Miksi naisesta ja miehestä rämähtää kaikista viimeistään 60-vuotiaana mummon ja papan näköisiä?
Olen nähnyt sen niin monta kertaa - kauneinkin nainen ja komeinkin mies ovat eläkeiän kynnyksellä jo, jos ei vaikka lainkaan niin ryppyisiä, niin ainakin puolikaljuja.
Kommentit (93)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Todella outoa. Kaikki iso- ja esivanhempani näyttävät korkeintaan 21-vuotiailta, vaikka olisivat noin satavuotiaita.
Aloittaja vaikuttaa joko hyvin nuorelta tai erittäin tietämättömältä.
Kaikki ihmiset vanhenevat ja vain osa haluaa silputtavaksi tai piikitettäväksi näyttääkseen nuoremmalta.
Äh, et ymmärtänyt pointtia - tarkoitan vaan sitä rämähdysmäistä vanhentumista juuri noin 60-vuotiaana. Miksi ei pikkuhiljaa? Tästä on paljon todisteita ympärillä. Ap
Ihmisen vanheneminen ei tapahdu ainoastaan pikkuhiljaa, vaan siinä voi olla sellaisia nopeitakin muutoksia. Vähän niinkuin jossain kasvun vaiheessa lapsi voi "yht'äkkiä" venähtää pituutta kaksi vaatekokoa - no, samalla lailla vanheneminenkin voi ottaa isoja harppauksia, välillä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Todella outoa. Kaikki iso- ja esivanhempani näyttävät korkeintaan 21-vuotiailta, vaikka olisivat noin satavuotiaita.
Kaikki ihmiset vanhenevat ja vain osa haluaa silputtavaksi tai piikitettäväksi näyttääkseen nuoremmalta.
Äh, et ymmärtänyt pointtia - tarkoitan vaan sitä rämähdysmäistä vanhentumista juuri noin 60-vuotiaana. Miksi ei pikkuhiljaa? Tästä on paljon todisteita ympärillä. Ap
Vanheneminen tapahtuu useimmilla pikkuhiljaa, mutta esimerkiksi vakava sairastuminen voi muuttaa tilanteen. Ehkä sinun lähipiirissäsi ihmiset vanhenevat äkillisesti. Yllättävää, mutta mielenkiintoista.
Miksi ihmeessä ihmiset eivät saisi näyttää ikäisiltään?
En missään tapauksessa halua elää yli 55-vuotiaaksi juuri tämän vuoksi. Ei niinkään ulkonäkö, mutta kehon rapistuminen ei kiinnosta. Ihan tarpeeksi on jo nähty ja koettu - vanhuuden vaivat ei kiinnosta.
Vierailija kirjoitti:
Älkää pilkatko, ettekö jo ole arvanneet että itse olen saavuttamassa tuota ikäpyykkiä, eikä vanhenemisen kokeminen ole aina kovin miellyttävää. Ap.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vanheneminen tapahtuu useimmilla pikkuhiljaa, mutta esimerkiksi vakava sairastuminen voi muuttaa tilanteen. Ehkä sinun lähipiirissäsi ihmiset vanhenevat äkillisesti. Yllättävää, mutta mielenkiintoista.
Miksi ihmeessä ihmiset eivät saisi näyttää ikäisiltään?
Totta kai saa, mutta olen perhetaustastani johtuen esteetikko ja aina kun näen jonkun tutun kovasti yhtäkkiä vanhenneen ja rumentuneen, menen aivan shokkiin. En voi sille mitään. Ap.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siinä sitä sitten taistellaan aikaa vastaan, kuka milläkin keinolla.
Kaikkein julmin aika on kauniille ja komeille naisille ja miehille, sillä se asia, josta heitä on kovasti arvostettu, onkin lähes mennyttä, jos heillä ei ole muuta osaamista, putovat "näkymättömiksi".
Toisille se on helpotus. Vihdoinkin saa olla näkymätön.
Myös kohtelu saattaa olla näkymätöntä, eikä se ole aina kivaa.
On se, jos koko ikänsä on tullut liikaakin huomioiduksi.
Vanhenemisen merkeiltä välttyy 100% varmasti jos kuolee nuorena. Useimmat kuitenkin haluavat elää täyden elämän ja kokea myös vanhuuden. Mutta jos se on täysin sietämätön ajatus, ihan pakko ei ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Älkää pilkatko, ettekö jo ole arvanneet että itse olen saavuttamassa tuota ikäpyykkiä, eikä vanhenemisen kokeminen ole aina kovin miellyttävää. Ap.
En ymmärrä ongelmaasi, koska kaikki vanhenevat.
Miksi ihmeessä juuri sinun pitäisi näyttää ikäisiäsi nuoremmalta?
Minä tiedän yhden, joka oli todella komea sinne 60 vuotiaaksi asti, ja sitten yhtäkkiä vanheni "silmissä". Eli oli yhtäkkiä ikäistään 10 vuotta vanhemman näköinen, vaikka oli siihen asti näyttänyt ikäistään vähintään 10 vuotta nuoremmalta. Reilu puoli vuotta meni tästä havainnosta, kun sain suruviestin, että tämä mies on kuollut. Hänellä oli todella aggressiivinen syöpä, joka todettiin liian myöhään, ja mitään ei enää ollut tehtävissä.
