Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ainainen rahanmeno harmittaa!

Vierailija
22.06.2006 |

Harmittaako muita se, että rahaa tuntuu aina olevan liian vähän? Emme edes ole mikään tuhlaileva perhe, emme matkustele (viime vuonna viimeksi kävimme Muumimaailmassa), emme ostele huonekaluja. Minä ja mieheni käytämme samoja vanhoja vaatteita vuodesta toiseen ja uusia ostamme vasta kun vanhat hajoavat. Lapsille ostan kyllä uuttakin, mutta vain halvemmasta päästä.

Niin, lapsia on kolme. Olen äitiyslomalla kolmannen kanssa. Miehellä palkka ehkä 2000 ¿/brutto. Itse saan jotain 700 ¿ käteen äippärahaa + lapsilisät.

Omakotitalon ja kahden auton omistus sekä muut laskut nielevät uskomattomat määrät rahaa! Kaksi autoa on maalla pakko olla kun miehelläkin paljon työmenoja ja itse kuskailen lapsia kerhoihin tms.

Just tässä tuskailin taas laskujen kanssa. Just ja just saimme ne tällä kertaa maksettua, ei niitä laskuja ollutkaan kuin 2500 ¿ edestä!!! Oli muutama odottamatonkin kulu tuossa.

Tympii kun tuntuu, ettei nyt juuri jää mitään säästöön. Aikaisemmin kyllä jäi, mutta nykyään tuntuu että on vaikea saada rahat riittämään.

Onko muilla samanlaista kädestä suuhun elämistä?

Kommentit (24)

Vierailija
1/24 |
22.06.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

On totta että autot ja asuminen vievät hurjasti rahaa.

Meitä on kuusi ja tulot miehellä 1100 käteen ja minulla lapsilisineen samanverran.

Meillä ollaan jatkuvasti miinuksella eikä ole enää autoa (onneksi).

Kannattaa katsoa niitä menoja ja karsia ' turhaa' .

Vierailija
2/24 |
22.06.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

joko lisäätte tuloja tai pienennätte menoja esim autoa ei todella kannata pitää lasten kerhojen takia! sitä vaan tulee sokeeks omille menoille

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/24 |
22.06.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

ollaan molemmat töissä ja keskipalkkasissa hommissa, mutta laskuja on aivan järjettömästi, joka kuukausi noin 2200-2500 eurolla. Ja kaikella järjellä kuitenkin pitäisi säästöönkin jäädä mutta eipä vaan jää. Ei polteta tupakkaa, käydään baarissa max. 4-5krt/v., syödään ihan perus ruokaa, vaatteisiin menee kyllä vähän liikaa rahaa. Lapset ovat 3 ja 6v. Nyt mies just sanoi että aletaan säästökuurille, eli siis hiukan miettimään mihin se raha oikein menee että saatais säästöönkin vähän....

Vierailija
4/24 |
22.06.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei me sitä autoa vain kerhon takia tarvita, se nyt oli vain esimerkki. Lähin kauppa on 15 km:n päässä ja usein mies ei ehdi käydä missään kaupoissa työpäivänsä aikana vaan se kaupassakäynti jää mun kontolle. Muutenkin olisin täällä " kusessa" ilman autoa päivisin tai iltaisin. Esim. neuvolaankin on 20 km jne. MIehellä usein iltaisinkin töitä ja ottaa toisen auton ja jos halajan päästä jonnekin niin oma auto on mullakin oltava.

Kun lapset olivat pieniä niin oli helpompi olla ilman autoa mutta enää ei käy millään! Jos asuisimme lähempänä keskustaa niin voisin vaikka kävellä, mutta ei onnistu näin kaukaa!

Kyllä menomme ovat suuret, mutta vaikea sille on mitään tehdä. Iso asunto on oltava kun on kolme lasta. Ruokaa on ostettava, siihen menee 500 ¿/kk, mukana tosin pesuaineet, vaipat yms.

Kyllä kai meidän olisi tuloja saatava lisättyä jotenkin, en vain tiedä miten. Töihin mun on pakko palata heti äippäloman jälkeen vaan silloinpa menoja tulee siitäkin lisää, hoitomaksut, lisää polttoainekuluja jne.!

Elämä on kamalaa oravanpyörää ja ikuista tsemppaamista.

Ap

Vierailija
5/24 |
22.06.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omakotitalo ja kaks autoa (maaseudulla kun ollaan...) ja kaikki rahat menee! Ollaan nyt tosissaan mietitty muuttoa lähemmäs kaupunkia rivitaloon. Pärjättäis yhdellä autolla ja rivarissa ei juuri muita kuluja ole vastikkeen lisäksi, joten menoja pystyis ennustamaan vähän paremmin.

