Toksoplasmoosi, voiko tarttua esim.käsistä näissä tilanteissa?
Joo oon varmaan ylihysteerinen ensikertaa raskaana oleva. En oo syönyt raakaa lihaa, en koskenut multiin ja ei oo kissaa.
Tietääkö kukaan voiko toksoplasmoosi tarttua käsien välityksellä (esim.kynsien pureskelu) jos ei ole multaa tai raakaa lihaa käsitellyt? Pesen kädet kun tuun ulkoa kotiin jne. Olen siis raskaana ja mulla on aivan tosi paha tapa pureskella huomaamatta kynsiä. Ällöä, tiedän ja oonkin saanut vähennettyä sitä. Mietin kuitenkin voiko toi tarttua noin tai esim.jos likaisella kädellä koskee nenän limakalvoon? Ei kai oo mitenkään todennäköistä? Aloin miettimään asiaa ja hieman ehkä nyt hysterisoin, mietin jopa pitäiskö testeihin mennä. En kyllä viitsi jos olen vaan ylihysteerinen ja se ei voi tollaisissa tilanteissa ees tarttua tai ei oo oikeeta korostunutta riskiä. Onko kukaan muu ajatellut asiaa? Tunnen itseni ihan kauheaksi kun en oo saanut lopetettua kokonaan kynsien pureskelua :(. Tuota toksoplasmoosia stressaan eniten kun voi aiheuttaa vammaisuutta.
Kommentit (20)
Vierailija kirjoitti:
Mene hoitamaan pääsi kuntoon
Kyllä mä tiedän, että sen tarttuminen ylipäänsä on harvinaista. Ihan vaikka söis punaista lihaa. Mietin nyt kuitenkin asetanko itseni ja sikiön tuolla toksoplasmoosin vaaraan, toki flunssien ja norojen kannalta kynsien pureskelu on huono juttu.
Tietääkö kukaan? Jos ei niin varmaan kysyn neuvolassa sitten. Eivät vaan kuulemma kauhean vakavasti aina ota näitä pelkoja kun hormonit saa sekaisin ja itse vaikea hahmottaa näitä, toivottavasti osaisi sanoa jotain järkevää.
Ap
Arvaa mitä.. Mulla oli molempien raskauksien aika a todella hankalaa psyykkisesti. Toksoplasman pelko oli aivan järjetön.
Sen ja monen muunkin pöpön voi saada melkein kuka vain.
On erittäin epätodennäköistä että sulla olisi se nyt.
Pyydä päästä psykologille juttelemaan jo raskausaikana.
Mun oireilu meni hoitamattomana lapsen synnyttyä psykoottiseksi asti.
Tv-mainoksia plasmoosista vedättävä firma yrittää polkea vainoharhaisuutta tännekin? Sillä lailla.
Joo yritä olla stressaamatta, tai puhu jollekkin. Lapsuudessani meillä oli kissa, olen matkustellut, rakastan raakaa pihviä, olen joskus huomannut multaa salaatissa kesken syömisen, rakastan graavikalaa ja erilaisia juustoja ja parmankinkkua.. lista on loputon. Söin itse vahingossa ravintolassa salaattia, jossa oli multaa, ja kerran kotona pihviä, jonka huomasinkin raa`aksi. Kävin toksotesteissä, mulla ei ole ikinä ollut edes koko tautia.
Täytyy varmaan neuvolasta sit kysyy jutteluaikaa :). Itse olen tullut ihan vainoharhaiseksi varmaan ja mietin, että voiko se oikeesti tarttua noin. Menin netistä lukemaan, että osa pesee kuorelliset hedelmät (siis mandariinit ja banaanitkin) tuon taudin pelossa. Itsellä ei ole koskaan käynyt mielessäkään hinkata hanan alla jotain banaania. Sitten tosta se lähti, että kun en oo miettinyt kynsiasiaa aiemmin niin enkö vaan oo ymmärtänyt, muuthan pesee banaanejakin vai onko sekin sitten aivan vainoharhaista.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Joo yritä olla stressaamatta, tai puhu jollekkin. Lapsuudessani meillä oli kissa, olen matkustellut, rakastan raakaa pihviä, olen joskus huomannut multaa salaatissa kesken syömisen, rakastan graavikalaa ja erilaisia juustoja ja parmankinkkua.. lista on loputon. Söin itse vahingossa ravintolassa salaattia, jossa oli multaa, ja kerran kotona pihviä, jonka huomasinkin raa`aksi. Kävin toksotesteissä, mulla ei ole ikinä ollut edes koko tautia.
Kissat eivät ole pääasialle lähde tartunnalta, vaan ulkomaiset vihannekset.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja lampaan liha.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kissa kierrättää sen loisen. Ilman kissa ei ole loista.
Nyt on hyvä syy lopettaa se kynsien pureskelu. En usko, että saisit toksoplasman niin. Ja tosiaan tuohon stressiin pitää hakea keskusteluapua. Joka neuvolasta on varmasti mahdollisuus saada apua. Itse hain ja sain. Olin psyykkisesti ihan riekaleina raskausaikana. Olin kärsinyt pitkään lapsettomuudesta ja asennoitunut olemaan lapseton. Ja tulikin raskaaksi ja menin ihan sekaisin. Syy ei siis varmaan ole toksoplasman pelko vaan joku muu. Itse sain keskusteluja lääkäriltä joka oli perehtynyt raskausajan pelkotilojen hoitoon.
Totta kai myös kuorelliset hedelmät pitää aina pestä, oli raskaana tai ei. Ajattele, miten moni räkänokka ja muut tautiset niitä on kaupassa klähminy. Sitten, kun pyörittelet niitä käsissäsi, kaikki kuoressa olevat pöpöt tarttuu käsiisi ja sitä kautta suuhun.
