Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Onko niin, että ansioluettelossa syntymävuotena 60-luku siirtää hakemuksen suoraan ö-mappiin?

Vierailija
27.01.2020 |

Onko täällä rekrytoinnista vastaavia henkilöitä? Rehellisiä vastauksia?

Kommentit (63)

Vierailija
41/63 |
27.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mene ö-mappiin. Palkkasin juuri 60- syntyneen henkilön. Päätöksessä tosin otin huomioon että hän luonteensa ja vireystilansa puolesta sopii työyhteisöön. Mielestäni on liian usein unohdettu se tosiasia, ettei se olis kenenkään etu tulla rekrytoiduksi sopimattomaan työyhteisöön.

Vierailija
42/63 |
27.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No hoitoalalla ainakin ikä on meriitti. Ja miten tehdä cv ilman syntymävuotta? tai no ehkä voi tehdä, mutta kuka palkkaa?

Kerroin tuossa edellä, että meillä parhaillaan rekrytoidaan ja halutuin ehdokas on 60-luvulla syntynyt. Suurimmassa osassa hakemuksista ei ollut syntymävuotta. Hänenkin ikänsä tuli ilmi vasta haastattelussa.

CV:ssä kerrotaan siitä osaamisesta, verkostoista, it-taidoista yms mitkä liittyvät haettavaan tehtävään, ei vuonna 1980 suoritetusta yo-tutkinnosta.

Naurettavaa tulla neuvomaan aikuisia koulutettuja ihmisiä mitä cd:hen voi laittaa. Kyllä ne suoritetut tutkinnot ja aikaisemmat työkokemukset paljastaa vähän hitaammallekin minkä ikäisestä henkilöstä on kyse. Jos tutkinto on vuodelta -84 ja relevantti työhistoriakin jo vuodelta -86 niin siinähän on. Moneen tehtävään vaaditaan osoitus korkeakoulututkinnosta ja sitä on vähän vaikea väärentää paria vuosikymmentä tuoreemmaksi. Ja vaikka hakemuksessa ei mainitsis mitään muuta kuin viimeisimmän viiden vuoden työkokemuksen niin hommahan (=ikä) paljastuu viimeistään linkedin profiilista joka pitää joka hlvatan hakemukseen liittää, eikös.

Niin tyypillistä tulla vähättelemään ja syyttämään sitä joka on jo valmiiksi heikommassa tilanteessa. Etenkin kun ikäsyrjintä on koko ajan kasvava vakava ongelma tässä maassa.  

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/63 |
27.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Älä laita syntymävuotta. Laita vain viimeisin työkokemus. Poista vuositiedot, joista voi päätellä ikäsi. Näytä pätevyytesi ja motivaatiosi kun pääset haastatteluun.

Mihin järjestelmään muka voi jättää henkilökohtaisia asiakirjoja ilman syntymäajan kirjaamista? Silloinhan kuka tahansa voisi jättää jonkun nimissä hakemuksia. Ja mitäs kun se rekryäjä saa soiton tyyliin "kalle kekkonen tässä, onko mun hakemus tullut teille?" niin miten se rekryäjä varmistaa soittajan henkilöllisyyden jos ei edes syntymäajan avulla? Se soittajahan voi olla koku Utelias Vili.

Vierailija
44/63 |
27.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No hoitoalalla ainakin ikä on meriitti. Ja miten tehdä cv ilman syntymävuotta? tai no ehkä voi tehdä, mutta kuka palkkaa?

Kerroin tuossa edellä, että meillä parhaillaan rekrytoidaan ja halutuin ehdokas on 60-luvulla syntynyt. Suurimmassa osassa hakemuksista ei ollut syntymävuotta. Hänenkin ikänsä tuli ilmi vasta haastattelussa.

CV:ssä kerrotaan siitä osaamisesta, verkostoista, it-taidoista yms mitkä liittyvät haettavaan tehtävään, ei vuonna 1980 suoritetusta yo-tutkinnosta.

