Suora lähetys juuri nyt: Hallituksen talouspolitiikalle tyly tuomio arviointineuvostolta – lue 5 keskeistä kohtaa
Toki tämäkin on vain valetta hallituksen fanien mielestä.
Kommentit (48)
Minulle riittää kun ovat kivannäköisiä likkoja ja puhuvat nätisti enklantia. Minulla kyllä riittää rahulia omiksi tarpeiksi.
Ehkä talouden arviointineuvosto voisi tehdä oman vaihtoehtobudjettinsa? Silloin nähtäisiin ihan konkreettisesti mitä erilainen talouslinja tarkoittaisi.
Vierailija kirjoitti:
Ehkä talouden arviointineuvosto voisi tehdä oman vaihtoehtobudjettinsa? Silloin nähtäisiin ihan konkreettisesti mitä erilainen talouslinja tarkoittaisi.
Tai sitten hallitus tekisi työnsä ja toteuttaisi lupauksena. Muuten hallitus vaihtoon ja annetaan toisten yrittää.
Tiukempi finanssipolitiikka = menojen leikkaus ja/tai verojen korotus.
Vierailija kirjoitti:
Samoja vanhoja asioita listattu tuossa joista on puhuttu ties kuinka kauan. Jos kiristettäisiin kovasti finanssipolitiikkaa, niin pitäisi entisestään säästää koulutuksesta ja sote-menoista, joten ei kovin helppo tehdä noita päätöksiä.
Suomalaiset yritykset eivät investoi Suomeen! Se on koko ongelman ydin. Miksi? Siihen saa porvarileiristä ja EK:lta vastauksen aina, että työvoima on liian kallista.. No, en ole eläissäni kuullut sieltä päästä mitään muuta! Kyse taitaakin olla enemmän himosta hauroa voittoja ja osinkoja omissa taskuissa. Veronmaksajat tukevat niin valtavilla miljardeilla työnantajia, ettei mitään rajaa. Sama ulina silti on aina!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
https://www.talouselama.fi/uutiset/te/4c68f830-acbb-4d63-b674-8fc03b002…
"Hidas kasvu ei Talouspolitiikan arviointineuvoston mukaan johdu suhdanteista, vaan rakenteista. Finanssipolitiikalla on siksi turha yrittää elvyttää taloutta. Hallitus on päättänyt silti kasvattaa menoja ilman vastaavaa tulojen lisäystä"
Suomessa aina kansainväliset suhdanteet vaikuttavat erittäin voimakkaasti talouteen johtuen siitä, että olemme niin hirveän riippuvaisia vientiteollisuudesta. Sen lisäksi voi tietysti olla rakenteellisia ongelmia.
Ongelma on se, että olemme luopuneet hyvinvointivaltion ideasta. Tästä toivottomuudesta aiheutuu syntyvyyden romahdus. Nykyiset eläkeläiset saivat vielä kaiken mitä valtio tarjos 1970-1990- luvuilla, mutta nyt juhlat on loppu! Jälkeen jää vain pitkä lasku. Kukaan ja mikään puolue eikä poliitikko pysty tähän puuttumaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Samoja vanhoja asioita listattu tuossa joista on puhuttu ties kuinka kauan. Jos kiristettäisiin kovasti finanssipolitiikkaa, niin pitäisi entisestään säästää koulutuksesta ja sote-menoista, joten ei kovin helppo tehdä noita päätöksiä.
Suomalaiset yritykset eivät investoi Suomeen! Se on koko ongelman ydin. Miksi? Siihen saa porvarileiristä ja EK:lta vastauksen aina, että työvoima on liian kallista.. No, en ole eläissäni kuullut sieltä päästä mitään muuta! Kyse taitaakin olla enemmän himosta hauroa voittoja ja osinkoja omissa taskuissa. Veronmaksajat tukevat niin valtavilla miljardeilla työnantajia, ettei mitään rajaa. Sama ulina silti on aina!
Korkeat verot tekevät pakkauksesta kallista. Vaikka palkka olisi suuri, verottaja vie siitä suuren osan.
Persuilla on himo päästä hallitukseen leikkaamaan sosiaalimenot, koulutuksesta ja tutkinuksesta ja antamaan messevät veronalennukset kaikista rikkaimmille! Siinähän riemu repeää ja valtion talous kiittää!!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Korkeat verot tekevät pakkauksesta kallista. Vaikka palkka olisi suuri, verottaja vie siitä suuren osan.
Jos verotus romahdutetaan, seuraa siitä julkisten palvelujen lopullinen alasajo? Käsiittääkseni porvareissakin on niitä, jotka tarvitsevat jossain elämänsä vaiheessa koulutus-, terveys-, pelastus- jne,palveluita.?! Vai mennäänkö suoraan jenkkimalliin? Vankilabisnes ainakin menestyisi hyvin.
Verotus pitäisi optimoida niin, että se tukisi talouskasvua. Käytännössä useimpia veroja pitäisi alentaa. Lisäksi yhteiskunnan tukia ja palveluita on pakko karsia, raha ei yksinkertaisesti riitä nykyiseen elintasoon. Se kirpaisee ja huuto tulee olemaan kova. Vaihtoehto on vielä kurjempi ja johtaa isompiin ja rajumpiin leikkauksiin.
