Corona-virus paljon huhuttua levittyneempi?
Kommentit (176779)
Ihmisillä menee aikaa sopeutua joihinkin vaaroihin. On ihan hyvä, jos niitä voi päässään käydä läpi ennenkuin tilanne mahdollisesti tulee päälle. Silloin on jo tavallaan hyväksynyt asian ja pystyy toimimaan rationaalisesti.
Suomessa on Bresneviläinen tiedotus joillekin jäänyt päälle, ja asioita salataan ja vähätellään niin kauan kuin mahdollista. Joistakin asioista ei saa puhua ja se on kaikkein naurettavinta, kun kaikki tietää jonkun asian, mutta sitä ei saa sanoa.
Pidetään ihmisiä kuin jonain vastuuttomina lapsina joita vain rauhoitellaan ja tämä johtaa siihen että silloinkin kun tiedotus on asiallista, niin epäillään, että jotain kuitenkin salataan.
Liikaa tehdään jopa kalliiksi tulevia päätöksiä muutaman varsin äänekkään kommentoijan takia. Kuvitellaan, että jonkun lehden kommenttipalstalla tulee ilmi kaikkien suomalaisten tahto asioiden hoidosta.
Meillä on myös sellaista käytöstä, että jos joku tärkeä tiedotus tulee ja siitä lähetetään kaikille useita tiedotteita postitse, siitä otsikoidaan kaikissa lehdissä ja uutisissa, mutta silti vielä löytyy väkeä, jolle kukaan ei ole asiasta kertonut.
Vierailija kirjoitti:
On kyllä aivan uskomatonta ettei suomessa edes viitsitä mitata lämpöä lentokentällä niiltä ketkä tulevat riskialueilta missä esiintyy koronaa
Eikö ne itse osaa mitata?
Vierailija kirjoitti:
Eipä tämä tieto mahdollisesta katastrofista auta oikein mitenkään. Miten tämä teitä hyödyttää? Miten varaudutte?
Itse olen ollut peloissani jo pidemmän aikaa ja pelko kasvaa vain suuremmaksi. Juuh.
Ai miten konkreettisesti varaudutaan? Eikö sinulle siis ole mennyt mitään perille vielä?
Palstalla on mainittu ainakin kotivaran hankkimista, lääkkeiden hakua apteekista seuraaville kuukausille, suurten ihmisjoukkojen välttelyä, käsihygienian tehostamista jne.
Kyllä omaan riskiinsä sairastua voi siis vaikuttaa ja muutenkin on hyvä pitää huolta omasta selviytymisestään.
Ja kotiin oikeasti kannattaa hankkia tarpeeksi kotivaraa ja lääkkeitä, koska kuten Italian tapauksestakin nähdään, tilanne voi muuttua hyvinkin nopeasti.
Lisäksi tietoon on tullut muualla (esim. Englannissa) olevan sellainen suunnitelma, että 100 todetun tapauksen jälkeen laskeminen lopetetaan ja aletaan määräämään kaikille kuumepotilaille kotikaranteeni, joten ainakin itse olen varautunut jäämään kotiin pidemmäksi aikaa (2 viikoksi), jos itselle nousee kuume ja on pakko jäädä kotiin poistumatta sieltä mihinkään aika pitkäksi aikaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
P. A. Shitlachius kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
olo
Vierailija kirjoitti:
"Kiinan Wuhanista kotiutettavia suomalaisia on saapunut kotimaahan iltapäivällä, kerrotaan ulkoministeriön viestintäpäivystyksestä."
"Ministeriö ei kommentoinut myöskään sitä, joutuvatko koronaviruksen riivaamalta alueelta palanneet Suomessa karanteeniin."
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/suomalaisia-lennatettiin-kiinan-wuh…
Kai nyt edes kotieristykseen. Ymmärrän jos ei karanteeniin, mutta kai on nyt itsestään selvää, että eristyksessä pitää olla sen 14 vrk:tta Wuhanista saapumisen jälkeen.
Olisipa huojentavaa tietää tästä. MIKSI eivät kerro mitään? Mikä tämä salailun kulttuuri on? Missä on suomalainen rehellisyys ja selkäranka? En ymmärrä, en ollenkaan.
Tiedäthän suomalaisen metsäkartellin ja rakennusalan kartellin? Siellähän se on murentuneena koko kansakunnan selkäranka :p
Suomella on paska housussa, koska me ollaan köyhiä. Meillä ei ole rahaa rakentaa sairaalaa 10 päivässä. Meillä ei ole rahaa mihinkään!
