Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

KOIRAIHMISET! Mitä tekisit tilanteessani... (ontuva pentu)

Vierailija
26.01.2020 |

Minulla on käyttölinjainen labradorinpentu, jonka sisarukset alkoivat oireilemaan ontumista. Vein omanikin kuviin, ja selvisi, että molemmissa kyynärissä on varislisäkkeen kasvua, irtopala ym. Koirani ei ontunut sen takia, koska molemmissa etujaloissa vikaa, eli tilanne oli pahempi kuin sisaruksilla. Koirani tähystysleikattiin tiedon jälkeen.

Etujalat ovat leikkauksen jälkeen (muutama kuukausi jo mennyt) ilmeisesti edelleen kipeät, koska linkuttaa välillä ja istuessaa pyrkii välttämään painon siirtoa niille. Eläinlääkäri laittoi niihin kortisonipiikit eilen, joiden teho on todennäköisesti noin kuukauden.

Eläinlääkäri on sitä mieltä, että nuorta koiraa ei kannataa lopettaa ja ehdottaa hoitoja, joiden teho on todennäköisesti muutaman kuukauden. Viimeinen vaihtoehto on leikkaus, jolloin laitetaan rautapala kyynäriin, mutta sekään ei ole varma konsti.

Koira on tietenkin iloinen aktiivinen, kun on nuori. Ei näytä kunnolla kipua, mikäli semmoisia on. En ole lenkittänyt koiraa kuin puoli tuntia maksimissaan ja se rajoittaa paljon elämääni, kun en halua työpäivän jälkeen sen jäävän yksin. Saattaa olla, että käytän koiran pissalenkillä ja lähden sen jälkeen itse lenkille, että saisin itse liikuttua. Tämä tutuu ihan hullulta, jos koiran elämä jatkuu tällä tavalla. Koira on vasta 11 kk. Kaikki ovat sitä mieltä, että hyvää koiraa ei kannata lopettaa. Itse pidän eutanasiaa vaihtoehtona ja mietinkin, heitänkö pyyhkeen kehään liian äkkiä muiden mielipiteiden takia.

Mitä sinä tekisit?

Kommentit (15)

Vierailija
1/15 |
26.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten niin, jos on kipua? Totta kai sillä on kipuja jos nilkuttaa eikä varaa painoa normaalisti. Itse kyllä kallistuisin lopetukseen, niin ikävää kuin se onkin. Koiran pitää pystyä liikkumaan normaalisti. Jos leikkauksessa on todella hyvät mahdollisuudet tehdä koirasta kivuton ja liikkuva, niin sitten ehkä se.

Vierailija
2/15 |
26.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos eläinlääkäri voi luvata toimenpiteen, jolla koira kestää normaalia liikkumista ainakin sellaisen muutaman km lenkin normivauhtia, kestää juosta ja hyppiä ilman kipua, niin sitten toimenpide. Jos ei ole odotettavissa nuorelle käyttölinjaiselle koiralle liikkuvaa, kivutonta tulevaisuutta, miettisin kyllä eutanasiaakin. Koirahan ei siitä kärsi, se ei osaa sitä pelätä eikä surra. Sinulla se vaikein osuus on.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/15 |
26.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla ei varmaan olisi sydäntä laittaa piikille elämäniloista koiraa, jos ei tosiaan vaikuta olevan niin kipuinen, että vaikuttaa koiran mielialaan ym. Hankala tilanne kyllä muuten, koska noihin hoitoihinhan saa rahaa kulumaan pienen omaisuuden ja kun nekään ei välttämättä auta asiaan ainakaan lopullisesti. Aika outoa kyllä, että koko pentueella sama vaiva, oliko sitten jompi kumpi vanhemmistakin sellaisessa kunnossa, että ei olisi kannattanut pentuja teettää vai miten?

Vierailija
4/15 |
26.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käy oman rodun fb-palstalla tai Katiskassa keskustelemassa vastaavan ongelman kohdanneiden kanssa ja miten on pärjätty.

Vierailija
5/15 |
26.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos nuorelle koiralle ei ole luvassa koiranarvoista elämää vuosiksi, niin veisin lopetettavaksi.

Vierailija
6/15 |
26.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huiput vanhemmat ja suku terveystietojen perustellaa

Ap

Vierailija
7/15 |
26.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kai olet käynyt eri eläinlääkärillä? Siis useamman mielipidettä kysymässä? Siitä voisi saada osviittaa hoidon onnistumisen todennäköisyydestä ja myös ylipäätään siitä onko muita vaihtoehtoja sittenkin tarjolla. Saat kuvat yms kyllä pyytäessäsi näytettäväksi toiseen paikkaan.

