Katsooko kukaan YleAreenan "Loistava ystäväni"-sarjaa?
Paljon on lastensuojelu ja kohtelu muuttunut noilta ajoilta.
Lapset sai selkäänsä mennen tullen ja palatessa, aikuiset kasvattaa pelolla .
Ihan järkyttäviä kohtauksia, esimerkiksi kun Lilan isä heittää hermostuessaan tytön ikkunasta pihalle, tuosta noin vaan.
Loistavaa sarjaa välillä vaikea katsoa juuri lasten karun kohtelun kuvausten vuoksi.
Kommentit (53)
Vierailija kirjoitti:
Kaikesta oli pitkään pulaa ja sen takia värittömyys myös tuodaan, toki elokuvallisin keinoin, vahvasti esiin tv-sarjan vaatteissa ja rakennuksissa. Elintason nousu, värikkäät vaatteet, alkavat näkymään vasta 1960-luvun alkupuolella.
.
kukapa katsoisi tv-sarjaa jossa ihmiset eläisivät tavallista elämää ja voivat hyvin.
Mielenkiintoinen huomio ja tottahan se on, että harmaassa kaupungissa on helpompi kuvata kurjuutta. Tietoisesti ei ole valittu kirjan miljööksi (eikä siten myöskään sarjan kuvauspaikaksi) Italian maaseutua kesällä, kun luonto on kukkeimmillaan.
Minä katson mielelläni myös ns. hyvän mielen elokuvia. En tarvitse kaikessa ripausta (saati sangollista) surkeutta sekaan. Saat kutsua pinnalliseksi, jos haluat. Omassa elämässä on tarpeeksi kestämistä.
Kannattaa kyllä lukea kirjat. TV- sarjassa on keskitytty vain määrättyihin tapahtumiin ja henkilöihin. Sarja on myös aika hidastempoinen, joten paljon jää kertomatta.
Henkilöhahmot ja perheet avautuvat kirjassa ihan eri tavalla. Toki jotain on muuteltukin, esim, Lenun äiti oli kirjassa kamala ihminen, mutta TV- sarjassa ei niinkään.
Olen jäänyt arpomaan katsonko vaiko en, koska kirjasarja oli niin vaikuttava. Useimmiten elokuvat tai sarjat ovat vain kalpea toisinto alkuperäisestä kirjasta.
Vierailija kirjoitti:
Olen jäänyt arpomaan katsonko vaiko en, koska kirjasarja oli niin vaikuttava. Useimmiten elokuvat tai sarjat ovat vain kalpea toisinto alkuperäisestä kirjasta.
Olen seurannut tuota sarjaa suurella mielenkiinnolla nyt areenasta, mutten ole lukenut kirjasarjaa. Luin että tv-sarja seuraa uskollisesti kirjan tapahtumia.
Osaatko sarjan kirjoja lukeneena avata (jäi epäselväksi ja askarruttamaan) tätä suhdetta naapurin milenvikaisen äidin ja samassa talossa asuvan perheenisän välillä? Hehän muuttivat pois ja tämä äiti paiskoi kattiloita ja tavaroita heidän jälkeensä pois tolalataan? Lopuksi hänelle toimitettiin tytön avulla joku romanttinen runoteos (naapurinmiehen kirjoittama?) vaikkei hän edes osanut lukea? Jäi toisaan ihan sekavavaksi että kuka mitä miksi?
Kiitos jos joku valaisee.
Vierailija kirjoitti:
Olen katsonut, mutta mielestäni kaikki siinä on aika ankeaa, ei vain lasten kohtelu. Lilan ja Elenan ystävyykin on pelkkää kipuilua.
Parhaat kaverit ja samalla pahimmayt kilpailijat ja juuri siksi tarvitsevat toisiaan tsemittääkseen toisensa keskivertoa parempiin suorituksiin elämässään, tyytymättä siihen mitä annetaan.
Vierailija kirjoitti:
Suosittelen pelkästään sen vuoksi katsomaan kun on kovin kauniisti kuvattu jakso 6:ssa Lilan kesän viettoa Ischian saaren maisemisissa ja merta.
Ei olla katsottu eikä ehkä katsota
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen seurannut tuota sarjaa suurella mielenkiinnolla nyt areenasta, mutten ole lukenut kirjasarjaa. Luin että tv-sarja seuraa uskollisesti kirjan tapahtumia.
