Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mikä kivunlievitys synnytykseen?

Vierailija
26.01.2020 |

Mikä paras kivunlievitys? Mieluiten perusteluineen. Lääkkeettömyys EI ole vaihtoehto.
Olen menossa toista lastani synnyttämään, mutta en googlettamalla löydä hyvää vastausta asiaan.

Kommentit (33)

Vierailija
1/33 |
26.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä käytit ekassa synnytyksessä? Epiduraali oli mielestäni tehokas ekassa synnytyksessäni. Ehkä liiankin, kaikki supistukset tuntuivat olevan poissa, eikä ollut yhtään ponnistamisen tarvetta. Synnytys pitkittyi siksi ja ponnistusvaihe kesti yli tunnin ja sikiön sydänäänet alkoivat laskea. Siksi en ottanutkaan toisessa synnytyksessäni epiduraalia tuon skenaarion pelossa. Ja siksi se olikin kipujen vuoksi aivan hirveää. Mä haluaisinkin kuulla olisiko jotain hyvää lääkkeetöntä kivunlievitystä. Ilokaasusta ei ollut mielestäni juurikaan apua. Muita kivunlievityksiä ei tarjottukaan kuin ilokaasua ja puudutteita.

Vierailija
2/33 |
26.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä käytit ekassa synnytyksessä? Epiduraali oli mielestäni tehokas ekassa synnytyksessäni. Ehkä liiankin, kaikki supistukset tuntuivat olevan poissa, eikä ollut yhtään ponnistamisen tarvetta. Synnytys pitkittyi siksi ja ponnistusvaihe kesti yli tunnin ja sikiön sydänäänet alkoivat laskea. Siksi en ottanutkaan toisessa synnytyksessäni epiduraalia tuon skenaarion pelossa. Ja siksi se olikin kipujen vuoksi aivan hirveää. Mä haluaisinkin kuulla olisiko jotain hyvää lääkkeetöntä kivunlievitystä. Ilokaasusta ei ollut mielestäni juurikaan apua. Muita kivunlievityksiä ei tarjottukaan kuin ilokaasua ja puudutteita.

Ekassa epiduraali ja ilokaasu, mutta synnytys ei mennyt aivan normaalilla kaavalla vaan lääkärit joutuivat repimään vauvan väkisin ja kiireellä imukupin avulla. En tavallaan ehtinyt itse koko hommaan mukaan missään vaiheessa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/33 |
26.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oksikonolroridi iv.

Tehoaa ja auttaa myös pelkoon.

Vierailija
4/33 |
26.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiljupänikkä kainaloon194

Vierailija
5/33 |
26.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on hyviä kokemuksia lääkkeestä Morphin tabletti

Vierailija
6/33 |
26.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oksikonolroridi iv.

Saako sitä kuinka helposti? Tuleeko siitä sekava olo? Onko siitä haittaa vauvalle?

Vierailija
7/33 |
26.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla on hyviä kokemuksia lääkkeestä Morphin tabletti

Miten sä morfiinia sait synnytyksessä?

Vierailija
8/33 |
26.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Selvitä ensin mitä on saatavilla, ilokaasua ei ihan kaikkialla ole tarjolla, sillä sen käyttöön on täytettävä tietyt vaatimukset tilojen osalta.

Joissakin paikoissa on tarjolla myös lääkkeettömiä keinoja, mitä voi hyödyntää, mutta näistä voi ottaa vaikka omassa neuvolassa selvää, sillä esim. ammeeseen ei pääse jos on ottanut epiduraalia. Tässä yhdistelmässä on jonkinlainen tulehdusriski, kun tuo puudutus annetaan suoraan selkäytimeen.

Kannattaa tutustua myös niihin haittoihin / varsinkin jos on allergioita niin selvittää mitä saa käyttää. Nämä kyllä yleensä merkitään sairaalassa esitietoihin.

Kohdunkaulan puudutus on ollut minusta tehokkain viemään kipua.

Vierailija
9/33 |
26.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saisiko lisää kokemuksia.

Ap

Vierailija
10/33 |
26.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oksikonolroridi iv.

Anteeksi mikä?

Vierailija
11/33 |
26.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Selvitä ensin mitä on saatavilla, ilokaasua ei ihan kaikkialla ole tarjolla, sillä sen käyttöön on täytettävä tietyt vaatimukset tilojen osalta.

Joissakin paikoissa on tarjolla myös lääkkeettömiä keinoja, mitä voi hyödyntää, mutta näistä voi ottaa vaikka omassa neuvolassa selvää, sillä esim. ammeeseen ei pääse jos on ottanut epiduraalia. Tässä yhdistelmässä on jonkinlainen tulehdusriski, kun tuo puudutus annetaan suoraan selkäytimeen.

