Tosi väsyneet ihmiset hoi!
Todistan tämän itselleni jo toisen kerran elämässäni.
Olin toisen lapsen syntymän aikaan ihan hirveän väsynyt, elämänilo nollissa. Tuntui että haluaisin mieluummin kuolla kun herätä aamulla. Ajattelin että olen varmaan masentunut. Elämä oli tuskallista. Kunnes sitten hiusten lähdön takia aloin syömään vitamiinia, rautaa ja sinkkiä. Meni viikko-pari niin olo alkoikin parantumaan. Kohta jaksoin nousta virkeänä, jaksoin siivota ja olla lasteni kanssa kunnolla, ulkoilla ym. Vaikka syön monipuolisesti niin minulla ei kai imeydy ruoasta vitamiinit ja rauta kunnolla? Ainakin hoitaja ystäväni sanoi jotenkin näin.
Kun olo oli jo tosi hyvä niin aloin vähentämään etten syönyt vitamiineja jokapäivä,lopulta jätin ne kokonaan.
Nyt oli taas iskenyt salakavalasti tosi hirveä olo, niin väsyny että mietin monesti itsemurhaa koska hereillä olo oli tuskaa, kaikki tuntui kaatuvan niskaan ja elämä tuntui turhalta ja ajattelin että olen sairas että minun on turha elää. Päivät oli niin hirveää ettei voi käsittää. Kuljin ihan sumussa ja unohtelin asioita ja mitä olin tehnyt. (Olen siis nykyään vielä yh)
Sitten aloin miettimään että aiemminkin oli vaikeaa ja se johtui vitamiinin puutoksesta. Nyt olen taas reilun viikon syönyt jokapäivä säännöllisesti vitamiinia, rautaa ja sinkkiä ja olen taas ihan eri ihminen. Ei voi edes ymmärtää miten tuollainen noin pieneltä kuulostava asia voi ollakkin noin suuri.
Eli jos olet väsynyt tai tuntuu että masentaa ja elämä kaatuu päälle niin kokeile edes ja syö viikko-kaksi vitamiineja, rautaa ja sinkkiä. Et menetä mitään mutta olosi voi parantua oikeasti.
Ja alussa ei riitä että ottaa silloin tällöin vaan pitää ottaa jokapäivä.
Kokeile edes. Koska minua tämä auttoi niin paljon että olisi mahtavaa jos joku muukin tästä asiasta kärsivä saisi apua.
Kommentit (26)
Niin, tuo auttaa jos on vitamiininpuutos, ei siihen, jos saa nukuttua muutaman tunnin yössä. Itse jouduin ensiapuun kun sain pitkään jatkuneen äärimmäisen univajeen takia kouristuskohtauksen töissä. Kroppa ei vain kestänyt enempää. Koska olen lapseton, ajattelin, että en minä voi edes tietää mitä oikea väsymys on ja jatkoin sitä kituuttamista yli puoli vuotta. Ei sellaista ajatusharhaa ja aivan vääriä olosuhteita paranneta millään ruokavalioilla, vaan ihan muunlaisilla elämänmuutoksilla.
Ei ole itselläni valitettavasti koskaan auttanut. Se auttaa vain, jos kyseessä on vitamiinin puutos. Mulla yleensä on kyse unettomuuden aiheuttamasta väsymyksestä, eikä se vitamiineilla valitettavasti lähde.
No minä nyt ajattelin että joku muukin saattaa painia saman ongelman kanssa ja tästä voisi jollekkin apua olla, koska mulle oli ja en varmasti ole ainoa.
En olisi itse osannut epäillä mitään vitamiinin puutosta koska syön monipuolisesti ja terveellisesti. Ja itse en puhunut unettomuudesta johtuvasta väsymyksestä vaan siitä että jos muutenkin tuntee olevansa niin väsynyt ettei jaksaisi edes elää. Itse luulin olevani masentunut mutta selvästi oli vaan vitamiinin puutetta.
Ja ekaan kommenttiin: syön niitä vitamiineja johon rahat sattuu riittämään. Esim berocca tai sitten ihan vaan halvat rainbow vitamiinit ja raudatkin toimii. Kunhan vaan muistaa tosiaan jokapäivä ottaa eikä sinnepäin niin vaikutuksen huomaa siinä viikossa/parissa.
Eihän kukaan väsynyt siinä mitään menetä jos ainakin kokeilee. Haluan vaan auttaa muita samassa tilanteessa olevia, koska tunsin olevani niin pohjalla että en toivo sitä kellekkään. ❤
Kuulostaa, että ap on vakavasti raudanpuutteinen. Ap, mene lääkäriin ja otata kaikki rautakokeet.
