Varokaa lainaajia!
Tämä kaikille varoituksena! Lainasin eräälle ”ystävälleni” melko ison nelinumeroisen summan rahaa, kun hän vaikutti olevan niin epätoivoinen. Hän lupasi aloittaa lyhentämisen heti seuraavassa kuussa. Kului puoli vuotta, enkä ollut saanut ensimmäistäkään lyhennystä. Samaan aikaan hän matkailu etelässä, laskettelukeskuksessa jne. Kun laitoin viestiä lainasta ja lyhennyksistä, oli miljoona tekosyytä ja valetta, miksi ei voi maksaa. Nyt reilua vuotta myöhemmin olen saanut lainasta takaisin kovasti kerjäämällä vähän yli kolmanneksen. Lisäksi valheet ja ylimielinen käytös ja minun manipuloiminen huonoksi ihmiseksi, kun pyydän rahojani takaisin. Arvatkaapa .ituttaako?? Ainut hyvä puoli on, että kenellekään en lainaa enää satasta enempää ja senkin hengen hädässä. Mutta rahani aion saada takaisin. Onneksi todisteena on tekstariketjut ja tiliotteet. Eräälle läheiselleni on käynyt myös samoin ja vielä isomman summan kanssa.
Kommentit (45)
Ei kannata lainata kenelläkään. Toimeentulotukea voi saada sossusta jos on todella hätä tai voi mennä leipäjonoon jos nälkään meinaa kuolla. Tai jos haluat auttaa niin anna rahaa ja sen verran vaan mitä pystyt ja haluat. Miksi tommosia isoja summia pitää mennä lainaamaan? Kyllä ihminen jolla on maksukykyä maksaa lainansa takaisin saa sitä pankistakin.
Minä lainasin pari kertaa työkaverille rahaa, jonka hän maksoi ihan hyvin takaisin, mutta saatuaan pienen perinnön hän paiskoi ovea nenän edestä kiinni ja antoi ymmärtää, että entinen oli ystävyytemme.
Joten en enää ikinä lainaa kenellekään rahaa.
Minulla on ollut periaatteena, etten lainaa senttiäkään kenellekään. 19-vuotiaana näin, kuinka ystäväni ajautui porukkaan, jossa lainailtiin puolin ja toisin. Ystäväni erehtyi lainaamaan miehelle, joka ilmoittikin, että ei aio maksaa takaisin. Opin ystäväni virheestä, eikä onneksi itse tarvinnut oppia kantapään kautta.
Mieheni lainailee välillä kavereilleen. Vaikkeivät ole minun rahojani, ahdistaa katsella sitä touhua. Eipä minulla ole sanavaltaa asian suhteen, mutta toivon todella, ettei hänelle käy kuten ap:lle tai ystävälleni.
Joo, älä koskaan lainaa!
Minulla on vain yksi kokemus rahan lainaamisesta. Kaverini pyysi kolmesataa markkaa "maksan ensi viikolla" -sanoin. Näimme viikon päästä, eikä hän ottanut asiaa esille ollenkaan. Jouduin siis pyytämään rahoja takaisin. No, ei ollut. Tämän jälkeen muistutun häntä aina asiasta ja hän pitkin hampain maksoi tipoittain, satasen kerrallaan. Viimeisen satasen hän heitti ravintolan pöydälle isoin elkein ja sanoi kaikkien kuullen: "Onks tossa nyt sulle tarpeeksi?"
Onneksi oli kyse noinkin pienistä rahoista, mutta itselleen hän siinä hallaa teki. Kehtasi nimittäin pyytää joitain vuosia myöhemmin lainaksi tuhatta euroa! Arvannette, etten lainannut.
Miten joku kehtaa?
Vierailija kirjoitti:
Ei kannata lainata kenelläkään. Toimeentulotukea voi saada sossusta jos on todella hätä tai voi mennä leipäjonoon jos nälkään meinaa kuolla. Tai jos haluat auttaa niin anna rahaa ja sen verran vaan mitä pystyt ja haluat. Miksi tommosia isoja summia pitää mennä lainaamaan? Kyllä ihminen jolla on maksukykyä maksaa lainansa takaisin saa sitä pankistakin.
Kun on tuntenut toisen ihmisen toistakymmentä vuotta ja luottaa häneen, niin näin voi käydä. Toki tiesin, että rahasta on tiukkaa hänellä, mutta hän antoi ymmärtää, että tarvii rahan pikaisesti jotain tarkoitusta varten. Ei talouteni tästä kuralle mennyt, mutta en toki voi tuommoisia summia hukkaan heitellä ja erityisesti käytös ottaa päästä.
