Anoppi ei välitä ikärajoista
Anopilla on pakkomielle tuputtaa liian pelottavaa materiaalia lapsillemme. Hän ei tajua että esim Ronja ryövärintytär ei sovi 3 vuotiaalle. TV:n pelottavimmat lastenohjelmat sopii hänestä kaikille. Väkivalta, vampyyrit, haamut, kaikki mahdollinen käy myös yksivuotiaalle.Lapset nähneet painajaisia tämän seurauksena, ja vaikka tästä puhuisi hän huutaa ettei ne ole pelottavia, ei mene perille.Vaikka kuinka olen puhunut, ei asia muutu. Aina näyttää/lukee jotain jos hoitaa edes hetken. Sopii ettei mitään katsota paitsi ennalta sovittuja, mutta aina huijaa. Ainoa keino etten sitten jätä hoitoon vaan nähdään koko porukalla. Raivostuttaa kun tukiverkostoja ei juuri ole. Kiva olisi jos voisi jättää hoitoon.On vielä opettaja, luulisi että tajuaisi. Uskomatonta kyllä omalla äidilläni sama pakkomielle.
Kommentit (40)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hoidat itse jos ei kelpaa. Tai hanki maksullinen hoitaja. Lopeta turha valitus.
OLETPAS KIITTÄMÄTÖN,MITENKÄHÄN MUMMUT ON OSANNEET OMIENSA KANSSA TOIMIA.EI KAIKKI MENEKKÄÄN PILLISI MUKAAN!!!!
Silloin kun mummujen lapset olivat pieniä, kaikki Suomessa näytetyt animaatiosarjat ja -elokuvat olivat lapsille tarkoitettuja. Nykyisin on tarjolla todella paljon aikuisille suunnattua animaatiota. Mummujen voi olla vaikea käsittää sitä.
Toiseksi, jso lasta pelottaa joku elokuva tai sarja, sitä ei pidä kyseiselle lapselle näyttää, vaikka ikäsuositus olisi mikä.
Kaikki mummot on ihan paskoja, jos av'hen on uskominen. Hoitakaa itse pentunne niin ei tarvitse täällä päivästä toiseen valittaa. t. paskamummo
Lastenohjelmissa olen itsekin tiukka, sillä ne sisältävät sellaista materiaalia mitä lapsi ei itse pysty kontrolloimaan edes mielikuvien avulla. Uudet ohjelmat katson aina lapsen kanssa alkuun yhdessä, että näen millainen se on ja onko siinä mitään mikä juuri minun lapsella pelottaa.
Kirjoista olen hieman eri mieltä. Lapsen ja nuoren omat mielikuvat tavallaan suojelevat lasta ja kirjan avulla voidaan käsitellä myös pelkoja ja vaikeita asioita. Esimerkiksi Ronja Ryörintytärtä saatetaan ihan hyvin lukea päiväkodissa.
Jos mummolta noin pahasti puuttuu kohtuullisuuden taju (kyllähän näissä meillä vanhemmillakin menee välillä metsään, mutta siis noin systemaattisesti), niin jospa mummo hoitaisi vain lapsia ulkoilun merkeissä tai niin että paikalla on joku toinenkin aikuinen. Tai uskooko mummo, jos lastenohjelmat kielletään kokonaan pikku kakkosta lukuunottamatta? Eli sanot, että vain pikku kakkonen on ok ja piste?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla on kaksi miniää, jotka ovat ihan järkeviä ja mukavia ihmisiä.
Mutta nyt kun olen tätä palstaa seurannut, niin on aivan varma asia, että mahdollisia lapsenlapsia en tule koskaan hoitamaan. En osaa kuitenkaan. Saan aikaan vaan tuhoa, traumoja ja pahaa mieltä.
Ehkä meidän kaikkien anoppien kannattaisi luovuttaa. Mikään ei kelpaa kuitenkaan.Tuliko mieleen, että silloin kysytään neuvoa täällä, kun on ongelmia?
