Koeaika töissä.
Miksi työnantaja ei voi kertoa hyvissä ajoin, että sopimusta ei jatketa? Jos itse kysyy niin vastaus on aina "pitää katsoa". Jos ajoissa kerrotaan niin voi ehtiä katsoa uutta työtä. Jos viimeisenä päivänä kerrotaan ettei jatku niin miten ehtiä löytää uutta työtä seuraavalle päivälle tai viikolle?
Kommentit (11)
Ei sitä sanomista pitkitetä. Kyllä se sanotaan heti, jos aihetta on.
Olen itse saanut ja tiedän muitakin, jotka ovat saaneet koeaikapurun viimeisenä päivänä. Ei ole ollut mitään ilmeistä syytä eikä syytä ole kerrottu, vaikka on kysytty koeaikapurkutilaisuudessa. Se jos mikä syö tunnollista ihmistä. Kun ei tiedä, mitä on tehnyt väärin ja missä voisi parantaa.
T. Korkeastikoulutettu
Vierailija kirjoitti:
Olen itse saanut ja tiedän muitakin, jotka ovat saaneet koeaikapurun viimeisenä päivänä. Ei ole ollut mitään ilmeistä syytä eikä syytä ole kerrottu, vaikka on kysytty koeaikapurkutilaisuudessa. Se jos mikä syö tunnollista ihmistä. Kun ei tiedä, mitä on tehnyt väärin ja missä voisi parantaa.
T. Korkeastikoulutettu
Et mitään, olet ollut vain pätkätyöläinen
Vierailija kirjoitti:
Ei sitä sanomista pitkitetä. Kyllä se sanotaan heti, jos aihetta on.
No ilmeisesti tässä tapauksessa ei ainakaan oltu sanottu.
Törkeää hyväksikäyttöä. Ja ei kun seuraava tilalle koeajaksi.
Moniko kokeili koeajalla? Annoitko? Ehkä et antanut tarpeeksi monelle?
Ei kannata jättää hakematta muita töitä. Voihan vaikka olla että saat paremman, ja sitten kun nykyinen työnantaja ilmoittaa että joo jatkuu työt, niin ilmoitat Voi harmi, mutta en pysty jatkamaan.
Todennäköisesti sillä koeajalla on jo tapahtunut jotain ja työnantaja seuraa parantuuko tilanne. Jos näin ei käy niin koeajan lopussa on viimeinen tilaisuus päästä prseilevästä työntekijästä eroon.
Itse irtisanouduin just vikana päivänä koeajalla. Tein työvuoron loppuun. Panttasin tietoa että lähden. Olin jo kuukautta ennen varma. Halusin saada palkan mutta en jäädä määräaikaisena nalkkiin työhön mitä inhosin. Sain sit karenssia mutta ei haitannut koska palkasta säästöjä. Sitten ansiosidonnaiselle.
Nykyään pitää olla syy koeajallakin. Ei riitä enää pelkkä koeaikapurku syyksi
Hyväksyttyjä koeaikapurun perusteita ovat esimerkiksi työn suorittamiseen liittyvät puutteet tai työntekijän sopeutumattomuus työhön tai työyhteisöön. Työsopimus on purettava koeajan kuluessa ja se päättää työsuhteen heti. Työntekijän ei tarvitse perustella, jos hän purkaa työsuhteensa.
Tosin en tiedä haluaisinko todistuksen missä noin lukee ja miettisin myös sitä että voiko työkkäri tulkita sen johtavan karenssiin. Tällaisen ansan ne ammattiliitot halusivat vastineeksi puolen vuoden koeajasta. ei ihan hirveän työntekijä myönteistä mielestäni. Ennen riittävä peruste oli pelkkä koeaika ja se oli paljon reilumpi
Se on koeaikapurun periaate, että työ päättyy heti eikä irtisanomisaikaa ole.