Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi meillä ei koskaan vatsatautia ja joissain perheessä aina?

Vierailija
25.01.2020 |

Miksi jossain perheissä on joka vuosi tai jopa useammin vatsatauti ja jossain perheissä ei koskaan? Minulla 4 lasta (ikähaarukka nyt 9-17) ja kukaan ei ole oksentanut ikinä. Eihän voi olla, että onnella olemme vain välttäneet jokainen aina esim luokassa riehuvan noroviruksen. Parhaana vuonna tyttären luokassa oli paikalla 4/21 oppilaasta. Ei tuolloinkaan tullut meille. Onko olemassa joku geeni, joka suojaa vatsataudeilta?

Kommentit (32)

Vierailija
21/32 |
25.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siinäpä sitä on tiedeihmisille tutkimista, unohtuu ilmastonmuutos ja muut pikkujutut kun saavat kuulla teidän ihmeperheestä. Kiitos että jaoit tämän ihmeellisen uutisen meille.

Tutkimusryhmät hoi, apuraha-anomus vetämään, nyt on kiintoisa tutkimuksen aihe.

Kuule, kyllä vastustuskykyä on tutkittu ja paljon, mutta kyllä vastustuskykyä ja ilmastonmuutosta tutkitaan ihan eri tieteenaloilla.

Vierailija
22/32 |
25.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on myös perheessä tällainen kummajainen. Tytär on 9 v. ja on sairastanut yhden ainoan kerran vatsataudin koko elämänsä aikana. Silloin kyseessä oli noro (näytteistä tutkittiin) ja kuume huiteli 39-39,5 asteessa 2 päivää. Tyttö oksenteli ja ripuloi sängyt, sohvat, matot, koko vessan. Sama tauti kävi meidät kaikki läpi, vuosi oli muistaakseni 2017.

Meillä on perheessä 5 ihmistä. Minä olen erityisen herkkä sairastumaan mahatautiin. Yleensä vähintään parin vuoden välein sairastan. Toki sekin vaikuttaa, että työskentelen terveydenhoitajana ja tapaan siksi erityisen paljon sairaita ihmisiä. Sen sijaan flunssaa minulla ei ole edes joka vuosi. Yleensä sitten kun flunssan saan, se kestääkin sitten monta viikkoa ja aiheuttaa jälkitauteja.

Muut meidän perheessä ovat aika keskimääräisiä sairastajia. Flunssaa pari kertaa vuodessa, mahatauti parin vuoden välein, ja yleensä se olen aina minä, joka ensin siihen sairastun ja tartutan muut (paitsi tyttären, joka ei mahatautiin sairastu).

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/32 |
25.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olin 19 kun olin ekaa kertaa oksennustaudissa. Sen jälkeen 2 kertaa, nyt olen 34v. Flunssia taas on huonona vuonna useampia.

Vierailija
24/32 |
25.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun äitini on hygieniahullu ja aina ottaa mm.influenssarokotteet ynnä muut. Desinfioi koko talosta oven kahvat päivittäin, siivoaa koko ajan yms. Silti on jatkuvasti sairaana, pikkusisaruksillani on oksennustautia kerran kaks vuodessa. Asuin itse kotona 19-vuotiaaksi saakka, ja olin oksutaudissa ehkä kerran vuodessa, kuumeessakin joskus jne.

Olen nyt 30 v ja en ole kertaakaan ollut oksennustaudissa sen jälkeen kun muutin omilleni. Toki meilläkin on siistiä ja hygieniasta pidetään huolta, mutta en ole puunaamassa nurkkia ja kahvoja koko ajan. Esikoinen 9 v oksentanut tasan kerran vuonna 2015. Keskimmäinen ja kuopus eivät vielä kertaakaan..

Vierailija
25/32 |
25.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suoliston bakteerikanta on melko varmasti se syy. Ei meilläkään sairasteta vatsatauteja ja muutenkin vain harvoin. Käsien pesusta ja henkilökohtaisesta hygieniasta huolehditaan kyllä, mutta muuten ei olla ylihygieenisiä esim. siivouksen suhteen. Antibiootteja pyritään välttämään. Eläinten kanssa ollaan tekemisissä ja pihalla möyritään, syödään mahdollisimman prosessoimatonta ruokaa. Ruokien päiväyksissä ei niuhoteta. Ja veriryhmällä ei ole tuon taivaallista väliä tässä asiassa.

