Köyhät käy kirpputoreilla
Kommentit (61)
Vierailija kirjoitti:
En ole ostanut mitään kirppareilta sitten teini-iän jälkeen, vaikka vähävarainen olen.
Ensinnäkin kirpparit ovat usein pitkän ja vaikean matkan päässä verrattuina vaatekauppoihin. Toisena on, että kirppareilta on vaikea löytää mitään ainaakaan edullisesti.
Helposti saat halpaketjujen alennusmyynneistä samaan hintaan ja halvemmallakin ja vielä oikeaa kokoakin.Kirppareita vähävaraisille suositelevat unohtavat, että pieni tuloiset ostavat usein muutenkin vain tarpeeseen.
Ei ole ihan yksinkertainen homma löytää esim. Lapselle oikean kokoista, ehjää ja edullista haalaria, harrastusvälineitä tai vaikka omaa kokoa olevaa siistiä asua hautajaisiin tms. Tilanteeseen kirpparilta.
Tai nettikirppiksiltä niin, että olisi edullista vielä postituskulujen jälkeenkin. Tähän kun vielä lisätään ne lukuisat ketjut av:lla joissa valitetaan ahneista ostajista, jotka a) tinkivät b) pyytävät kuljetusta perämetsästä tavaroille, niin usein vain helpompaa ja lopulta ostaa uutena. Köyhällä kun harvemmin on edes sitä autoa, jolla tavarat noutaa.
Jos mitään ei varsinaisesti tarvitse ja aikaa on, niin toki kirppareilta voi tehdä hyviä löytöjä. Silloin ne ovat kuitenkin extraa.
Lisätään vielä, että olen mm. Ostanut halpaketjun alesta talvitakkeja 10-20€ ja muita vaatteita sisältäen juhlavaatteet saa helposti alle 10€.
Elektroniikkaa yms. Taas en lähtisi ostamaan käytettynä. Sitäkin saa tarvittaessa edullisesti, toimii varmasti ja lisäksi sisältää takuun.
Huonekaluja voisin ostaa käytettynä mikäli kuljetus on myyjän puolelta mahdollinen. Pienkalusteisiin tosin pätee sama kuin muihinkin tavaroihin, niitä saa marketeista/huonekaluliikkeistä alle 10€ tarvittaessa.
Vierailija kirjoitti:
On se kumma ettei voi jakaa ilmatteeksi ja laittaa laput että, saa ottaa kuka tarvitsee. Kyllä olen antanut ilmatteeksi itselleni tarpeetonta, ensin kysyn että kelpaako kenellekkään, saa hakea. Mutta tiedän monia jotka eivät anna ilmatteeksi mitään jos ei siitä makseta ja heittävät ennemmin kaatopaikalle. Olisikohan perusluonne ahne ja veemäinen tyyppi joka vain ottaa mutta ei osaa antaa mitään. Jos pitäisi antaa niin se olisi kuin hammasta vedettäisiin väkisin.
Mä en tiedä ketään, joka heittäisi roskiin ennemmin kuin lahjoittaisi. Ilmaiseksi ei tietysti anna silloin, jos pitäisi alkaa näkemään vaivaa tavaran toimittamisessa (viedä tai pakata ja postittaa). Mä lahjoitan aika paljon paikallisessa roskalavaryhmässä, mutta mulla on ilmoituksessani aina teksti "VAIN NOUTO!". Nopein nouto oli, kun 8 minuutin päästä ilmoitukseni julkaisusta soi jo ovikello.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On se kumma ettei voi jakaa ilmatteeksi ja laittaa laput että, saa ottaa kuka tarvitsee. Kyllä olen antanut ilmatteeksi itselleni tarpeetonta, ensin kysyn että kelpaako kenellekkään, saa hakea. Mutta tiedän monia jotka eivät anna ilmatteeksi mitään jos ei siitä makseta ja heittävät ennemmin kaatopaikalle. Olisikohan perusluonne ahne ja veemäinen tyyppi joka vain ottaa mutta ei osaa antaa mitään. Jos pitäisi antaa niin se olisi kuin hammasta vedettäisiin väkisin.
Mä en tiedä ketään, joka heittäisi roskiin ennemmin kuin lahjoittaisi. Ilmaiseksi ei tietysti anna silloin, jos pitäisi alkaa näkemään vaivaa tavaran toimittamisessa (viedä tai pakata ja postittaa). Mä lahjoitan aika paljon paikallisessa roskalavaryhmässä, mutta mulla on ilmoituksessani aina teksti "VAIN NOUTO!". Nopein nouto oli, kun 8 minuutin päästä ilmoitukseni julkaisusta soi jo ovikello.
Näin. Hankin uuden ompelukoneen ja sotin yhteen "otetaan vastaan"numeroon, samana päivänä haettiin vanha pois.
Hienoa silloin kun sujuu.
Varsinainen ongelma ovat toinen ääripää ihmiset jotka keräilevät pihansa ja asuntonsa täyteen kaatopaikka tavaraa kun joku kippaa vaan sinne jätteensä välttääkseen kaatopaikkamaksut. Osalla niin paljon kulkupelejä ettei oma tontti riitä vaan pitää roikottaa niitä pitkin kadun varsia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole ostanut mitään kirppareilta sitten teini-iän jälkeen, vaikka vähävarainen olen.
