Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi vanhemmat hukuttavat lapset leluihin ja roinaan?

Vierailija
29.01.2020 |

Toisessa ketjussa joku kertoi, kuinka lapsen kaverilla on 100 erilaista LOL-hahmoa. Mun lapsen kaveripiirissä puolestaan on poika, jolla on varmaan kaikki mahdolliset Ryhmä Hau ja Batman -figuurilelut. Siis erilaiset auto-setit sun muut varusteet. Yksi kotiäiti-kaverini ostelee lapsilleen jatkuvasti torista uusia leluja, kuten LOLleja ja legoja, vaikka heidän asunto on jo nyt täynnä lasten roinaa. Lapsia on perheessä viisi.

Mikä näitä vanhempia oikein vaivaa? Miksi leluja täytyy haalia tuollaiset määrät, kun ei lapsi niillä kuitenkaan kaikilla edes leiki ja kiinnostuksen kohteet vaihtuvat nopeasti? Esim. LOLlit ovat vielä ihan järjetöntä muovikrääsää, jota itse en edes haluaisi kotiini.

Kommentit (31)

Vierailija
21/31 |
29.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä on jo osakkeita, kiinteistöjä, pari kesämökkiä ja muutama auto. Miksi en siis saisi ostaa lapsille leluja, jos siihen on varaa vaarantamatta lasten perustarpeiden tyydytystä? Mihin minä sinun mielestäsi saisin rahani käyttää?

No säästä ne rojurahat vaikka lapsellesi tulevaisuutta varten.

Miksi? Jo nyt yhteiskunta repii vanhuksilta loputkin säästöt, joten miksi säästää erikseen lelurahat tulevaisuutta varten. 10 vuoden kuluttua voi olla tilanne, että opintorahaa ei makseta, jos nuorella on tilillä 100 e.

Vierailija
22/31 |
29.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä on jo osakkeita, kiinteistöjä, pari kesämökkiä ja muutama auto. Miksi en siis saisi ostaa lapsille leluja, jos siihen on varaa vaarantamatta lasten perustarpeiden tyydytystä? Mihin minä sinun mielestäsi saisin rahani käyttää?

Minä, minä, minun, meillä.

Minä minä.

Entä sinä? Miksi sinua riivaa se, että sinulla ei ole, vaikka meillä on. Ja meille tulee joka päivä kaiken lisäksi lisää. Sinulle ei tule mitään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/31 |
29.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toivotaan varmaan että lelujen antamisella saadaan lapselle tekemistä, jolloin voidaan itse jatkaa somettamista.

Tämä!!! Alapeukuttajia asia varmaan kovasti närkästyttää!!!

Omat ovat syntyneet 2001 ja 2005.

Käytiin retkillä, ulkona. Luin lapsille. Tehtiin pihahommia yhdessä. Pulkkamäessä. Kalassa. Vanhemmat olivat oikeasti läsnä ja olemassa.

Otin tänään sydänfilmiä pieneltä lapselta, jonka äiti oli luurinsa kanssa koko sen ajan.

Ne aidot ihanat lapsuudenmuistot ovat itselläkin syntyneet juuri noista kokemis -ja tekemismuistoista. Nykylapsilla ei ole muuta muisteltavaa kuin vanhempien somettaminen. Ja henkinen yksinäisyys.

Ja tästä sinä teet päätelmiä nykyvanhemmuudesta?!

Tutkimusten mukaan nykyvanhemmat on lapsilleen läsnä enemmän kuin yksikään aiempi vanhempipolvi.

Ja sillä älylaitteella muuten tehdään muutakin kuin sometetaan. Esim työasioita.

Vierailija
24/31 |
29.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä lapsilla on paljon leluja ja paljon kavereita, jotka haluavat tulla meille leikkimään. Onneksi osaan kieltää tämän, koska olisihan se ikävää, jos naapuristosta lapset näkisi, että meillä on leluja ja heillä ei.

Vierailija
25/31 |
29.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Musta oikeasti tuntuu, että oma lapsi on onnellisempi, kun leluja ei ole liikaa. Mä en ole halunnut, kun tavaravyöryn keskellä kodin siistinä pitäminenkin olisi haastavaa. Jaksaa kyllä touhuta niiden petsien ym. kanssa, joita ollaan hänelle hommattu.

Siskon perheessä on hirveästi leluja, silti lapset kiukuttelevat että heillä on tylsää, enkä ole nähnyt heidän juurikaan varsinaisesti edes leikkivän leluillaan.

Vierailija
26/31 |
29.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä minä.

