Opettajat, miksi suunnitteluun menee niin paljon aikaa?
Eikö se riitä, että tekee kerran ainekohtaiset suunnitelmat ja sitten päivittää niitä, niinkuin muilla suunnittelualoilla tehdään? Meillä ainakin tehdään näin, vaikka projektit vaihtuu.
Kommentit (25)
Ammatillisena opettajana saa tehdä luokkaopetukseen materiaalit. Itse teen monisteet myös selkokielellä ja hyvillä kuvilla varustettuna. Sen lisäksi työmaiden suunnittelu ja yhteistyökumppaneiden kokoukset ja sitten työmaiden toteutus ja sen suunnittelu ja valvonta. Teen töitä 8-16 ja sitten tarpeen mukaan illalla kotona. Tykkään työstäni ja haluan tarjota nuorille hyvät eväät työelämään.
Teen juuri lukiolaisille pakettia corona -viruksesta. Miten ajattelit käyttäväsi vanhoja materiaaleja tähän?
Kuulostaa ihan normaalilta työltä, jota melko moni tekee työssä, joissa lähes jokainen työpäivä on erilainen. Mitä ihmeen vaikeaa open työssä muka on?! Heillä on kuitenkin edes jotakin materiaalia saatavilla, ettei tartte tyhjästä nyhhäistä, kuten monessa muussa työtehtävässä, jossa asiakas vaihtuu joka kerta. Siis aivan turhaa valitusta! Ja ne kesä- yms. lomat, huh. Muut pärjäävät 1 kk lomalla, mutta opet tarttevat "toipumiseen" vähän enemmän. Hohhoijaa.
Vierailija kirjoitti:
Kuulostaa ihan normaalilta työltä, jota melko moni tekee työssä, joissa lähes jokainen työpäivä on erilainen. Mitä ihmeen vaikeaa open työssä muka on?! Heillä on kuitenkin edes jotakin materiaalia saatavilla, ettei tartte tyhjästä nyhhäistä, kuten monessa muussa työtehtävässä, jossa asiakas vaihtuu joka kerta. Siis aivan turhaa valitusta! Ja ne kesä- yms. lomat, huh. Muut pärjäävät 1 kk lomalla, mutta opet tarttevat "toipumiseen" vähän enemmän. Hohhoijaa.
No kuka tässä on väittänyt, että open työ olisi erityisen vaikeaa? Ei kukaan. Vastasin vain ap:n kysymykseen siitä, mihin opettajan suunnitteluaika kuluu.
Ja minä olen kyllä ihan lomani ansainnut. Jotain hyvitystä pitää tulla siitä, että tienaa vähemmän kuin monet muut esimerkiksi samantasoisen koulutuksen suorittaneet.
Työpäiväni eivät todellakaan kestä tasan sen verran kuin oppitunnit, jotka kyllä ovat niin intensiivistä hommaa, että kyllä siinä voi väsyä jo viidessä tunnissa niin, että siirtää mielellään suunnittelu- ja arviointihommat sunnuntaille.
Mitä ap tarkoittaa suunnittelualoilla, joissa vedetään kaikki projektit samoilla materiaaleilla? Olisiko antaa esimerkkiä tällaisesta alasta.
Minulle tulee "suunnittelualasta" ensimmäisenä mieleen arkkitehdit, jotka eivät kyllä pärjää yksillä rakennustyyppikohtaisilla piirustuksilla. Kaikki Suomen kerrostalot tai sairaalat eivät näytä keskenään samalta, eikä se olisi edes mahdollista. Sijainti asettaa rakennuksille yksilöllisiä vaatimuksia, samoin käyttötarkoitus. Kehitetään uusia rakennusmateriaaleja ja tekniikoita, jotka arkkitehtien tulee tuntea. Ihan jo rakennusten ulkonäköäkin koskevat trendit muuttuvat.