Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ymmärsin vasta, että säästämisen taito vie todella pitkälle elämässä - sen ansiosta pystyn pienituloisena elämään keskiluokkaista elämää

Vierailija
26.01.2020 |

Olen tienannut pääosan yli 30 vuoden työurastani alle 2500 e/kk bruttona, mutta silti olen onnistunut hankkimaan omakotitalon, auton, kaksi lasta, lemmikkejä ja mukavia harrastuksia. Olen erittäin tyytyväinen elämääni tällaisenaan. Minulla ei ole mitään tarvetta tuhlata vähiä rahojani turhuuksiin, vaan mi tarkkaan, missä voin säästää ja mitä tarvitsen oikeasti.

Sain jo lapsuudenkodistani opit säästäväisyyteen penniä venyttävältä äidiltäni. Hän oli myös pienituloinen, teki kahta työtä ja maksoi omakotitalon lainat pois pikkuhiljaa ja opetteli remontoimaan taloa itse. Nyt olen minäkin innostunut sisustusremontista ja siihen aion panostaa seuraavaksi.

Kommentit (31)

Vierailija
1/31 |
26.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opiskeluaikoina pärjäsin ilman opintolainaa, kun kävin kesät töissä ja käytin tienaamani rahat vähitellen talven aikana. Saman taidon aion opettaa myös lapsilleni. Vanhempi onkin ottanut hyvin onkeensa, mutta nuorempi hassaa kaiken menemään saman tien. ap

Vierailija
2/31 |
26.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tulit sitten tänne kääntämään veistä haavassa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/31 |
26.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla ei ole netto ollut ikinä yli 1500e ja silti mulla on oma maksettu talo ja hevostalli pihassa.

Vierailija
4/31 |
26.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Opiskeluaikoina pärjäsin ilman opintolainaa, kun kävin kesät töissä ja käytin tienaamani rahat vähitellen talven aikana. Saman taidon aion opettaa myös lapsilleni. Vanhempi onkin ottanut hyvin onkeensa, mutta nuorempi hassaa kaiken menemään saman tien. ap

Paljonko oikein tienasit kesällä? Jos saat 2,5kk aikana vaikka bruttona 5000e, tuosta vähennetään verot, asuminen, eläminen, kulkeminen... Ei nyt kovin suurta pottia jää syksylle, keväälle ja kesälle käytettäväksi.

Vierailija
5/31 |
26.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Paljonko oikein tienasit kesällä? Jos saat 2,5kk aikana vaikka bruttona 5000e, tuosta vähennetään verot, asuminen, eläminen, kulkeminen... Ei nyt kovin suurta pottia jää syksylle, keväälle ja kesälle käytettäväksi.

Tarkoitin siis talvelle enkä kesälle.

Vierailija
6/31 |
26.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaa, mun on vaikea ymmärtää miten pienituloinen, joka säästää kuukausittain voisi elää keskiluokkaista elämää. Kun keskiluokkaisellakin menee siihen rahaa, ihan joka kuukausi.

Kuulostaa enemmän siltä että olet keskituloisena elänyt pienituloisen elämää, jotta olet saanut sen omakotitalon ostettua.

Ihanko yksin vai puolison kanssa? Jos puolison, onko hänkin pienituloinen?

Vierailija
7/31 |
26.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sama! No, periaatteessa en ole enää pienituloinen vaan ihan keskituloinen, mutta en siltikään näe järkeä ostella kaikkea (turhaa) vaan siksi että tilillä on rahaa. Olen edelleen säästäväinen. Pitkään tein töitä alle 2000 e bruttopalkalla ja silloinkin kyllä pärjäsin.

En tiedä mikä vaikutus kasvatuksella on vai onko mitään. Mulla on nimittäin kaksi lasta ja toinen on pienestä pitäen ollut säästäväinen, toisella raha polttelee taskussa jatkuvasti. Kyse on varmaan ihan luonteenpiirteestäkin. Toiset nauttii kun saa käyttää rahaa, toisille säästöt tuo mielenrauhan.

Vierailija
8/31 |
26.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jaa, mun on vaikea ymmärtää miten pienituloinen, joka säästää kuukausittain voisi elää keskiluokkaista elämää. Kun keskiluokkaisellakin menee siihen rahaa, ihan joka kuukausi.

Kuulostaa enemmän siltä että olet keskituloisena elänyt pienituloisen elämää, jotta olet saanut sen omakotitalon ostettua.

Ihanko yksin vai puolison kanssa? Jos puolison, onko hänkin pienituloinen?

Aijai jai jai mitä KATEUTTA!! On se rumaa.

Zinccis

Vierailija
9/31 |
26.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se millaisen asunnon onnistuu hankkimaan riippuu myös paikasta (asuntojen hinnat) ja tuurista (perintö, löytyykö joku erityisen hyvä kauppa jne). Mutta joo, jos on tarkka rahankäyttäjä on tuohon paremmat mahdollisuudet.

Vierailija
10/31 |
26.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllähän sitä jostain perähikiältä jonkun omakotitalon saa pienituloinenkin. Mm. kaveri on kotoisin maalta ja kertoi miten sen kaveri myi kaupungista rivitalon ja ostivat kaupungin ulkopuolelta jotakuinkin samaan rahaan omakotitalon. 

Mutta ei noilla tuloilla pkseudulta paljon omakotitaloja ostella.

Zinccis

Vierailija
11/31 |
26.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pienituloinen maksaa pienet päiväkotimaksut ym. Keskituloinen maksaa ylimmän maksuluokan mukaan, eikä ole oikeutettu tukiin, joita pienituloiset saa. Keskituloisilla verotuksen progressio pitää huolen siitä, että käteen jää ylimmässä maksuluokassa ollessaan lähes sama kuin sillä tuetulla pienituloisella. Alemman keskiluokan ja pienituloisen välillä taloudellisesti on aika pieni ero. Keskiluokkainen joutuu säästämään ihan samalla tavalla saadakseen hankituksi jotakin, esim. asunnon tai auton.