Ensinnäkin kirpparit ovat usein pitkän ja vaikean matkan päässä verrattuina vaatekauppoihin. Toisena on, että kirppareilta on vaikea löytää mitään ainaakaan edullisesti.
Helposti saat halpaketjujen alennusmyynneistä samaan hintaan ja halvemmallakin ja vielä oikeaa kokoakin.Kirppareita vähävaraisille suositelevat unohtavat, että pieni tuloiset ostavat usein muutenkin vain tarpeeseen.
Ei ole ihan yksinkertainen homma löytää esim. Lapselle oikean kokoista, ehjää ja edullista haalaria, harrastusvälineitä tai vaikka omaa kokoa olevaa siistiä asua hautajaisiin tms. Tilanteeseen kirpparilta.
Tai nettikirppiksiltä niin, että olisi edullista vielä postituskulujen jälkeenkin. Tähän kun vielä lisätään ne lukuisat ketjut av:lla joissa valitetaan ahneista ostajista, jotka a) tinkivät b) pyytävät kuljetusta perämetsästä tavaroille, niin usein vain helpompaa ja lopulta ostaa uutena. Köyhällä kun harvemmin on edes sitä autoa, jolla tavarat noutaa.
Jos mitään ei varsinaisesti tarvitse ja aikaa on, niin toki kirppareilta voi tehdä hyviä löytöjä. Silloin ne ovat kuitenkin extraa.
Lisätään vielä, että olen mm. Ostanut halpaketjun alesta talvitakkeja 10-20€ ja muita vaatteita sisältäen juhlavaatteet saa helposti alle 10€.
Elektroniikkaa yms. Taas en lähtisi ostamaan käytettynä. Sitäkin saa tarvittaessa edullisesti, toimii varmasti ja lisäksi sisältää takuun.
Huonekaluja voisin ostaa käytettynä mikäli kuljetus on myyjän puolelta mahdollinen. Pienkalusteisiin tosin pätee sama kuin muihinkin tavaroihin, niitä saa marketeista/huonekaluliikkeistä alle 10€ tarvittaessa.
Kirpparien kierrätys-ajatus on mielestäni vesittynyt jo vuosia sitten. Aiemmin mielsin ne nimenomaan paikoiksi, joissa voi hankkiutua eroon itselleen tarpeettomasta tavarasta nimellistä korvausta vastaan.
Nyt ne näkyvät olevan markkinapaikkoja, joissa kokeillaan miten poskettomia hintoja ihmiset suostuvat maksamaan käytetystä tavarasta. Harmi, että tämä hinnoittelupoliitiikka ulottuu SPR:n ja vastaavien hyväntekeväisyysjärjestöjen kirppareille asti.
Kaipailisin tänne samantapaisia kirppareita kuin ainakin osassa eurooppaa on, joissa vaatteita ja tavaroita saa pienellä summalla painon tai kappalemäärän mukaan.
Meillä sukulaiset hoitavat vanhan tarpeettoman tavaran pois viennin kun emme halua tuntemattomia uteliaita kotiimme. Emme halua että täällä ramppaa ostajia. Kaatopaikalle ei mene mitään sellaista jolle siitä voi vielä hyötyä ja iloa olla.
Kirpparit ovat köyhien ja sai.raiden markkinoita. Itse mene mieluummin hir.teen, kun käyn vaatteita kirpparilta ostamassa.
En ole ikinä käynyt kirpparilla. T. Työtön
Minä käyn ja ostan tarjouksesta muutoinkin, esim. ruoat jne. mutta siksi saankin säästöön joka kuukausi ihan mukavan summan ja tilin saldo on tällä hetkellä hyvin plussalla.
Vierailija kirjoitti:
Jaa, mä hommaan jotain kirppiksiltä kyllä ja alla on uusi auto. T. Siivooja
Miten siivoojalla varaa uuteen autoon? Oma firma?
Harvoin olen käynyt kirpparilla ja syystä, että siellä haisee ja pelkään tuholaiseläimiä. Tarpeettomat vaatteeni yms. vien usein roskikseen, joskus harvoin vaatekeräyspisteeseen.
Juu, en todellakaan viherrä.
Köyhiä ovat vaan kontulan vuokrayksiössä asuvat kokoomuslaiset
Itse en ole köyhä millään mittapuulla, mutta joo, käyn kirpputoreilla. Viime jouluna meidän perheessä mm. oli sääntö, että lahjaksi annetaan vain itse tehtyä tai kierrätettyä. Pyrimme vähentämään maailman roinaa, emme lisäämään. Sillai tekee fiksut ihmiset.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kirpparien kierrätys-ajatus on mielestäni vesittynyt jo vuosia sitten. Aiemmin mielsin ne nimenomaan paikoiksi, joissa voi hankkiutua eroon itselleen tarpeettomasta tavarasta nimellistä korvausta vastaan.