Naurettavaa tulla neuvomaan aikuisia koulutettuja ihmisiä mitä cd:hen voi laittaa. Kyllä ne suoritetut tutkinnot ja aikaisemmat työkokemukset paljastaa vähän hitaammallekin minkä ikäisestä henkilöstä on kyse. Jos tutkinto on vuodelta -84 ja relevantti työhistoriakin jo vuodelta -86 niin siinähän on. Moneen tehtävään vaaditaan osoitus korkeakoulututkinnosta ja sitä on vähän vaikea väärentää paria vuosikymmentä tuoreemmaksi. Ja vaikka hakemuksessa ei mainitsis mitään muuta kuin viimeisimmän viiden vuoden työkokemuksen niin hommahan (=ikä) paljastuu viimeistään linkedin profiilista joka pitää joka hlvatan hakemukseen liittää, eikös.

Niin tyypillistä tulla vähättelemään ja syyttämään sitä joka on jo valmiiksi heikommassa tilanteessa. Etenkin kun ikäsyrjintä on koko ajan kasvava vakava ongelma tässä maassa.  

Hienoa, että tiedät paremmin. Itse siis olin mukana päättämässä siitä, ketä kutsutaan haastatteluun. Lopullisen päätöksen tekee organisaatiomme tj, joka ehdottaa ja perustelee valintansa hallituksellemme.

Vierailija
45/63 |
27.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Riippuu sukupuolesta. Jos olet mies, ikä ja kokemus on positiivinen asia. Jos olet nainen, ikä on vain rasite. 

Se on juurikin näin. Epätasa-arvoa parhaimmillaan. 

Vierailija
46/63 |
27.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rekrytoin ammatikseni, ja monesti asiakas painottaa että kypsemmän ikäinen on toivottu. Just sain kaksi rekryä päätökseen, ja molempiin valittiin yli 50-vuotias.

Mutta paras keino päästä haussa eteenpäin ei ole soittaa soittoaikana rekrytoijalle ja paukauttaa, että "Eikö niin että mun hakemustani ei edes huomioida, kun on tätä ikärasismia?" tai "tuskin tämän ikäinen pääsee edes haastatteluun". Oikeasti, soittoaika on loistotilaisuus kertoa osaamisestaan ja tavoitteistaan sekä kysyä tehtävästä lisää. Niin miksi se tilaisuus hukataan soittamalla ihan vain itseä varmuuden vuoksi mollaten?

Vierailija
47/63 |
27.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Cv josta jätetään pois olennaisia asioita päätyy vielä todennäköisemmin ö-mappiin kuin "vanhan" hakemus.

Joillakin perinteisillä aloilla, etenkin sellaisilla joissa edellytetään fyysistä kuntoa, noin voi olla. Mutta ei kaikilla. Meillä olennaista on se, mitä ihminen on tehnyt viimeksi, millaista osaamista hänellä on, mitä osaamista hän on hankkinut työn ohessa, mitä sovelluksia hän käyttää suvereenisti, millaisia verkostoja hän tuo tullessaan ja miten hän soveltuu työpaikan ilmapiiriin ja brändiin eli millainen persoona hän on.

Kaikki tuo on olennaista, mutta haluan tietää myös hakijan iän. Sen saa piilotettua vain jättämällä cv:stä paljon muutakin pois. Ja minusta ei ole miinusta, jos on ollut mielenkiintoisissa tehtävissä jo 90-luvulla. Ikä kuuluu siihen mainitsemaasi persoonaan.

Multa ei ole kukaan koskaan haastattelussa ikää kysellyt. Pitäisin kysymystä sopimattomana.

Ei sitä tarvitse kysyä, kun ikä näkyy naamasta. Ja toivottavasti myös syvällisestä kokemuksesta, joka kylläkin paljastaa ettet ole kovin nuori.

Vierailija
48/63 |
27.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Rekrytoin ammatikseni, ja monesti asiakas painottaa että kypsemmän ikäinen on toivottu. Just sain kaksi rekryä päätökseen, ja molempiin valittiin yli 50-vuotias.

Mutta paras keino päästä haussa eteenpäin ei ole soittaa soittoaikana rekrytoijalle ja paukauttaa, että "Eikö niin että mun hakemustani ei edes huomioida, kun on tätä ikärasismia?" tai "tuskin tämän ikäinen pääsee edes haastatteluun". Oikeasti, soittoaika on loistotilaisuus kertoa osaamisestaan ja tavoitteistaan sekä kysyä tehtävästä lisää. Niin miksi se tilaisuus hukataan soittamalla ihan vain itseä varmuuden vuoksi mollaten?

Tekeekö muka joku noin?

Vierailija
49/63 |
27.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja sitten heräsin sohvalta... 