Vierailija
26/32 |
26.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
27/32 |
26.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meille tulee flunssat ym taudit, normaali käsihygienia, paljon kontakteja mutta ei koskaan oksutauteja. Mietin samoin mistä johtuu.

Vierailija
28/32 |
26.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmaan alatte kaikki huutoyrjöön ens yönä kun tämmösen aloituksen teit 😄

Meillä ei ole kohta vuoteen olut tervettä päivää. Kiitos koronasekoilun.

Vierailija
29/32 |
26.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei kannata olla liian hygieninen. Mä en pese käsiä edes ennen ruokailua. En pazkalla käynnin jälkeen. Kotona en käytä mitään desinfioimisaineita.

Mahatautia eikä flunssaa ole meillä sairastettu yli kahteenkymmeneen vuoteen.

Hyi yök. Itse et ehkä sairastu mutta tartutat muita. Jos kaikki ihmiset pesisivät käsiä niin maailmassa olisi puolet vähemmän kaikkia tauteja.

Vierailija
30/32 |
26.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minullakin ollut mahatauti viimeksi ala-asteella ja ala-asteellakin vain kerran. Kouluaikoina muistan ylipäänsä olleeni kipeänä ala-asteella ehkä kahdesti (toisen kerran oli kuume) ja yläasteella yhden ainoan kerran. Lukiossa en kertaakaan, enkä ammattikorkeassa, jos ei virtsatientulehdusta lasketa. 20-vuotiaana oli angiina.

Sitten aikuisiällä on ollut satunnaisesti flunssia, lasten saamisen jälkeen useammin kuin normaalisti. Veikkaan, että viimeaikaiset sairastamiset johtuu puhtaasti ylihygieniasta, että oma vastustuskyky on mennyt korona-aikana pilalle jatkuvan käsien pesemisen ja käsidesillä lotraamisen takia. Ei lapsena tullut pestyä käsiä kuin kakkosella käynnin jälkeen, ei ikinä ennen syöntiä eikä syönnin jälkeen eikä pihalta sisään tultua. Samoilla multaisilla käsillä pullat naamaan ja menoksi (ja kun sanot pulla, tarkoitan pullaa, kasviksia ei ollut koskaan. Ruokavalio ihan sysisurkea ja silti voin paremmin kuin koskaan). Ojasta ja kaiken maailman kuralammikoista vettä litkittiin ja nenää kaivettiin eikä kipeänä koskaan.

Sitten taas nämä neuroottisesti käsiään pesevät ylihygieeniset ihmiset oli aina kipeinä. Ja on edelleen.

Vierailija
31/32 |
26.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksilöllistä.

Olen hoitoalalla, ja on olemassa hoitajia, joihin noro ei iske koskaan, vaikka se riehuisi osastolla miten paljon.

32/32 |
25.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloin googlettaa, että onko joku tunnettu tekijä miksi osalla ihmisistä ei tartu vatsataudit ja löysin tänne.

Olen 35v ja viimeisen 15 vuoden aikana oksentanut kolme kertaa, niin että aina vain yhden kerran. Mielestäni ne ovat johtuneet jostain ruuasta, koska pahoinvointi on kestänyt max 10h. Varsinaista vatsatautia ei varhaislapsuuden jälkeen ole ollut kertaakaan. Minulla on 6v ja 3v lapset jotka molemmat olleet päiväkodissa 1.5 vuotiaasta ja flunssaa meillä on ihan normaalisti.Molemmat lapset oksentaneet kerran tai kaksi elämässään ja pienemmällä oli Espanjan matkalla ripuli.

Mies on ainoa meistä joka on sairastanut viime vuosina jokusen 2-3 päivän vatsiksen. 

Kummallista. Ja tästä sitten hieman jinxasin meille vapuksi jonkun noron :D

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kolme kaksi