Mies yllättyi ruokakuluista.
Tähän mennessä oon aina maksanut tämän talouden ruokakulut (ukko tietenkin työpäivän ruokansa, jos ei ole ottanut eväitä kotoa). Ja tänään kun ekaa kertaa käytiin ruokaostoksilla, niin alkoi nurista, kun yhden kaupassa käynnin hinnaksi tuli 100€. Siinä oli kylliksi lihaa, kasviksia hedelmiä ja maitotuotteita pitkäksi aikaa. Itse maksoin täysin vauvan ruokakulut, vaikka ennen kauppaa tuo väitti nekin ostavansa, päätti enne kanssaan, että maksa sinä nuo. No kyllä hän on mielellään aamuisin syönyt minun ostamia ja kokkaamiani ruokia, ja kun olen joskus sanonut siitä, että ruoka maksaa aika paljon, ja mies nyt sattuu syömään tosi paljon, että olisi saanut jo aiemminkin maksaa osan ruoista. Siihen mies aina vaan totesi, että ei ruoka voi olla niin kallista, että satoja euroja kuussa menisi.
Niin ja nyt on tuo ukko luvannut maksella ostoksia, sillä jäin meidän vauvalle omaishoitajaksi, syntymävamman takia. Osallistun kyllä edelleen tasapuolisesti muihin kuluihin ja maksan omat hupini ja lapsen kulut. Mutta alkoi jo tympiä tuo ruokakulujenkin maksaminen. Etenkin kun teen kaikki kotityötkin. Mies ei hoida kuin omat autoonsa liittyvät asiat. Minä hoidan oman autoni.
Miten tuolle saisi asian opetettua päähän, että hei! Kasva aikuiseksi. Ennen kuin vauva syntyi, teki sentään kotitöitäkin.
Kommentit (29)
Joopa, joo. Keksi vaikka jokin uusi aihe. Syntymävamma toki oli kiva pieni twist.
No oletpa hienoon jamaan itsesi järjestänyt.
Vierailija kirjoitti:
ei kannata nalkuttaa lähtee mies menemään.
Et sitten ymmärrä että se on tuollaisessa tilanteessa lähes toivottavaa. Surkea 'mies' taas kerran.
Kas kun ei aiemmin pälkähtänyt päähäsi laittaa miestä ruokaostoksille. Meillä se onnistui ensimmäisen lapsen syntymän jälkeen. Minä olin äitiyslomalla kotona, mies kävi töissä ja samalla ruokakaupassa. Kyllä sillä meni monta kuukautta ruuan kalleutta ihmetellessä.
Sinä nyt vaan ilmoitat miehelle, että hän hankkii ja maksaa kaikki helmikuun ruoka- ym. päivittäistavaraostokset. Myös vauvanvaipat ja tavanomaiset hygieniatarvikkeet.
Onhan helmikuu sentään pari päivää lyhempi kuin muut kuukaudet.
Mutta ethän sinä niin tee, kun et uskalla vaan pelkäät että mies suuttuu. Sitten parut täällä, kun ei sinun rahasi riitä mihinkään ja kyselet vertaistukea.
Vierailija kirjoitti:
Siinä tapauksessa ap saisi 150 elatusapua lapsen kuluihin eikä hänen enää tarvitsisi kustantaa miehen syömisiä.
Hitto täällä on oikeasti ala-arvoisia kommentoijia. Ei kyllä kannata kysyä mitään.
Ehdotan, että pidätte kirjaa kuukauden ruokamenoista ja sitten keskustelette asiasta ja päätätte miten teette.
T: mullakin on ukko joka syö ihan liikaa :D
Minkä ikäisestä miehestä nyt puhutaan? Jos ei ymmärrä mitä ruokaostokset maksavat. Hankala kuvitella, että 100 euron kauppakuitti olisi lapsiperheen viikon ostoksista aikuiselle työssä käyvälle kuluttajalle mikään yllätys.
Vierailija kirjoitti:
Hitto täällä on oikeasti ala-arvoisia kommentoijia. Ei kyllä kannata kysyä mitään.
Ehdotan, että pidätte kirjaa kuukauden ruokamenoista ja sitten keskustelette asiasta ja päätätte miten teette.
painaako miten paljon?