Nyt ne näkyvät olevan markkinapaikkoja, joissa kokeillaan miten poskettomia hintoja ihmiset suostuvat maksamaan käytetystä tavarasta. Harmi, että tämä hinnoittelupoliitiikka ulottuu SPR:n ja vastaavien hyväntekeväisyysjärjestöjen kirppareille asti.
Kaipailisin tänne samantapaisia kirppareita kuin ainakin osassa eurooppaa on, joissa vaatteita ja tavaroita saa pienellä summalla painon tai kappalemäärän mukaan.
Kaksi kertaa elämäni aikana kirpparilla käyneenä kauhistuin huonekalujen hinnoista että sillähän saa ihan uudenkin kun kyttää alennus myyntejä. Ostan ennemmin uutta kun maksan käytetystä tavarasta melkein samaa hintaa mitä se maksaisi uutena. Selittävät vuokrilla sitä hintaa mutta en usko. Jonkun pitää saada voittoa tyhjästä, niin tietysti. En saastuta matkustelemalla kun ei ole tarvetta nähdä joka maailman kolkkaa omin silmin niin on varaa ostaa uutena ale myyntejä kytäten sen mitä tarvitsee. En ymmärrä kuinka jotkut ostavat riskillä vaikka luteisia ja toisten hikisiä, hilseisiä pölypunkkisia tai eläimen kuseksimia ja karvaisia sohvia tai runkopatja sänkyjä varsinkin kun tietää kuinka siivottomissa olosuhteissa monet elävät ja vaikka eivät niin en ostaisi sellaisia käytettyinä. Ihminen erittää hikeä ja hilsettä ja samoin eläimet. Puisissa huonekaluissa voi elää tupajumi. https://fi.wikipedia.org/wiki/Tupajumi
Minä olen käyttänyt kirppareita jo reilut 30 vuotta. Aloitin silloin, kun lapset olivat pieniä, silloin ostin lähinnä heille. Myöhemmin, valikoiman laajentuessa aloin ostaa sekä itselleni että miehelle vaatteita ja jopa kenkiä (uusia, hyvämerkkisiä, eli löytöjä olen tehnyt) kirppikseltä. Nykyään ostan niin päällysvaatteet kuin muutkin kirpparilta , ainakin itselleni.
Myös kodin sisustuksessa olen suosinut kierrätystä vuosikymmenet, käytännössä aina. Se taas johtuu siitä, että en oikeastaan arvosta uusia huonekaluja, enkä juurikaan niiden muotokieltäkään.
Kukin tavallaan. Ilman muiden ihmisten uusien tavaroiden ostamista, emme me kirppiksiä/toria käyttävät löytäisi mitään ostettavaa. Sanoisin, että win-win -tilanne.
Vierailija kirjoitti:
Itse en ole köyhä millään mittapuulla, mutta joo, käyn kirpputoreilla. Viime jouluna meidän perheessä mm. oli sääntö, että lahjaksi annetaan vain itse tehtyä tai kierrätettyä. Pyrimme vähentämään maailman roinaa, emme lisäämään. Sillai tekee fiksut ihmiset.
Meillä on lahja joulut lopetettu jo 30v sitten ja kaikki ostavat itselleen sitä mitä oikesasti tarvitsee. Ei tarvitse mitään lahjoja vaihdella saaden siten ihan epämieluisaa roinaa. Stressitön joulu ilman mitään ostopakkoa on sääntönä niin ettei jaeta lahjoja ollenkaan, pystyisittekö siihen joulunviettoon. Kaikille ei se sovi mutta kukin eläköön tyylillään. Jos joissain perheissä pitää lahja perinteitä vielä noudattaa niin noudattakoon keskenään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kirpputoreista on tullut pikemminkin second hand -myymälöitä. Ylimääräisestä tavarasta kun pääsee kätevästi eroon erilaisissa avustus- tai roskalavaryhmissä, jos niistä ei halua rahaa vastineeksi.
Vierailija kirjoitti:
Harvoin olen käynyt kirpparilla ja syystä, että siellä haisee ja pelkään tuholaiseläimiä. Tarpeettomat vaatteeni yms. vien usein roskikseen, joskus harvoin vaatekeräyspisteeseen.
Juu, en todellakaan viherrä.
Pyydän kauniisti, seuraavan kerran laita puuvillaiset vaatteet kierrätykseen, tuottaa iloa jollekin.
Myönnän sen, olen rikas kuin ravintolatyöntekijä.
Näin on. Sellainen ihminen on kaikkein köyhin sisäisesti joka pitää aineellisesti köyhiä ihmisiä arvottomina. Köyhät pelastavat tätä maailmaa niin ettei vielä olla ihan kaikkea tuhottu. Ajatella jos kukaan ei olisi köyhä ja olisi rikkaiden varallisuus kaikilla saastuttaa ylenmäärin niin olisiko tätä maailmaa enään.
Matkustaminen kaikkein saastuttavinta niin se vaan lisääntyy. Siitä näkee vaikka olisi kuinka saastuttavaa niin kukaan ei luovu siitä kun ylimääräistä rahaa on millä mällätä.