Miksi meillä ei koskaan vatsatautia ja joissain perheessä aina?
Miksi jossain perheissä on joka vuosi tai jopa useammin vatsatauti ja jossain perheissä ei koskaan? Minulla 4 lasta (ikähaarukka nyt 9-17) ja kukaan ei ole oksentanut ikinä. Eihän voi olla, että onnella olemme vain välttäneet jokainen aina esim luokassa riehuvan noroviruksen. Parhaana vuonna tyttären luokassa oli paikalla 4/21 oppilaasta. Ei tuolloinkaan tullut meille. Onko olemassa joku geeni, joka suojaa vatsataudeilta?
Kommentit (32)
Samaa ihmettelen. Eikä oikein muitakaan perusviruksia meillä.
Ei eletä mitenkään erityisesti tähän panostaen, ihan normaalit käsienpesut yms. Ja joskus nuorimmilta varmasti unohtuvat.
Aika uskomattomalta kuulostaa, ettei lapsenne ole KOSKAAN olleet vatsataudissa.
En nimittäin keksi mitään, mistä voisi johtua.
Me ollaan ahkeralla käsienpesulla ja muutenkin hyvällä hygienialla ja siisteydellä selvitty oksennustaudilta siten, että kerran 4 - 5 vuodessa joku sen lopulta jostain onnistuu saamaan, ja sitten sen käy koko perhe läpi (kaksi aikuista ja kaksi lasta).
Viimeksi 2016 sairastettiin tämä, ja nyt tällä viikolla minä onnistuin sen jostain saamaan. Toinen lapsista aloitti eilen. Eli 2/4 nyt sairastanut/sairastaa tälle vuotta tästä perheestä.
Onko veriryhmänne AB, erityisesti minus?
Kyllä se on geeneistä kiinni. Mun vanhempi lapseni sai yhdessä vaiheessa (olisko hän ollut 5–6-vuotias) tosi usein vatsatauteja, onneksi lieviä. Nuorempi lapsi, joka täyttää tänä vuonna 6, on ollut kahdesti vatsataudissa, molemmilla kerroilla taudit olivat lieviä. Meihin aikuisiin nuo eivät ole juuri tarttuneet.
Ei kannata olla liian hygieninen. Mä en pese käsiä edes ennen ruokailua. En pazkalla käynnin jälkeen. Kotona en käytä mitään desinfioimisaineita.
Mahatautia eikä flunssaa ole meillä sairastettu yli kahteenkymmeneen vuoteen.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä se on geeneistä kiinni. Mun vanhempi lapseni sai yhdessä vaiheessa (olisko hän ollut 5–6-vuotias) tosi usein vatsatauteja, onneksi lieviä. Nuorempi lapsi, joka täyttää tänä vuonna 6, on ollut kahdesti vatsataudissa, molemmilla kerroilla taudit olivat lieviä. Meihin aikuisiin nuo eivät ole juuri tarttuneet.
Ai niin, esikoisella oli vauvana noro, oltiin sairaalassakin, mutta me vanhemmat emme sairastuneet.
No voi sentäs!?! Hirvee ongelma!?!
Meilläkään ei ole kovin usein ollut eikä kertaakaan niin, että koko perhe olisi saanut saman taudin. 5-vuotias on tainnut kerran oksentaa, isompi muutaman kerran. Eikä aina muisteta pestä käsiä kun tullaan kotiin tai muutenkaan olla niin tarkkoja.
Olen miettinyt myös mistä tämä mahtaa johtua mutta en ole keksinyt syytä.
Ihmisten vastustuskyky taudeille on erilainen. Ei se sen ihmeellisempi juttu ole. Jotkut sairastuu kaikenmaailman pikkutauteihin ja elävät vanhoiksi. Joku välttää nuo riesat, mutta sairastuj sitten johonkin vakavaan tautiin ja delaa nuorena. Elämä on yhtä lottoa. Pääpotin olet saanut kun olet satavuotiaana hyvässä vedossa.
Vierailija kirjoitti:
Aika uskomattomalta kuulostaa, ettei lapsenne ole KOSKAAN olleet vatsataudissa.
En nimittäin keksi mitään, mistä voisi johtua.Me ollaan ahkeralla käsienpesulla ja muutenkin hyvällä hygienialla ja siisteydellä selvitty oksennustaudilta siten, että kerran 4 - 5 vuodessa joku sen lopulta jostain onnistuu saamaan, ja sitten sen käy koko perhe läpi (kaksi aikuista ja kaksi lasta).
Viimeksi 2016 sairastettiin tämä, ja nyt tällä viikolla minä onnistuin sen jostain saamaan. Toinen lapsista aloitti eilen. Eli 2/4 nyt sairastanut/sairastaa tälle vuotta tästä perheestä.
Niin, tästä syystä asiaa kysyin. Minä olen miettinyt että pakkohan tämän on jostain johtua. Nuorempana lapset kaivoivat nenää ja laittoivat päiväkodissa leluja suuhun (kuten muutkin lapset), koskaan ei oksennustautia tai ripulia ole tullut. Myöskään ruokamyrkytystä ei meillä ole ollut. Itse olen elämäni aikana oksentanut muutamia kertoja kovaan migreeniin liittyen. Lisäksi äitini kertoi että minulla on ollut 2 vuotiaana vatsatauti.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Onko veriryhmänne AB, erityisesti minus?
En tiedä. En muista edes omaani, mutta tuo saattaisi kuulostaa tutulta.. Ap
Vierailija kirjoitti:
No voi sentäs!?! Hirvee ongelma!?!
En tiedä miksi tulkitsit että asia on minulle ongelma. Sanotaan nyt että ei ole, jotta yksinkertaisempikin tajuaa. Mielenkiintoinen asia sen sijaan on, koska sattumaan en usko. Ap
Minullakin on ollut vatsatauti vain kerran elämässäni, olin silloin ensimmäisellä luokalla. Nyt olen 20-vuotias. Sukulaisen perheessä on vatsatauti valehtelematta neljä kertaa vuodessa, tuntuu jotenkin uskomattomalta.
Mulla on ollut vatsatauti viimeksi 1988. Flunssia kyllä tulee kerran tai joka toinen vuosi.
Siinäpä sitä on tiedeihmisille tutkimista, unohtuu ilmastonmuutos ja muut pikkujutut kun saavat kuulla teidän ihmeperheestä. Kiitos että jaoit tämän ihmeellisen uutisen meille.
Tutkimusryhmät hoi, apuraha-anomus vetämään, nyt on kiintoisa tutkimuksen aihe.
Jospa teillä on krokotiilin vatsahapot. Mikään tauti ei suunkautta tartu.
Vierailija kirjoitti:
Siinäpä sitä on tiedeihmisille tutkimista, unohtuu ilmastonmuutos ja muut pikkujutut kun saavat kuulla teidän ihmeperheestä. Kiitos että jaoit tämän ihmeellisen uutisen meille.
Häh? En ymmärrä mikä tässä kysymyksessä nyt joillekin ongelma. Minustakin on mielenkiintoista, miksi jotkut sairastaa tiettyjä tauteja jatkuvasti ja toiset eivät koskaan, vaikka elinympäristö suht sama.
Vierailija kirjoitti:
Olipas aiheellinen kommentti.
Ken tietäis sen, varmaan sulle kertois!