Tuli kutsu kohdunkaulasyövänseulontaan.
Olen käynyt kolme kertaa ikäkausiseulonnassa viiden vuoden väkein, aina on ollut puhdas näyte. Nyt on mennyt jo yli kymmenen vuotta saman miehen kanssa. Menen kyllä, vaikka toimenpide jännittää.
Käyttekö te näissä seulonnoisa, kun kutsutaan?
Kommentit (39)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minullekin tuli kutsu. Onko totta että se näytteenotto sattuu? :/
Kyl se selvästi sattuu, mutta ei pahasti eikä kauan.
Tämä on yksilöllistä. Minua ei ole koskaan sattunut. Neljä kertaa seulonnoissa käynyt.
Minä käyn kahden vuoden välein on se sitten jonkun mielestä liian usein tai ei. Kerran teininä sain jonkun "vähäisiä solumuutoksia" tuloksen ja sen jälkeen olen käynyt säännöllisesti. Olen nyt 28v. silloin taisin olla 13-14v.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei todellakaan satu. Multa otettu jo useamman kerran. Olen 58v.
Minulla on kyllä joka kerta sattunut. Aina eri ottaja. Ei se hirveästi satu, mutta sattuu enemmän tai vähemmän, riippuen näytteen ottajasta.
En käy, kun ei ole kohdunkaulaakaan.
Mullekin tulee kutsu tänä vuonna.Käyn,vaikka vasta otettiin tammikuun alussa(tutkittiin ala-vatsakipujen takia).Oli normaali.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minäkin olen 58, ja minua on sattunut joka kerran. Riippuu ihmisestä.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä se voi vähän nipistää, mutta jos on ihan rentona niin ei pitäisi tuntua.
Itse sanoin siinä heti aluksi kun menin että jännittää. Sit menikin ihan hyvin. Näytti ne kaikki jutut mitä käyttää ja jutteli rennosti koko toimenpiteen. Meni ohi niin etten huomannut mitään.
Olen 40. Kerran kutsuttu, jonka jälkeen kutsuja ei ole enää tullut...
Vierailija kirjoitti:
Minä käyn kahden vuoden välein on se sitten jonkun mielestä liian usein tai ei. Kerran teininä sain jonkun "vähäisiä solumuutoksia" tuloksen ja sen jälkeen olen käynyt säännöllisesti. Olen nyt 28v. silloin taisin olla 13-14v.
Siinä taas yksi hysteeriseksi peloteltu naisparka.
Sinun ikäisesi ei tarvitse papa-kokeita. Ja miksi sinulta on otettu lapsena papa? Papa-kokeet ovat haitallisia ja turhia alle 30-vuotiaille.
https://www.aamulehti.fi/uutiset/tutkimus-nuorten-naisten-ei-kannata-ka…
https://www.tehylehti.fi/fi/uutiset/papa-turha-ottaa-nuorilta-naisilta
Käyn aina kun kutsutaan. Kävisin kaikissa itselle maksuttomissa kokeissa vaikka vuosittain.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minäkin olen 58, ja minua on sattunut joka kerran. Riippuu ihmisestä.
Asteikolla 4-10, kuinka paljon sattui?
Itse sanoisin 4,5. Sama hyttysenpistolla, kun tuijotat hyttystä ja odotat pistoa. Olen 60 v.
Synnytykset 1980-luvulla pisteytän luvuilla 10 ja 8. Ihan noin vertailun vuoksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siinä taas yksi hysteeriseksi peloteltu naisparka.
Sinun ikäisesi ei tarvitse papa-kokeita. Ja miksi sinulta on otettu lapsena papa? Papa-kokeet ovat haitallisia ja turhia alle 30-vuotiaille.
https://www.aamulehti.fi/uutiset/tutkimus-nuorten-naisten-ei-kannata-ka…
https://www.tehylehti.fi/fi/uutiset/papa-turha-ottaa-nuorilta-naisilta
Sen takia, koska osallistuin aikanaan hpv-rokotetutkimukseen ja se alkoi kun olin teini. Eikä minua ole peloteltu millään, suhtaudun gynekologilla käyntiin samalla tavalla kun hammaslääkäriinkin, käynhän sielläkin tarkastuksessa vaikkei oireita/kipuja olisikaan.
Käyttekö te gynekologilla ramppaavat aivokuvauksissa ja mammografiassakin tarkistuttamassa varmuuden vuoksi? Joillekin naiseus on sairaus tai sairauksien etsimistä. Taitaa kuulua nykyajan ahdistuneisuuden ilmapiiriin.
Hei
Millä paikkakunnalla on settilähetyspalvelu?
Asteikolla 1-10, papa 1-2, pipelle 3-4, lihakset rentona peffa alas, sitä nostaa huomaamatta jos jännittää.
Vierailija kirjoitti:
Käyttekö te gynekologilla ramppaavat aivokuvauksissa ja mammografiassakin tarkistuttamassa varmuuden vuoksi? Joillekin naiseus on sairaus tai sairauksien etsimistä. Taitaa kuulua nykyajan ahdistuneisuuden ilmapiiriin.
Sinä siis odotat siihen asti kun jotain on jo perseellään? Et käy tarkistuttamassa esim. hampaitasi vaan menet vasta sitten kun hammas on mätä ja pitää poistaa.. Ei siinä mitään, kukin tyylillään.
Sillä kotinäytteenotolla testataan HPV-virus. Papa-koetta ei pysty itse ottamaan. Samalla lailla minäkin sen HPV-testin sain, kun jätin menemättä joukkopapaan kun ei ikinä mitään muutoksia ole ollut ja sama tiettävästi uskollinen mies.
Kyl se selvästi sattuu, mutta ei pahasti eikä kauan.