Tässä omakotitalossa tulee aina jotain, äsken jouduttiin ostamaan uusi pumppu porakaivoon (600¿). Syksyllä uusittiin öljypoltin (800¿) ja välillä menee viemäriputket tukkoon ja joutuu hälyttämään avaajan paikalle... Puhumattakaan siitä, mitä lämmitysöljy nykyään maksaa. Ollaan niin väsyneitä tähän! Ei tää omakotitalo asuminen ole sen arvoista, että siihen uppoo kaikki rahat eikä riitäkkään :(

Ja kaikki turha on tosiaan jo karsittu, tarjousjauhelihaa syödään, mitään lehtiä ei tule, leivät leivon itse jne.

Vierailija
6/24 |
22.06.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

paitsi että sitä vastiketta nostetaan ihan miten sattuu. Kaveri joutuu maksamaan parvekelasit kerrostalossa vaikka ei niitä halua jne. vuokra-asuminen ainoa jossa pääsee pelkällä vuokran maksulla. Itellä rivari ja aina joku paikka leviää ja maksettava on.

Vierailija
7/24 |
22.06.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

en siis kenelläkään ehdoin tahdoin halua rahakriisejä, mutta itse 3v pojan yksinhuoltajana, juuri amk:sta valmistuneena mietin myös mihin ne kaikki rahat menee. Tulot tällä hetkellä 1600e/kk ja ei edes autoa (ei onneksi kauheasti ole tarvinnut edes harkita ostoa), mutta välillä mielen valtaa ajatus, että tätäkö tämä sitten on??

Vielä en edes lyhennä opintolainoja, joten sekin " ilo" edessä kukkarolleni. Olisi mukava keksiä lisää rahaa jostain / menojen pienennystä, joten siinä mielessä kiva kuulla ettei kaikilla sitä rahaa ole liikaa..

Aina vaan kuulee töissä työkavereiden juttuja kaikesta uudesta, asunnosta/autosta/reissuista ja itse elää vaan arkea..

Mitään ei puutu, mutta toisaalta eipä mitään ekstraakaan ole!

Mukavaa juhannusta kaikille, ainakaan kokon katsomisesta ei vielä rahasteta!!

Vierailija
8/24 |
22.06.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Autot ovat iso kuluerät (vakuutukset, bensat ja tietty hankintakustannus). Meidän perheessä on kyllä kaksi autoa, mutta työmatkojen takia. Toisesta luovun heti, jos pääsen kulkemaan julkisilla. Jos autoa tarvitsette kerhojen ja kaupassa käynnin vuoksi, niin ehkä niitä kauppareissujankin voisi harventaa...? Meillä käydään kaupassa kerran viikossa, mieluiten lauantaisin aamupäivällä, kun siellä ei ole jonojakaan. Leipää vaan pakkaseen ja maitokin säilyy kyllä viikon.

Vierailija
9/24 |
22.06.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan jo senkin takia, että syksyllä palaan työelämään ja lapset menevät hoitoon. Miten ihmeessä saisin heidät hoitoon vietyä/haettua jos ei meillä olisi kaksi autoa? Miehen työajat ovat oudot, eikä hänkään aina ehdi lapsia viedä tai hakea. Ihan hassua olisi nyt myydä hyvä auto pois (johon just on tehty korjauksia) ja yrittää sitten syksyllä ostaa joku uusi!

Ei kaikki pärjää sillä yhdellä autolla!

Ap

Vierailija
10/24 |
22.06.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

varaa kahteen autoon, kannattaako ostaa talo paikasta, josta ei pääse mihinkään ilman autoa? Ehkä voisi myös miettiä sitä, onko teillä todellakin sellaiset tulot, että kaikilla lapsilla on varaa olla oma huone ja runsaasti tilaa. Vai voisiko muutta pienempääna suntoon lähemmäs palveluita ja julkisia kulkuneuvoja? Ihan itse jokainen täällä saa päättää miten paljon on valmis maksamaan asumisesta ja autoilusta.

Me asutaan kerrostalossa ratikan päättärin lähellä, kaupat, päiväkodit, koulut, lääkärit on kaikki kävelymatkan päässä. Yksi auto riittää eikä silläkään tule paljon ajoa. Asuntolaina on maksettu aikoja sitten pois, joten tuleva vastikkeen nousu remonttien takia ei hetkauta. Ja rahaa jää runsaasti hankintoihin ja matkoihin eikä rahahuolet paina :-)

Vierailija
11/24 |
22.06.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla 4 lasta eikä edes ajokorttia!

Vierailija
12/24 |
22.06.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

saa kunnalta hoitajan kotiin, ei tartte kuskata lapsia hoitoon.

