Voiko lapsi olla päiväkodissa sen aikaa kun vanhempi käy salilla työpäivän jälkeen?
Ajattelin, että kävisin työpäivän jälkeen pari kertaa viikossa salilla ja siitä sitten hakisin lapsen päiväkodista. Käykö se?
En tiedä miten päiväkotisysteemi toimii.
Kommentit (61)
Eihän sitä hyvällä katota mutta moni sitä harrastaa. Esim vloggaajien piireissä tuntuu olevan yleistä, kun se työ on sellasta että voi päättää itse mitä tekee milloinkin niin monesti näkee että päivän vlogi-jutuissa ensin tehdään töitä aamupäivä ja iltapäiväksi salille, sitten vasta lapsi kotiin.
Mulla ei ole lapsi mutta en ymmärrä miksi maksulliseen päivähoitoon pitäis ilmoittaa missä on itse sen aikaa? Se on niiden työ josta ne saa palkkaa ja sä maksat sen lapsen hoidosta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen työtön ja lapsi on hoidossa 5pv viikossa 7h/pv. Kyllä käyn salilla ja vaikka missä sillä aikaa kun lapsi on hoidossa, mitä minun pitäisi sen aikaa tehdä?
Ja kun jäin työttömäksi niin kyllä siitä hoitajien kanssa puhuttiin ja he oikein pyysivät että lapsi jatkaisi hoidossa vaikka olen kotona...Mitä ihmettä työttömän lapsi tekee hoidossa etenkin joka päivä 7 tuntia?!
Haha, ottaako päähän? :D
Oletko kuullut päivähoidon päiväjärjestyksestä? Tiettyihin kellonaikoihin on toimintaa, ruokailua, lepohetki.. Ei kuulema vientiä/hakua kesken ruokailun tai unien.. Ja kuulema lapselle parasta osallistua toimintaan.. Aika outoa eikö?
En keksi yhtään syytä mikset voisi hakea lounaan jälkeen. Silloin ei enää ole mitään erityistä toimintaa.
Vierailija kirjoitti:
Mulla ei ole lapsi mutta en ymmärrä miksi maksulliseen päivähoitoon pitäis ilmoittaa missä on itse sen aikaa? Se on niiden työ josta ne saa palkkaa ja sä maksat sen lapsen hoidosta.
Maksu tosin on niin surkean pieni todellisiin kuluihin nähden, etten ihmettele, jos kunnan työntekijät vähän perään kyselevät miten verorahoja käytetään.
Ja mitä enemmän lapset "turhaan" hoidossa, sen huonommat mahdollisuudet tarjota lapsille laadukasta hoitoa (=varhaiskasvattajillakin max 8h/vrk työaika) ja lisäksi veroja pitää mahd kerätä enemmän, jotta saadaan vapaamatkustajien lapset houdettua🙄
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen työtön ja lapsi on hoidossa 5pv viikossa 7h/pv. Kyllä käyn salilla ja vaikka missä sillä aikaa kun lapsi on hoidossa, mitä minun pitäisi sen aikaa tehdä?
Ja kun jäin työttömäksi niin kyllä siitä hoitajien kanssa puhuttiin ja he oikein pyysivät että lapsi jatkaisi hoidossa vaikka olen kotona...Mitä ihmettä työttömän lapsi tekee hoidossa etenkin joka päivä 7 tuntia?!
Oletko kuullut päivähoidon päiväjärjestyksestä? Tiettyihin kellonaikoihin on toimintaa, ruokailua, lepohetki.. Ei kuulema vientiä/hakua kesken ruokailun tai unien.. Ja kuulema lapselle parasta osallistua toimintaan.. Aika outoa eikö?
