Terveystietojen jakamisen esto, jaettu kuitenkin.
Muutin syksyllä Helsingistä Vantaalle. Kävin kerran lääkärillä, kun satuin saamaan ajan nopealla varoitusajalla. Olisin perunut ajan, jos aika ei olisi ollut seuraavalle päivälle. Kerroin tästä lääkärille, mutta juttelimme silti syystä miksi ajan varasin.
Lääkärillä käynti ei johtanut mihinkään. Se sopi minulle, vaikka olin melko ahdistunut. Syitä en halunnut selvitellä sen enempää, koska se ei ollut olennainen tieto sillä hetkellä.
Lääkäri oli mennyt ilman minun lupaani tilaamaan terveystietoni Helsingistä seuraavana päivänä. Minulla on netissä vartavasten laitettu kielto asioitteni levittelyyn. Kyseessä on hyvin raskas yksityinen asia, joka ei hänelle kuulunut. Lääkärikäyntini ei siis johtanut mihinkään, ei edes sairaslomaan. Hänellä ei ollut asiaa kaivella tietojani, joita en halua kaiveltavan.
Mistä saan apua selvityääkseni ketkä kaikki ovat tietojani käyneet läpi? Niitä oli tilattu lukuisista paikoista. Koen sen törkeänä oikeuksieni loukkauksena.
Haluan selvittää kuka tietojani on käynyt läpi?
Lääkäri taisi olla utelias, koska en halunnut asiaa kertoa. Siksi kaikki tietoni on tilattu. Hänellä ei ollut mitään syytä urkkia tietojani. On minun henkilökohtainen asiani halusinko kertoa hänelle asiaa tuolla käynnillä vai en. Hänellä ei ollut mitään syytä tutkia potilastietojani, kun hän ei kysynyt minulta lupaa ja minulla on netissä kielto. Miksi he luovuttivat tietoni Helsingistä, vaikka minulla on kielto!!?
Kommentit (52)
Tilaat lokitiedot siitä sairaanhoitopiiristä jossa hoitosi on suoritettu. Pyyntöön kirjaa hyvin syy miksi pyydät saada tietää. Muuten sieltä tulee vain ylilääkärin kuittauksella selvitys, että tietojasi on katsoneet kaikki joilla siihen on oikeus ja hän olettaa tietysti, että jokaisella lääkärillä on siihen lupa ollut. Jos muistat lääkärin nimeltä niin voit suoraan myös esittää kysymyksen onko kyseinen lääkäri katsonut potilastietojasi. Tietojen tilaaminen on kaiketi mahdollista kaikkien sairaanhoitopiirien nettisivuilta. Itse olen tilannut muutamaan kertaan potilas ja lokitietoni, eikä se kovin vaikeaa ollut.
Vierailija kirjoitti:
Potilas voi rajata potilastiedon luovutusta tekemällä kiellon. Potilas voi kieltää yksittäisen hoitokäynnin tai kieltää myös julkisen sektorin osalta tiettyyn terveydenhuollon toimintayksikköön liittyvien potilastietojen luovutukset.
Lisäksi hoitoon mennessä voi antaa suostumuksen hoidon kannalta tarpeellisten tietojen hakemiselle.
Kun menit Tikkurilan terveyskeskukseen, et kai siellä antanut mitään suostumusta tai täyttänyt mitään lappua? Koska aika usein ensimmäisellä kertaa potilaalta pyydetään ympäripyöreä suostumus tietojen hankkimiseen ja luovuttamiseen. Tai olitko Helsingissä asuessasi antanut suostumuksen tietojesi luovuttamiseen? Kantaan tekemilläsi kielloilla ei tosiaan ole mitään tekemistä tämän asian kanssa.
Kuten joku jo ehdottikin, ota yhteys potilasasiamieheen. Hänen tehtävänään on selvittää, onko ollut olemassa sellainen suostumus, jonka perusteella lääkäri on voinut kysellä tietojasi Helsingistä.
Vierailija kirjoitti:
Kun menit Tikkurilan terveyskeskukseen, et kai siellä antanut mitään suostumusta tai täyttänyt mitään lappua? Koska aika usein ensimmäisellä kertaa potilaalta pyydetään ympäripyöreä suostumus tietojen hankkimiseen ja luovuttamiseen. Tai olitko Helsingissä asuessasi antanut suostumuksen tietojesi luovuttamiseen? Kantaan tekemilläsi kielloilla ei tosiaan ole mitään tekemistä tämän asian kanssa.
