Tampereen seudun ammattiopiston 7 opiskelijaa kuollut
lyhyessä ajassa huumeisiin.
Miksei tästä ole suurempaa meteliä pidetty?
"Vuosi sitten kerrottiin, että Tampereen seudun ammattiopiston Tredun neljä opiskelijaa on kuollut huumeisiin reilun vuoden aikana. Lisäksi kolmen Tredun opiskelijan epäillään kuolleen syksyllä huumeisiin."
https://yle.fi/uutiset/3-11185546
Kommentit (31)
Ei taida ketään kiinnostaa, kun ovat amiksia. Jos lukiossa olisi sama, huomio olisi taattu. Näin ne asetelmat muodostuu.
Ei säälipisteitä. Kikkelis kokkelis, mitäs lähtivät vetämään kokkelia.
Jokainen täysjärkinen teini (peruskoulua käyvä 12-vuotias) tietää kyllä, että huumeet ovat laittomia ja että huumeiden käyttäminen voi olla vaarallista. Huumeiden vastaista työtä tehdään niin paljon, että kukaan ei voi väittää olevansa "viaton" tai "tietämätön" huumeiden vaaroista.
Mutta aina löytyy vatipäisiä ihmisiä (alaikäisiä ja 18 vuotta täyttäneitä), jotka ovat tarpeeksi tyhmiä kokeilemaan huumeita. Ei se tyhmä ole joka huumeita myy, vaan se joka niitä käyttää.
noita kuolemia ei olisi tapahtunut, jos aineita saisi vapaasti apteekista ostaa, niin kuin alkoholia alkosta. ettei tämänkaltaidia juttuja tapahtuisi, niin eduskuntaan kannattaa äänestää henkilöitä jotka suhtautuvat aineisiin myötämielisesti.
Viheristö haluaa huumeidenkäytön lailliseksi ... idarit.
Vierailija kirjoitti:
Tuo on ihan totta että lain tiukentumisen myötä nuorten kaljoitteluporukat katosi puistoista ym. Pään saa sekaisin huomaamattomammin ja helpommin huumeilla.
Väittäisin kyllä että puuttuminen nuorten alkoholinkäyttöön oli paljon tiukempaa esim. 90-luvulla kun olin itse nuori. Harva se viikonloppu juostiin kassit kilisten kyttiä karkuun. Ja jos jäätiin kiinni niin poliisi soitti itse vanhemmille, nyt vaan asia siirtyy lasulle joka hoitaa saman homman kuin poliisi ennen. Nykyisin hyvä jos poliisia edes näkee missään, niin paljon niiden määrää on vähennetty.
Kyllä alkoholi-/huume-/nuorisokulttuurissa on itsessään tapahtunut muutosta. Nuoret itse eivät näe mitään mieltä tuossa kaljakassien kanssa ulkoilmassa hengailussa mitä aiemmin oli ja huumeita on jopa helpompi nykyisin saada kuin mitä alkoholille hakijaa.
Kyllä siihen on ihan syynsä että h uumeet ovat kriminalisoitu. Älkää työntäkö mitään pascaa suuhunne.
Vierailija kirjoitti:
Tampereen keskusta on kyllä oikein neulapuisto, kuka siellä enää viihtyy
En minä ainakaan. Ennen siellä oli kiva kierrellä kauppoja ja käydä kahvilassa kahvilla ja leivoksella mutta nykyään töistäpäästyäni haluan vain äkkiä pois.
Vierailija kirjoitti:
Ei säälipisteitä. Kikkelis kokkelis, mitäs lähtivät vetämään kokkelia.
Jokainen täysjärkinen teini (peruskoulua käyvä 12-vuotias) tietää kyllä, että huumeet ovat laittomia ja että huumeiden käyttäminen voi olla vaarallista. Huumeiden vastaista työtä tehdään niin paljon, että kukaan ei voi väittää olevansa "viaton" tai "tietämätön" huumeiden vaaroista.
Mutta aina löytyy vatipäisiä ihmisiä (alaikäisiä ja 18 vuotta täyttäneitä), jotka ovat tarpeeksi tyhmiä kokeilemaan huumeita. Ei se tyhmä ole joka huumeita myy, vaan se joka niitä käyttää.
Epätodennäköistä että olisivat kokkelia vetäneet - luultavammin katupiriä, ekstaasia tai jotain tutkimuskemikaalia/muuntohuumetta (erittäin vaarallisia!).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tätä se sitten on kun päätettiin että 17-vuotiaista tehdään lasu jos on olutpullo kädessä. Alkoholi vaihtunut huumeisiin. Yksi nappi on helpompi ottaa kuin juoda pussikaljakänni.
Ihan tähän liittyen eräs sosiaalialan työntekijä tässä totesi yksi päivä kun aiheesta puhuttiin yleisesti, että saa olla vielä ”onnellinen” jos nuori pyörii pussikaljan kanssa, mutta jos ei näy kaljaa niin sitten on aihetta huolestua. Surullista.
Kyllä mä ainakin toivon, että käyttipä lapseni mitä tahansa, hän pystyisi siitä mulle puhumaan. Siksi en aio myöskään pelotella huumeiden vaaroilla, vaan kertoa, että kaikkiin päihteisiin liittyy riskejä sekä sen, että kotiin saa aina tulla ja minulle puhua, mitä ikinä käykin. Uskon, että oma lapseni on niin fiksu, ettei satunnaisia kokeiluja lukuunottamatta kenties kiinnostu sen enempää kaljan kiskomisesta kuin pilven pössyttelystäkään.
Opiskelijapiireissä riittää, että on yksikin henkilö, jonka kautta laittomia päihteitä saa kokeiltavaksi vaikka jossain illanvietossa. Osalla käyttö jatkuu ja siitä tulee ongelma.
Blogini: https://ilouutinen.blogspot.fi/