Kannattaa tutustua myös niihin haittoihin / varsinkin jos on allergioita niin selvittää mitä saa käyttää. Nämä kyllä yleensä merkitään sairaalassa esitietoihin.

Kohdunkaulan puudutus on ollut minusta tehokkain viemään kipua.

Muuten puhut asiaa mutta pakko korjata tuo "epiduraalipuudutus annetaan suoraan selkäytimeen". Ei anneta selkäytimeen yhtään mitään vaan epiduraalitilaan, josta on pari senttiä matkaa selkäytimeen. Puudute ja fentanyyli imeytyvät selkäytimestä lähteviin tuntohermopäätteisiin. Ammeeseen ei pääse jos on selässä epiduraalikatetri, juuri mainitsemasi infektioriskin takia, eli bakteerit voivat kosteassa vaeltaa katetria pitki epiduraalitilaan.

Ja vielä niille jotka väittää että synnytyksessä saa morfiinia tai muita opiaatteja iv: avautumisen alkuvaiheessa kyllä voi saada mutta ne voivat kumuloitua vauvaan ja synnyttyään vauva ei jaksa hengittää vaan voi joutua intuboiduksi hengityskoneeseen ja siis hengenvaaraan.

Vierailija
12/33 |
26.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sain 4 x epiduraalin ja ilokaasua. Ottaisin ehdottomasti uudelleenkin epiduraalit. Ilokaasun päihdyttävä vaikutus nyt ei montaa sekuntia kestä, mutta oli kyllä vähän apua kun oppi vetämään sitä oikealla tavalla.

Vierailija
13/33 |
26.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä kivunlievitystä siinä tarvitaan. Miehenä pystyn simuloimaan synnytyskipuja tekemällä tietyssä asennossa vatsalihasliikkeitä niin että ne tekevät kramppeja. Synnytyskipuja on simuloitu myös aiheuttamalla sähköisesti lihaskramppeja. Epämukavaa muttei mitään sietämätöntä kipua.

Vierailija
14/33 |
26.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Huutaminen vahvistaa keuhkoja😂

Vierailija
15/33 |
26.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä kivunlievitystä siinä tarvitaan. Miehenä pystyn simuloimaan synnytyskipuja tekemällä tietyssä asennossa vatsalihasliikkeitä niin että ne tekevät kramppeja. Synnytyskipuja on simuloitu myös aiheuttamalla sähköisesti lihaskramppeja. Epämukavaa muttei mitään sietämätöntä kipua.

Nyt oli vuosituhannen hauskin provoyritys

Vierailija
16/33 |
26.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nyt oli vuosituhannen hauskin provoyritys

Supistuksethan ovat lihaskramppeja. Ne sattuvat mutta kipua liioitellaan.

Vierailija
17/33 |
26.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saat sitä, mitä on tarjolla. Minulle ei ollut tarjolla mitään, koska lääkäri ei 19 tunnin aikana ehtinyt paikalle eikä kätilöllä ollut muuta lievittävää kuin "kaikilla se vauva on ulos tullut".

Vierailija
18/33 |
26.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä menin toisen synnytyksen ilokaasulla ja kohdunkaulan puudutteella, riitti hyvin. Mulle jäi ekasta synnytyksestä niin hirvee kammo selkään pistämisestä kun lääkäri laittoi epiduraalia, että en missään nimessä halunnut sitä. Kolmas synnytys jäi junnaamaan, eikä vauva laskeutunut, joten kätilö ilmoitti, että nyt tulee lääkäri laittamaan spinaalin. Se ei sattunut ja oli ihan ok, tosin ei vienyt mulla kipuja kunnolla, mikä on kyllä harvinaista kuulemma. Mutta vauva syntyi pian sen jälkeen.

Vierailija
19/33 |
26.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielestäni samanlainen kivunlievitys kuin Somaliassa, Afganistanissa ja Iranissa on naisille. Se on varmaan se toimivin.

Vierailija
20/33 |
26.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ekassa synnytyksessä sain epiduraalin (3 annosta) ja ilokaasua, hyvin meni, olin monta tuntia kivuton /pärjäsin supistuskivun kanssa hyvin. Ponnistusvaiheessa noista ei kyllä ollut enää apua ja se tunti oli helvettiä.

Tokassa en ehtinyt saada kuin muutaman henkäyksen ilokaasua ennen kuin mentiin hätäsektioon. Viimeiset sentit aukesi autossa matkalla sairaalaan ja huusin suoraa huutoa...

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän viisi seitsemän