Minun on tosi vaikea samastua näihin ”mies ei ymmärrä ruoan hintaa” -ketjuihin. En pysty ymmärtämään, että näin monilla on miehiä, jotka eivät käy ruokakaupassa. Aikuiset ihmiset! Meillä voi lähettää kauppaan kumman tahansa perheen aikuisen, eikä toisen tarvitse tehdä edes kauppalistaa. Joskus (ihan pari kertaa vain, koska kauppareissutkin täällä maalla pitää useimmiten miettiä etukäteen) ollaan käyty kaupassa toisistamme tietämättä ja tuotu täsmälleen samat asiat.
Tietysti aikuinen ihminen ostaa ruokaa. Muillekin kuin itselleen. Ja lapsi ilmeisesti on myös miehen - silloin myös mies osallistuu lapsen kuluihin.
Kaikenlaiseen hyväksikäyttöön naiset sitten suostuukin. Maksavat ison osan kuluista vaikka tulot olisi kymmenesosan miehen tuloista ja hoitaa kaikki kotityöt. Ei jaksa enää säälitellä näitä kynnysmattoja. Ihan itse olette tuohon jamaan joutuneet. Jos mahdollistaa paskan kohtelun eikä vaadi kunnioitusta itselleen, ei kannata yllättyä, jos joku sitten hyödyntää tilaisuutta.
Näin sitä mennään kun parisuhteessa on "omat rahat". Toinen maksaa 80% ja toinen omat menot ja elää toisen siivellä
"Meidän vauva" mutta sinä maksat kaikki lapsen kulut?
Miksi mies maksaa omat ruokansa ja sinä omat sekä lapsen?
Vierailija kirjoitti:
Näin sitä mennään kun parisuhteessa on "omat rahat". Toinen maksaa 80% ja toinen omat menot ja elää toisen siivellä
No jos teillä tehdään noin, niin ei se tarkoita, että normaaliälyisten olisi pakko.
Vierailija kirjoitti:
Kas kun ei aiemmin pälkähtänyt päähäsi laittaa miestä ruokaostoksille. Meillä se onnistui ensimmäisen lapsen syntymän jälkeen. Minä olin äitiyslomalla kotona, mies kävi töissä ja samalla ruokakaupassa. Kyllä sillä meni monta kuukautta ruuan kalleutta ihmetellessä.
Sinä nyt vaan ilmoitat miehelle, että hän hankkii ja maksaa kaikki helmikuun ruoka- ym. päivittäistavaraostokset. Myös vauvanvaipat ja tavanomaiset hygieniatarvikkeet.
Onhan helmikuu sentään pari päivää lyhempi kuin muut kuukaudet.
Mutta ethän sinä niin tee, kun et uskalla vaan pelkäät että mies suuttuu. Sitten parut täällä, kun ei sinun rahasi riitä mihinkään ja kyselet vertaistukea.
Sinä morkkaat täällä aloittajaa, vaikket omaakaan miestäsi ruokakauppaan saanut ennen ensimmäisen lapsen syntymää. 😂😂 Mistä te näitä uusavuttomia ukkoja oikein löydätte?
Mutta muuten neuvosi on hyvä. Ap voisi tosiaan pistää kaikki perheen arkiostokset miehen hoidettavaksi helmikuun ajaksi. Tietysti sinne kauppaan pitää varmaan lähteä kaveriksi, jotta mies oppii ostamaan sen mitä tarvitaan. Tsemppiä :)
Vierailija kirjoitti:
Minkä ikäisestä miehestä nyt puhutaan? Jos ei ymmärrä mitä ruokaostokset maksavat. Hankala kuvitella, että 100 euron kauppakuitti olisi lapsiperheen viikon ostoksista aikuiselle työssä käyvälle kuluttajalle mikään yllätys.
Ei ku AP maksoi vauvan ruuat. Nuo 100 euroa menivät AP:n ja miehensä ruokiin.
(en kyllä itse osaisi kuvitellakaan tilannetta, jossa kaupassa eritellään, mitä ruokia mies maksaa ja mitä minä. Toinen maksaa kaikki ostokset)
Vierailija kirjoitti:
Vitsiavaukseen saa vitsivastauksia.
Vierailija kirjoitti:
Miksi mies maksaa omat ruokansa ja sinä omat sekä lapsen?
Koska lapsilisät menee yleensä äidin tilille. Meilläkin vaimo hoitaa lasten ruoat ja vaatteet, kun lapsilisät menee hänen tililleen. Ei olla edes asiasta sovittu, kun itsestään selvää.
Mä laitoin miehen myös käymään kaupassa. Eli hän ostaa tiistaisin ruuat ja minä perjantaisin. En suostu enää yksin kaikkia hommaamaan. T. Ammattivalittaja