Raudanpuute aiheuttaa juuri ap:lla olevia oireita, eikä sitä korjata muutaman viikon raudan popsimisella.
Raudanpuute on yleistä naisilla, joilla on runsaat kuukautiset, raskauksia, synnytyksiä ja sektioita historiassaan.
Kun vakava raudanpuute todetaan, rautaa voi joutua syömään jopa vuosikausia.
Itsellä oli samat oireet kuin ap:lla ja lääkärissä todettiin vakava raudanpuute. Olen yhä rautakuurilla, sillä raudanpuutteeni on kestänyt yli 10 vuotta ja sen korjaaminen on silloin todella hidasta.
Muutaman viikon raudan syöminen voi kohentaa oloa, mutta rauta-arvojen nosto normaalille tasolle vie jopa yli vuoden päivittäisellä rautalisän käytöllä.
Ei noin. Ensin pitäisi selvitä, onko edes mitään puutetta. AP:lla varmaankin raudanpuutos eli mene mittauttamaan ferritiini arvosi. Tämän jälkeen tulee selvittää, mistä se johtuu. Rautaa voi joutua syömään hyvin pitkään, jotta rautavarastot täyttyvät. Rautaa ei tulisi syödä vaan varmuuden vuoksi ja huvikseen, vaan tulisi ensin selvittää kehon rautavarastot. Sitten niiden täyttymistä tulee kontrolloida.
Mulla hb 130 mutta ferritiini vain 14. Takana unettomuutta, raskaus, imetys jne. Joulukuu oli tosi huono. Voin huonosti, en muistanut mitään, väsytti, aivosumua jne.
Kahden viikon rautakuurin jälkeen aloin nukkumaan kunnolla heräämättä välillä. Olo on jo hieman pirteämpi. Syön myös d vitamiinia tai monivitamiinia.
Ps. Apteekin vitamiinit on kalliita, ruokakaupasta saa halvemmalla
Uniapnea. Olin rättiväsynyt yli 20 vuotta kuunnes älysin mennä tutkimuksiin. Kiitos Olli Lindholm.
Ap on saanut kaksi lasta eli on ollut kahteen kertaan raskaana ja synnyttänyt. Sen lisäksi on ollut kuukautiset.
Ihan pelkästään nuo syyt saavat monet naiset raudanpuutteisiksi.
Ap:n kannattaa tosiaan mennä lääkäriin mittauttamaan rauta-arvot. Hiustenlähtö, väsymys yms. muut oireet tuolla historialla viittaa vahvasti raudanpuutteeseen. Arvot kannattaa selvittää ja olla jatkuvassa seurannassa, kun alat syömään rautalisää.
Vaikeasti tunnistettavia raudanpuutteen oireita
Esa Soppi, LKT, sisätautiopin dosentti
Potilalla voi olla vain yksi oire tai useampia oireita samanaikaisesti. Oireet on listattu kokemukseni mukaan yleisyysjärjestyksessä aloittaen yleisimmistä.
Jatkuva painon nousu
Päänsärky
Alavireys ja paniikkihäiriöt
Nivel- ja lihaskivut, joska muistuttavat fibromyalgiaa
Liikahikoilu ja ja hikoilupuuskat
Hengenahdistus
Lievä lämmön nousu tai voimakkaat ruumiinlämmön vaihtelut muutaman tunnin aikana
Infertiliteetti naisella
Voimakas lihasheikkous
Ihon tuntomuutokset/häiriöt
Unihäiriöt
Suolen toiminnan häiriöt ja ripuli
Sydämen rytmihäiriöt, jotka voivat olla vaikeita
Sydämen vajaatoiminta
Kipukynnyksen aleneminen ja voimakkaat kivut
Näitä esiintyy erityisesti potilailla, joiden raudanpuute on kestänyt pitkään, huomattavasti yli 5 vuotta, eikä heillä yleensä ole anemiaa.
https://esasoppi.fi/raudanpuute/vaikeasti-tunnistettavia-raudanpuutteen…
Vierailija kirjoitti:
Uniapnea. Olin rättiväsynyt yli 20 vuotta kuunnes älysin mennä tutkimuksiin. Kiitos Olli Lindholm.
Mitä kautta pääsit tutkimuksiin? Minkälaisia oireita sinulla oli? Kiinnostaa kun epäilen voisiko itsellä olla samasta vaivasta kyse.
