Lapseni päiväkotiryhmässä aikuiset vaihtuvat jatkuvasti
Poika on 4-6 vuotiaiden ryhmässä. Viime viikolla oli yksi vakioväestä paikalla, loppuviikosta hänkin sairastui. En yhtään tiedä kuka on lastani ottamassa vastaan huomenna aamulla. Tätä on jatkunut koko vuoden.
Kommentit (49)
Vierailija kirjoitti:
Ei kukaan jaksa sitä työtä pitkään. Niin yksinkertaista se on.
Ei se siitä yksinkertaisuudesta ole kiinni. Koita ja totuus valkenee sinullekin.
Ihanaa mennä huomenna töihin päiväkotiin. Mulla on kivat työkaverit ja lapset. Helppoa työ ei ole mutta viime aikoina muutamat haastavammat lapset edistyneet, kielelliset taidot kehittyneet ja innostuneina tehdään, sovussa ja lämmöllä. Kiusaamista ei ole. Hyvinkin voi mennä pääkaupunkiseudun päiväkodissa 😊
Vierailija kirjoitti:
Ainakin täällä Oulussa kaakkurissa eräs yksityinen päiväkoti tekee työntekijöilleen vain lyhyitä sopimuksia jotka katkeavat sopivasti ennen joulua ja taas jatkuu tammikuussa. Ei tarvitse maksaa joulunajan korvauksia ja voitot omistajan taskuun. Sama kesällä. Vanhemmat ihmettelevät kun hoitajat lähtevät muihin päiväkoteihin heti kun mahdollista. Huomaa että ainoa tavoite omistajalla voiton maksimointi, ei laadukas varhaiskasvatus.
Oulun kaupungilla näyttää olevan 43 (!!) vakituista vakaopen paikkaa auki, eli hakemusta vetämään ja äkkiä.
En ihmettele! Jumalaare mitä porukkaa on kunnallisella töissä. Se pieni osa jolla on virka/toimi taloissa myrkyttää kaikki uudet käytöksellään ja ovat erittäin muutos haluttomia . Niinpä me joilla on uudempaa koulutusta joudumme toimimaan vastoin parempaa tietoa esimerkiksi yksi vanha pieru hoki pienille pojille että pojat ei itke,toinen ei anna lasten tehdä mitään vaan komentaa siivoamaan joka välissä jopa kesken leikin ja juosta/kiipeillä/liikkua ei tietenkään saa muutakuin ulkona ja sielläkin rajoitetusti jne jne
turhaa valhetta kirjoitti:
[e]
"Nykyään on jouduttu palkkaamaan paljon kouluttamattomia lastenhoitajia ja varhaiskasvatuksen opettajia, koska päteviä ei riitä tarpeeksi. Moni vanhempi saattaa olla tietätämätön, että ryhmän opettaja on työssään peruskoulupohjalta."
Tämä ei voi olla totta! Laki vaatii sijaiseltakin vähintään lähihoitajan lapsiin suuntautuneen koulutusohjelman. Ei sinne peruskoulupohjalta pääse. Älä puhu pötyä!
Missä tämmönen paikka on,se on laitonta!
Höpö höpö, sijaiseksi voidaan ottaa kouluttamaton. Vakipaikan saadakseen pitää olla pätevä. T: alalla työskentelevä
Vierailija kirjoitti:
Miksi väheksyt heitä kutsumalla heitä "aikuisiksi"? Päiväkodin työntekijät ovat koulutettuja varhaiskasvatuksen asiantuntijoita, eivät ketä tahansa aikuisia.
En ole ap, mutta kutsun lapseni päiväkodin henkilökuntaa aikuisiksi. Tämän tavan olen oppinut noilta aikuisilta itseltään.
Se, mitä vierastan, on koulutettujen työntekijöiden nimittäminen päiväkodin tädeiksi ja sediksi.
Vierailija kirjoitti:
Tuttua. Meillä ei tunnu myöskään olevan vakiohenkilökuntaa. Nuoria parikymppisiä tyttöjä käy pyörimässä tumput suorina ryhmässä. Nekin vaihtuu tiuhaan.
Päälle viiskymppisiä ei palkata.
Mitä isompi päiväkoti ja mitä isommat ryhmäkoot ja mitä raskaampi ryhmä, niin sitä enemmän on vaihtuvuutta.
Sairaat lapset sairastuttaa henkilökunnan. Raskas ryhmä syö jaksamista, tulee loppuunpalaminen, on polvi- ja lonkkaleikkauksia.
Itse teen sijaisuuksia isossa päiväkodissa (olen epäpätevä) ja sijaisuudet ei todellakaan lopu kesken. Aina joku on pitkällä sairaslomalla. Vaihtuvuus on ryhmissä suurta. Kun olen yhden sijaisuuden lopettanut ja menen aloittamaan uutta, niin työntekijöitä on pyöritelty eri ryhmiin, joku on ottanut loparit, paljon uusia kasvoja, sijaisia sekä uusia vakkareita. En tunne talon henkilökuntaa koskaan kokonaan.
Ketkä osaavat ketkä eivät. Joitain asioita voi oppia vain ryhmässä.