Miksi naisesta ja miehestä rämähtää kaikista viimeistään 60-vuotiaana mummon ja papan näköisiä?
Olen nähnyt sen niin monta kertaa - kauneinkin nainen ja komeinkin mies ovat eläkeiän kynnyksellä jo, jos ei vaikka lainkaan niin ryppyisiä, niin ainakin puolikaljuja.
Kommentit (93)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
elikkä olen 52 vee.
Hoikka pystytissinen ja nuoren näköinen.
10 vuoden päästä ryppymummo...+Don`t think so
Pelätkää vaan te muut ja syökää suklaata
Jumpassani käy ryppymummo, vaikea arvata ikää mutta eiköhän 65 +. Hän on tosi hoikka, pystytissinen ja näkee, että on nuorena ollut kaunis. MUT hänellä on aina täysi meikki päällä ja tukka laitettuna :O Kuka tulee täydellä pakkelilla hikijumppaan, luomivärit, poski- ja huulipunat naamassa?
Muutenkin hän käyttäytyy nirppanokkamaisesti, sääliksi käy. Koita ajatella, että ehkä on ollut vaikea elämä.
Anna vain kaikkien kukkien kukkia.
En ole rupsahtanut enkä rämähtänyt, en puolikalju enkä ryppyinen. Ei puutu muuta kuin mies.
Nainen 75v
Vierailija kirjoitti:
60 on uusi 40.
Koskee itsestään huolta pitäneitä.
Entäs geenit?
Huvittavaa miten kaikki av:lla ovat aina vähintään 10v ikäistään nuoremman näköisiä.
Todellisuudessa kyse on siitä että muut ihmiset eivät kohteliaasti tee rupsahtamisesti numeroa, ja kun oman naaman näkee peilistä joka päivä, hidasta vanhenemista ei huomaa. Muoti vanhenee, ja siksi muodista menneet vaatteet nähdään vanhentavina. Vasta jos katsoo jotain vanhaa valokuvaa huomaa, että muuttunut on. Tai sitten voi katsoa näitä iltapölölehtien "äitiä ei erota tyttärestä"-juttuja. Kyllä ne vaan aina erottaa, tai sitten kuvista näkee että filtteröity on rajusti ja ehkä muutakin. Ihminen voi olla ikäisekseen hoidettu tai homssuinen ja aikuisten ikää on vaikea arvioida tarkemmin kuin +-5v. Mutta on äärettömän harvinaista ettei ihminen näytä suunnilleen sen ikäiseltä kuin on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Todella outoa. Kaikki iso- ja esivanhempani näyttävät korkeintaan 21-vuotiailta, vaikka olisivat noin satavuotiaita.
Aloittaja vaikuttaa joko hyvin nuorelta tai erittäin tietämättömältä.
Kaikki ihmiset vanhenevat ja vain osa haluaa silputtavaksi tai piikitettäväksi näyttääkseen nuoremmalta.
Äh, et ymmärtänyt pointtia - tarkoitan vaan sitä rämähdysmäistä vanhentumista juuri noin 60-vuotiaana. Miksi ei pikkuhiljaa? Tästä on paljon todisteita ympärillä. Ap
Vanheneminen tapahtuu useimmilla pikkuhiljaa, mutta esimerkiksi vakava sairastuminen voi muuttaa tilanteen. Ehkä sinun lähipiirissäsi ihmiset vanhenevat äkillisesti. Yllättävää, mutta mielenkiintoista.
Miksi ihmeessä ihmiset eivät saisi näyttää ikäisiltään?
Totta kai saa, mutta olen perhetaustastani johtuen esteetikko ja aina kun näen jonkun tutun kovasti yhtäkkiä vanhenneen ja rumentuneen, menen aivan shokkiin. En voi sille mitään. Ap.
Ap, kyllä sinäkin näytät niiden muiden silmissä "rupsahtaneelta" :D Kukaan, ei kukaan, vaan sanoa täräytä, että "olet se sinä sitten vanhettunut, en ollut tunnistaa".
Vierailija kirjoitti:
elikkä olen 52 vee.
Vielä 50-vuotiaana moni on vielä ihan "missiainesta", mutta aika tekee tehtävänsä. Tämä on myös tieteellisesti todistettu.
Et voi sinäkään taistella painovoimaa ja luonnonlakia vastaan, joten rupsahdus odotettavissa noin 60 vuotiaana, halusit tai et.
Ja suklaahan on terveellistä vähän ja harvoin nautittuna.
Vierailija kirjoitti:
60 on uusi 40.
Koskee itsestään huolta pitäneitä.
