Corona-virus paljon huhuttua levittyneempi?
Kommentit (176779)
Vierailija kirjoitti:
Mistä näitä dorkia ilmaantuu? Oli se kerrostalo vaikka siellä vesitornin alapuolella niin ei siellä tornissa pitkään vesi riitä kun sähköt poikki.
Olen ollut vesilaitoksella töissä ja voin kertoa, että joka ikisellä vesilaitoksella (poislukien pienimmät vesiosuuskunnat, joilla oma vedenottamo) on varavoimakoneet sähkökatkojen varalle. Eli niin kauan kuin polttoainetta riittää, niin vedenjakelussa ei tule ongelmia. Lisäksi monella pohjavesilaitoksella vettä ei edes käsitellä sen kummemmin kuin UV-valolla desinfioimalla, joten vedentuotannon ylläpitäminen ei vaadi suuria resursseja tai ole riippuvainen kemikaalitoimituksista. Tämä tosin riippuu siitä mistä vesilaitos hankkii raakavetensä. Monella laitoksella on myös varayhteyksiä toisiin verkostoihin, jolloin hätätapauksissa vettä voidaan johtaa venttiilejä avaamalla eri lähteistä. Jo laki edellyttää varautumista poikkeustilanteisiin.
Tämän päivän luvut.
Mielenkiintoista, että Italiassa nuo kaksi tapausta pysyy vakavina. Niitä oon seurannut tilastossa jo jonkin aikaa. Se ja Ranskan ja Japanin kuolemat kertoo siitä että kuolemat ei tule jäämään kehittyviin maihin.
Vierailija kirjoitti:
Tämän päivän luvut.
Mielenkiintoista, että Italiassa nuo kaksi tapausta pysyy vakavina. Niitä oon seurannut tilastossa jo jonkin aikaa. Se ja Ranskan ja Japanin kuolemat kertoo siitä että kuolemat ei tule jäämään kehittyviin maihin.
BBC:llä on hyviä infopaketteja aiheesta.
Onko kellään uutisia miten WHOn vierailu Kiinassa sujuu/sujui?
Kiva, nyt alkoi minullakin kuume. Kaksi viikkoa sitten lensin Euroopan sisällä ja molemmat lentokentät olivat täynnä pärskiviä kiinalaisia. Koneessakin oli muutama. VIime yön aikana heräsin järjettömään paleluun vaikka päällä oli kolme peittoa, ja nyt kuumetta on 39,2. Keuhkoihin, selkärankaan, päähän ja polviin sattuu ja ei ole kuin kuiva yskä. 99% on varmasti ihan vain kausi-influenssa, mutta silti tulee ajateltua tuota parin viikon takaista.
CNN käsittelee aihetta myös monipuolisesti.
Ilmeisesti WHOn ja Kiinan välit vähän kiristymässä nyt asian vuoksi.
https://edition.cnn.com/2020/02/14/asia/coronavirus-who-china-intl-hnk/…
Vierailija kirjoitti:
Kiva, nyt alkoi minullakin kuume. Kaksi viikkoa sitten lensin Euroopan sisällä ja molemmat lentokentät olivat täynnä pärskiviä kiinalaisia. Koneessakin oli muutama. VIime yön aikana heräsin järjettömään paleluun vaikka päällä oli kolme peittoa, ja nyt kuumetta on 39,2. Keuhkoihin, selkärankaan, päähän ja polviin sattuu ja ei ole kuin kuiva yskä. 99% on varmasti ihan vain kausi-influenssa, mutta silti tulee ajateltua tuota parin viikon takaista.
Kuulostele vointia.
Jos olet käynyt kentillä tai kohteissa missä esim tämä brittiläinen supertartuttaja, ei haittaa olla yhteydessä puhelimitse terveydenhuoltoon ja kysyä miten menetellään.
Jos vointi huononee, puhelimitse ensi yhteys terveydenhuoltoon.
Oireenmukaista hoitoa nyt mutta voinnin huonontuessa älä epäröi soittaa terveyskeskukseen/ infektiopolille riippuen asuinpaikastasi. Koita estää viruksen leviäminen.
Todnäk influenssa mutta kun varma ei voi olla. Muista myös että jos on korona, oireet voi mennä nopeasti rajuksi joten kotona ei tarvitse pärjätä jos alkaa henkeä ahdistaa. Jos on pahat hengitystieoireet hyvä jos lääkäri kuuntelee ja tarvittaessa kuvaavat keuhkot.