Vierailija kirjoitti:
En missään tapauksessa halua elää yli 55-vuotiaaksi juuri tämän vuoksi. Ei niinkään ulkonäkö, mutta kehon rapistuminen ei kiinnosta. Ihan tarpeeksi on jo nähty ja koettu - vanhuuden vaivat ei kiinnosta.
Älähän ota Ap:n juttuja kovin tosissaan - hänellä näyttää itsellään olevan kova ikäkriisi, ilmeisesti rapistuvan kauneutensa takia.
Sinä itse pystyt kyllä vaikuttamaan ulkonäköösi aika tavallakin, elämällä mahdollisimman terveesti, olemalla positiivisella mielellä ja liikkumalla päivittäin.
Ihan kaikkeen emme tietysti voi vaikuttaa, kun on ne geenit, jotka ratkaisevat aika paljon myös.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä pahaa siinä on? Miksi ihmisen pitäisi näyttää nuoremmalta kuin on?
No, kyllä se minusta ainakin, kauniina naisena tuntuu ahdistavalta, kun tiedän, että kauneuteni katoaa koko ajan enemmän.
Ja tietysti näen myös tämän vääjäämättömän asian peilistä joka päivä.
Mutta ei se ole helppoa rumallekaan, koko ajan tulee yhä rumemmaksi.... Kaunis voi aina ajatella, että olinpa sentään edes nuorena (alle 60v) kaunis :)
Ja toisaalta, kyllä monet vanhatkin on kauniita, ja heistä näkee, et ovat olleen nuorempina todellisia kaunottaria. Meidän muiden on pelattava kauniilla luonteella, onneksi sekin "riittää" yleensä aika pitkälle.
Vierailija kirjoitti:
Minä tiedän yhden, joka oli todella komea sinne 60 vuotiaaksi asti, ja sitten yhtäkkiä vanheni "silmissä". Eli oli yhtäkkiä ikäistään 10 vuotta vanhemman näköinen, vaikka oli siihen asti näyttänyt ikäistään vähintään 10 vuotta nuoremmalta. Reilu puoli vuotta meni tästä havainnosta, kun sain suruviestin, että tämä mies on kuollut. Hänellä oli todella aggressiivinen syöpä, joka todettiin liian myöhään, ja mitään ei enää ollut tehtävissä.
Nämä on niin surullisia tapauksia. Ainoa lohdutus oli tässä, että ei tarvinnut ainakaan kitua vuosia syöpänsä takia.
Tiedän myös erään naisen, joka oli kasvissyöjä, ei polttanut tupakkaa, ei juonut lainkaan alkoholia, näytti ikäisiään nuoremmalta, mutta todettiin 65-vuotiaana aggressiivinen haimasyöpä ja siihen kuoli 2 kk syövän toteamisen jälkeen.
Tämä oli omaisille täydellinen shokki, koska tämä näytti ulospäin niin hyvältä, oli hoikka ja rypytön ja harrasti paljon liikuntaa myös ja oli aina vesipullo mukana kävelylläkin.
Aika surullista jos vanhoissa ihmisissä ei osata nähdä kauneutta. Silloin kauneus on pelkkää muottiin ahtautumista. Estetiikkaa tällainen ajattelu ei ole, vaan päinvastoin mielen köyhyyttä.
Minä aion olla vanhanakin kaunis, riippumatta siitä miten kehoni näkee hyväksi ikääntyä. Laitan hiuksia, pidän koruja, pukeudun kivasti. Koska sellainen olen sisimmässäni. Kaikki eivät valitse samoin, se on sitä elämän rikkautta.
Taas yleistetään. Mieheni on 60v ja näyttää 40v. Samoin itse kuulen että et voi olla 50. Tämä on yksilöllistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä ongelmaasi, koska kaikki vanhenevat.
Miksi ihmeessä juuri sinun pitäisi näyttää ikäisiäsi nuoremmalta?
Oletpa sitten ymmärtämätön, taidat olla itse aika nuori vai? Ikuista nuoruutta ei ole, mutta kun alkaa rupsahtelemaan, sitä on aika masentunut olo ajoittain. Varsinkin, jos tukka alkaa lähtemään tukuttain päästä. Eri.
Sun kannattaa mennä johonkin terapiaan. Muuten susta tulee kitkerän katkera vanhus, joka kadehtii nuoria ihmisiä. Katkeruus ei todellakaan kaunista ketään.
Vierailija kirjoitti:
Taas yleistetään. Mieheni on 60v ja näyttää 40v. Samoin itse kuulen että et voi olla 50. Tämä on yksilöllistä.
Joo, no 50-vuotiaana voikin olla oikein nuoren näköinen, itsekin olin - aina luultiin 30-vuotiaaksi.
Mutta kun 10 vuotta menee, näytätä enemmän tai vähemmän mummolta.
Äitini tuli mummon näköiseksi vasta reilusti yli 70-vuotiaana. Siihen asti oli todella nuorekas ja yleensä häntä luultiin jopa yli 10 v nuoremmaksi.
Vierailija kirjoitti:
Sun kannattaa mennä johonkin terapiaan. Muuten susta tulee kitkerän katkera vanhus, joka kadehtii nuoria ihmisiä. Katkeruus ei todellakaan kaunista ketään.
Eijeijei - en ikinä ole kitkerä enkä kateellinen kenellekään - minusta on mukavaa, että ihmiset ovat kauniita ja komeita, heitä on niin hauska katsella. Kaikki kauneus on minusta ihanaa. Ap.
Myös kohtelu saattaa olla näkymätöntä, eikä se ole aina kivaa.