Kuten joku jo ehdottikin, ota yhteys potilasasiamieheen. Hänen tehtävänään on selvittää, onko ollut olemassa sellainen suostumus, jonka perusteella lääkäri on voinut kysellä tietojasi Helsingistä.
En ollut antanut mitään suostumuksia. Netistä klikkasin vielä yksittäisiä käyntejä salattavaksi.
En todellakaan halua, että näitä asioita käsitellään yhtään missään. Se ei kuulu kenellekään uteliaalle. Minä en ole tehnyt mitään väärää, joten minua kohtaan ei pitäisi toimia väärin. Ei kuulu kenellekään asiani, jos en halua sitä jakaa. Ei edes uteliaalle lääkärille, jonka kanssa ei ole hoitosuhdetta yhden käynninperusteella jossa todettiin ettei nyt tarvitse mitään hoitoa tai apua.
Valitettavasti osa lääkäreistä ja hoitajista on joskus vain pelkästään uteliaita ja tolloja. Inhimillistä muttei ammattimaista.
Ota yhteyttä potilasasiamieheen. Ihmettelen kuitenkin mistä sait tietää lääkärin katsoneen tietojasi seuraavana päivänä? Ehkä hän kirjoitti tuolloin käynnistäsi kantaan ja tarvitsi sitä varten lisätietoja. On väärin katsoa niitä, jos kielto on voimassa, mutta ehkä kuitenkin ylireagoit asiassa. Se mitä pidät todella arkana asiana, voi olla terveydenhuoltohenkilökunnan mielestä aika tavanomaista. Monenlaista tulee tuossa työssä nähtyä.
Jos ihmisellä on jotain salattavaa, niin silloin jossakin on vika. Jotain pahaa on olemassa.
Se paha on olemassa, koska sitä ei ole hävitetty olemattomuuteen.
Ainoa tapa päästä pahasta on hävittää se olemattomuuteen.
Psykiatria, sen ystävä, elää lopulta kuollakseen, pahan olemassaolossa, sen kanssa, käärmeen kanssa, (sen yhden ilkeän) ja siitä ettei sitä hävitetä olemattomuuteen. Kuolema jää tuossa jäljelle.
Elämän vihollinen, mutta hänellä ei olekaan ikuisuutta. Ja koska ei ikuisuutta, niin ei myoskään mitään perustetta täällä olemiseen.
t. Ba-lintu
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No onhan tuo hieman epäilyttävää, nimittäin sinun käytöksesi. Tilaat ajan, saatkin sen nopealla aikataululla (huom. ehdotetuista ajoista voi kieltäytyä, olisit sanonut ettei se käy) ja sitten haluaisitkin perua sen. Tuollaisesta tulisi ainakin minulle ensimmäisenä mieleen kotiväkivalta tai vastaava, jota halutaan "leimaantumisen" tai kulissien kaatumisen pelossa pitää mahdollisimman kauan piilossa. Niistä potilastiedoista näkee onko samankaltaista ollut ennenkin ja huolehtia mahdollisesta avuntarpeesta.
Puutun sivullisena hieman tuohon virkaintoiseen suhtautumistapaasi. Kotiväkivallassahan ei ole eniten kyse "kulissien kaatumisesta" vaan mikäli puolisot pistetään viranomaisten toimesta vastakkain oikeudessa niin kyllä tuollaiset prosessit helposti johtavat ihan siihen avioliiton kaatumiseen. Jokaisella ihmisellä on oikeus tuollaisessa tilanteessa myös itse arvioida sitä tilannettaan parhaaksi katsomallaan tavalla.
Kuitenkin esim. lastensuojelulaki menee muiden lakien ohi. Syy on varmaan tarvinnut ilmoittaa ja jos siellä on, että tarkistus onko aihetta lastensuojeluilmoitukselle niin homma on sillä selvä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No onhan tuo hieman epäilyttävää, nimittäin sinun käytöksesi. Tilaat ajan, saatkin sen nopealla aikataululla (huom. ehdotetuista ajoista voi kieltäytyä, olisit sanonut ettei se käy) ja sitten haluaisitkin perua sen. Tuollaisesta tulisi ainakin minulle ensimmäisenä mieleen kotiväkivalta tai vastaava, jota halutaan "leimaantumisen" tai kulissien kaatumisen pelossa pitää mahdollisimman kauan piilossa. Niistä potilastiedoista näkee onko samankaltaista ollut ennenkin ja huolehtia mahdollisesta avuntarpeesta.
