuvat banaanille ja syöhän niitä. Mutta sen takia vehnää leivonnaisissa käytetään, että siitä tulee parhaat leivonnaiset.
Kannattaa käyttää kypsiä/vähän ylikypsiä banaaneita niin tulee makeampia.
Ei oo yhtä hyviä kun tavalliset, maistuu banaanilta, maistuu jopa pahalta jos banaani liian raakaa.
Ei ole yhtä hyviä, jäi kertakokeiluksi.
Kyllä niistä saa ihan maittavia ja hyviäkin. Ei tietenkään voi oikeisiin lättyihin verrata.
Varo ettei pala paistaessa, ilmeisesti banaanissa oleva sokeri ruskistaa pinnan nopeasti.
-Aito ja alkuperäinen, (valitettavan) vähän käytetty yksilö-
Suoraan sanottuna ei kannata edes yrittää. Jos näitä letun kaltaisia herkkuja syö, niin on parempi syödä ne aitona oikeana herkkuna eikä jonain imitaationa joka jää puolitiehen ja ei tuo tyydytystä.
Sinänsä vehnäletussa ei ole mitään pahaa, jos sitä ei nyt ihan joka päivä mätä suurta kasaa.
Banaaniletut ei oikein maistu mitenkään erityiseltä, eikä kaurajauhokaan toimi letuissa niin hyvin kuin vehnäjauho.
Ihan hirveää sontaa. Hyvänmakuiset banaaniletut tehdään Thaimaassa. Googlaa ”roti gluay” niin tiedät mitä tarkoitan. Kaloreita niissä on todellakin riittävästi ja ovat todella haastavia/mahdottomia valmistaa kotikeittiössä.
Paras paistinrasva on ehdottomasti meijerivoi, ja itse suosin Arlaa.
Banaanilettujen paistamiseen tarvitaan vähän tavallista enemmän voita, sillä banaani imee sitä jonkin verran, ainakin kypsempi banaani.
Mulla on tapana paistaa baanaaniviipaleita kevyesti, ja kääntää ne, jonka jälkeen lisään lettutaikinan. Jos banaani kypsyy liian alhaisessa lämpötilassa, se tummuu ja happamoituu! (Sekään ei tietenkään ole hyvä, että banaania kärventää ja siinä samalla muuttaa helposti karamellimaisen maun... poltetun rasvan mauksi.)
Olisikohan pienet banaanikuutiot parempi kuin viipaleet?
Suosittelen banaanilettuihin kanelisokeria.
Vierailija kirjoitti:
Suoraan sanottuna ei kannata edes yrittää. Jos näitä letun kaltaisia herkkuja syö, niin on parempi syödä ne aitona oikeana herkkuna eikä jonain imitaationa joka jää puolitiehen ja ei tuo tyydytystä.
Sinänsä vehnäletussa ei ole mitään pahaa, jos sitä ei nyt ihan joka päivä mätä suurta kasaa.
Banaaniletut ei oikein maistu mitenkään erityiseltä, eikä kaurajauhokaan toimi letuissa niin hyvin kuin vehnäjauho.
Jos lähtee jauholinjalle niin 1/3 ohraa ja 2/3 spelttiä toimii ihan kohtalaisesti.
-Aito ja alkuperäinen, (valitettavan) vähän käytetty yksilö-
Juu, ovat ihan hyviä, mutta ei läheskään samoja kuin tavalliset letut. Jos laitat kaurahiutaleita, se pelastaa vähän siltä, ettei maistu liikaa kananmunalta.
Itse muussaan banaanit niihin. Ihan namia vaikka turkkilaisen jogurtin ja marjojen kanssa. Hiukkasen hunajaa tms
Karppina laitan vain munia ja banaania.
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa käyttää kypsiä/vähän ylikypsiä banaaneita niin tulee makeampia.
Ei oo yhtä hyviä kun tavalliset, maistuu banaanilta, maistuu jopa pahalta jos banaani liian raakaa.
Itse olen käyttänyt myös ylikypsiä, mutta banaaniletit on aina ollut pahoja.
Banaaniletit ovat siis ällön pahoja. Maistuvat pahentuneelle.
Vierailija kirjoitti:
Samoin, mutta lisäksi laitan sekaan mantelijauhoja. Hyviä nam!
Vierailija kirjoitti:
Sama, yleensä laitan myös vähän leivinjauhetta. Viime viikolla sitä lorahti mukaan miltei ruokalusikallinen, kun tarkoituksena oli laittaa vain pieni nokare. Noh, tuli niistä hyviä ja muhkeita :D
Mun mielestä se on enemmänkin munakasta banaanilla. Sellaisenaan ei kovin hyvää, mutta hunajan ja marjojen kanssa ihan kiva iltapala.
Parempia kun normiletut. Miks kukaan haluais syödä lettuja, joissa maistuu vaan sokeri ja vehnäjauho?
Ei nappaa, silloin tällöin olen terveellisempää ruokavaliota noudattaessa yrittänyt väkertää mutta jää täysin yritykseksi niin oikein valmistamisen kuin maun puolesta. Kyllä oikeet pannukakut/ letut vie voiton,niissä tietysti jauhot mut ei kai niit ole pakko kasapäin mättää, myös kun herkuttelee niin miksei tekisi ihan kunnolla sitä.
Banskuletut vähän jätti itselle sellaisen ” no syödään nyt tätä korvikkeena , sentään terveellisempää kuin tavalliset letut”. Mielummin syön normipannukakkuja ja lettuja silloin tällöin kuin kärvistelen korvikkeen kanssa.
Varmaan joku osaa oikeammin ne valmistaa mutta en taida itse enää kokeilla noita :D
Olen tehnyt banaanipannukakkuja (siis amerikkalaistyylisiä, leivinjauheella kohotettuja ja pannussa paistettuja, ei mitään uunipannaria), mutta vehnäjauhoilla ihan tavalliseen tapaan. Voihan tuokin reseptisi toimia ihan hyvin, mutta kannattaa kyllä valita pikahiutaleet, muuten eivät ehdi oikein kypsyä. Itse paistaisin nuo mieluummin öljyssä kuin voissa, tai vielä parempi kookosrasvassa.