Uskomatonta martyrointia, ja vieläpä etukäteen.
Ei kysytä neuvoa, vaan v.ttuillaan kilpaa anopeille. Parempi kaikille mummoille, etteivät sekaannu. Pääsemme vähemmällä. Tuo martyrointi oli kekseliästä, kiitos siitä. Nyt kaikki mummot marttyyreiksi, saamme olla rauhassa!
Eri
Vierailija kirjoitti:
Kaikki mummot on ihan paskoja, jos av'hen on uskominen. Hoitakaa itse pentunne niin ei tarvitse täällä päivästä toiseen valittaa. t. paskamummo
Niinpä, mummojen voi olla vaikea käsittää sitä ja tätä. Itse eivät käsitä paljoakaan yhtään mistään. Hoitakaa itse prinssinne ja prinsessanne, älkääkä olko niitä aina tunkemassa hoitoon, kun emme kuitenkaan käsitä mistään mitään.
T. Paskamummo2
Vierailija kirjoitti:
Lastenohjelmissa olen itsekin tiukka, sillä ne sisältävät sellaista materiaalia mitä lapsi ei itse pysty kontrolloimaan edes mielikuvien avulla. Uudet ohjelmat katson aina lapsen kanssa alkuun yhdessä, että näen millainen se on ja onko siinä mitään mikä juuri minun lapsella pelottaa.
Kirjoista olen hieman eri mieltä. Lapsen ja nuoren omat mielikuvat tavallaan suojelevat lasta ja kirjan avulla voidaan käsitellä myös pelkoja ja vaikeita asioita. Esimerkiksi Ronja Ryörintytärtä saatetaan ihan hyvin lukea päiväkodissa.
Jos mummolta noin pahasti puuttuu kohtuullisuuden taju (kyllähän näissä meillä vanhemmillakin menee välillä metsään, mutta siis noin systemaattisesti), niin jospa mummo hoitaisi vain lapsia ulkoilun merkeissä tai niin että paikalla on joku toinenkin aikuinen. Tai uskooko mummo, jos lastenohjelmat kielletään kokonaan pikku kakkosta lukuunottamatta? Eli sanot, että vain pikku kakkonen on ok ja piste?
Parempi kun eivät hoida ollenkaan, koko perheellä näin parempi mieli.
Ei mulla oo aikomustakaan sekaantua millään lailla miniöiden elämään. Ei edes lasten kautta. Olen omani hoitanut ja niin saa hoitaa myös minit. Ihan parhaaksi katsomallaan tavalla. Meikäläinen luultavasti olisi vain haitaksi
Tämä on naurettavaa tämä anoppien mollaaminen, milloin mistäkin syystä. Jännää, että se on aina anoppi, ei koskaan oma äiti. (siis kirjoittajan äiti) Olen aika paljon lapsenlasten kanssa ollut ja aina on asiat sovittu miten parhaiten on lasten eduksi. On tehty hotelli ja laivareissut ja oltu meillä mummin luona ihan säännöllisesti vuosien ajan. Nuo on vaan joidenkin tyhmien ja laiskojen huonojen äitien kommentteja. Olisi ihan oikein että tommoisten lapsenlapsia ei kukaan isovanhempi hoitaisi. Älkää anopit välittäkö, meilläkin vain minä olen se mummi joka pystyy ja haluaa hoitaa lapsia aina välillä että vanhemmat saavat omaa aikaa.
muumi_55 kirjoitti:
Tämä on naurettavaa tämä anoppien mollaaminen, milloin mistäkin syystä. Jännää, että se on aina anoppi, ei koskaan oma äiti. (siis kirjoittajan äiti) Olen aika paljon lapsenlasten kanssa ollut ja aina on asiat sovittu miten parhaiten on lasten eduksi. On tehty hotelli ja laivareissut ja oltu meillä mummin luona ihan säännöllisesti vuosien ajan. Nuo on vaan joidenkin tyhmien ja laiskojen huonojen äitien kommentteja. Olisi ihan oikein että tommoisten lapsenlapsia ei kukaan isovanhempi hoitaisi. Älkää anopit välittäkö, meilläkin vain minä olen se mummi joka pystyy ja haluaa hoitaa lapsia aina välillä että vanhemmat saavat omaa aikaa.