Suomi voi olla voittaja, koska meillä tehdään vessapaperia! Hongkongissa tehdään jo vessapaperipulan vuoksi paperiryöstöjä!
Jokohan niille kelpais käytettykin vessapaperi..
? Katteet kohdillaan ja ekotekokin olisi.ei välttämättä tarvi vessapaperia kotona, nk alapääsuihku ja taas muualla nenäliina mukaan. Ostaa nyt vessapapereita ja nenäliinoja kilokaupalla.
Ei tuu vettä suihkusta kun äsköntulo loppuu. Ei tule sähköä kun tarpeeksi työntekijöitä sairaana ja sähkönjakelu priorisoidaan.
Kyllä mä meinaan ostaan vessapaperia vähän varastoon (jos vielä ehtii). En pidä todenäköisenä, että vesi ja sähkö hetikään loppuisi, mutta jos on tilapäinen katkokin, niin pitäisi olla joku sanko jossa esim. vahva muovipussi ja se vessapaperikin olisi kiva.
Vesivessoissahan ei saa käyttää muuta muin vessapaperia.
Vierailija kirjoitti:
Ihmisillä menee aikaa sopeutua joihinkin vaaroihin. On ihan hyvä, jos niitä voi päässään käydä läpi ennenkuin tilanne mahdollisesti tulee päälle. Silloin on jo tavallaan hyväksynyt asian ja pystyy toimimaan rationaalisesti.
Suomessa on Bresneviläinen tiedotus joillekin jäänyt päälle, ja asioita salataan ja vähätellään niin kauan kuin mahdollista. Joistakin asioista ei saa puhua ja se on kaikkein naurettavinta, kun kaikki tietää jonkun asian, mutta sitä ei saa sanoa.
Pidetään ihmisiä kuin jonain vastuuttomina lapsina joita vain rauhoitellaan ja tämä johtaa siihen että silloinkin kun tiedotus on asiallista, niin epäillään, että jotain kuitenkin salataan.
Liikaa tehdään jopa kalliiksi tulevia päätöksiä muutaman varsin äänekkään kommentoijan takia. Kuvitellaan, että jonkun lehden kommenttipalstalla tulee ilmi kaikkien suomalaisten tahto asioiden hoidosta.
Meillä on myös sellaista käytöstä, että jos joku tärkeä tiedotus tulee ja siitä lähetetään kaikille useita tiedotteita postitse, siitä otsikoidaan kaikissa lehdissä ja uutisissa, mutta silti vielä löytyy väkeä, jolle kukaan ei ole asiasta kertonut.
Mikä tässä nyt on ongelma? Elämme maailmassa, jossa on online-tietoa tarjolla 24 tuntia päivässä enemmän kuin pystyy omaksumaan. Miten kukaan voi valittaa tiedon vähyydestä nykyaikana? Ja jos vielä jotain jää epäselväksi, niin otapa puhelin käteen ja ala soittamaan kaikkiin mahdollisiin virastoihin ja laitoksiin. Pistä vielä sähköpostia perään, niin etköhän saa kaipaamasi tiedot.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On kyllä aivan uskomatonta ettei suomessa edes viitsitä mitata lämpöä lentokentällä niiltä ketkä tulevat riskialueilta missä esiintyy koronaa
Kannatko sinä mukanasi kuumemittaria kun matkustat? useimmat eivät pidä mukana sitä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Italiassa täysi paniikki, meillä iltapäivälehdet hiljaa. On tämä kummallinen Pohjois.Korea mitä sananvapauteen tulee...
Suomen hiljaisuus on hyytävä.
Se on pelottavaa.Muiden maiden varautumista uutisoidaan, mutta Suomen ei.
Muissa maissa asetetaan Kiinasta palaavia karanteeniin, mutta Suomessa ei edes kerrota joutuvatko tulijat karanteeniin. Ehkä eivätkä joudu ja siitä ollaan hiljaa ettei EU ärähdä eikä kansa panikoidu.
Miksi nämä uudet tulijat edes joutuisivat karanteeniin kun muutkaan eivät ole joutuneet. Kiinasta palanneet työmiehetkin ihmettelevät kun saivat vapaasti jatkaa mihin halusivat heti Suomeen saavuttuaan. Kiinassa olivat tottuneet jatkuviin kuumeen mittaamisiin ja turvatoimiin, mutta täällä ei ketään kiinnostanut ovatko sairaita vai eivät. Sinne vaan ihmisten sekaan suoraan lentokoneesta.