Entä sinä? Miksi sinua riivaa se, että sinulla ei ole, vaikka meillä on. Ja meille tulee joka päivä kaiken lisäksi lisää. Sinulle ei tule mitään.

Tätä trollia ei kannata ruokkia.

Vierailija
27/31 |
29.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisiko taustalla se että itse ei lapsena saanut jotain haluamiaan leluja?

Vierailija
28/31 |
29.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä minä.

Sinä olet se narsisti ja koko ihmiselon tuhoaja tällä ajattelullasi. Olet kadottanut kaiken inhimillisyytesi kadottanut ja alakoulussa. Purjehdit tympeine, vit ttumaisine ilmeinesi kaikkialla ja mikään ei merkitse sinulle mitään, vain raha. Sielua sinulla ei ole ollutkaan ja kohtelet kaikkea kuin pas kaa.

Vierailija
29/31 |
29.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toivotaan varmaan että lelujen antamisella saadaan lapselle tekemistä, jolloin voidaan itse jatkaa somettamista.

Tämä!!! Alapeukuttajia asia varmaan kovasti närkästyttää!!!

Omat ovat syntyneet 2001 ja 2005.

Käytiin retkillä, ulkona. Luin lapsille. Tehtiin pihahommia yhdessä. Pulkkamäessä. Kalassa. Vanhemmat olivat oikeasti läsnä ja olemassa.

Otin tänään sydänfilmiä pieneltä lapselta, jonka äiti oli luurinsa kanssa koko sen ajan.

Ne aidot ihanat lapsuudenmuistot ovat itselläkin syntyneet juuri noista kokemis -ja tekemismuistoista. Nykylapsilla ei ole muuta muisteltavaa kuin vanhempien somettaminen. Ja henkinen yksinäisyys.

Ja tästä sinä teet päätelmiä nykyvanhemmuudesta?!

Tutkimusten mukaan nykyvanhemmat on lapsilleen läsnä enemmän kuin yksikään aiempi vanhempipolvi.

Ja sillä älylaitteella muuten tehdään muutakin kuin sometetaan. Esim työasioita.

Minkä tutkimuksen mukaan? Laitatko linkkiä?

40 -luvulla vielä vanhempien aika meni kodin ja maatilan töissä. Nykyvanhemmilla puhelimensa kanssa.

Suomalaisten äo on laskenut ja Pisa -tulokset. Kirjojen lukemista halveksutaan, kirjahyllyille naureskellaan ja kirjastosta ei ole kuultukaan. Ja kaikki ovat oikeasti tyhmempiä kuin koskaan aiemmin.

Vierailija
30/31 |
29.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua jotenkin naurattaa nämä olin v. 2000 parempi äiti kuin nykyäidit. Kyllä tuolloin oli jo monissa perheissä hirveät kasat leluja. Enemmän nykyilmiönä lienee minimalismi. Minäkin retkeilen ja ulkoilen lasteni kanssa ja muutaman ystäväperheen, ja sukulaisperheen kanssa käydään säännöllisen epäsäännöllisesti laavulla ja retkillä. Viikonloppuisin käydään uimassa, kirjastossa yms. Enpä ole ajatellutkaan, että tämän vuoksi olisin parempi kuin naapurin Irma äitinä. Leikin kyllä autoilla, eläinhahmoilla ja nukeilla lasteni kanssa myös. Uskon että näistäkin leikeistä jää kivoja muistoja.

Omasta lapsuudesta muistan lähinnä sen, että aikuisten tieltä piti pysyä pois.

Uskon että nämä perheet joissa vanhemmat somettavat paljon sen sometuksen tarjoaa päiväkoti, lastenvahdit, lastenohjelmat ja pelit. Eikä niissäkään taida olla mitään pahaa kohtuudella käytettyinä.

En ymmärrä miten se iso tavaramäärä muutenkaan auttaa vanhempia somettamaan, kun lapset eivät sitten keskity niihin leikkeihinsä. Meillä ei ole paljon leluja esillä ja lapset leikkivät rakkaimmilla leluilla tosi pitkiä leikkejä. Enemmän kai näin pääsee somettamaan, ken sitä haluaa tehdä.

Vierailija
31/31 |
29.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tunne yhtään vanhempaa joka itse sitä roinaa kotiin haalisi.

Tunnen monia itseni lisäksi jotka kärsii siitä että sukulaiset kielloista huolimatta kantavat sitä.

Itse löysin viime viikolla kuopuksen kaapeista mummon roinakätköjä. Neljä ikeakassillista tavaraa joka tuotu meille vanhemmilta salaa.

Vanhempien etu roina ei tod ole. Mieluummin käyttäisin aikani järkevämmin kuin roinan lajittelemiseen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kaksi viisi