On kyllä outoa ja selitykset tuntuvat tekosyiltä. Ei ole millään tavalla lapsen kehitykselle välttämätöntä hänen olla pitkää päivää hoidossa joka päivä, jos siihen ei ole välttämätöntä pakkoa. Ja päiväjärjestys siellä on, joo, mutta monet lapset ovat siitä huolimatta lyhyempää päivää ilman mitään vaikeuksia. Mutta jos haluat muksusi viettävän valtaosan ajastaan vieraiden hoidossa vaikkei olisi pakko, niin mikäs siinä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletko kuullut päivähoidon päiväjärjestyksestä? Tiettyihin kellonaikoihin on toimintaa, ruokailua, lepohetki.. Ei kuulema vientiä/hakua kesken ruokailun tai unien.. Ja kuulema lapselle parasta osallistua toimintaan.. Aika outoa eikö?Oudointa on se, että ne hoitajat ei osaa järjestää päivää toisin, vaikka iso osa lapsista nauttisi askartelusta ja ohjatusta toiminnasta iltapäivällä eikä aamulla klo 8.
Henkilökuntaa ei ole tarpeeksi paikalla enää iltapäivisin. Siksi silloin on "helpointa" antaa lasten leikkiä ja ulkoilla.
Niin. Miksi ne ei voi tulla töihin myöhemmin? Lapsista iso osa tulee vasta klo 10.30 tienoilla ja haetaan pois klo 15 aikoihin, joten miksi siellä pitää olla klo 7.30 2 hoitajaa 2 lapsen takia?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käy vaan jos siltä tuntuu. Varmasti se salilla käynti hyödyttää itsesi lisäksi myös lastasi ja on aivan perusteltua. Ehdottomasti käyt jos innostusta löytyy, mutta älä siitä päiväkotiin mainitse.
Niin että takaisin jumppatrikoista jakkupukuun ja päiväkodin pihalla huokailet teatraalisesti lapselle venyneestä iltapäiväpalaverista?
Mulle olisi ihan liian raskasta salata/valehdella ja lapsikin joutuisi välikäteen jos on puheikäinen. Varmasti joskus puhuisin lapselle/lapsen kuullen puolisolle salikäynneistä ("juttelin Marin kanssa kun törmättiin salilla", "oi kun on pohkeet tohjona kun lisäsin liikaa painoja"), lapsi kysyisi kärppänä että milloin ja toitottaisi päiväkodissa joku päivä että ehkä äitillä menee tänään pitkään kun se käy salilla töiden jälkeen.
Miksi sun pitäisi siitä jotenkin valehdella? Miksi et voi sanoa - jos nyt jotakuta päiväkodilla pätkääkään kiinnostaa, että kävit salilla?
Ei se päiväkoti ole mikään keskitysleiri, jossa lapsen elo on kidutusta ja hänet pitää hiki päässä juosta hakemaan pois pahasta, pahasta päiväkodista ja raahata hikisenä ja kiukkuisena markettiin tai vain toiseen paikkaan hoitoon jonnekin kuntosalin lapsiparkkiin.
Jos hoidat hommasi sovittujen hoitoaikojen puitteissa, niin on aivan sama vaikka olisit ukkosi kanssa harrastamassa seksiä sillä aikaa kun lapsi leikkii päiväkodissa.
Onneksi päiväkodissamme oli ihana johtaja, joka sanoi aina vanhempainillassa, että käykää siellä kaupassa ensin. Sillä lapsella on täällä paljon mukavampaa kavereiden kanssa kuin siellä kaupassa.
Niin tuo viesti oli vastaus viestiin jossa kehotettiin olemaan kertomatta salikäynneistä päiväkotiin. Niin kuin niissä olisi jotain salattavaa. Mulla ei ole mitään päiväkotia vastaan, päin vastoin, mutta ihmettelen miksi sitä tietoa pitäisi jotenkin erityisesti välttää mainitsemasta jos ja kun salikäynti hoidon aikana on ok.