Marttyyyyyyyyyyyyyyyyr!
Tämmöinen vanhus kun on jo niin ystäväni toveri mummo vitsaili. Mitä jos lukisin kingin se tarinaa lapsille saduksi? Nauroin kun tiesin että vitsaili. Siinä saattaisi tulla lapsille pikku painajaisia jos sitä lukisi niille iltasaduksi. Painotan että se oli huulen heittoa ei oikeasti mutta huvittihan se ajatus. Kersat kauhusta kankeina. No joo mullakin on outo huumorin taju.
Vierailija kirjoitti:
pistää vihaksi! kirjoitti:
Ymmärrän sen ettei anoppini ikäpolvella ole kokemusta pelottavista ohjelmista, heillä ei ollut telkkaa. Minua pelotti pienenä eräs jakso yleensä harmitonta nalle luppakorvaa. Jaksossa nalle piirsi aitaan pelottavia hahmoja ja yöllä ne heräsivät eloon. Pikkuveljeni pelkäsi hirveästi Loirin Nasse-setä hahmoa. Joskus pelkäsin jotakin outoja hahmoja, joita ei kai muut pelänneet. Mutta nykylastenohjelmat paljon pelottavampia. Eräässä yksi hahmo muuttui piruksi. Hänen isänsä oli raivoava paholainen. Tämä oli ulkomaisella lastenohjelmakanavalla. Jotkut ihan sairaita. Autot 2 sisälsi kidutusta ja tappamista, vaikka osa 1 oli harmiton. Ap
Anoppini on liian vanha hoitamaan, jos ei ole telkkaria ollut. Se tuli 1950--luvulla, yleistyi 1960-luvulla. Tosin jos on lestadiolaisesta kodista, niin heillä ei ole vieläkään.
Mutta parempi on, kun hoidat itse lapsesi.
Ei maalla ollut 60-luvulla kaikilla telkkaa, monessa kylässä oli rikkaimmissa taloissa telkut ja siellä kävi koko kylän lapset katsomassa. Ehkä 70-luvulla alkoi tulemaan telkkuja joka taloon. Ja 60-70v ei tod ole liian vanha hoitamaan lasta.
Vierailija kirjoitti:
Minulla on kaksi miniää, jotka ovat ihan järkeviä ja mukavia ihmisiä.
Mutta nyt kun olen tätä palstaa seurannut, niin on aivan varma asia, että mahdollisia lapsenlapsia en tule koskaan hoitamaan. En osaa kuitenkaan. Saan aikaan vaan tuhoa, traumoja ja pahaa mieltä.
Ehkä meidän kaikkien anoppien kannattaisi luovuttaa. Mikään ei kelpaa kuitenkaan.
Onkohan tämmöinen öyhötyspalsta oikeasti se paikka minkä pohjalta kannattaa tehdä isoja omaa perhettä koskevia päätöksiä?
Mies panee tietenkin äitinsä aisoihin. Turhaan stressaat, anna lasten isän hoitaa tehtävänsä lastensa suojelemiseksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
pistää vihaksi! kirjoitti:
Ymmärrän sen ettei anoppini ikäpolvella ole kokemusta pelottavista ohjelmista, heillä ei ollut telkkaa. Minua pelotti pienenä eräs jakso yleensä harmitonta nalle luppakorvaa. Jaksossa nalle piirsi aitaan pelottavia hahmoja ja yöllä ne heräsivät eloon. Pikkuveljeni pelkäsi hirveästi Loirin Nasse-setä hahmoa. Joskus pelkäsin jotakin outoja hahmoja, joita ei kai muut pelänneet. Mutta nykylastenohjelmat paljon pelottavampia. Eräässä yksi hahmo muuttui piruksi. Hänen isänsä oli raivoava paholainen. Tämä oli ulkomaisella lastenohjelmakanavalla. Jotkut ihan sairaita. Autot 2 sisälsi kidutusta ja tappamista, vaikka osa 1 oli harmiton. Ap
Anoppini on liian vanha hoitamaan, jos ei ole telkkaria ollut. Se tuli 1950--luvulla, yleistyi 1960-luvulla. Tosin jos on lestadiolaisesta kodista, niin heillä ei ole vieläkään.