Vierailija
13/24 |
22.06.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä luulin että meillä menee paljon kuussa laskuihin, mut näköjään ei meekkään. Keskimäärin 700 euroa kuussa.. Ja asutaan omakotitalossa ja on kaksi autoa, kylläkin vaan yksi lapsi ja joka kuussa tuhlataan liikaa rahaa kaikennäköiseen, esim. nytkin tässä kuussa terassilaudat yms. tarvikkeet muutama huonekalu ja ostin itselleni vielä satasen rannekellon.

Vierailija
14/24 |
22.06.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainakin itse olisin ihan paniikissa jos ei olisi mitään keinoa päästä liikkeelle hädän sattuessa. Ja kyllähän se elämääkin vaikeuttaa hemmetisti jos miehen pitäisi aina käydä kaikilla asioilla töiden jälkeen vielä.

Mutta se on vaan valinta. Oon vähän samaa mieltä kuin joku aiemmin kirjoittanut, että kaikkea ei voi saada. Jos haluaa asua kaukana kaikesta niin sitten menee rahaa liikennöintiin, toisaalta talon saa edullisemmin kuin läheltä, toisaalta taas ei pääse itse liikkeelle mihinkään ja niin edelleen.

Ainainen rahanmeno ärsyttää minuakin mutta paljon pienemmässä mittakaavassa kun ei ole omaa asuntoa ja autokin on just tullut ostettua. Laskuja maksetaan kuukausittain ehkä 400 eurolla ja sekin on paljon kun on pienet tulot.

Vierailija
15/24 |
22.06.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miehen palkka on niin oieni että kannattais vaihtaa säännölliseen päivätyöhön. Ymmärrän hankalat työajat jos niistä saa kunnon korvauksen mut ton saa melkeen mistä vaan, miehet.

Vierailija
16/24 |
22.06.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käyttäkää maitojauhetta esim ruoanlaitossa ja maitoa juotavaksi saa niissä tiiliskivitölkeissä ja taatusti säilyy. Valittakaa vasta kun kaikki on tehty eikä silti raha riitä. Jos ei edes tuoreesta maidosta ole valmis luopumaan oisin ihan hiljaa rahan puutteesta. tee etätyötä. pärjättiin sitä ennenkin. vaihtoehtoja on pilvin pimein mut jos ei niitä halua nähdä niin omapa on valintanne.

Vierailija
17/24 |
22.06.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me ainakin maksetaan jo pelkästään lasten päivähoitomaksuja 400e, netti, puhelimet, lehti, tv-lupa, vakuutukset+lainat, ei siis IKINÄ päästäis edes 1500e alle laskujen suhteen....musta tollanen 2000-2500e laskuihin ja lainoihin on ihan normaali summa.

Vierailija
18/24 |
22.06.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja täällä joku kehtaa valittaa vaikka on omakotitalo, kaksi autoa, mies ja kolme lasta. Molemmilla työ. Nyt herätys nainen. Järki käteen. Ei pahalla mutta niin makaa kuin petaa. Onnea parempiin valintoihin jatkossa!

Vierailija
19/24 |
22.06.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

on kuule pakko saada laskut alle 1500 jos ei ole edes tuloja niin paljon. Elämä opettaa. Esimerkkinä että lehtimaksut aivan turhia jos on netti.

Vierailija
20/24 |
22.06.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

ymmärrän ap:tä todella hyvin. Meilläkin on talo ja 2 autoa ja esim viime keväänä rahat oli todella tiukilla. Olin väliaikaisesti työttömänä. Vaikka mitään ylimääräistä (muuta kuin se toinen auto, jota halutaan pitää ylimääräisenä) ei ollut koko ajan sai laskea että riittääkö ruokaankin. Laskut olivat siis aivan pakollisia lämmitys- sähkö, vesi- ja jätemaksuja. Lehdet ja netinkin peruin. No puhelimestä olisi varmaan voinut vielä luopua, mutta milläs sitten töitä olisin hakenut.

Siitä autosta luopuminen ei muuten olisi pelastanut mitään. Kyseessä oli noin 100 euron arvoinen ikivanha rakkine, jossa oli pakollinen liikennevakuutus ja ajoneuvovero sekä bensakulut.

Se mikä meidät pelasti oli oman äitini vakuutus siitä, että he lainaavat jos tarvis tulee. Ei tarvinnut, jaksoin pihistää, mutta tarvitsin tiedon siitä, mitä sitten jos tulee tarvis. Väliaikaisen työttömyyden takia olisi ollut kauhea luopua talosta, kun kuitenkin tiesi, että ennen pitkää asiat taas paranevat.

Onko ap:llä hätävara tiedossa?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kolme seitsemän