Vierailija kirjoitti:
Ja mitä enemmän lapset "turhaan" hoidossa, sen huonommat mahdollisuudet tarjota lapsille laadukasta hoitoa (=varhaiskasvattajillakin max 8h/vrk työaika) ja lisäksi veroja pitää mahd kerätä enemmän, jotta saadaan vapaamatkustajien lapset houdettua🙄
Luuletko sinä että hoitajien määrät pysyy samana, jos lasten määrä vähenee? Oletko naiivi, tyhmä vai molempia?
Jos hoitoajan puitteissa pystyy käymään salilla, niin ei päiväkodissa siitä kukaan ala napista. Itse en pidä lapsia ylimääräistä, koska päivät ovat heille muutenkin ihan liian pitkiä, melkein kymmenen tuntia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletko kuullut päivähoidon päiväjärjestyksestä? Tiettyihin kellonaikoihin on toimintaa, ruokailua, lepohetki.. Ei kuulema vientiä/hakua kesken ruokailun tai unien.. Ja kuulema lapselle parasta osallistua toimintaan.. Aika outoa eikö?En keksi yhtään syytä mikset voisi hakea lounaan jälkeen. Silloin ei enää ole mitään erityistä toimintaa.
Lapsi ei mene hoitoon klo7 niinkuin taidat olettaa vaan myöhemmin. Ei olisi järkeä viedä pariksi tunniksi. Meidän hoidot on sovittu hoitajien kanssa niinkuin parhaaksi koetaan.
Keskustelun aihe on voiko salilla käydä kun lapsi on hoidossa, voi käydä, vaikka kampaajalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletko kuullut päivähoidon päiväjärjestyksestä? Tiettyihin kellonaikoihin on toimintaa, ruokailua, lepohetki.. Ei kuulema vientiä/hakua kesken ruokailun tai unien.. Ja kuulema lapselle parasta osallistua toimintaan.. Aika outoa eikö?Oudointa on se, että ne hoitajat ei osaa järjestää päivää toisin, vaikka iso osa lapsista nauttisi askartelusta ja ohjatusta toiminnasta iltapäivällä eikä aamulla klo 8.
Henkilökuntaa ei ole tarpeeksi paikalla enää iltapäivisin. Siksi silloin on "helpointa" antaa lasten leikkiä ja ulkoilla.
Niin. Miksi ne ei voi tulla töihin myöhemmin? Lapsista iso osa tulee vasta klo 10.30 tienoilla ja haetaan pois klo 15 aikoihin, joten miksi siellä pitää olla klo 7.30 2 hoitajaa 2 lapsen takia?
Sulla on vissiin yksi lapsi päiväkodissa ja työ, jossa pystyt menemään ja tulemaan miten tykkäät. Mihin perustuu mielikuvasi, että klo 7.30 useimmiten hoidossa olisi vain kaksi lasta ja "iso osa" tulisi 10.30 tienoilla.
Se, mitä itsellä on vuosien varrella kolmen lapsen vanhempana kertynyt päivähoidosta - siis tavallisista, "virka-aikaan" auki olevista päiväkodeista (avoinna klo 07-17), niin aivan ylivoimainen enemmistö lapsista tuli päiväkotiin silloin 7.30 maissa, vanhemmat yleisesti menivät töihin klo 8 alkaen. Klo 7.15 -7.45 oli kaikkein isoin ruuhka eteisessä ja parkkipaikoilla. Kyllä 10.30 hoitoon tuleva lapsi on harvinaisuus, siinähän tullaan käytännössä hetkeksi ulos, sitten lounaalle ja sen jälkeen päiväunille. Toiminta jatkuu klo 14 välipalalla ja sitten klo 15 lapsi haetaankin pois. Miten tässä välissä oikeen askartelisi?
Tein yhdessä vaiheessa osittaisella hoitovapaalla 09-15 työpäivää ja vein lapsen hoitoon yleensä n. 8.50, koska olin töissä ihan päiväkodin vieressä. Päiväkodista toivottiin, että veisin klo 08.30, koska silloin on ohjattua toimintaa ja näin pääsee parhaiten siihen mukaan. Klo 09 tulee kesken. Se on totta, että suuri osa lapsista haetaan tosi aikaisin. Kun pääsin klo 15, oli silti jo iso osa lapsista haettu pois (ja olin päiväkodilla klo 15.10 jos ei ollut mitään erityistä). Normaalilla työajalla, jos hakeminen meni sinne klo 17 pintaan, oli pihalla yleensä enää 2-3 lasta.
