Tukholman risteily pienen lapsen kanssa ja yhteishuoltajuus, tarvitsenko toisen vanhemman luvan?
Onko jollain varmaa tietoa? Olen lähivanhempi ja lähtisin ystäväperheen mukaan laivalle lapsen kanssa, mutta välit isään täysin katkolla. Onnistuuko?
Kommentit (8)
En löydä laivayhtiön sivulta selkeää ohjeistusta, eli ehkä lupaa ei tarvitse?
Lapsi tarvitsee kuitenkin matkustusasiakirjan, eli passi tai henkilökortti. Näitä ei välttämättä (=todennäköisesti) kysytä mutta jos on miehen hallussa, niin onko halukas antamaan ne? Sitä en tiedä mitä tapahtuu jos lapsella ei ole matkustusasiakirjaa ja esim. Tukholman päässä tulli haluaa tarkastaa. Pahimmillaan voi joutua koppiin kunnes varmistetaan ettei kyseessä ole lapsikaappaus, tms. Vaikka mitään rikosta ei olekaan tapahtunut, jos ottavat yhteyttä mieheesi, mitä hän sanoo?
Tarvitsee luvan samalla tavoin kuin muukin ulkomaanmatka jos tarkkoja ollaan. Se on ihan toinen kysymys sitten, että katsooko tai pyytääkö kukaan tätä lupaa nähtäväksi. Sinun matkustustiedoissa ei lue että yhteishuoltajuus.
Mulla on ollut se lupa mukana ainoastaan kun on matkustettu Keski-Eurooppaan. Laivalla ei ikinä kukaan ole kysynyt mitään.
Ruotsin risteilyllä lapsella(alle 15v) riittää pelkkä kela-kortti eikä kukaan virkailija tiedä mikä huoltajuustilanne on. Tai onko lapsen vanhemmat yhdessä vai ei. Olen matkustanut tyttäreni kanssa kahdestaan todella paljon. Niin laivoilla kuin lentokoneilla. Ikinä ei ole ketään kiinnostanut lapsen isän mielipide asiaan. Meillä on lapsen kanssa sama sukunimi. Tämä saattaa vaikuttaa asiaan.
Toisaalta myös minun vanhempani ovat matkustaneet tyttäreni kanssa eikä heiltäkään kukaan ole mitään ikinä kysynyt, vaikka vain äidilläni on tyttäreni kanssa sama sukunimi.
Vierailija kirjoitti:
Ruotsin risteilyllä lapsella(alle 15v) riittää pelkkä kela-kortti eikä kukaan virkailija tiedä mikä huoltajuustilanne on. Tai onko lapsen vanhemmat yhdessä vai ei. Olen matkustanut tyttäreni kanssa kahdestaan todella paljon. Niin laivoilla kuin lentokoneilla. Ikinä ei ole ketään kiinnostanut lapsen isän mielipide asiaan. Meillä on lapsen kanssa sama sukunimi. Tämä saattaa vaikuttaa asiaan.
Toisaalta myös minun vanhempani ovat matkustaneet tyttäreni kanssa eikä heiltäkään kukaan ole mitään ikinä kysynyt, vaikka vain äidilläni on tyttäreni kanssa sama sukunimi.
Kyllä meiltä on terminaalissa pyydetty kaikkien matkustaien passit. Ei kai nyt kukaan ihan niin tyhmä ole, että vie lapsen ilman passia ulkomaille?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä meiltä on terminaalissa pyydetty kaikkien matkustaien passit. Ei kai nyt kukaan ihan niin tyhmä ole, että vie lapsen ilman passia ulkomaille?
Aika monikin. EU-maissa riittää henkilökortti.
Ei tarvitse lupaa.