Raudanpuutteen oireita (joillakin vain muutama, joillakin monta):
Väsymys,
heikotus,
huimaus,
kalpeus,
hajamielisyys,
keskittymiskyvyn puute,
päänsärky,
hermostuneisuus,
masennus,
ahdistuneisuus,
unihäiriöt,
uniapnea,
käsien ja jalkojen kylmyys,
levottomat jalat,
nivel ja lihaskivut,
ihon kuivuminen,
kynsien halkeilu,
hiusten haurastuminen ja hiustenlähtö,
heikentynyt yleiskunto ja suorituskyky,
lihasheikkous,
ruokahaluttomuus,
painon lasku tai nousu
kielen arkuus tai kirvely,
palan tunne kurkussa tai nielemisvaikeudet,
hengästyminen ja hengenahdistus,
nopeutunut syke levossa tai pienessäkin rasituksessa,
rytmihäiriöt,
alentunut fertiliteetti,
pica-oire*
Yksi syy väsymykseen voi olla sekin, että on joku sairaus.
Tuttavani söi terveellisesti ja liikkui paljon, ja elämäntavat oli muutenkin kunnossa. Mutta silti oli jatkuvasti väsynyt. Myöhemmin kun meni lääkäriin tutkittavaksi selvisi, että hänellä on kilpirauhasen vajaatoiminta. Muita oireita siitä ei ollut kuin väsymys.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä kautta pääsit tutkimuksiin? Minkälaisia oireita sinulla oli? Kiinnostaa kun epäilen voisiko itsellä olla samasta vaivasta kyse.
Aamuisin olin rättiväsynyt, pakko nukkua päikkärit joka päivä, pää aina aivan sumussa. Onneksi olen yrittäjä ja säädn omat aikatauluni.
Juuri mietin mitä jäin niistä vuosista kaipaamaan, oli ne ihanat päiväunet joiden jälkeen olo oli virkeä monta tuntia. Nykyään ei saa päivällä unta vaikka yrittäisi. Kokeilin myös rautakuuria silloin, mutta siitä ei ollut mitään apua. Olen aina myös harrastanut liikuntaa. Kannattaa sinunkin tarkistaa tämä pois tutkimuksella, jos on aina väsynyt. Terveyskeskuksesta sain lähetteen unitutkimukseen, joka kesti kotona suoritettuna mittauslaitteella yhden yön.
Lähes kaikki nuo oireet on mutta harvemmin samaan aikaan ja eikö lähes jokainen kärsi nuista ja väsymyksestä?
Raudanpuutteen oireita:
Osalla on vain muutama oire, joillakin paljon:
Väsymys ja heikotus – hapen kulkeutuminen kudoksiin vaikeutuu.
Kalpeus – hemoglobiini saa ihon hehkumaan.
Levottomuus, hermostuneisuus, elohiiret, kihelmöinti, kutina, puutuminen, tunnottomuus – hapen vähyydestä johtuen keho ei voi rentoutua. Myös ”levottomat jalat” (öinen jalkojen liikuttelemispakko) voivat olla oire raudanpuutteesta.
Masentuneisuus, ahdistus, alakuloisuus, muistihäiriöt, hajamielisyys, keskittymiskyvyn puute, afasia, aivosumu, paniikkioireet – rauta osallistuu aivojen dopamiiniaineenvaihduntaan, joka vaikuttaa mielialaan. Aivojen riittävä rautapitoisuus on välttämätön aivojen dopamiinijärjestelmän toiminnan kannalta. Dopamiini on ”toimintahormoni”, joka parantaa aivojen kykyä keskittyä käsillä olevaan tehtävään ja auttaa ihmistä toimimaan järjestelmällisesti ja organisoidusti.
Sydämen tiheälyöntisyys, ryhmihäiriöoireet ja rintakipu – anemia aiheuttaa takykardiaa. Syke saattaa nousta pienessäkin rasituksessa tai jopa levossa.
Hengästyminen, hengenahdistus, heikotus ja huimaus – raudanpuute heikentää yleiskuntoa ja hapen huono kulkeutuminen elimistössä hengästyttää ja huojuttaa. Anemia aiheuttaa dyspneaa eli tunnetilaa, jossa ihminen tuntee, kuin ei voisi hengittää tarpeeksi hyvin.
Hiustenlähtö – raudanpuutteessa keho siirtyy selviytymistilaan, jolloin happea ei välttämättä saada kuljetettua hiuksille. Tämä voi johtaa runsaaseen hiusten lähtöön ja jopa kaljuuntumiseen.
Kynsi- ja iho-ongelmat – kuiva iho, hilse, huulten rohtuminen, suupielen halkeamat, kynsien lohkeilu ja lusikkakynsi eli koilonykia (ohuet, koverat kynnet). Jopa keltainen iho.
Silmäongelmat, herkkyys, valonarkuus, jopa silmänvalkuaisten keltaisuus.