Työntekijöiden työpäivä on 7 tuntia 45 minuuttia päiväkodissa. Toivomme, että lapset olisivat keskimäärin maksimissaan tuon ajan. Koska ylimenevillä ajoilla ei suhdeluvut toteudu ja on aika työlästä... ja onko laatu ja turvallisuus niin hyvää (vaikka kuinka yritämme ylittää itsemme).
Itse suosittelen työttömille tai sairaslomalaisille hoitoaikaa 8:00 - 14.30. Koska osan lapsista olisi hyvä lähteä noihin aikoihin, koska aamuvuorokin lähtee. Aika hulabaloo väkisinkin, jos kahdelle aikuiselle jäisi 24 lasta klo 14.30 jälkeen...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletko vajaaälyinen? Pitäisikö kauppojenkin aueta vasta neljän jälkeen iltapäivällä, koska suurin osa tulee kauppoihin silloin?
Työttömän lapselle sopii hoitoajaksi vaikka 9-15 kolmena päivänä viikossa.
Eri asia jos on last.suojelullisista syistä p.kodissa.
T.Päiväkodintäti
Parasta hoitajille on se kun lapsia on mahdollisimman vähän hoidossa ja vähän aikaa kerrallaan. Sama palkka tulee silti, vähemmän työmäärää. Mutta tästähän ei saa ääneen puhua :)
voi olla jos maksat sen hoidon itse, mutta jos treeniaikasi maksetaan verovaroin ei voi
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletko kuullut päivähoidon päiväjärjestyksestä? Tiettyihin kellonaikoihin on toimintaa, ruokailua, lepohetki.. Ei kuulema vientiä/hakua kesken ruokailun tai unien.. Ja kuulema lapselle parasta osallistua toimintaan.. Aika outoa eikö?En keksi yhtään syytä mikset voisi hakea lounaan jälkeen. Silloin ei enää ole mitään erityistä toimintaa.
Lapsi ei mene hoitoon klo7 niinkuin taidat olettaa vaan myöhemmin. Ei olisi järkeä viedä pariksi tunniksi. Meidän hoidot on sovittu hoitajien kanssa niinkuin parhaaksi koetaan.
Keskustelun aihe on voiko salilla käydä kun lapsi on hoidossa, voi käydä, vaikka kampaajalla.
Jos hän on hoidossa klo 10-17, niin kuulostaa vielä älyttömämmältä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos hän on hoidossa klo 10-17, niin kuulostaa vielä älyttömämmältä.
9-15.45 koeta pärjätä asian kanssa.
Miksi sun pitäisi siitä jotenkin valehdella? Miksi et voi sanoa - jos nyt jotakuta päiväkodilla pätkääkään kiinnostaa, että kävit salilla?
Ei se päiväkoti ole mikään keskitysleiri, jossa lapsen elo on kidutusta ja hänet pitää hiki päässä juosta hakemaan pois pahasta, pahasta päiväkodista ja raahata hikisenä ja kiukkuisena markettiin tai vain toiseen paikkaan hoitoon jonnekin kuntosalin lapsiparkkiin.
Jos hoidat hommasi sovittujen hoitoaikojen puitteissa, niin on aivan sama vaikka olisit ukkosi kanssa harrastamassa seksiä sillä aikaa kun lapsi leikkii päiväkodissa.
Onneksi päiväkodissamme oli ihana johtaja, joka sanoi aina vanhempainillassa, että käykää siellä kaupassa ensin. Sillä lapsella on täällä paljon mukavampaa kavereiden kanssa kuin siellä kaupassa.