Vierailija
12/31 |
26.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pienituloinen ei sillä 500 eurollaan muutu keskiluokkaiseksi vaikka säästäisi koko potin.

Koska ehtisi kuolla nälkään ja viluun ennen sitä

500 euroa on 500 euroa ja 2500 euroa on 2500 euroa, ei se muuksi muutu vaikka voissa paistaisi.

Siinä on aika iso ero.

Vierailija
13/31 |
26.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllähän sitä jostain perähikiältä jonkun omakotitalon saa pienituloinenkin. Mm. kaveri on kotoisin maalta ja kertoi miten sen kaveri myi kaupungista rivitalon ja ostivat kaupungin ulkopuolelta jotakuinkin samaan rahaan omakotitalon. 

Zinccis

En ymmärrä miksi siellä pk-seudulla pitäisi asua. Jos pienillä tuloilla saa mukavan ja halutessaan tilavan asunnon muualta niin miksi maksaa helvetisti pienestä kopista.

Vierailija
14/31 |
26.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pienituloinen maksaa pienet päiväkotimaksut ym. Keskituloinen maksaa ylimmän maksuluokan mukaan, eikä ole oikeutettu tukiin, joita pienituloiset saa. Keskituloisilla verotuksen progressio pitää huolen siitä, että käteen jää ylimmässä maksuluokassa ollessaan lähes sama kuin sillä tuetulla pienituloisella. Alemman keskiluokan ja pienituloisen välillä taloudellisesti on aika pieni ero. Keskiluokkainen joutuu säästämään ihan samalla tavalla saadakseen hankituksi jotakin, esim. asunnon tai auton.

Olet väärässä. Kaksi pienituloista joutuu maksamaa täydet päiväkotimaksut lapsista. Käytännössä vain jos toinen on työttömänä tai on yh, niin maksuja alennetaan.

Vierailija
15/31 |
26.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis yksinkö sä olit sen talon maksanut ja lapsia elättänyt? Vai onko sulla puoliso olemassa? Paljonko sen tulot on?

Vierailija
16/31 |
26.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko tullut mieleen, että on käynyt ehkä hyvä tuuri, jos itsellä ja kahdella lapsella ei ole tullut koskaan mitään suurempaa kriisiä tai takaiskua, kuten sairastuminen, onnettomuus tai irtisanominen. Ja ennenkuin joku ryntää sanomaan, että Suomessa on hyvä terveydenhuoltojärjestelmä eikä sen takia kukaan joudu vararikkoon - ei tosiaan ole toimiva järjestelmä ja väliinputoajaksi saattaa joutua riippuen tilanteesta ja sairaudesta, paikkakunnasta jne. Lisäksi sairaus aiheuttaa paljon välillisiä kuluja (kun olet kipeä, et voi jahdata tarjouksia, laittaa ruokaa alusta asti, remontoida jne.)

Vierailija
17/31 |
26.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ainakin mulla oli yliopisto-opiskelijana veroprosentti kesätöistä vuonna nakki 12. Tosin olin silloin töissä joululomallakin. Tuosta esimerkkisi 5000 eurosta jäisi silloin käteen 4400 € eli 366 € kuukautta kohden.

366 € opintorahan ja asumislisän päälle on opiskelijalle tosi paljon rahaa. Asuminen ja eläminen maksavat joka kuukausi ihan riippumatta siitä, käykö töissä vai ei. Kulkemisen hoidin samoin polkupyörällä ja omilla jaloilla riippumatta töissäkäynnistä. Toki olisi helpommallakin voinut päästä, mutta kiva oli aloittaa työelämässä velattomana. 🤗

Vierailija
18/31 |
26.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, mä olen tehnyt saman! Olen elänyt työkyvyttömyyseläkkeellä kolmekymppisestä lähtien, mutta omaisuutta on karttunut. Ihan itse olen säästänyt, kun puolisot ovat olleet lyhytaikaisia ja enemmänkin kuluerä. Siis ihan kirjaimellisesti.

Suunnilleen samansuuruisesta eläkkeestä olen säästänyt kolme asuntoa. Olen omistanut kaksion Helsingissäkin, ihan ok-alueella.

Säästäväisyys eli pienet menot on kaiken takana.

Vierailija
19/31 |
26.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Zinccis

Asutaan omakotitalossa pääkaupunkiseudulla ja siihen oli varaa vuokratontin ansiosta. ap

Vierailija
20/31 |
26.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Keskiluokkanen työssäkäyvä pystyy säästämään koska aina kuitenkin jonkunverran rahaa jää, ainakin joskus. Myös erilaiset lisät, ylityöt, verottomat päivärahat, työmatkavähennykset veronpalautukseen ja lomarahat. Aina joskus rahaa tulee enemmän kuukaudessa.

Kun se pienitulousen rahasumma on aina korkeintaan se toimeentulotuen suuruinen siinä on varaa paljon vähemmän säästää. Myöskään koskaan ei rahaa tule enemmän kuin se pieni summa.

Pienituloiset eivät saa usein asuntolainaa. Asumismenoihin ei voi oikein itse vaikuttaa.

Kivasti ja sopivasti tosiaan täällä unohdetaan aina ne puolison tulot. 😁

Jos kumpikin saa noin 2500 euroa niin sehän on jo lähelle 5000 euroa.

Jos kerran on niin kalliit päivähoitomaksut niin usein on kaksi työssäkäyvää ihmistä silloin perheessä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä neljä seitsemän