Mutta parempi on, kun hoidat itse lapsesi.Ei maalla ollut 60-luvulla kaikilla telkkaa, monessa kylässä oli rikkaimmissa taloissa telkut ja siellä kävi koko kylän lapset katsomassa. Ehkä 70-luvulla alkoi tulemaan telkkuja joka taloon. Ja 60-70v ei tod ole liian vanha hoitamaan lasta.
Taitaa olla liian vanha, kun ei käsitä mitään mistään. Ainakin tämän palstan mielestä. Eikä usko mitään, vaikka kuinka neuvotaan.
En hoida koskaan enempää kuin max 2 tuntia päivässä ja omat eväät pitää tuoda, koska 4-vuotiaallekaan ei saa antaa tavallista ruokaa. Tuli sanomista, jos olin antanut esim. hernekeittoa ja pannukakkua. Lapsi oli kehunut, että oli saanut herkkuruokaa. Samoin kävi lihapullien kanssa, haluttiin tarkka tieto, mitä pitivät sisällään. Lopetin ruokkimisen, koska kaikki oli jotenkin väärin valmistettu.
Meidän maalaissukulaisilla oli kaikilla tv ennen meitä kaupunkilaisia. Eivät todellakaan olleet rikkaita.
Älytön ketju. Miten kenellekään voi tulla mieleenkään näyttää ikärajamateriaalia rajaa nuoremmalle a) kysymättä vanhemmalta saati b) erillisen kiellon jälkeen? Ihan turha marttyyrimummoilla "kun mikään ei hienohelmoille kelpaa", ap:n pyyntö on järkevä, perusteltu, selkeä ja helppo noudattaa. Siitä ei ole vaivaa, se ei ole ylimääräistä "erityiskohtelua" (tuskin mummo niitä leffoja on itselleen hankkinut ja sitten joutuu olemaan ilman lapsen takia) eikä pitäisi olla edes vaikea ymmärtää ja muistaa, siksi niissä levyissä on ne numerot.
Miksi yhdenkään äidin tai anopin pitäisi toimia vastoin tätä toivetta/ohjetta tai loukkaantua siitä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Maksuton hoitaja ei välttämättä ole se nöyrin. Palkkaa oikea hoitaja, 100 eurolla saat 2,5 tuntia laatuaikaa lapsillesi.
Nyt meni pikkasen palkka yläkanttiin 😃
Totta, tuolla saa 2,3 tuntia laatuaikaa.
Vierailija kirjoitti:
Jos vaikka ap jäisi sinne mummolaan seuraksi, ei tulisi katsottua televisiota lainkaan. Ap tekisi ruuat, mummo ulkoilisi lastenlasten kanssa. Kaikki voittaisi - etenkin ap, jolle ehkä kristallisoituisi se, että isovanhemmat eivät ole ilmaisia piikoja.
Nykyiset suomalaiset isovanhemmat ovat syntyneet 50-60-luvulla ja täysin telkkarin kanssa kasvaneita ja leffoissa käyneitä ihmisiä. Väkivaltaviihde ja vauhti maistuu, toisin kuin jollekin isoisovanhempien sukupolvelle, joka sodan kokeneena sai siitä ihan riittävästi painajaisia.