Vierailija kirjoitti:
Sama koskee toisten lainojen takaajaksi ryhtymistä.Älä allekirjoita takaajaksi,jollei sulla ole varmasti varaa,sitten maksaa esim.asuntolainaa,siis takaajana toisen lainaa.
Minä en, etenkään ilman kirjallista sopimusta ja maksusuunnitelmaa, lainaa kenellekään yhtään mitään. Enkä takaa lainoja, kuin omille lapsille. Niin paljon tiedän tapauksia, joissa takaisinmaksu ei ole syystä tai toisesta sujunut sovitusti.
Lainaa nelinumeroisen määrän rahaa ystävälle? Onhan se ilmiselvää, ettei tuossa tilanteessa saa rahojaan takaisin.
En ikinä lainaisi kenellekään 20€ enempää. Ellei kyse olisi äidistäni.
Itsekin olen lainannut useammalle tuttavalle rahaa. Kun pyytää maksamaan takaisin niin aina on joku selitys. Jos alkaa painostamaan niin rahan lainaaja uhriutuu itse ja keksii selityksiä miksi olen itse niin paska ihminen ettei minulle tarvitsekkaan koskaan maksaa takaisin.
Monet lainaajat vaikuttavat narsisteilta. Narsistinen ei tarvitse lainaa maksaa, hän eläin tunne empatiaa, vain itsesääliä.
Olen siis reilun kolmasosan saanut lainasta takaisin ja aioin saada loputkin. Mutta koville jouduin. ap
Vierailija kirjoitti:
Noin siinä voi käydä.
Se, joka auttaa, saa törkeää kohtelua osakseen.
Totta. Valitettavasti koskee myös muunlaista auttamista. Autettu ehkä kokee olevansa reppana ja nousee yläpuolelle ilkeästi manipuloiden sekä röyhkeästi valehdellen.
Mäkään en enää ikinä lainaisi kellekään paria kymppiä enempää. Paitsi perheelleni koska meihin on vahvasti iskostettu että lainat maksetaan ajallaan, mieluiten vähän etukäteen ja jos pystyy niin omaehtoisesti pienen koron kera. Jos on pienintäkään mahdollisuutta ettei pystykään hoitamaan, niin siitä ilmoitetaan reilusti ajallaan tai ollaan kokonaan lainaamatta.
Ja jos joku on joskus lainannut vaikka vaan viis euroa eikä ole ikinä maksanut takasin niin ei heru enää.
Oon parin eksän takia ollu niin pulassa kun oon hölmönä uskonut, et muutkin hoitaa lainansa kunnialla, ikinä en ottaisi satasia kontolleni.
Se on ihan kamalan alentavaa kun itse joutuu muistuttelemaan ja pyytämään sovittuja asioita. Ja aina tulee joku "palkka ei tullutkaan/tuet viivästyy/menikin laskuihin/ei nyt vaan muistanut".
Älä ikinä lainaa äläkä ikinä ala mihinkään takaajaksi tai ota muiden laskuja nimiisi.
Sitä varten on pikavipit ja velkakierteet niiden kanssa. Yksityishenkilöiltä ei lainata. En lainaa nykyään kellekään mitään. En ole pankki enkä sosiaalitoimisto.
Aikoinaan erehdyin lainailemaan "ystäville" - ja sinne usein jäivät saamisiksi. Jotenkin näillä tutuilla oli sellainen käsitys, että kun olen oikein hyvätuloinen, niin ei minulle tarvitsekaan maksaa takaisin velkojaan...
Ja toinen juttu, ei kannata tavaroitakaan tai työkalujaan lainata. Sinne jäävät tai tulevat rikkinäisinä tai kolhittuna takaisin!
Kolmelle ihmiselle lainannut aikuisiällä rahaan ja yhdeltä sain takaisin ja tuonkin monen kuukauden kovistelun jälkeen ja lopulta työkaverini soitti tuolle i diootille ja sanoi että jos velkaa ei kuulu viikon loppuun mennessä, se tullaan hakemaan. En lainaa enää i k i n ä kenellekkään aivan sama mikä tilanne!
Noin siinä voi käydä.
Se, joka auttaa, saa törkeää kohtelua osakseen.