Tuntuu kuin tänne ihan tarkoituksella yritettäisiin tuoda tuota tautia. Ajattelevatko kenties kuittaavansa eläkepommin koronalla. Vanhuksiahan se eniten tappaa.
Tai sitten meillä ei vaan ole lainkaan resursseja tämän hoitamiseen ja on päätetty olla testaamatta ihmisiä. Kun ei testata niin ei ole koronaa. Ja kun ei testata niin ei ole tarvetta karanteeneille. Varmaan tähän kohta EU puuttuu jotenkin.
Vaikeneminen on hyvä taktiikka saada ihmiset keksimään omia teorioita, jopa salatiittoteorioita.
Vallankahvassa ovat nuoret, oletettavasti terveet elämän tavat omaavat, perusterveet 3-kymppiset naiset. Ei niitä korona pelota. Ilmastonmuutos pelottaa, ja al Holin lasten kohtalo.
Eivät he päätä. Suomea ohjaillaan ihan muualta. Talous ensin -periaatteella.
Vierailija kirjoitti:
Ei siitä lämmön mittaamisesta ole mitään apua kun itämisaika on 3 viikkoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä tässä nyt on ongelma? Elämme maailmassa, jossa on online-tietoa tarjolla 24 tuntia päivässä enemmän kuin pystyy omaksumaan. Miten kukaan voi valittaa tiedon vähyydestä nykyaikana? Ja jos vielä jotain jää epäselväksi, niin otapa puhelin käteen ja ala soittamaan kaikkiin mahdollisiin virastoihin ja laitoksiin. Pistä vielä sähköpostia perään, niin etköhän saa kaipaamasi tiedot.
Ei saa. Kysyin ihan yleistä asiaa virastosta noin puoli vuotta sitten. 3 viikon kuluttua vastattiin 2 rivillä, joka ei selventänyt asiaa. Samoin vakuutusyhtiöstä olen selvittänyt 3 kuukautta yhtä pikkujuttua. Kukaan ei tiedä, eikä voi kertoa jos tietää... Tuntuu olevan kaikilla työmoraali hukassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eipä tämä tieto mahdollisesta katastrofista auta oikein mitenkään. Miten tämä teitä hyödyttää? Miten varaudutte?
Itse olen ollut peloissani jo pidemmän aikaa ja pelko kasvaa vain suuremmaksi. Juuh.
Ai miten konkreettisesti varaudutaan? Eikö sinulle siis ole mennyt mitään perille vielä?
Palstalla on mainittu ainakin kotivaran hankkimista, lääkkeiden hakua apteekista seuraaville kuukausille, suurten ihmisjoukkojen välttelyä, käsihygienian tehostamista jne.
Kyllä omaan riskiinsä sairastua voi siis vaikuttaa ja muutenkin on hyvä pitää huolta omasta selviytymisestään.
Ja kotiin oikeasti kannattaa hankkia tarpeeksi kotivaraa ja lääkkeitä, koska kuten Italian tapauksestakin nähdään, tilanne voi muuttua hyvinkin nopeasti.
Lisäksi tietoon on tullut muualla (esim. Englannissa) olevan sellainen suunnitelma, että 100 todetun tapauksen jälkeen laskeminen lopetetaan ja aletaan määräämään kaikille kuumepotilaille kotikaranteeni, joten ainakin itse olen varautunut jäämään kotiin pidemmäksi aikaa (2 viikoksi), jos itselle nousee kuume ja on pakko jäädä kotiin poistumatta sieltä mihinkään aika pitkäksi aikaa.
Nuo edellämainitut varautumisohjeet ovat minulle ihan arkipäivää. Kotivaran valitettavasti jouduin kuluttamaan ja nyt yritän kasata uutta, mutta köydälle se on vaikeaa ja hidasta. Olisin tietenkin voinut mainita tämän viestissäni, jotta ei olisi syntynyt väärinkäsitystä.
Olen siis niin varautunut noilta osin kuin suinkin mahdollista, mutta kyllä tämä viikkoja kestänyt paniikki ahdistaa. Ja viruksen levitessä ahdistus senkun kasvaa. Ehkä tuo "miten varaudutte ja miten tämä hyödyttää"-kysymykseni sisälsi enemmän sitä henkistä varautumispuolta. Että miten tämän kanssa oikein tulisi elää. Vertaistukea.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kannatko sinä mukanasi kuumemittaria kun matkustat? useimmat eivät pidä mukana sitä
Jospa nyt kannattaisi pitää, tuskin tulee yllätyksenä yhdellekään riskialueelle menneelle, että voi sairastua.