Höpöhöpö, ei ihmisen elinikäennuste ole mihinkään kadonnut ja kyllä 60v näkyy jo eletty elämä, jos naama jätetään pöydälle s, niin ainakin ihossa, luustossa, ryhdissä, jäsenten liikkuvuudessa, kävelyssä, askelten pituudessa, nopeudessa jne.
Ei tarvitse kuin katsoa ihmistä takaapäin kun kävelee, niin tietää onko siellä 20v, 40v vai 60v.
Eilen katsoin tv:stä jotakin rikostutkintaa, jossa etsittiin maastosta jälkiä ja arvioitiin niiden kuuluvat 15-25v tekijälle, ei missään tapauksessa yli 50v. Ja tekijäksi paljastui n. 20v mies.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Todella outoa. Kaikki iso- ja esivanhempani näyttävät korkeintaan 21-vuotiailta, vaikka olisivat noin satavuotiaita.
Kaikki ihmiset vanhenevat ja vain osa haluaa silputtavaksi tai piikitettäväksi näyttääkseen nuoremmalta.
Äh, et ymmärtänyt pointtia - tarkoitan vaan sitä rämähdysmäistä vanhentumista juuri noin 60-vuotiaana. Miksi ei pikkuhiljaa? Tästä on paljon todisteita ympärillä. Ap
Vanheneminen tapahtuu useimmilla pikkuhiljaa, mutta esimerkiksi vakava sairastuminen voi muuttaa tilanteen. Ehkä sinun lähipiirissäsi ihmiset vanhenevat äkillisesti. Yllättävää, mutta mielenkiintoista.
Totta kai saa, mutta olen perhetaustastani johtuen esteetikko ja aina kun näen jonkun tutun kovasti yhtäkkiä vanhenneen ja rumentuneen, menen aivan shokkiin. En voi sille mitään. Ap.
Ap, kyllä sinäkin näytät niiden muiden silmissä "rupsahtaneelta" :D Kukaan, ei kukaan, vaan sanoa täräytä, että "olet se sinä sitten vanhettunut, en ollut tunnistaa".
Tämä x100. Kyllä minun kouluaikaiset kaverit ovat tätiytyneet reippaasti. Itsellä ei ole samanlaisia ryppyjä kuin "Sarilla" tai tissit pudonneet polviin kuten "Marilla". Minulla on jotain muuta jota en itse ehkä niin huomaakaan, mutta muut kyllä. Ja se on ihan ok. Kaikki eivät ole saaneet edes elää yhtä vanhoiksi kuin minä nyt ja moni on sotkenut asiansa paljon pahemmin kuin minä. Naurettavaa valittaa ulkonäöstä kun on kuitenkin suurinpiirtein terve, ei ole velkavankeudessa, en ole kokenut burnouttia, lapset eivät narkkaa eivätkä vihaa minua ym. Onnekas olen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On ne tähän saakka tunnistaneet - meikkiä vaan naamaan ja kuivapesut olemattomaan hiushörhelöön niin hyvältä näyttää taas. Mutta kun pesen ne pois, totuus paljastuu.
Hormonitoimintaa vähenee ja omakin mielenkiinto siirtyy ulkonäköasioista johonkin tärkeämpänä pitämään. Kuusikymppiset ovat harvoin hedelmällisiä, siis naiset, ja miehetkään enää harvemmin tulevat isiksi. Siksi seksuaalinen vetovoima hiipuu ja se vaikuttaa ulkonäköön.
Luin jostain vinkin naisille: jos haluat näyttää nuorelta, ajattele seksiä ja toivo seksiä. Huomasin itselläni että vanheneminen alkoi kun en enää kaipaa seksiä. Ainakin mun kohdalla piti paikkansa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä x100. Kyllä minun kouluaikaiset kaverit ovat tätiytyneet reippaasti. Itsellä ei ole samanlaisia ryppyjä kuin "Sarilla" tai tissit pudonneet polviin kuten "Marilla". Minulla on jotain muuta jota en itse ehkä niin huomaakaan, mutta muut kyllä. Ja se on ihan ok. Kaikki eivät ole saaneet edes elää yhtä vanhoiksi kuin minä nyt ja moni on sotkenut asiansa paljon pahemmin kuin minä. Naurettavaa valittaa ulkonäöstä kun on kuitenkin suurinpiirtein terve, ei ole velkavankeudessa, en ole kokenut burnouttia, lapset eivät narkkaa eivätkä vihaa minua ym. Onnekas olen.
Ok. Totta puhut - nyt lopetan turhan nillittämisen, sillä minullahan on kaikki niin hyvin myös. Ap.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
elikkä olen 52 vee.
