Siskontyttö 8v:llä on pelkkä näppispuhelin, jää koulussa ulkopuoliseksi.
Tytöllä on pelkkä alkeellinen näppäinpuhelin, jolla ei voi muuta kuin soittaa tai laittaa tekstiviestejä. Ymmärrän siskon ajatusmaailmaa, mutta kun kaikilla muilla lapsilla on jo älypuhelimet, joissa on whatsappit, snapchattit ja muut niin jäähän tuossa tyttö auttamatta ulkopuolelle. Kertoi meillä ollessaan viikonloppuna, ettei ole koulussa oikein saanut yhtäkään hyvää ystävää eikä kukaan kutsu häntä mihinkään kun eivät saa tyttöön yhteyttä koulun ulkopuolella. Ei ole luokan tyttöjen whatsapp-ryhmässä ja jää kaikista jutuista ulkopuoliseksi. Puhuin siskolle asiasta eikä hän pyörrä päätöstään, heidän perheessä älypuhelimen saa vasta 14v jälkeen... Surettaa niin, että tekisi mieli ostaa salaa tytölle edes joku halpa älypuhelin.
Kommentit (66)
Miks niillä alaikäsillä pitää olla älypuhelin? Tavallinen näppäinpuhelin riittää. Vanhemmat tekee ihan oikein, vaikka tyttö jää hiukan ulkopuolelle. Ei ne kaverit oo minkään arvosia, jos tuon takia hyljeksitään.
Vierailija kirjoitti:
Ulkomailla just arvostetaan ja kertoo älykkyydestä ettei anneta lapsille mitään vekottimia. Tämä Suomen kansa on kyllä mennyttä.
Missähän tämä ulkomailla taas on? Minä nimittäin asun "Ulkomailla" ja kyllä täällä on joka lapsella älypuhelin eikä siitä olla yhtä hysteerisiä kuin Suomessa näköjään.
Olen itse sitä mieltä, että lapsen kanssa tämäkin on hyvä tilaisuus opetella rajoja, osaksi netikettiä sekä keskustella siitä mikä on ok ja mikä ei. WhatsApp on molemmilla lapsilla (10 ja 12v) käytössä ja ryhmiä on jos jonkinlaisia, koulukavereita ja harrastuskavereita jne.
Toki avoin keskusteluyhteys lapsen kanssa on tässäkin edellytys ja se oman ymmärrykseni mukaan pysyy parhaiten avoimena kun lapselle rajojen lisäksi annetaan myös luottamusta. Älypuhelin on hyvä luottamuksenosoitus ja samalla asia jolle on asetettava rajat.
Vierailija kirjoitti:
Opettajana olen huomannut saman ilmiön. Luokalla on yksi lapsi, jolla on juuri tuollaiset jääräpäävanhemmat, jotka eivät suostu hankkimaan älypuhelinta lapselle. Sitten soitellaan meille koululle siitä, kun lapsi tuntee olonsa ulkopuoliseksi eikä pääse kutsutuksi mukaan toisten lasten juttuihin kouluajan ulkopuolella. Harmillinen tilanne, mutta ei opettaja voi lapsia pakottaa viettämään yhden kanssa vapaa-aikaa tai laittamaan tekstiviestejä. Muilla oppilailla on keskenään Whatsappissa ryhmä.
Kumpi on parempi: tulla raiskatuksi kun lapsi pääsee someen ja joku mies ottaa yhteyttä ja he tapaavat vai tämä systeemi jossa lapsi on turvassa eikä addiktoidu luuriin?
Fiksut vanhemmat on tuolla tytöllä.
Vanhemmat ovat heikkopäisiä ja manipuloituja. Ei lapsi tarvitse älypuhelinta.
Katsokaa mitä tapahtuu!
Kaikki ovat niska kenossa somettamassa missä vaan.
Bussissa, pysäkillä, kotona.
Ihan sairasta.
Kuinka moni nuori saa edes kesätöitä, jos ei löydy älylaitteiden hallintaa ja osaamista. Jopa kaupan kassalta tai hyllyjen täyttäjältä vaaditaan älylaitteiden hallintaa.