Me, jotka saamme reseptilääkkeemme vain esim. 30 päivän välein, ei ole mitään mahdollisuuksia hakea lääkkeitä ” kuukausiksi” eteenpäin esimerkiksi. Koitin ostaa esim. 3kk thyroxinit kerralla, koska minulla ei enää ole kilpirauhasta, apteekissa valitettiin ettei kela korvaa ym. Minä en siis ilman thyroxinia pysy hengissä kuin max. 2 viikkoa... eli mitäs tässä sitten teet... reseptivapaat lääkkeet olen hakenut tietysti, ja muutenkin kotivaraa. Olen varautunut siihen, että monisairaana korona olisi minulle vaarallinen, mutta samoin on myös tilanne jos en saa elintärkeitä lääkkeitäni.
Italiassa on 16 uutta koronavirustartuntaa, 14 Lombardyssa, heistä viisi on lääkäriä ja kaksi ihmistä Venetossa. Roomassa on kolme sairaana.
Ensimmäinen sairastunut Unilever di Lodi yhtiön työntekijä, Lombardyn Codognossa asuva 38 Mattia (nimikirjaimet M.Y.M) mies oli lounaalla Castiglionessa baarissa 21.1.2020 työtoverinsa kanssa, joka oli hiljattain palannut Kiinasta. Hänet oli testattu ja tulos oli ollut negatiivinen. 38 vuotiaan Mattian opettajana työskentelevä vaimo, joka on 8 kuukaudella raskaana, sai myös tartunnan ja on Saccon sairaalassa Milanossa ja Baarin omistajan poika myös, joka pelasi Mattian kanssa jalkapalloa. Kolme baarin eläkeikäistä 70-80 vuotiasta asiakasta sai myös tartunnan. Kolmella on keuhkokuume.
Mattia oli käynyt sairaalassa valittamassa hengitysoireistaan lauantaina 15.2.2020, mutta hänet oli lähetetty sieltä kotiin antibiootti hoidolla, koska hän ei ollut kertonut olleensa yhteydessä Kiinasta palanneeseen ihmiseen, hän meni sitten toisen kerran, vaimonsa kehoituksesta ja oireiden pahennettua keskiviikkona 19.2.2020 ja pääsi tutkimuksiin ja todettiin koronavirus tartunta. Hänen työtoverillaan kerrotaan olleen oireeton tartunta, josta hän parantui.
Muut kahdeksan Lombard tartunnan saanutta ovat 5 hoitajaa ja lääkäriä Codogno sairaalasta ja myös 3 sairaalan potilasta.
250 Ihmistä on laitettu karanteeniin, näistä 149 on hoitajia, lääkäreitä, perheiden jäseniä ja muita ihmisiä jotka ovat olleet kontaktissa 38 vuotiaaseen Codognon sairaalassa. Muut ovat Unileverin työntekijöitä, joilla on ollut suora yhteys hänen kanssaan.
Kaksi Vo 'Euganeo asukasta, yksi 42 vuotias ja toinen 53 vuotias ovat kriittisessä tilassa tehohoidossa. Vo 'Euganeo:n kuvernööri Luca Zaia on sulkenut koulut, kaupat ja sosiaaliset tapahtumat.
-Keräsin tiedot useammalta sivulta, toivottavasti niistä on jotakin iloa joillekin.
https://www.agi.it/cronaca/news/2020-02-21/coronavirus-contagio-codogno…
https://www.huffingtonpost.it/entry/italiano-positivo-al-coronavirus-ri…
https://www.avvenire.it/attualita/pagine/coronavirus-lombardia-trentenn…
https://www.ilmessaggero.it/economia/news/coronavirus_lombardia_sei_cas…
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On tää hullua. Korona virus senkun leviää, ja samaan aikaan osakekurssit nousee kohti taivaita.
Öljyn hinnan aleneminen nostaa osakekursseja. Varmaan osittain lentämisen vähenemisen ansiota.
Itse olen vähentänyt sijoituksia, pelkään että pudotus kova kun se tulee.