Jumpassani käy ryppymummo, vaikea arvata ikää mutta eiköhän 65 +. Hän on tosi hoikka, pystytissinen ja näkee, että on nuorena ollut kaunis. MUT hänellä on aina täysi meikki päällä ja tukka laitettuna :O Kuka tulee täydellä pakkelilla hikijumppaan, luomivärit, poski- ja huulipunat naamassa?
Muutenkin hän käyttäytyy nirppanokkamaisesti, sääliksi käy. Koita ajatella, että ehkä on ollut vaikea elämä.
Anna vain kaikkien kukkien kukkia.
Annankin, ja aina hymyilen hänelle rohkaisevasti, kunhan ihmettelen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
60 on uusi 40.
Koskee itsestään huolta pitäneitä.Höpöhöpö, ei ihmisen elinikäennuste ole mihinkään kadonnut ja kyllä 60v näkyy jo eletty elämä, jos naama jätetään pöydälle s, niin ainakin ihossa, luustossa, ryhdissä, jäsenten liikkuvuudessa, kävelyssä, askelten pituudessa, nopeudessa jne.
Ei tarvitse kuin katsoa ihmistä takaapäin kun kävelee, niin tietää onko siellä 20v, 40v vai 60v.
Eilen katsoin tv:stä jotakin rikostutkintaa, jossa etsittiin maastosta jälkiä ja arvioitiin niiden kuuluvat 15-25v tekijälle, ei missään tapauksessa yli 50v. Ja tekijäksi paljastui n. 20v mies.
Ei ihan pidä paikkaansa.
Monestikin olen arvioinut pieleen ihmisen iän takaapäin, mutta kerron yhden. Katsoin että onpa räväkkä ihminen, pitkä, hoikka, minnari ja verkkosukkikset ja nahkarotsi, pitkä punainen kihara tukka. Arvioin n. 35-vuotiaaksi. Kun kääntyi, olikin Aira Samulin ;)
Hänellä on niin hyvä ryhti että näyttää takaapäin monta vuosikymmentä nuoremmalta. Minä taas liian usein seison huonossia ryhdissä, helposti tulee monen takaapäin nähtynä arvoitua varmasti 10v vanhemmalta.
Mutta en ole sitä mieltä, että 60 on uusi 40, vaan pikemminkin 60 on uusi 50v.
Vierailija kirjoitti:
Olisiko parempi jos kaikki näyttäisivät vaikka 20-vuotiailta? On ihan täysin normaalia että lapset näyttävät lapsilta, nuoret nuorilta, aikuiset aikuisilta ja vanhukset vanhuksilta. Ihan jokainen meistä vanhenee, ja vieläpä samaa tahtiakin ;) Elämää, itsetuntoa, eikä oikein mitään muutakaan kannata rakentaa ulkonäön varaan. Itseasiassa, en pidä kyllä 60-vuotiaita mitenkään erityisen vanhoina. Iäkkäitä ovat kyllä. Jos pitää itsestään huolta, niin tuossa iässä voi olla vielä tosi hyvässä kunnossa. Enkä nyt tarkoita mitään ryppyjä tai vatsamakkaroita, vaan ihan fyysistä hyvää kuntoa ja elämäniloa. Itse olen 32.
60-vuotiaita ei voi enää sanoa keski-ikäisiksi, eikä "ikääntynytkään" kerro mitään.
Ehkä paras tuota ikää kuvaava olisi "lähes eläkeikäinen" vai löytyykö parempaa kuvausta?
Olen vanha ja pahinta siinä on, miten äkkiä aika tuntuu kuluvan, kun aivojen toiminta hidastuu ja työelämän rytmi puuttuu. Päivät ja vuodet vain lentävät ohitse. 60 v. luulee, että hyvää eläke-elämää on vielä pitkät 20 v. edessä, mutta ei oikeastaan ole. Iän tuomat sairaudet ja niiden hoitaminen alkavat rytmittää elämää.
Olin pieni ja siro nainen ja minua luultiin aina nuoremmaksi kuin olin. No, pieni olen vieläkin, mutta paksut hiukset ovat ohentuneet, ryppyjä on ja posket roikkuvat. Ulkonäkö onneksi harvoin muuttuu nopeasti ja peilikuvaansa tottuu vähitellen. Pahinta oikeastaan ovat vanhuuden sairaudet, kuulon ja näön huononeminen, muistiongelmat ja uuden oppimisen hitaus ja nivelrikkoiset raajat.