Puutun sivullisena hieman tuohon virkaintoiseen suhtautumistapaasi. Kotiväkivallassahan ei ole eniten kyse "kulissien kaatumisesta" vaan mikäli puolisot pistetään viranomaisten toimesta vastakkain oikeudessa niin kyllä tuollaiset prosessit helposti johtavat ihan siihen avioliiton kaatumiseen. Jokaisella ihmisellä on oikeus tuollaisessa tilanteessa myös itse arvioida sitä tilannettaan parhaaksi katsomallaan tavalla.
Kuitenkin esim. lastensuojelulaki menee muiden lakien ohi. Syy on varmaan tarvinnut ilmoittaa ja jos siellä on, että tarkistus onko aihetta lastensuojeluilmoitukselle niin homma on sillä selvä.
Ööh. Lastensuojelulaki ei "mene muiden lakien ohi", kuten väität. Lait eivät toimi niin.
Ap kertoi että varasi aikaa itselleen joten ei edes ollut kyse lapsista.
Mitens noi lokitiedot pyydetään muuten? Pyydetäänkö ne terveysasemalta vai mistä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo ei. Naapurin eikä kenenkään muunkaan potilastietoja voi urkkia kirjoittamalla sinne "tarkistelen vaan onko aihetta lasulle". Hello henkilörekisteririkos.
Mistä sä tiedät, että tietojasi on katseltu?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole lapsia, joten syy ei ole se.
Selvitän asian. Eiköhän se selviä.
Olkoot vaikka kuinka tavallista, mutta ei asiani tai kenenkään muunkaan asiat kenellekään kuulu ellei asianosainen ole antanut lupaa niitä jaella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ollut antanut mitään suostumuksia. Netistä klikkasin vielä yksittäisiä käyntejä salattavaksi.
En todellakaan halua, että näitä asioita käsitellään yhtään missään. Se ei kuulu kenellekään uteliaalle. Minä en ole tehnyt mitään väärää, joten minua kohtaan ei pitäisi toimia väärin. Ei kuulu kenellekään asiani, jos en halua sitä jakaa. Ei edes uteliaalle lääkärille, jonka kanssa ei ole hoitosuhdetta yhden käynninperusteella jossa todettiin ettei nyt tarvitse mitään hoitoa tai apua.
Koitan selventää sulle asiaa. Teen töitä näiden tietojärjestelmien ja tietosuojan parissa ja lisäksi olen ollut potilaana itsekin pääkaupunkiseudulla.
Helsingin kaupunkin eli perusterveydenhuolto käyttää potilastietojärjestelmää, jonka nimi on Pegasos. Vantaalla siirryttiin viime vuonna Apotti-hankkeen myötä käyttämään potilastietojärjestelmää, jonka nimi on Epic. HUSissa eli alueen erikoissairaanhoidossa Peijasta lukuunottamatta on vielä käytössä Oberon, Jorvi tosin siirtyy muistaakeni ihan näinä päivinä käyttämään Epiciä. Näiden tietojärjestelmien välillä ei ole yhteyksiä eli Epicistä ei voi katsoa Pegasoksen tietoja eikä päinvastoin.
Sekä Pegasoksesta että Epicistä siirtyy taööentamisen jälkeen osa tiedoista Kansalliseen terveysarkistoon. Ei kaikki tiedot, mutta osa. Tavallinen kansalainen voi katsoa Kansallisessa terveysarkistossa olevia tietojaan Omakannan kautta. Omakanta on siis vain potilaan omaan käyttöön tarkoitettu tapa katsoa omia tietojaan. Kun jostain potilastietojärjestemästä lähtee tiedot Kansalliseen terveysarkistoon, tällöin on mahdollista tehdä sellainen esto, että potilas itse ei näekään kyseistä tietoa Omakannan kautta. Tai on nk viivästysaika eli potilaan näkyville tiedot tulevat esim vasta 14 vrk päästä.
Kansallisesta terveysarkistosta ei lähde yhtään mitään tietoa sairaaloiden, terveyskeskusten ja lääkäriasemien potilastietojärjestelmiin. Ei yhtään mitään. Sen suuntaista tietoliikennettä ei ole. Eli kun teet Omakannassa jotain kieltoja tai suostumuksia, ne koskevat vain Kansallisessa terveysarkistossa olevia tietojasi. Eivät niitä tietoja, joita sinusta on Pegasoksessa tai Epicissä. Et siis voi Omakannan kautta tehdä kieltoja, jotka koskevat sairaaloiden, terveyskeskusten tai lääkäriasemien potilastietojärhestelmissä olevia tietoja.