Minä laitoin viestiä kansanedustajalle.
Laittakaa tekin!
Ei siihen tarvi paljon runoilla, kunhan kertoo että olemme syvästi huolissamme ja vaadimme tekoja.
Ihan omalla nimellä laitoin, ei siitä rangaistusta tule jos posti on asiallinen.
Postia vaan eteenpäin, voi vaikuttaa nimittäin enemmäin kuin täällä panikointi.
Ja kyllä, minua pelottaa tämä tilanne.
Vierailija kirjoitti:
Minä laitoin viestiä kansanedustajalle.
Laittakaa tekin!
Ei siihen tarvi paljon runoilla, kunhan kertoo että olemme syvästi huolissamme ja vaadimme tekoja.
Ihan omalla nimellä laitoin, ei siitä rangaistusta tule jos posti on asiallinen.
Postia vaan eteenpäin, voi vaikuttaa nimittäin enemmäin kuin täällä panikointi.
Ja kyllä, minua pelottaa tämä tilanne.
Minusta huolestuttavinta on se, ettei testejä tehdä Suomessa. Kriteerit sille on niin tiukat. Ihmiset sairastaa kotona, tartuttaa muita ja odotellaan että joku päätyy sairaalaan. Silloinkin jos kyseessä on vanhus niin ei varmasti edes testata oliko korona, sanotaan vaan että kuoli keuhkokuumeeseen.
Tämä virus vie pitkän ajan. Itää pitkään, oireettomana pitkään, voinnin huononeminen vie pitkään ja kuoleminen vie pitkään.
Uskon että Suomi pystyy hoitamaan kyllä tämän, en sitä epäile. Mutta ei tähän silti pitäisi suhtautua kuin kausi-influenssaan. Esimerkiksi se karanteeniristeilijä, miten tapaukset siellä lisääntyneet. Jos kyseessä olisi perus influenssa leviäisikö yhtä herkästi ?
Suomessa Koronan leviävyys kausi-influenssaan nähden sivuutetaan täysin. Leviää paljon herkemmin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tiesittekö että Applen työntekijät uhkasivat joukkoitsemurhalla yrityksen katolta olojensa parantamiseksi Wuhanissa juurikin ja 18 myöhemmin myö toteutti aikeensa!
Aika rajua.
Tuskin pitää paikkansa.
Kiinassa työntekijöiden itsemurhat ovat niin yleinen ongelma, että toimistorakennusten seinille on asennettu suojaverkkoja estämään hyppäämällä tehtyjä itsemurhia.
Tässä linkki vanhaan uutiseen, joka käsittelee foxconnin itsemurha-aaltoa.
https://yle.fi/uutiset/3-6156574
Foxconn ei ole yksin tuon ongelman kanssa.
Eivätkä työntekijöiden olot ole muuttuneet paremmaksi. Osa yrityksistä on saanut tilanteen näyttämään paremmalta niiden verkkojen avulla. Ihmiset kun eivät pysty tappamaan itseään hyppäämällä ko. rakennusten katoilta.
Intiassa kaikki 3 tapausta on luokiteltu parantuneiksi!
Tämä on hieno uutinen 😊
Paras tilastosivu Korona-viruksen kanssa on kyllä tämä
Mun ”oma” lääkäri juuri taannoin sanoi että ihan päivänselvää jo että tautia on suomessa, mutta tietenkään ketään ei testata ellei olla sitten sairalassa keuhkokuumeessa.
Todennäköisesti aika pitkäänkin menee että moni sairastaa mutta luulee sairastavansa kausi-influenssaa. Samoin normaalit vanhusten huonot tilat/mahdolliset menehtymiset varmaan laitetaan samaan piikkiin.
Vasta jos terveille ja nuorille alkaa laajemmin tulla pahoja vaiheita aletaan siinä kohtaa vasta kiinnostumaan.
Lääkärini suhtautui asiaan ihmeen kepeästi, ja kun kysyin onko tullut tarkat ohjeet thl:ltä niin sanoi että ei ole yksittäisille, mutta infektiovastaavalle varmaan kyllä tullut jotain sähköpostia tms.
Mun mielestä tässä koko koronassa on se hyvä että tämä avaa silmät sille miten nahjusmainen ja saamaton virkamieskoneisto meillä on. Ja miten pelokas ja piilotteleva ja väistelevä poliittinen johto meillä on. Suomessa lpsellisesti luullaan että meillä on parhaat virkamiehet ja paras hallinto - ei TOD ole vaan ihan varmasti jopa itäblokin maissa on meitä tehokkaampaa toimintaa.
