Ymmärsin vasta, että säästämisen taito vie todella pitkälle elämässä - sen ansiosta pystyn pienituloisena elämään keskiluokkaista elämää
Olen tienannut pääosan yli 30 vuoden työurastani alle 2500 e/kk bruttona, mutta silti olen onnistunut hankkimaan omakotitalon, auton, kaksi lasta, lemmikkejä ja mukavia harrastuksia. Olen erittäin tyytyväinen elämääni tällaisenaan. Minulla ei ole mitään tarvetta tuhlata vähiä rahojani turhuuksiin, vaan mi tarkkaan, missä voin säästää ja mitä tarvitsen oikeasti.
Sain jo lapsuudenkodistani opit säästäväisyyteen penniä venyttävältä äidiltäni. Hän oli myös pienituloinen, teki kahta työtä ja maksoi omakotitalon lainat pois pikkuhiljaa ja opetteli remontoimaan taloa itse. Nyt olen minäkin innostunut sisustusremontista ja siihen aion panostaa seuraavaksi.
Kommentit (31)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllähän sitä jostain perähikiältä jonkun omakotitalon saa pienituloinenkin. Mm. kaveri on kotoisin maalta ja kertoi miten sen kaveri myi kaupungista rivitalon ja ostivat kaupungin ulkopuolelta jotakuinkin samaan rahaan omakotitalon.
Mutta ei noilla tuloilla pkseudulta paljon omakotitaloja ostella.
Zinccis
Asutaan omakotitalossa pääkaupunkiseudulla ja siihen oli varaa vuokratontin ansiosta. ap
Joo, mutta koska olet ostanut sen kämpän. Sekä tässä nyt puhuttiinkin sinusta. Ihminen yksinään ei saa edes asuntolainaa noilla tuloilla omakotitaloon.
Sekä hinnat on nykyään toista kun joskus 30 vuotta sitten.
Zinc
Mutta en mä jaksa jauhaa tässä matrixissa enempää jostain taloista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllähän sitä jostain perähikiältä jonkun omakotitalon saa pienituloinenkin. Mm. kaveri on kotoisin maalta ja kertoi miten sen kaveri myi kaupungista rivitalon ja ostivat kaupungin ulkopuolelta jotakuinkin samaan rahaan omakotitalon.
Zinccis
En ymmärrä miksi siellä pk-seudulla pitäisi asua. Jos pienillä tuloilla saa mukavan ja halutessaan tilavan asunnon muualta niin miksi maksaa helvetisti pienestä kopista.
Ihmiset asuu pk-seudulla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Zinccis
Asutaan omakotitalossa pääkaupunkiseudulla ja siihen oli varaa vuokratontin ansiosta. ap
Joo, mutta koska olet ostanut sen kämpän. Sekä tässä nyt puhuttiinkin sinusta. Ihminen yksinään ei saa edes asuntolainaa noilla tuloilla omakotitaloon.
Sekä hinnat on nykyään toista kun joskus 30 vuotta sitten.
Zinc
Mutta en mä jaksa jauhaa tässä matrixissa enempää jostain taloista.
Niin eli mikä on ongelma. Itsestäni olen puhunutkin. Talo on ostettu 14 vuotta sitten ja siihen aikaan sen sai edullisesti. ap
Itse onnistuin ostamaan edullisesti sijoitusasuntoja. Ekat 10 v tienasin, eli vuokratulot olivat suuremmat, kuin laina.
Paljon onnea ja tuuria. Brutto on 2700 euroa ja monen miljoonan omaisuus.
Kyllä verottajakin vie omansa.
Siitä olen tarkka, vuokraan vain niille, jotka maksavat itse vuokransa. Ei Kelan tukia käytetä minun rikastumiseen.
Mitenkäs, kun niitä on ihan uutisissakin kerrottu Suomessa olevan sellaisiakin ihmisiä, jotka eivät kertakaikkiaan saa riittävästi elämiseen ja sen arjen, ihan niiden ehdottoman välttämättömien (muiden määräämien ja pakollisten menojensa, eli laskujensa maksamiseen) sillä pienen pienellä palkallaan, ILMAN, jotain avustuksia niiden lisäksi ?
(Ajaakohan siis niissä tapauksissa sen heidän työnantajansa rahanahneus heidän tarpeidensa yli kylmästi) Ns. kädestä suuhun riittävillä nälkäpalkoilla ja palkanmaksulla työntekijän työstä ja työpanoksesta heidän (siis: firman omistajien ja johdon) menestymisekseen ?
'Pikku Ironisti' kirjoitti:
Mitenkäs, kun niitä on ihan uutisissakin kerrottu Suomessa olevan sellaisiakin ihmisiä, jotka eivät kertakaikkiaan saa riittävästi elämiseen ja sen arjen, ihan niiden ehdottoman välttämättömien (muiden määräämien ja pakollisten menojensa, eli laskujensa maksamiseen) sillä pienen pienellä palkallaan, ILMAN, jotain avustuksia niiden lisäksi ?