Ei siis ole kyse siitä, että isovanhemmat olisivat jotenkin ajattelemattomia. Pikemminkin on kyse asenne-eroista.
Appeni tutkii aina ohjelmatiedot ja ikärajat tarkkaan. Jos ohjelma on tallenne, hän saattaa katsoa sitä hetken kursorisesti itse tsekaten, ettei tunnelma ole lapselle liian painostava, vaikka olisikin ikärajan puolesta sallittu. Hän on aina mukana, kun lapset katselevat, ja ohjelmista jutellaan jälkeenpäin. Appi ottaa aina täyden vastuun lastenhoidostaan.
Anoppini taas on ihminen, joka on esim. näyttänyt 3-vuotiaalle lapsenlapselle Sorjonen-sarjasta stillkuvan, jossa pikkutytön huulet ja luomet on ommeltu kiinni. Kun anopille sanottiin tästä, hän otti nokkiinsa. Just tuollainen all caps -huuto kuin tuossa ylhäällä ja "ostakaa ulkopuolinen lapsenhoitaja, jos ei kelpaa".
Asenneongelma.
Ei ole montaa vuotta kun kaikki lehdet oli täynnä anoppeja, jotka vaativat "oikeutta lapsenlapseen". Välit syystä poikki omaan lapseen ja vävyyn/miniään, mutta lapsenlapsi piti saada, koska "oikeus".
Ja nyt oletettavasti samat anopit huutaa, että en ole teidän palvelijanne, hoitakaa itse omat lapsenne. Oma syynne, jos tungette lapset tänne kylään ja kohtelen heitä huonosti.
Onko anopeilla muuta mielessä kuin minä minä minä. Virsi vain vaihtuu.
Mä olen aina suhtautunut elokuvien ikärajoihin korkeintaan suuntaa antavasti. Mitään verta ja suolenpätkiä splattereita en ole itsekkään katsonut kuin parikymppisenä. Mun mielestä ne on huonoja. Kauhut ja jännät on sitten toinen asia. Jotain pelottavaa olen antanut katsoa jo varsin pieninä. En ole koskaan pitänyt lapsia myöskään tyhminä. Ennenkuin annoin katsoa pelottavaa kerroin että ei nämä ole totta. Ihmiset vain näyttelee niissä keksittyä tarinaa.
Ensimmäinen pelottava oli tappaja hai. Klassikosta on hyvä aloittaa ja se oli niiden pyyntö. Olivat joltakin kuulleet sellaisesta elokuvasta ja kinusivat haluavansa nähdä sen. Eivät saaneet siitä mitään traumoja. Uimaan menivät ihan huoletta. Ennen varsinaisia kauhuleffoja näytin niille haamujengin. Elm street oli jo sitten sellainen että leffakarkki ei tiennyt meneekö suuhun vai ei. Käsi liikkui suuta kohti ja laski alas.
Äitinsä on vähän kahta mieltä. Toisaalta haluaisi kieltää. Hänelle kun harry potterit on jännintä mitä uskaltaa katsoa. Sitten toisaalta on sanonut ettei halua lasten pelkäävän kuin hän. Sen myönsi että hyvin olen selittänyt elokuvat. Lapsi oli sanonut äiti ei ne elokuvat ole totta. Siitä huolimatta ei suostu katsomaan hohtoa. Tiedän että on yrittänyt. Aivan varmasti noin 20 minuuttia alusta on nähnyt.
Siitä hohdosta lapset oli eri mieltä. Yhden mielestä tosi pelottava. No joo näinhän minä kuinka oli kun katsottiin. Toisen mielestä se oli pettymys eikä yhtään tarpeeksi pelottava. Oikeasti pelottavinta lapselle voi olla uutiset. Niistä kun ei voi sanoa että tuo ei ole totta. Eikä pidä tuudittautua siihen että lapsi ei ymmärrä. Kyllä ne ymmärtää ja pelkäävät kuin me kasarin lapset pelkäsimme ydinsotaa.