Kauppalehden foorumilta opittua, että osakekursseja voi nostaa myös keskuspankkien rahan pumppaaminen markkinoille. Rahaa on helppo tehdä nykyään lisää, kun lyö tietokoneen näppäimistöllä nollia luvun perään. Rahan arvoa ei ole sidottu enää nykyään kultakantaan.
Olen viimeisen kuukauden aikana alkanut tiedostaa todella hyvin oman kuolevaisuuteni. Ennen elin kiireistä lapsiperheen arkea, mutta nyt olen tavallaan keskittynyt hetkeen ja nauttinut ihan pienistä asioista. Voihan olla, että nämä kuukaudet ovat viimeiseni. Olen kasvanut henkisesti varmasti kaksikymmentä vuotta. Jos saan jäädä eloon, on tämä virusuhka opettanut minulle paljon. Siitä olen todella kiitollinen, ettei virus näyttäisi olevan lapsille vaarallinen!
Vierailija kirjoitti:
Olen viimeisen kuukauden aikana alkanut tiedostaa todella hyvin oman kuolevaisuuteni. Ennen elin kiireistä lapsiperheen arkea, mutta nyt olen tavallaan keskittynyt hetkeen ja nauttinut ihan pienistä asioista. Voihan olla, että nämä kuukaudet ovat viimeiseni. Olen kasvanut henkisesti varmasti kaksikymmentä vuotta. Jos saan jäädä eloon, on tämä virusuhka opettanut minulle paljon. Siitä olen todella kiitollinen, ettei virus näyttäisi olevan lapsille vaarallinen!
Minulle tämä sivusto on aiheuttanut niin suurta ahdistusta, että olen joutunut aloittamaan taas lääkityksen paniikkihäiriöön. Pitäisi varmaan lopettaa lukeminen, mutta en pysty.
Millä ostat iteroituja reseptilääkkeitä ?? kirjoitti:
Me, jotka saamme reseptilääkkeemme vain esim. 30 päivän välein, ei ole mitään mahdollisuuksia hakea lääkkeitä ” kuukausiksi” eteenpäin esimerkiksi. Koitin ostaa esim. 3kk thyroxinit kerralla, koska minulla ei enää ole kilpirauhasta, apteekissa valitettiin ettei kela korvaa ym. Minä en siis ilman thyroxinia pysy hengissä kuin max. 2 viikkoa... eli mitäs tässä sitten teet... reseptivapaat lääkkeet olen hakenut tietysti, ja muutenkin kotivaraa. Olen varautunut siihen, että monisairaana korona olisi minulle vaarallinen, mutta samoin on myös tilanne jos en saa elintärkeitä lääkkeitäni.
Hae hyvä ihminen lääkkeet ilman kelakorvausta.
Kelakorvauksenkin saat jälkikäteen. Näin kaikki toimivat esim pitkän ulkomaan reissun vuoksi, eikä mitään ongelmaa.
Nuo pelottelut, että parantuneet sairastuisivat heti uudelleen ja tartuttaisivat loputtomasti, ovat hölynpölyä. Juttu lähti ilmeisesti liikkeelle huonosti suomennetusta South China Morning Postin jutusta, jossa varoitettiin että virusta voi olla elimistössä jonkin aikaa vielä senkin jälkeen, kun oireet katoavat. Siksi pitäisi saada kahtena peräkkäisenä päivänä negatiivinen tulos ennen kuin päästetään ihmisten ilmoille.
Näin on suositeltu tehtävän jo ennen tätäkin, mutta voi toki olla, että jossain Hubeissa ei sitten ole tätä ohjetta aina/lainkaan noudatettu. Esimerkiksi Suomen potilaasta kyllä uutisoitiin, että sai kaksi peräkkäistä negaa ja päästettiin pois.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulle tämä sivusto on aiheuttanut niin suurta ahdistusta, että olen joutunut aloittamaan taas lääkityksen paniikkihäiriöön. Pitäisi varmaan lopettaa lukeminen, mutta en pysty.
En ole tuo kelle vastasit, mutta minäkin olen lähellä vaipua vanhoihin ongelmiini. Olin ennen vuosikausia erakoituneena kotiini, josta kuntouduin ja oikeasti nautin elämästäni. Nyt sitten paniikki nostaa päätään kyllä todenteolla. Olen aina tiedostanut kuolevaisuuteni aivan liiankin hyvin. Tsemppiä sinulle, yrittää hengittää ja nauttia asioista.
Mulla oli joskus Toyota Corona II. Oli muuten hyvä auto, ja joskus toivon sitä Coronaa takaisin.