Koska terveydenhuollon tietosuoja on ollut osa mun työtäni jo 20 vuoden ajan, olen samaa mieltä kanssasi: et ole tehnyt mitään väärin eikä tietojasi olisi saanut katsoa ilman lupaasi. On kuitenkin olemassa joitakin syitä, miksi Tikkurilan tj:n lääkärikin olisi toiminut ihan oikein. En ala niitä tässä erittelemään enkä sinultakaan kysymään. Kuitenkin olet saattanut ihan epähuomiossa joskus antaa suostumuksesi, kun olet asioinut Helsingissä terveyskeskuksessa. Multa on yritetty tosi usein saada ympäripyöreää lupaa luovuttaa tietojani ja hankkia tietojani. Ihan vaan siinä ilmoittautumisen yhteydessä. En ole suostunut. Ihmiset tuntuvat yllättävän hövelisti antavan suostumuksia, koska terveydenhuollon henkilöstö esittää asian yleensä varsin epätäsmällisesti ja usein vielä rikkoen Henkilötietolain edellyttämää informaatiovelvollisuutta. Jos siis ei ole tarkkana kuin porkkana, saattaa tulla antaneeksi suostumuksen ymmärtämättä, että on antanut suostumuksen.
Edelleen kehotan ottamaan yhteyttä potilasasiamieheen. Vantaan kaupungin sivuilta löytyy varmasti yhteystiedot. Sulla on oikeus saada kirjallisena, mihin sun antamaasi suostumukseen tai muuhun laissa säädettyyn asiaan perustuen Tikkurilan lääkäri on voinut hankkia potilastietojasi Helsingistä. Jos saamasi vastaus ei tyydytä sinua vaan olet edelleen sitä mieltä, että tietojasi on hankittu luvattomasti, seuraava askel on Tietosuojavaltuutetun toimisto.
Ap ei ole vielä vastannut kysymykseen MISTÄ tietää, että tietoja on katseltu.
Vierailija kirjoitti:
Ap ei ole vielä vastannut kysymykseen MISTÄ tietää, että tietoja on katseltu.
Villi arvaus: Ap on Omakannasta lukenut Tikkurilan lääkärin teksteistä asiasta, josta hän ei ollut vastaanotolla kertonut lääkärille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo ei. Naapurin eikä kenenkään muunkaan potilastietoja voi urkkia kirjoittamalla sinne "tarkistelen vaan onko aihetta lasulle". Hello henkilörekisteririkos.
Kommentti oli tuohon mitä lainasin, että perheväkivalta olisi vain kahden aikuisen välinen asia, niin ei ole. Ja tuossa tapauksessa ollaan potilassuhteessa. En puhunutkaan mistään naapurin tietojen lukemisesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kommentti oli tuohon mitä lainasin, että perheväkivalta olisi vain kahden aikuisen välinen asia, niin ei ole. Ja tuossa tapauksessa ollaan potilassuhteessa. En puhunutkaan mistään naapurin tietojen lukemisesta.
Ei ole oikeutta tuolla perusteella tarkistella. Kuten vuokranantajallakaan ei ole sillä perusteella oikeus käydä tarkistelemassa vuokralaisen kotia vaikka avain onkin. Lastensuojeluviranomaisilla taas voikin olla oikeus ns. rikkoa perusoikeuksia tarkistuksen vuoksi, mutta ei terveydenhoitohenkilöstöllä. Toivottavasti jäät kiinni mikäli noin olet tehnyt.
No itse olen ainakin melko pihalla siitä kuka näkee mitäkin terveystietojani missäkin tilanteessa. Olen yrittänyt etsiä selkeitä vastauksia mutta kaikki tietosuojaselosteet on tosi ympäripyöreitä. En halua piilotella mitään vaan ymmärtää missä ja kenellä terveystietoni liikkuvat ja kuka saa niihin pääsyn. Jos asioin vaikka Helsingin kaupungin terveysyksikössä, näkyvätkö tietoni Espoossa ja Vantaalla koska HUS? Jos saan terveyskeskuksesta lähetteen erikoissairaanhoitoon, näkyvätkö tietoni siellä? Entä ennen Kantaa kertyneet terveystiedot?