Alapeukkuja satelee, joten kaipa sit oon vaan vainoharhainen. Pitää varmaan neuvolassa jutella mitä tälle pelolle vois tehdä kun ei taida sit ihan normaalia olla. Eipä stressikään tee hyvää.
Ap
Lopetan tietysti heti kun huomaan, että puren kynsiä. Yleensä saatan alkaa tekemään niin huomaamatta. Tosi ällö tapa, onneks en ole vuosiin ollut kipeenä. Bakteereitahan noin tulee kyllä tietenkin, lähinnä huolestunut olen toksosta ja jossain määrin myös listeriasta.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Totta kai myös kuorelliset hedelmät pitää aina pestä, oli raskaana tai ei. Ajattele, miten moni räkänokka ja muut tautiset niitä on kaupassa klähminy. Sitten, kun pyörittelet niitä käsissäsi, kaikki kuoressa olevat pöpöt tarttuu käsiisi ja sitä kautta suuhun.
En oikeasti tiedä ketään, joka pesisi esim.appelsiinin tai banaanin. Kyllähän tossa voi toki noro tai flunssabakteeri olla jos niitä on käpälöity, listeriaa tai toksoa en ole noista ymmärtänyt pelätä ja en tiedä voiko tulla. Oletan, että meinasit nyt flunssapöpöjä yms ja siksi peset. Mieti millainen bakteeripesä on paistopisteen tuotteet tai irttarit, näitäkään ei varmaan mielestäsi voi ikinä ostaa ja syödä? Joku tai aika monikin on voinut lähmiä niitä.
Ap
Ohis,
Minä pesen jamkuivaan appelsiinit ymv. ennen syömistä. Banaaneja en pese, mutta syön ne niin, etten koske banaaniin (vain kuoriin) syödessä.
Pesen hedelmät usein jo heti kun tuon ne kotiin, voi sitten ottaa korista syötäväksi milloin vaan, ei tarvitse juuri ennen syöntiä pestä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kissa kierrättää sen loisen. Ilman kissa ei ole loista.
Nyt on hyvä syy lopettaa se kynsien pureskelu. En usko, että saisit toksoplasman niin. Ja tosiaan tuohon stressiin pitää hakea keskusteluapua. Joka neuvolasta on varmasti mahdollisuus saada apua. Itse hain ja sain. Olin psyykkisesti ihan riekaleina raskausaikana. Olin kärsinyt pitkään lapsettomuudesta ja asennoitunut olemaan lapseton. Ja tulikin raskaaksi ja menin ihan sekaisin. Syy ei siis varmaan ole toksoplasman pelko vaan joku muu. Itse sain keskusteluja lääkäriltä joka oli perehtynyt raskausajan pelkotilojen hoitoon.
Vain jos jätät kissan jätökset useammaksi päiväksi laatikkoon ja kissalla on tartunta eli ulkoileva kissa.
Banaanin syönnin jälkeen pesen heti kädet.
15
Vierailija kirjoitti:
Ensinnäkin suurin osa bakteereista tulee kasteluvedestä, jolloin on imeytynyt maaperän kautta. Peseminen ei auta tähän. Käsissä on talia ja muuta rasvaa ja hedelmissä oma vahamainen pintansa kuoren päällä. Näin ollen vedellä pestessä et saa läheskään kaikkea irti, ellet käytä sitten rasvaa irrottavaa saippuaa. Tämän vuoksi hedelmät kuoritaan ja sitten pestään kädet ennen syömistä. Kaikkea ei voi välttää kukaan ja siksi ei kannata liikaa miettiä, kuka on lähminyt ja mitä. Se mikä ei tapa vahvistaa.
Ja aloittajalle, itse putsasin koko raskauden ajan kissan laatikkoa, jonka ulosteesta voi toksoplasmoosin saada. Yksinkertaisesti, koska oli pakko. Kerran juhlissa unohdin, etten saa syödä graavikalaa. Typeriä riskejä ei tietenkään tule ottaa, mutta älä myöskään pilaa odotusaikaasi stressaamalla turhaan, hyvin epätodennäköistä tarttuminen.
Haluaisin mielenkiinnosta lähteen tälle hedelmien pesulle, missä sanotaan että niin nyt ehdottomasti tulee tehdä? Ymmärrän, että noita pöpöjä voi olla ja torjunta-aineitakin. Sitä taas en ymmärrä pitäisikö nuo pestä listerian/tokson vuoksi vai yllä mainituista syistä? Mitä tulee flunssapöpöihin ja muihin niin mielestäni tuo on liioittelua jos miettii mitä kaikkea muuta lähmittyä kaupasta saa (esim.ne irttarit) ja norot sun muut nyt vaan on vähän joka pinnalla. Alan toki pesemään jos noissa on oikeesti listerian tai tokson riski!
Ap
Itse pelkäsin raskausaikana toksoplasmoosia ja myös listeriaa. Kävinkin verikokeissa, kun sain haavan multaporkkanoita käsiteltäessä. En tiedä tarttuuko toksoplasmoosi haavan välityksellä. Mutta tulos oli negatiivinen, en ole sitä sairastanut, vaikka lapsuudessani olin paljon kissojen kanssa tekemisessä. Tuossa sinun tapauksessasi luulenpa, että ei ole mitään huolta. Jostain kai se toksoplasmoosi pöpö pitäisi sinne kynsien alle ja käsiin tulla. Ja jos kerran, et ole käsitellyt asioita, joissa sitä olisi, mistä se sinne tulisi?
Mene hoitamaan pääsi kuntoon