Tai hautausmaan siivoushommissa, kun kastelevat kukkia.
Vierailija kirjoitti:
Kuinka moni nuori saa edes kesätöitä, jos ei löydy älylaitteiden hallintaa ja osaamista. Jopa kaupan kassalta tai hyllyjen täyttäjältä vaaditaan älylaitteiden hallintaa.
Tai hautausmaan siivoushommissa, kun kastelevat kukkia.
Tämä on kyllä naurettava perustelu sille, että ekaluokkalaiselle pitäisi hankkia oma älykännykkä.
Mutta jos lapsella ei ole käytössä kommunikointikeinoja, joita kaikki luokkakaverit käyttävät, niin riski porukan ulkopuolelle joutumiseen on suuri. Ja kun sinne on kerran joutunut, pysyy siellä helposti lukioon asti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Opettajana olen huomannut saman ilmiön. Luokalla on yksi lapsi, jolla on juuri tuollaiset jääräpäävanhemmat, jotka eivät suostu hankkimaan älypuhelinta lapselle. Sitten soitellaan meille koululle siitä, kun lapsi tuntee olonsa ulkopuoliseksi eikä pääse kutsutuksi mukaan toisten lasten juttuihin kouluajan ulkopuolella. Harmillinen tilanne, mutta ei opettaja voi lapsia pakottaa viettämään yhden kanssa vapaa-aikaa tai laittamaan tekstiviestejä. Muilla oppilailla on keskenään Whatsappissa ryhmä.
Kumpi on parempi: tulla raiskatuksi kun lapsi pääsee someen ja joku mies ottaa yhteyttä ja he tapaavat vai tämä systeemi jossa lapsi on turvassa eikä addiktoidu luuriin?
Lue edellinen kommentti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tällainen hysteria on vain ja ainoastaan laiskaa vanhemmuutta.
Kyllä minusta on kaikkein turvallisinta kun lasta pidetään kellarissa lasikopissa niin ettei vaan pääse satuttamaan itseään.
Täälläkin kakkosluokkalaisella "näppäinpuhelin". On paljon kavereita, yleensä tulee useampi soitto päivässä kun kyselevät että "voitko olla". Älylaitteiden käyttöä (vanhempien älypyhelimia, tablettia ja tietokonetta) harjoitellaan käyttämään yhdessä. Lähes kaikki lapsen kaverit näprää älypuhelimiaan melkein jatkuvasti kun ovat meillä kylässä, liikkuvat ulkona laitetta tuijotellen, katsovat haitallista sisältöä jne. Näitäkin tapauksia jo ollut, missä jotkut tämän ikäiset kuvaavat toisista kiusaamisvideoita tiktokkiin. Älylaitteet aiheuttavat voimakasta riippuvuutta, jolle näin pienet lapset ovat vielä paljon alttiimpia kuin aikuiset, nähtävästi heikentävät keskittymiskykyä ja lapsille sopimattoman sisällön katsominen voi pahimmillaan aiheuttaa psyykkistä oireilua (ahdistuneisuutta jne.). Niin vanhempana kuin kasvatusalan ammattilaisenakaan en näe mitään järkevää syytä, miksi pienellä lapsella tulisi olla älypuhelimen kaltainen laite omassa käytössään.
Kiinassa hän vasta ulkona olisikin.
Ei älypuhelimen hankkiminen lapselle automaattisesti tarkoita, että lapsi säästyisi kiusaamiselta! Oma pikkuveljeni esimerkiksi estettiin luokan epävirallisessa whatsapp-ryhmässä! Ei auta vaikka on kuinka hienot luurit jo sovellukset, jos muut lapset ei halua ottaa joukkoonsa.
Kyllä vähintään tonnin iPhone olla pittää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen 5 lapsen äiti ja 3 lapsen mummi. Me puhuttiin lapsenlapsen mennesä ekalle, että ostetaan älyluuri. Niitä saa satasella. Ei tarvii olla merkkiluuri ja hienoin. Nykyään aletaan kiusaamaan ja eristämään ryhmän ulkopuolelle niin helposti että tätä on itsekunkin ehkäistävä kaikessa missä voi.
