Omistusasunto ensimmäiseksi yhteiseksi asunnoksi, vajaan vuoden yhdessäolon jälkeen..
Miesystäväni ehdotti, että ostaisimme yhdessä omistusasunnon. Olisi taloudellisempaa kuin maksaa vuokria kahdesta asunnosta ja voisimme myös nostaa elintasoamme samalla. Lisänä kuviossa on tosin se, että minulla on pieniä lapsia aiemmasta avioliitostani. Kokemuksia vastaavista kuvioista ja miten ne ovat edenneet pyytäisin. Miten lapset ovat sopeutuneet?
Kommentit (54)
Vierailija kirjoitti:
Miksi pitää just heti ostaa oma?! Lisäksi psykologit jo nykyään suosittelevat, että uusperheiden ei edes pitäisi asua saman katon alla.
Kaksi ystävääni lankesi tuohon, ettö rakastuivat miehiinsä päätäpahkaa ja ostivat oman asunnon vain muutaman kuukauden tuntemisen jälkeen. Siihen samaan syssyyn otettiin mukaan edellisten liittojen lapset ja uusi lapsi laitettiin myös melkein heti alulle. Arvatakin saattaa että kriisiä pukkasi päälle kun tietoisuus yli 150tonnin velasta ja vauva-arjesta vyöryi päälle.
No, miehet sai haluamansa: naiset nalkkiin.
Tässä tapauksessa eikö ole mies se joka jää nalkkiin? Omistusasunto naisen kanssa jolla edellisestä liitosta lapsia ja itsellä niitä ei ole? vai onko?
En minä ensimmäiseksi yhteiseksi asunnoksi ostaisi. Ensin pitää kokeilla, miten yhteiselo sujuu.
Oma tai ei, niin muista, että uusperheessä asunnon pitää olla tilava niin, että jokaisella on oma rauha. Ts. Miehellä oltava tilaa vetäytyä lapsiperheen hälinästä.
Terv. Uusperheellinen
Onko asuntolaina-asiat nyt niin että tarvitsette omaa rahaa 15 prosenttia asunnon hinnasta ja pankki lainaa loput.
Onko jommalla kummalla teistä jo tuo 15 prosenttia?
Ei omistusasunto ole ikinä hyvä vaihtoehto jos toisella on lapsia ja toisella ei.
Vierailija kirjoitti:
Ei omistusasunto ole ikinä hyvä vaihtoehto jos toisella on lapsia ja toisella ei.
No, meillä on omistusasunto. Minä omistan 100 %.
Kyllä eka ite muuttaisin vuokralle tai vaan toisen omistamaan asuntoon.
Siis jos asiaa pitää kysyä täältä, niin vastaus on ei. Itselläni vastaava tilanne on aluillaan. Olemme molemmat hyvätuloisia ja tahoillamme miettineet talon ostoa itse. Käsirahaa on reilusti. Miehellä pari lasta ja minulla tilaa vievä harrastus. Yhteinen lapsikin ajatuksissa, mutta se voi iän vuoksi jäädä haaveeksi. Vaikka taloa haluamme, niin voi olla, että päädymme alkuun kerrostaloon melko hyvällä alueella, että saa sitten tarvittaessa myytyä. Asumme pk-seudulla.
Vierailija kirjoitti:
Siis jos asiaa pitää kysyä täältä, niin vastaus on ei. Itselläni vastaava tilanne on aluillaan. Olemme molemmat hyvätuloisia ja tahoillamme miettineet talon ostoa itse. Käsirahaa on reilusti. Miehellä pari lasta ja minulla tilaa vievä harrastus. Yhteinen lapsikin ajatuksissa, mutta se voi iän vuoksi jäädä haaveeksi. Vaikka taloa haluamme, niin voi olla, että päädymme alkuun kerrostaloon melko hyvällä alueella, että saa sitten tarvittaessa myytyä. Asumme pk-seudulla.
miksei vauvapalstalla saisi kysyä
Ei. Älä muuta yhteen miehen kanssa noin nopeasti kun sulla on lapset, eikä varsinkaan omistuskämppään. Sitten kun lapset on tunteneet miehen pari vuotta niin voitte muuttaa yhteen, jos he tykkäävät hänestä ja hän on valmis elämään lapsiperheen elämää koko sen ajan kun lapset on sulla. Siinäkään vaiheessa en suosittele omistuskämppää, koska uusioperheen onnistuminen nyt vaan on aina epävarmaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
miksei vauvapalstalla saisi kysyä
Saa kysyä, mutta silloin vain ei todennäköisesti ole rahkeita sen talon ostoon ja pyörittämiseen. Moni uupuu jo pelkkään omakotiasumiseen, kun ei siitä tarpeeksi ymmärrä ja rahat loppuu kesken. Sen on hyvä olla molempien unelma, muuten talosta tulee helposti työleiri. En olisi eksäni kanssa koskaan ostanut taloa. Nykyisen kanssa ehdottomasti. Eritelemättä syitä sen enempää.
mikä tekee okttalosta työleirin? varsinkaan uudesta.
Miksi ei?Asunnon omistaminen on nyt muutenkin lähtökohtasesti järkevämpää kuin vuokralla asuminen. Erotilanteessa sen asunnon voi joko aina myydä. Tai jos on rahaa niin sitten, ostaa toisen ulos asunnosta (tai se toinen ostaa sinut ulos).
Tiedän lähipiiristäni parikin tapausta, joissa yhteinen omistusasunto on hankittu heti suhteen alkuvaiheilla, ja ne suhteet ovatkin sitten kestäneet (ja tulevat kestämään) kauan. Jos on löytänyt sen oikean, miksi pitkittää kaikkea turhaan.
Oma päätöksenne. Meillä se toimi. Ei kaikilla toimi.
En uskaltaisi ostaa. Tuossa vaiheessa toista ei vielä kunnolla tunne.
Riippuu siitä millainen suhde/miten sitoutuneita olette?
Jos se on jotain sellaista kuin aiemmatkin (jotka päätyneet eroon) niin en muuttaisi ollenkaan yhteen, mutta jos se on jotain muuta niin voihan sitä harkita.
Yksi tuttu erosi lastensa isästä ja samalla ovenavauksella kun lasten isä lähti, tuli uusi mies sisään ja puolen vuoden päästä kun avioero eksän kanssa oli selvä, osti uusi mies entisen miehen osuuden talosta.
Kihloihinkin menivät heti, häät kai joskus lähitulevaisuudessa.
Että onhan noita kaikenlaisia.