Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Nyt ymmärrän hyvin tienaavia paremmin

Vierailija
28.01.2020 |

Nyt, kun itse tienaan 4500€/kk bruttona (eli omasta mielestäni tosi hyvin, kaikkien mielestä tokikaan en mainittavan hyvin), koen ymmärtäväni hyvin tienaavia ihmisiä paremmin.

Esimerkiksi aiemmin aina ajattelin, että totta kai rikkaiden täytyisi kompensoida ja maksaa muille enemmän, koska tienaavat enemmän. Se oli mielestäni oikeudenmukaista.

Nyt taas ajattelen, että oikeudenmukaista on se, että maksan enemmän veroa kuin muut - ja mielelläni maksankin, arvostan hyvinvointivaltiota ja haluan omalla panoksellani ylläpitää sitä. Mutta että sen lisäksi, esim lähipiirissäni (=siskoni) oletetaan, että tarjoaisin aina leffaliput, ulkona syömiset yms sillä perusteella, että saan enemmän palkkaa kuin he. Toki voin ja haluankin joskus tarjota, mutta en aina.

Minulle on tullut olo, että ympärilläni ajatellaan, etten olisi ansainnut näitä rahoja. Vaikka olen tehnyt todella paljon työtä urani eteen. Totta kai sattumalla sekä ympäristöllä on vaikutusta - ei kaikki ole ollut vain itsestäni kiinni. Se ei kuitenkaan poista sitä, että sattuman lisäksi olen myös nähnyt paljon vaivaa ja koen ansainneeni hyvän palkan. Siskoni taas on luonteeltaan saamattomampi, ei esim. jaksanut opiskella tai koe työtä panostamisen arvoisena asiana.

Ylipäätään tuntuu, että Suomessa vallitsee kulttuuri, että kukaan ei saisi rikastua, vaikka olisi nähnyt sen eteen valtavasti vaivaa ja tehnyt myös uhrauksia. (Itsehän en näillä tuloilla rikastu, kun on perhekin olemassa, mutta elän toki oikein hyvää elämää).

Kommentit (0)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä viisi yhdeksän