Vierailija
50/63 |
27.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se voi tuntua siltä, mutta todellisuus on että sitä sihteerin tehtävää hakee sun lisäksi 30 muutakin 60-luvulla syntynyttä ja 15 50-luvulla syntynyttä. Jo siihen massaan mahtuu aina 44 henkilöä, joita ei tehtävään valita. Itse kutsun haastatteluun ihan osaamisen ja muun potentiaalin perusteella, en syntymävuoden.

Vierailija
51/63 |
27.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja sitten heräsin sohvalta... 

Anteeksi? Sano vain suoraan, mikä mieltä painaa, niin minun ei tarvitse arvailla tuosta passiivis-aggressiivisesta kommentista.

Vierailija
52/63 |
27.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen joulu-tammikuussa ollut kolmessa haastattelussa, ja yhteen paikkaan tehdään ensi viikolla työsopimus. Synt. 1959. Ehkä minulla on paperit paremmassa mallissa kuin teillä.

Vierailija
53/63 |
27.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hienoa, että tiedät paremmin. Itse siis olin mukana päättämässä siitä, ketä kutsutaan haastatteluun. Lopullisen päätöksen tekee organisaatiomme tj, joka ehdottaa ja perustelee valintansa hallituksellemme.

Hienoa että teidän mielikuvitusfirmassa ei ikäsyrjintää harjoiteta. Väität siis että ikäsyrjintä on keksittyä ja ainoa vika on hakijoissa jotka eivät osaa tehdä cv:tä. 

Kun et pointtia halua ymmärtää niin otetaan ratakiskoa avuksi. Ideaalimaailmassa työnantajaa ei pitäisi kiinnostaa muu kuin mainitsemasi osaaminen jne. tai ainakaan muitten asioitten kuten ikä ei pitäisi vaikuttaa päätöksiin. Mutta kun ensimmäinen mitä työnantaja tänä päivänä haluaa tietää on hakijan ikä ja kun ikä alkaa tietyllä numerolla hakija lakkaa olemasta kiinnostava. Mikä se ikä on onkin mielenkiintoinen kysymys. Työkaverille ilmoitettiin että hän on  jo vähän vanha hakemaansa taloushallinnon tehtävään. Ikää oli siinä vaiheessa kertynyt komiat 35 vuotta. Tehtävävaatimuksissa oli erikseen mainittu korkeakoulututkinto ja vähintään kymmenen vuoden työkokemus.

Vierailija
54/63 |
27.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuulin kun rekrytoinnista vastaava henkilö sai puhelun 6-kymppiseltä hakijalta. Hän kehui puhelimessa hakijaa, miten hienoa on kun jaksaa tuossa iässä vielä hakea töitä aktiivisesti. Puhelun jälkeen rekrytoija purskahti nauruun, kun noin vanha pyrkii töihin. En odota innolla sitä kun itse olen 6-kymppinen...

Missä junttilassa tämmöistä tapahtuu? Olen henkilöstöalalla rekrykonsulttina, eikä meillä ole kukaan nauranut hakijoiden kustannuksella. Potkut tulisi. Ja olen ollut tässä jo 7 vuotta.

Ps. Ikärasismi on meillä myös kielletty, myös silloin kun rekryä ostavasta asiakasyrityksestä tulee ikää koskevia toiveita. On hyvän konsultin ammattitaitoa kumota tällaiset toiveet ja keskittää asiakkaan huomio kompetenssiin.

Vierailija
55/63 |
27.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisi pitänyt hankkia ensin sellainen koulutus, plus luoda sellainen ammattitaito, ura ja CV ettei niitä esitellessä vuosimallilla ole merkitystä.

Minä itse päätin aikoinaan lukea itseni viisaaksi ja menestyä elämässä ja hankkia uutta osaamista aina.

Ja näin on käynytkin. Duunia painan edelleen, vaikka 50-luvun kundi olenkin.

Mutta,  jos on alkanut sluibailemaan itsensä kehittämisessä jo työuransa aikana , niin eipä sille enää mitään voi. Senioritansseista ja eläkeläisristeilyistä kai se draivi sitten etsittävä.

Vierailija
56/63 |
27.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä ketju palautti mieleeni muutaman vuoden takaisen työpaikkahaastattelun, jossa haastattelijana toimi kolmikymppinen naishenkilö. Minä olin tehnyt tuota työtä 90-luvun alussa, ja nyt tasan 50-vuotiaana hain kolmen viikon pestiä kesätauon ajaksi.