Vierailija
8/15 |
26.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suosittelisin, että käyt kysymässä samaa Lemmikkipalstojen Klinikkaklubista, sieltä tn. löytyy enemmän saman kokeneita.

Vierailija
9/15 |
26.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla ei varmaan olisi sydäntä laittaa piikille elämäniloista koiraa, jos ei tosiaan vaikuta olevan niin kipuinen, että vaikuttaa koiran mielialaan ym. Hankala tilanne kyllä muuten, koska noihin hoitoihinhan saa rahaa kulumaan pienen omaisuuden ja kun nekään ei välttämättä auta asiaan ainakaan lopullisesti. Aika outoa kyllä, että koko pentueella sama vaiva, oliko sitten jompi kumpi vanhemmistakin sellaisessa kunnossa, että ei olisi kannattanut pentuja teettää vai miten?

Sydäntä kyllä löytyy, mutta mistä varmuus? Ell sanoi, että koiraani tuntee suurta kipua syystä x, ja että pitäisi se hoitaa, sekä syy y. Mistä ell tietää, että koirani kärsii ja tuntee suurta kipua, kun minä sen omistaja en sitä huomaa? Ja tämän koiran kanssa olen elänyt viimeiset 9v.

Vierailija
10/15 |
26.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eläinlääkärit haluavat kasvattaa omaa tilipussiaan ja hoidattavat paljon toivottamiakin tapauksia. Useita kertoja tiedän että on laitettu tuhansia hoitoihin joilla saadaan muutamia kuukausia lisäaikaa..

Eläinlääkärin täytyisi aina tukea omistajaa vaikeassa päätöksessä. Oma narttuni sai kohtutulehduksen ja eläinlääkäri sai ylipuhuttua minut että en lopetakkaan koiraa. Kyseessä 11vuotias suuren rodun edustaja ja nartullani oli myös nivelrikkoa ja kasvain mahassa. Tultiin sitten klinikalta kotiin ja keräsin uudelleen rohkeuteni ja vein lopetettavaksi toiselle asemalle.

Kyllä, olisin voinut leikata kohdun jne. Mutta itse lopetan eläimen mielummin viittä vaille kun viittä yli.

Vierailija
11/15 |
26.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luota omaan arvioosi. Labukan kuuluu aina into piukeana "vetää remmissä" . En nyt tarkoita huonoa koulutusta vaan että liikkeen pitää olla vaivatonta ja energistä. Itse pistäisin piikille, valitettavasti.

Vierailija
12/15 |
26.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on samanlainen kokemus.

Koira alkoi ontumisen 5 kk iässä. Kuvattiin, tähystettiin ja löytyi molemmista kyynäreistä kasvuhäiriöt. Molemmat jalat tähystysleikattiin ja poistettiin irtopalat.

Eka jalka parani kuukaudessa ja toinen parissa. Eli vuotiaana oli jo täysin terve koira ja paahtoi metsässä menemään. Tästä on jo 3 vuotta aikaa eikä ole oireillut yhtään. Mutta tätä koiraa ei enää koskaan operoida, sen verran rankka kokemus mulle

Mä Antaisin vielä vähän aikaa toipumiseen, edes sen pari kuukautta lisää. Mutten energistä koiraa leikkaisi yhtään enempää

Vierailija
13/15 |
26.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ystäväni yritti tekohengittää vastaavaa "maanantaikappaletta". Täydellinen sukupuu, mukava luonne... Mutta terveysongelmia jo alussa. Koiran ontumiselle ei löytynyt syytä, mutta urheilullisen rodun altistuminen liian vähäiselle liikunnalle aiheutti anaalirauhasongelmia ja lopulta rauhaset jouduttiin leikkaamaan pois. Koira eli vain 3-vuotiaaksi ja se oli "todistettavasti terve" vain 2 vko viimeisen puolen vuotensa aikana.

Muuten sillä oli koko ajan joko ontumaa, vähäisestä liikunnasta johtuvia ongelmia (lihasjumit, anaalirauhasongelmat, pientä henkisen puolen ongelmaa...) ja lopulta koira sai kaihin molempiin silmiinsä.

Itse luusto-ongelman lisäksi pitää ottaa huomioon myös nuo liitännäisongelmat, etenkin kun kyseessä on käyttökoira. Niillä ei ole sopivaa kipukroonikon luonnetta.

Vierailija
14/15 |
26.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
15/15 |
26.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi ei, varmasti vaikea tilanne. Olen itse sitä mieltä että jos ei ole suurta todennäköisyyttä, että koira saa hyvä, terveen ja kivuttoman elämän niin eutanasia on järkevä vaihtoehto. Helpompi myös sulle kun ei koiran koko elämää tarvitse stressata, ravata lääkärissä ja lääkitä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kolme kuusi