Töihin ei pääse kun luottotiedoissa on merkintä
Joka paikassa/joka alalla kysytään tiedot. Miten työkkäri ratkaisee ongelmani? Olen kyllä ruvennut nyt katselemaan työpaikkoja ulkomailta.
Kommentit (45)
Vierailija kirjoitti:
Mistäpä te tiedätte, onko luottotietoja tarkistettu?
Itseltäni on tarkistettu, sillä olen pankkialalla töissä, ja tarkistamisesta luki jo työpaikkailmoituksessa. Mutta ei kukaan minulle ilmoittanut, kun tarkistaminen tapahtui. Joku HR-janttura on tehnyt kyselyn Suomen Asiakastietoon, eipä se vaadi muuta kuin hetun. Todennäköisesti se on tehty siinä välissä, kun esimies oli päättänyt, että minut valitaan, mutta ennen kuin soitti asiasta minulle. Ei siitä tule tarkistettavalle mitään ilmoitusta, ja meillä nyt tarkistetaan asiakkaiden luottotietojakin aina kun tekevät kanssamme sopimuksia.
Työssäni en käsittele lainkaan rahaa, eikä minulla ole edes pääsyä yhteenkään asiakasjärjestelmäämme.
Minulta - ja kaikilta muiltakin - otettiin myös huumetesti työhöntulotarkastuksessa. Labrahoitaja tuli valvomaan pissaamistani.
Asiakastiedosta voi ostaa palvelun joka lähettää automaattisesti ilmoituksen aina kun luottotiedot tarkistetaan. Otin sellaisen muutama vuosi sitten kun hain asuntolainaa. Oli mielenkiintoista nähdä kun niitä ilmoituksia alkoi tulla.
Joten jos asia kiinnostaa, ja varsinkin jos epäilee että joku tarkistelee tietoja luvatta, niin tuo palvelu antaa mielenrauhaa.
Onko tehty tutkimusta, kuinka usein luottotiedoton ihminen on käyttänyt väärin asemaansa työpaikalla? Siis tehnyt rötöksiä? 1990- luvun laman aikaan tuli paljon mm yrittäjiä jotka menettivät kaiken omaisuutensa,vain velkaa jäi, miten ihmiset maksavat velkansa jos ei työpaikkaa saa??Meillä ollaan tässäkin asiassa valmiita lyömään lyötyjä, ei aina ole kyse rikoksesta vaan esim sairastuminen voi johtaa velkakierteeseen.
Ikinä ei ole kysytty missään. Jossain rahoitusalalla ehkä kysyttäisiin.
Vierailija kirjoitti:
Onko tehty tutkimusta, kuinka usein luottotiedoton ihminen on käyttänyt väärin asemaansa työpaikalla? Siis tehnyt rötöksiä? 1990- luvun laman aikaan tuli paljon mm yrittäjiä jotka menettivät kaiken omaisuutensa,vain velkaa jäi, miten ihmiset maksavat velkansa jos ei työpaikkaa saa??Meillä ollaan tässäkin asiassa valmiita lyömään lyötyjä, ei aina ole kyse rikoksesta vaan esim sairastuminen voi johtaa velkakierteeseen.
Ihmistä kohdellaan paljon ankarammin menetettyään luottotietonsa. Rikolliseltakaan ei tiedustella rikostaustaa hakiessaan asuntoa, vakuutusta tai ostaessa puhelinliittymää. Raiskaustuomionkin lusii nopeammin kuin sen, että saa luottotietonsa takaisin vaikka siinäkin ymmärtääkseni asiat muuttuneet, jos on saanut velkansa maksettua nopeasti pois.
Luottotiedot / luottotiedottomuus ei tokikaan ole sama asia kuin rehellisyys ja integriteetti, MUTTA jos haet lähärin hommia nimenomaan kotihoidon puolelle niin siellä varmaan tarkistetaan ne tiedot, koska se on suunnilleen ainoa keino edes yrittää varmistaa, ettet pölli kenenkään dementikon pöytähopeita.
Harmillista sinulle, voitko hakea töihin johonkin hoitokotiin tms ?