Palan tunne kurkussa, nielemisvaikeudet, kipu kielessä, kielen kirvely, kielen nystyjen muutokset, ienten vaaleneminen, ientulehdus, aftat – anemia voi aiheuttaa esofaguksen striktuura eli ruokatorven ahtaumaa, glossiittia eli kielitulehdusta ja kielen rihmanystyjen atrofiaa. Pitkittynyt raudanpuute vaikuttaa haitallisesti myös suun limakalvon epiteelisolujen kasvuun. Jopa viidesosalla aftoista kärsivillä on anemiaa.
Alttius infektioille, hidas paraneminen, limakalvojen ohentuminen – anemia heikentää yleiskuntoa ja suorituskykyä.
Raudanpuuteanemian suuoireina ovat vaalea, ohentunut limakalvo ja hidastunut limakalvojen paraneminen. Kuivat limakalvot altistavat myös infektioille.
Ruokahaluttomuus, pahoinvointi, oudot ruokahimot – myös esim. pica-oireyhtymä.
Reumamaiset nivelkivut, rannekanavaoireyhtymämäiset kivut, mustelmaherkkyys, fibromyalgia.
Päänsärky, hapen kulkeutuminen elimistössä on häiriintynyt ja se voi aiheuttaa päänsärkyä.
Ärtyneisyys, unettomuus, tinnitus eli korvien soiminen.
Kylmän- ja kuumansietokyvyn heikkeneminen, palelu, erityisesti käsien ja jalkojen kylmyys, hien erityksen häiriöt – ääreisverenkierron häiriöt, esim. kädet eivät tahdo lämmetä tai ”sauna-angsti” eli henkilö ei tahdo enää kestää saunan kuumuutta, tehden saunomiskokemuksen epämiellyttäväksi.
Epäsäännölliset kuukautiset, runsaat kuukautiset, lapsettomuus, keskenmenot, ennenaikainen synnytys.
Painonnousu, painonlasku, ummetus ja turvotus – metabolinen aineenvaihdunta häiriintyy. Mikäli hemoglobiinia on liian vähän, elimistö ei saa tarpeeksi happea normaalin aineenvaihdunnan ylläpitämiseksi.
Lihominen – raudanpuute huonontaa aineenvaihduntaa, sillä rauta on osana monissa entsyymeissä, joita tarvitaan aineenvaihduntareaktioissa.
https://kilpparikilppari.wordpress.com/2016/12/27/raudanpuuteanemia-ja-…
”On surullista, että nyky-Suomessa raudanpuutteesta kärsivät naiset leimataan muoti-ilmiöstä valittaviksi, mitätöidään heidän oireitaan selittämällä niitä pikkulapsiarjesta tai työstressistä johtuviksi, eikä suostuta edes mittaamaan ferritiiniarvoja, jotka julkisessa terveydenhuollossa eivät maksa paria euroa enempää.
Samaan aikaan ihmettelen, kun muistinheikkoutta valittava vanhus saa julkisessa terveydenhuollossa optimaalisen hoidon, muistihoitajan testaukset, vitamiinimääritykset ja erikoislääkärin arvion ja seurannat, kun samaan aikaan muistiongelmia valittava työikäinen, hedelmällisessä iässä oleva nainen oireineen. leimataan psyykkisesti sairaaksi, joka ei ymmärrä, että pikkulapsiarjen kuuluu olla väsyttävää tai elämän nyt kuuluu potkia päähän.
Henkilökohtaisestsi minua surettaa jokaisen naisen puolesta, jotka ovat viimeisillä voimillaan raahautuneet lääkäriin, kun ovat huomanneet, että heidän elimistönsä ei toimi enää normaalisti ja ovat poikkeuksellisen väsyneitä ja heidät nauretaan sieltä pihalle.
Samalla kun yritetään nostaa Suomen väkilukua, saada opiskelijat valmistumaan nopeammin, saada naiset nopeammin työelämään lasten teon jälkeen, on käsittämätöntä, että samaan aikaan sallitaan se, että jo nuoret naiset kärsivät raudanpuutteen aiheuttamasta työkyvyttömyydestä, eivät jaksa hoitaa lapsia ja työtä, saati tehdä useampaa lasta, vain koska heitä ei suostuta hoitamaan tässä yksinkertaisessa asiassa.”
lääketieteen linsensiaatti, lääketieteellinen johtaja
https://www.raudanpuute.fi/raudanpuutteen-syyt/aliarvioidaanko-raudanpu…
Kiitos. Olen itse aivan lopenuupunut 1-vuotiaan vanhempi. Masentaa, kun univelka painaa ja sitten masentaa enemmän, kun pitää vaan selvitä päivistä leikkien ja ollen läsnä lapselle. Olen itsekin miettinyt olevani masentunut tai ahdistunut.
Voisitko kertoa tarkalleen mitä syöt, merkit ja hinnat?