Lääkäriin!!!
Mä oon menossa ens tiistaina lääkäriin epäsäännöllisten (pois jääneiden) menkkojen takia ja siks et viime lokakuusta asti ollaan vauvaa ahkerasti tuloksetta yritetty.. myös rinnoista tulee puristettaessa maitotilkka.. syksyllä oli vielä suht säännölliset menkat, kierto lyhyimmillään 37 päivää, ja siitä asti kierto hiljalleen venyi 58 päivään ja nyt menkat on ollu kohta 3 kuukautta pois ja raskaana en ole. alavatsaa juilii välillä ja painon tunnettakin on toisinaan.. minulla on yksi lapsi ed. suhteestani ja miehelläni myös joten steriilejä tässä kai ei olla.. nyt sitten gynelle uskaltauduin ajan varaamaan ja mietin vaan onko muilla vastaavia kokemuksia.. saako tässä nyt hirveen hormoonikuurin.. luin jo kaiken maailman pääkasvaimistakin jotka aiheuttaa ton korkeen prolaktiini (?) pitoisuuden....AUTTAKAA!!!!!!!!
Kommentit (6)
Kirjoituksesi oli kuin omani reilu pari vuotta sitten.
Sain esikoiseni vuonna 2001 ja siitä lähtien rinnoista tuli puristelemalla maitoa joka kerta kun vain viitsi kokeilla. Ei ollut väliä vaikka imetyksen lopettamisesta oli kulunut jo kaksikin vuotta niin aina tuli kun vähänkin puristin..
Sitten vuoden 2003 syksyllä alkoi muuten niin tasaisen tarkka kiertoni (28 päivää) heitellä ilman mitään syytä. Ennen ensimmäistä raskauttani söin Minulett-pillereitä ja synnytyksen jälkeen otin kuparikierukan (huono vaihtoehto minulle) joten 2003 keväällä aloitin syömään Mercilon-pillereitä. Ja söin niitä siis silloinkin vielä kun kierto alkoi heitellä. Piteni siis pitenemistään. Kunnes 2004 tammikuussa niitä ei tullut ollenkaan. Päätä pahkaa lähdin gynen vastaanotolle jossa erinäisten mutkien kautta pääsin kuitenkin tutkimuksiin joissa gyne ultrasi kohdun ja totesi että kohtuni limakalvot olivat jostain syystä (epäili pillereiden sopimattomuutta minulle) ohentuneet 10 millistä 2:een milliin. Hän " käski" heti lopettaa pillereiden syömisen ja miettimään jotain aivan muuta ehkäisyvahtoehtoa jos ikinä haluamme sisaruksia tytöllemme..
Se sattui sopivaan saumaan siinä mielessä että olimme harkinneet pikkukakkosta esikoisellemme joten jätimme ehkäisyn heti pois.
Kesti 9 kuukautta siitä ennen kuin saimme positiivisen raskaustestin tehtyä ja siinä meinasi kyllä usko loppua (tiedän, että monet yrittävät vielä kauemmin mutta kuitenkin...). Esikoinen kun kuitenkin aikoinaan nappasi toisesta kierrosta vaikka olin syönyt pillereitä ennen häntä 5 vuotta taukoja pitämättä.
Minulta otettiin myös verikokeet näiden tutkimuksien yhteydessä ja todettiin kohonnut prolaktiini. Etsin myös aivan paniikissa tietoa netistä ja löysin samoja vastauksia kuin sinäkin, siksi lähinnä ajattelinkin heti vastata sinulle ettei se sitä tarkoita että meillä olisi aivokasvaimet.
Oma gyneni oli sitä mieltä että hormoonitasapainoni oli jotenkin jäänyt sekaisin /oli edelleen sekaisin synnytyksen jälkeen vaikka synnytyksestä oli kulunut niinkin kauan.
Hän sanoi että se ei ole vaarallista ja ongelma yleensä korjaantuu viimeistään seuraavan raskauden yhteydessä/jälkeen.
Niin minulle kävikin. Kun poika syntyi kesällä 2005 niin kun syksyllä lopettelin imettämistä ja kun se sitten loppui kokonaan niin ei ole rinnoista puristamallakaan tullut tippaakaan maitoa.
Gyneni sanoi muuten sitä vielä että raskautumiseen niinkin ohuella limakalvolla kuin minulla oli (eli 2 milliä) niin siihen voi mennä huonossa tapauksessa 1,5 vuottakin. Mutta en siis tietenkään tarkoita että teillä menisi niin kauan. Halusin vain kertoa oman stoorini (anteeksi että tästä tuli näinkin pitkä...) koska muistan kuinka paniikissa olin silloin, varsinkin sen jälkeen kun löysin netistä artikkeleita googlaamalla koskien kohonnut prolaktiini. Ja siksi halusinkin rauhoitella sinun mieltäsi :)
Toivottavasti teillä tärppäisi kuitenkin pian!
Olen tuota asiaa monesti miettinyt ja kaveritkin asialle naureskelee kun siitä kerron.
Mistä se siis voi johtua? Korkeasta prolaktaanitasosta? Miksi ja miten se on teillä todettu?
Täällä myöskin kuukautishäiriöitä viime aikoina ilmennyt. Kuukautiset on lyhentyneet aiemmasta ja tulee jonkin verran ylimääräistä tiputtelua.
babyunelma
siis kokemuksia otetaan mielellään lisääkin vastaan...??:) Kiitti kaikille etukäteen ja jo vastanneille!
vaikka imetys oli lopetettu ajat sitten niin silti tuli nestettä rinnoista jos puristi. kävin lääkärillä ja prolaktiinit mitattiin. ne oli ok. ja myöhemmin olin myös päänb magneettikuvissa (oli kova migreenikohtaus ja epäiltiin aivoveritulppaa) ja ei sieltä kasvainta löytynyt.
tuo vuotelu loppui ajan kanssa ja nyt odotellaan kolmatta lasta.
eli voi olla vaaratontakin.
En nyt osaa noihin epäsäännöllisiin kiertoihin ym. vastata, mutta itselläni tulee maitoa rinnoista puristettaessa ja sitä on tullut jo muutaman vuoden (tai silloin sen huomasin ja raskaana en silloin ollut, enkä aikaisemminkaan). Kävin lääkärissä ja otettiin prolaktiinikokeet. Ne olivat ihan normaalit. Myöhemmin sitten tulinkin raskaaksi, mutta päättyi keskenmenoon.
Voi olla monia syitä, miksi maitoa tihkuu rinnoista. Jopa " jatkuva puristelu" voi sitä aiheuttaa (no, itse en kyllä sitä harrasta:))
Kannattaa odotella rauhassa lääkäristä verikokeiden tuloksia. Toivotaan, että kaikki olisi hyvin.
Jumppis