Haastattelijan ensimmäinen kysymys oli: "Mitenkäs se on, jaksaisitkohan sinä tehdä tätä työtä?" Kysymystäkin pahempi oli äänensävy, sellainen sopertelevan lapsekas puhetapa, jolla yleensä kommunikoidaan vaippaikäisten kanssa.

Olisin saanut valita kolmesta eri työpaikkakunnasta ulkomailla, koska haastattelijan mukaan hommaan palkatuista opiskelijoista suuri osa perui lähtönsä joka kesä. Minä en edes ottanut työtä vastaan, koska minulle selvisi, että palkka oli uskomattoman pieni ja että firmassa ei työlainsäädännöstä piitattu.

Vierailija
57/63 |
27.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tekeekö muka joku noin?

Joka ikisessä rekryssä tulee näitä soittoja. Sekä miehet että naiset soittavat ihan vain ilmoittaakseen tämän oletuksensa. Siitä onkin sitten hyvä lähteä etenemään, kun hakija on soitollaan

- vihjannut, että rekrytoijana teet rekryssä päätöksiä epärelevantein perustein

- ilmaissut ettei hänellä muuta soittamisen aihetta tähän tehtävään liittyen ollutkaan.

Näitä tulee myös sähköpostiin.

Teen noin 15 rekrytointia vuodessa, ja tällaiset yhteydenotot hämmentää. Varsinkin kun tosiaan haastattelen jatkuvasti hyvätaustaisia 60- ja 50- luvulla syntyneitä.

Vierailija
58/63 |
27.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä itse päätin aikoinaan lukea itseni viisaaksi ja menestyä elämässä ja hankkia uutta osaamista aina. Ja näin on käynytkin. Duunia painan edelleen, vaikka 50-luvun kundi olenkin.

Ja illat vietän vauva-palstalla?

Vierailija
59/63 |
27.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hienoa että teidän mielikuvitusfirmassa ei ikäsyrjintää harjoiteta. Väität siis että ikäsyrjintä on keksittyä ja ainoa vika on hakijoissa jotka eivät osaa tehdä cv:tä. 

Kun et pointtia halua ymmärtää niin otetaan ratakiskoa avuksi. Ideaalimaailmassa työnantajaa ei pitäisi kiinnostaa muu kuin mainitsemasi osaaminen jne. tai ainakaan muitten asioitten kuten ikä ei pitäisi vaikuttaa päätöksiin. Mutta kun ensimmäinen mitä työnantaja tänä päivänä haluaa tietää on hakijan ikä ja kun ikä alkaa tietyllä numerolla hakija lakkaa olemasta kiinnostava. Mikä se ikä on onkin mielenkiintoinen kysymys. Työkaverille ilmoitettiin että hän on  jo vähän vanha hakemaansa taloushallinnon tehtävään. Ikää oli siinä vaiheessa kertynyt komiat 35 vuotta. Tehtävävaatimuksissa oli erikseen mainittu korkeakoulututkinto ja vähintään kymmenen vuoden työkokemus.

Noin se menee, jos asiaa hoitaa ammattitaidoton juntti eikä rekrytoinnin ammattilainen.

Vierailija
60/63 |
27.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tekeekö muka joku noin?

Joka ikisessä rekryssä tulee näitä soittoja. Sekä miehet että naiset soittavat ihan vain ilmoittaakseen tämän oletuksensa. Siitä onkin sitten hyvä lähteä etenemään, kun hakija on soitollaan

- vihjannut, että rekrytoijana teet rekryssä päätöksiä epärelevantein perustein

- ilmaissut ettei hänellä muuta soittamisen aihetta tähän tehtävään liittyen ollutkaan.

Näitä tulee myös sähköpostiin.

Teen noin 15 rekrytointia vuodessa, ja tällaiset yhteydenotot hämmentää. Varsinkin kun tosiaan haastattelen jatkuvasti hyvätaustaisia 60- ja 50- luvulla syntyneitä.

Tähän viestiin tulleet alapeukut kiinnostavat minua. Harmittaako se, että kehotan soittamaan fiksulla asialla ja olemaan mollaamatta itseä, vaiko se, että kauttani etenee kaikenikäisiä? Haastattelin tänä aamunakin 60-luvun alussa syntyneen ja annoin hänestä vahvan suosituksen eteenpäin päättäville tahoille.