(Ajaakohan siis niissä tapauksissa sen heidän työnantajansa rahanahneus heidän tarpeidensa yli kylmästi) Ns. kädestä suuhun riittävillä nälkäpalkoilla ja palkanmaksulla työntekijän työstä ja työpanoksesta heidän (siis: firman omistajien ja johdon) menestymisekseen ?
Ymmärrän, että on vaikeaa pystyä elämään mukavasti, jos bruttopalkka on alle 2000 e/kk, mutta yleensä silloin yhteiskunta tulee vastaan asumistuen muodossa. Siinäkin tilanteessa auttaa, kun osaa elää säästäväisesti. ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Opiskeluaikoina pärjäsin ilman opintolainaa, kun kävin kesät töissä ja käytin tienaamani rahat vähitellen talven aikana. Saman taidon aion opettaa myös lapsilleni. Vanhempi onkin ottanut hyvin onkeensa, mutta nuorempi hassaa kaiken menemään saman tien. ap
Paljonko oikein tienasit kesällä? Jos saat 2,5kk aikana vaikka bruttona 5000e, tuosta vähennetään verot, asuminen, eläminen, kulkeminen... Ei nyt kovin suurta pottia jää syksylle, keväälle ja kesälle käytettäväksi.
En ole ap, mutta esimerkkinä voin kertoa oman teekkaripoikani viime kesästä ensimmäisen vuoden opiskelujen jälkeen. Bruttopalkka oli 1740 euroa kuukaudessa, josta pakollisten maksujen jälkeen jäi käteen 1590 euroa kuukaudessa. Opiskelija-asunnosta jäi vuokrasta maksettavaa yleisen asumistuen jälkeen 100 euroa kuukaudessa ja muihin menoihin meni 400 euroa kuukaudessa. Näin ollen säästöön palkasta jäi 1090 euroa kuukaudessa.
Kun poikani oli kesällä töissä kolme kuukautta, jäi siitä säästöön yhteensä noin 3270 euroa. Kun tämän jakaa 9 talvikuukaudelle, tulee siitä 360 euroa kuukautta kohti, mikä riittää opinto- ja asumistuen lisänä oikein hyvin.
Toki poikani järkevänä opiskelijana ottaa joka tapauksessa opintolainaa, koska nykyisessä systeemissä on todella typerää olla nostamatta sitä.
Vierailija kirjoitti:
Opiskeluaikoina pärjäsin ilman opintolainaa, kun kävin kesät töissä ja käytin tienaamani rahat vähitellen talven aikana. Saman taidon aion opettaa myös lapsilleni. Vanhempi onkin ottanut hyvin onkeensa, mutta nuorempi hassaa kaiken menemään saman tien. ap
Nykysysteemissä on erittäin tyhmä neuvo olla ottamatta opintolainaa. Jos esim. yliopistotutkinnon (kandi+maisteri) suorittava opiskelija ottaa opintolainaa vähintään 18 000 euroa ja valmistuu max kuudessa vuodessa, maksaa Kela opintolainahyvitystä 6200 euria. Siis 6200 euroa ilmaista rahaa!
Kannattaa vaikka nostaa se laina ja laittaa tilille nollakorolle odottamaan valmistumista, jos ei halua sijoittaa sitä tai tallettaa ASP-tilille. Valmistumisen jälkeen voi sitten maksaa lainan takaisin tilillä olevilla rahoilla ja vielä jää jäljelle monta tonnia Kelan opintolainahyvityksen talua.
Vierailija kirjoitti:
Itse onnistuin ostamaan edullisesti sijoitusasuntoja. Ekat 10 v tienasin, eli vuokratulot olivat suuremmat, kuin laina.
Paljon onnea ja tuuria. Brutto on 2700 euroa ja monen miljoonan omaisuus.Kyllä verottajakin vie omansa.
Siitä olen tarkka, vuokraan vain niille, jotka maksavat itse vuokransa. Ei Kelan tukia käytetä minun rikastumiseen.
Mistä sinä tiedät, saako vuokralaisesi asumistukea? Eihän se näy vuokranantajalle mitenkään, millä tuloilla vuokralainen maksaa vuokransa.
Tinkiä ei voi jos rahaa ei ole kuin sen verran, että juuri ja juuri riittää (...ja tarkkaan lasketusti nimenomaan) vain vaatimattomaan perusruokaan ja asumiseen , kirpparivaatteisiin ja polkupyörän kunnossapitoon ja kun loppukuusta senkin tilin saldo yleensä näyttää lähes tyhjältä ...
Valitettavasti en kuulu niiden onnekkaiden joukkoon, joille ei ole koskaan sattunut elämässä isoja kriisejä. Työttömyys on koettu sekä uran alkuvaiheessa että myös vanhemmalla iällä. Samoin vieläkin pahempi asia on elämäämme kurittanut. Onneksi näissä tilanteissa on ollut säästöjä turvaa tuomassa. ap