Jokaisen alle 55-vuotiaan kannattaa aloittaa pesämunan kerääminen eläkepäiviä varten. Oma jälkikasvu on parasta eläketurvaa! Ja jokaisen nuoren kannattaa kouluttautua mahdollisimman pitkälle, mieluiten alalle, joka ei ole Suomi-riippuvainen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Missä kohtaa valtion budjettia on kohta, jossa veronmaksajat tukevat työnantajia ”valtavilla miljardeja”?
Vierailija kirjoitti:
Persuilla on himo päästä hallitukseen leikkaamaan sosiaalimenot, koulutuksesta ja tutkinuksesta ja antamaan messevät veronalennukset kaikista rikkaimmille! Siinähän riemu repeää ja valtion talous kiittää!!
Tulihan se persu-ulina odottelun jälkeen sieltä! Tosin ulinan taso oli tällä kertaa poikkeuksellisen matala.
NO LUOKAA SELLAISTA TYÖTÄ JOLLA ON OIKEA TARKOITUS. JA JOS SITÄ EI OLE KAIKILLE TARJOLLA NIIN LOPETTAKAA TYÖTTÖMIEN RANKAISEMINEN. KEHITYS KEHITTYY JA IHMINEN SOPEUTUU.
Mistä revitään 30 000 uutta työpaikkaa? Mua niin nauratti tämä. Meinaavatko itse perustaa yritykset joihin nuo 30 000 työllistetään?
Ja tällä samalla logiikalla. Eikö kannattaisi tarjota helpotuksia pienyritysten perustamiseen, että niitä työpaikkoja saataisiin lisää tehtyä?
Tässä oma karsintalistani:
- asumistuen poisto asteittain 10 vuoden aikana
- kalleimmista erikoissairaanhoidon toimenpiteistä luopuminen, entistä tiukempi kustannus-hyötyanalyysi kaikkeen sairaanhoitoon
- kotihoidontuki pois
- vammaistukien karsinta
- ansiosidonnainen työttömyystuki pois valtion vastuulta, liitot saavat maksaa jäsenilleen mitä haluavat
- urheilun ja kulttuurin tukien poisto asteittain 10 vuoden aikana, sama koskee kaikkia järjestöjä, myös puoluetukia
- Kuntien määrän puolittaminen, henkilöstölle yt-neuvottelut ja tarpeettomat ulos ilman ylimääräistä suoja-aikaa
- verovapauden poisto yleishyödyllisiltä järjestöiltä, mukaan lukien ay-liike
Vierailija kirjoitti:
Mistä revitään 30 000 uutta työpaikkaa? Mua niin nauratti tämä. Meinaavatko itse perustaa yritykset joihin nuo 30 000 työllistetään?
Ja tällä samalla logiikalla. Eikö kannattaisi tarjota helpotuksia pienyritysten perustamiseen, että niitä työpaikkoja saataisiin lisää tehtyä?
Suomalainen ei oikein taivu muoden palvelemiseen. Ihmiset tekevät mieluummin itse kuin ostavat palveluita. Yrittäminen ei ole helpooa eikä sovi läheskään kaikille.
Mun idea. Nostetaan veroja progressiivisesti ja panostetaan uusien yritysten luomiseen.
Vierailija kirjoitti:
Mun idea. Nostetaan veroja progressiivisesti ja panostetaan uusien yritysten luomiseen.
Kuka niitä veroja pystyy enää enempää maksamaan? Työtätekevänä en minä ainakaan, en edes tällä todella keskiverron kokoisella keskipalkalla. Pitäisi selvitä myös omista kuluista.
Monet pienyrityksen on myös helsemässä jo nykyisen verotuksen kanssa, työntekijät tulee liian kalliiksi ja kaikki maksaa. Jättifirmat vie rahat muualle.
ALV ym muut maksut näkyy suoraan hinnoissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuka niitä veroja pystyy enää enempää maksamaan? Työtätekevänä en minä ainakaan, en edes tällä todella keskiverron kokoisella keskipalkalla. Pitäisi selvitä myös omista kuluista.
Monet pienyrityksen on myös helsemässä jo nykyisen verotuksen kanssa, työntekijät tulee liian kalliiksi ja kaikki maksaa. Jättifirmat vie rahat muualle.
ALV ym muut maksut näkyy suoraan hinnoissa.
Se olikin pointtini. Yrittäjän älyttömiä maksuja pitäisi poistaa/pienentää aloittelevilta tai pienyrittäjiltä, jotta se yrittäminen ja itsensä ja ehkä jopa muiden työllistäminen olisi kannattavaa. Isot firmat voi sitten maksaa veroja enemmän.
Suomessa aina kansainväliset suhdanteet vaikuttavat erittäin voimakkaasti talouteen johtuen siitä, että olemme niin hirveän riippuvaisia vientiteollisuudesta. Sen lisäksi voi tietysti olla rakenteellisia ongelmia.