Eli siis mieluummin altistutaan ajan muotivaatimuksiin, kuin opetettaisiin vastustamaan ulkopuolista muodin, tyylin tai tekniikan painetta? Et siis halua opettaa lapsillesi ja lastenlpsillesi että he ovat riittäviä ja arvokkaita ihan itsessään, ja myös pärjäävät omana itsenään, vaan halut opettaa, että pärjätäkseen ja kelvatakseen joukkoon, on alistuttava sosiaaliselle paineelle?
Todella sairasta. Etkö ymmärrä, että Sinä itse ruokit kyseistä kiusaamisen ja eristämisen ongelmaa?!
Ja miten se, että julistat oman lapsesi oivaksi kiusaamisen kohteeksi, auttaa kiusaamiseen ja eristämiseen? Itse olen tullut kiusatuksi koulussa nimenomaan eristämällä ja voin neuvoa, että hankkikaa niille kakaroille se älyluuri jos se porukoihin pääseminen on siitä kiinni, tai vaihtoehtoisesti alkakaa säästämään terapiakuluihin jo nyt.
Minun lapseni opettaja kertoi, että kiusaaminen tapahtuu nykyään WhatsAppissa. Joten kiusaamiseen auttaa nimenomaan ettei päästä lasta ikäisilleen sopimattomiin härpäkkeisiin.
Ei se siitä kännykästä johdu, ettei ole kavereita.
Minulla ei ollut peruskouluaikana kavereita, aikana, jolloin puhelimet olivat vielä seinään kiinni ruuvattuina. Mutta kaikki tekniikan uusimmat ihmeet oli minulla ennen kuin muilla luokkakavereillani. Oli elektroniikkapelejä ja dikitaalikelloa. Silti ei ollut kavereita, mutta sillä tytöllä oli kyllä kavereita, jonka kotona ei ollut puhelinta ensinkään, ja sähkötkin vedettiin vasta, kun me olimme toisella tai kolmannella luokalla. Ja sillä pojalla oli kavereita, jonka kotiin teimme kuudennen luokan historian tunnilla opintomatkan, koska heillä tehtiin asioita, joita ei muualla oltu tehty enää vuosikymmeniin.
Meidän 13 vuotiaalla on älypuhelin, samoin hänen kavereillaan, mutta kun ulos ovat lähdössä, pojat joko soittavat tai tulevat ovelle kyselemään, "voiko olla".
Vierailija kirjoitti:
Kyllä vähintään tonnin iPhone olla pittää.
Ja sitten syrjitään siksi, koska on hienompi puhelin kuin muilla.
Meillä 11v:llä on älypuhelin, muttei whatsappia, koska sen takia tuli usein väärinymmärryksiä kaveriporukassa, pois sulkemisia, kiusaamisia jne joita vanhemmat sitten istuivat selvittelemässä. Kyllästyin ja whatsapp sai jäädä pois ja rauha palasi sen myötä taloon.
9v:llä on näppäinpuhelin ja hyvin on pärjännyt tähän saakka sillä ja kavereita riittänyt. Vuoden päästä saa älykännyn jos kokee tarvitsevansa.
Olen itse opettaja ja nimenomaan näen, mitä se jatkuva kännyllä roikkuminen lapsille aiheuttaa, joten mieluiten säästän omia lapsiani siltä niin pitkään kuin mahdollista. Hyvin oudolta kuulostaa omaan korvaan tuo, että opettajankin mielestä pitäisi älyluuri olla kaikilla.
Ja miten se, että julistat oman lapsesi oivaksi kiusaamisen kohteeksi, auttaa kiusaamiseen ja eristämiseen? Itse olen tullut kiusatuksi koulussa nimenomaan eristämällä ja voin neuvoa, että hankkikaa niille kakaroille se älyluuri jos se porukoihin pääseminen on siitä kiinni, tai vaihtoehtoisesti alkakaa säästämään terapiakuluihin jo nyt.