Osaatko sarjan kirjoja lukeneena avata (jäi epäselväksi ja askarruttamaan) tätä suhdetta naapurin milenvikaisen äidin ja samassa talossa asuvan perheenisän välillä? Hehän muuttivat pois ja tämä äiti paiskoi kattiloita ja tavaroita heidän jälkeensä pois tolalataan? Lopuksi hänelle toimitettiin tytön avulla joku romanttinen runoteos (naapurinmiehen kirjoittama?) vaikkei hän edes osanut lukea? Jäi toisaan ihan sekavavaksi että kuka mitä miksi?
Joo, nyt tulikin selitys tuolle tässä seuranneessa jaksossa numero 6 nimeltä "Saari".
Olen katsonut nyt Teemalta tähän asti tulleet kuusi jaksoa, ensi viikolla sitten katson kaksi viimeistä.
Olen lukenut kaikki sarjan neljä osaa heti niiden ilmestyttyä. TV-sarja niihin verrattuna on ollut lievä pettymys, mutta se on ymmärrettävää, koska neljän romaanin typistäminen kahdeksaan tunnin mittaiseen jaksoon tekee väistämättömästi sen, että homma kärsii. Kirjat ovat kyllä älyttömän hienot - suosittelen lämpimästi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se runoilijamies on se Sarratore?, joka kähmi Lenua lomasaarella.
Runoilijalla ja hullulla Melinalla oli ollut suhde ja varmaan Melina tajusi, että mies ajattelee häntä kun lähetti sen kirjan.
Kun Sarratoret muuttivat pois niin Melina sai hepulin ja heitteli suutuspäissään kamat ikkunasta ulos.
Olen lukenut kirjan kauan sitten ja luen niin paljon, että tämä oli minun muistikuvani, saa korjailla, jos parempia muistoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se runoilijamies on se Sarratore?, joka kähmi Lenua lomasaarella.
Runoilijalla ja hullulla Melinalla oli ollut suhde ja varmaan Melina tajusi, että mies ajattelee häntä kun lähetti sen kirjan.
Kun Sarratoret muuttivat pois niin Melina sai hepulin ja heitteli suutuspäissään kamat ikkunasta ulos.
Olen lukenut kirjan kauan sitten ja luen niin paljon, että tämä oli minun muistikuvani, saa korjailla, jos parempia muistoja.
Eli "mukava" Runoilja Sarratore paljastui sympaattisen ja lempeän ( vallalla olevan machomieskulttuurin vastaisesti) perheenisän naamion takaa parantumattomaksi naistenmieheksi joka ehti jopa nuorta (15v) Lenua käydä yöllä lähentelemässä ja vokottelemassa kuinka "huomenillalla mennään yhdessä vähän kävelylle) ja muuta ällöttävää.
Tämä lienee Lenusta erityisen vastenmielistä ja järkyttävää, koska oli rakastunut miehen poikaan niin pitkään ja hän nousikin heti aamullavarhain laivaan matkustaakseen saarelta pois.
Pidin kirjoista ja pidän kovasti sarjastakin. Näyttelijät ja kotikortteli ovat juuri sellaisia kuin kuvittelinkin. Iscia-jaksossa Lenu heräsi ihanasti "eloon", kun pääsi korttelin ja Lilan vaikutuksen ulottumattomiin. Jakson ahdistelukohtaus oli todella ällöttävästi kuvattu. Jäi oikein inhottava olo itsellekin. Kirjassa en jotenkaan ajatellut tästä sen enempää.
Toivottavasti sarjaan tulisi pian jatkoa!
Hyvä oli tämä tv-sarja. Aika näyttää, tehdäänkö kirjasarjan kolmesta muusta tv-elokuvaa. Riippuu varmaan siitä, miten hyvin tämä Loistava ystäväni menestyy.
Viimeinen jakso katsottu ja täytyy todeta että loppi yllätti AIVAN totaalisesti.
Mutta : bisnesmies on aina bisnesmies.
Koukuttava, loistava sarja.
Eläköön yleareenan ohjelmavalitsijat!
No eihän se pelkästään Areenasta tule. Teemallahan sitä on esitetty ja sieltä sen on voinut tallentaa itselleen.
Kakkoskaudesta on jo teaseri youtubessa, tulossa siis on HBOlle ehkä jo piankin.
Okei. :D