Surullisia nuorena säilymiskonsteja ovat esimerkiksi harmaantuneiden ohuiden hiuksien värjäys tummemmaksi tai jopa "nuorekkaasti" punaiseksi, silloin jo viikossa juurikasvu saa näyttämään pään lähes kaljulta. En hirveästi puunaa itseäni, mutta minulla on hyvin istuvat sopivan kokoiset vaatteet ja kun laitan hiukseni ja meikkaan hillitysti, näytän ihan kelvolliselta (ainakin mieheni kehuu kauniiksi, ja muista en oikeastaan välitä).
Huvittaa, kun nuorena siskon kanssa suunniteltiin vanhuusikäämme. Päätimme ruveta puuterilta tuoksahtaviksi valkotukaisiksi leideiksi, jotka juovat teetä (vadilla tarjolla petit-fours) kultareunaisista kupeista pukeutuneena rosan väriseen angoravillapaitaan ja valkoisiin farkkuihin. Valkoiset farkut minulla on jo.
Älkää pelätkö, se vanhuus tulee lopulta niin hitaasti, että ehtii tottua, nauttikaa pienistä hyvistä asioista, niin kauan kun on aikaa.
Onni onnettomuudessa on se, ettei vanhempana ulkonäkö enää merkitse itselle juuri mitään. Hyvä päivä on sellainen, jolloin ei koske mihinkään ja on saanut edellisenä yönä nukuttua 😁
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
60 on uusi 40.
Koskee itsestään huolta pitäneitä.Höpöhöpö, ei ihmisen elinikäennuste ole mihinkään kadonnut ja kyllä 60v näkyy jo eletty elämä, jos naama jätetään pöydälle s, niin ainakin ihossa, luustossa, ryhdissä, jäsenten liikkuvuudessa, kävelyssä, askelten pituudessa, nopeudessa jne.
Ei ihan pidä paikkaansa.
Monestikin olen arvioinut pieleen ihmisen iän takaapäin, mutta kerron yhden. Katsoin että onpa räväkkä ihminen, pitkä, hoikka, minnari ja verkkosukkikset ja nahkarotsi, pitkä punainen kihara tukka. Arvioin n. 35-vuotiaaksi. Kun kääntyi, olikin Aira Samulin ;)
Hänellä on niin hyvä ryhti että näyttää takaapäin monta vuosikymmentä nuoremmalta. Minä taas liian usein seison huonossia ryhdissä, helposti tulee monen takaapäin nähtynä arvoitua varmasti 10v vanhemmalta.
Kyllä Aira Samulinista ikä näkyy silmistä ja käsistä, jotka ovat pettämätön ikämittari, vaikka kasvoiltaan näyttäisi 20v.
Minusta Samulinin nuoruutta hehkutetaan turhaan, kun katsoo hänen silmiään. Kyllä se eletty elämä näkyy sieltä.
Vierailija kirjoitti:
Minkä ikäisenä sitten pitäisi näyttää vanhalta? Osa kuolee jo vanhuuteen 60-vuotiaina, joten ei kai se ihme ole jos jossain näkyy ryppy.
60 ikävuoden jälkeen me kaikki elämme laina-ajalla, ja alamme olla vanhoja. Siitä huolimatta jotkut saattavat elää vielä 40 vuottakin tämän jälkeen, mutta harvinaista se on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
60 on uusi 40.
Ei ihan pidä paikkaansa.
Kyllä Aira Samulinista ikä näkyy silmistä ja käsistä, jotka ovat pettämätön ikämittari, vaikka kasvoiltaan näyttäisi 20v.
Minusta Samulinin nuoruutta hehkutetaan turhaan, kun katsoo hänen silmiään. Kyllä se eletty elämä näkyy sieltä.
Kyllä eletty elämä saa näkyä ja pitääkin näkyä. Airan elämä ei kuitenkaan ole ollut helpoimmasta päästä. Silmistä näkyy myös elämänviisaus, elämä opettaa meitä kuolemaan asti.
Olisiko parempi jos kaikki näyttäisivät vaikka 20-vuotiailta? On ihan täysin normaalia että lapset näyttävät lapsilta, nuoret nuorilta, aikuiset aikuisilta ja vanhukset vanhuksilta. Ihan jokainen meistä vanhenee, ja vieläpä samaa tahtiakin ;) Elämää, itsetuntoa, eikä oikein mitään muutakaan kannata rakentaa ulkonäön varaan. Itseasiassa, en pidä kyllä 60-vuotiaita mitenkään erityisen vanhoina. Iäkkäitä ovat kyllä. Jos pitää itsestään huolta, niin tuossa iässä voi olla vielä tosi hyvässä kunnossa. Enkä nyt tarkoita mitään ryppyjä tai vatsamakkaroita, vaan ihan fyysistä hyvää kuntoa ja elämäniloa. Itse olen 32.