Hallitus keskittyy haalimaan vaan ma-tuja maahan, nytkin iltapaskan mukaan ohisalo halua kielteisen turvspaikkapäätöksen saaneet maahan erikoispika työluvan avulla.
En lukenut kaikkia sivuja eli tämä ehkä oli jo täällä;”:
https://blogi.thl.fi/joka-paiva-yli-100-000-lentoa-terveysuhkien-torjun…
Ihan järkyttävä tieto että joka päivä menee 100 000 lentoa ilmakehässä ja 10 milj ihmistä lentää päivittäin. Tieto on kamala ilmastonmuutoksen takia (lentokoneet saastuttavat tuhatkertaisesti autoihin nähden) ja koronan kannalta, tuollainen määrä kun mellastaa ristiin rastiin niin kyllä taudit leviää.
Japanissa paljon tartuntoja ihmisillä, joilla ei ole mitään kontaktia Kiinaan.
Vierailija kirjoitti:
Paranemista.
Kannattaa olla yhteydessä päivystykseen jos vointi heikkenee etkä pärjää kotona. Ihan yhtälailla tuohon hoitoa tarvitsee jos oireet menevät pahaksi, oli se sitten influenssa tai korona.
Meidän perheessä kuume nousi vasta kun oltiin pari viikkoa kärsitty kurkkukivusta ja yskästä. Nyt tuntuu kuin tauti saattaisi jopa mennä ohi. Minäkään en tiedä varmasti onko perheessäni korona vai flunssa vai influenssa. Ei ehkä ainakaan flunssa ole, sillä kellään meistä ei ole ollut nuhaa.
N. 2 viikkoa ennen oireiden alkamista vietettiin useita tunteja samassa tilassa kiinalaisen turistiryhmän kanssa. Jos saimme silloin koronan, niin olemme kehittäneet sitä iloisesti ympäri Suomea tietämättämme. Sairaalasssakin käytiin lapsen perussairauteen liittyvien tutkimusten takia useampana päivänä silloin kun oireita ei vielä ollut. Viimeisenä tutkimuspäivänä alkoi yskä ja kurkkukipu.
Meillä tuskin on koronaa, mutta varmasti ei voida tietää. Pistää kuitenkin miettimään kuinka helposti kuka tahansa altistunut voi levittää tautia laajallekin.
Mun mielestä näitä kannattaisi oikeasti testata. Jos suurin osa sairastaa lieväoireisena, niin hehän juuri levittävät tautia kun eivät edes tiedä olevansa sairaita tai eivät ole niin sairaita että saisivat saikkua.
Vierailija kirjoitti:
Mun ”oma” lääkäri juuri taannoin sanoi että ihan päivänselvää jo että tautia on suomessa, mutta tietenkään ketään ei testata ellei olla sitten sairalassa keuhkokuumeessa.
Todennäköisesti aika pitkäänkin menee että moni sairastaa mutta luulee sairastavansa kausi-influenssaa. Samoin normaalit vanhusten huonot tilat/mahdolliset menehtymiset varmaan laitetaan samaan piikkiin.
Vasta jos terveille ja nuorille alkaa laajemmin tulla pahoja vaiheita aletaan siinä kohtaa vasta kiinnostumaan.
Lääkärini suhtautui asiaan ihmeen kepeästi, ja kun kysyin onko tullut tarkat ohjeet thl:ltä niin sanoi että ei ole yksittäisille, mutta infektiovastaavalle varmaan kyllä tullut jotain sähköpostia tms.Mun mielestä tässä koko koronassa on se hyvä että tämä avaa silmät sille miten nahjusmainen ja saamaton virkamieskoneisto meillä on. Ja miten pelokas ja piilotteleva ja väistelevä poliittinen johto meillä on. Suomessa lpsellisesti luullaan että meillä on parhaat virkamiehet ja paras hallinto - ei TOD ole vaan ihan varmasti jopa itäblokin maissa on meitä tehokkaampaa toimintaa.
Hallitus keskittyy haalimaan vaan ma-tuja maahan, nytkin iltapaskan mukaan ohisalo halua kielteisen turvspaikkapäätöksen saaneet maahan erikoispika työluvan avulla.
Itse olen lähes varma, että minulla oli koronavirus. En ole vieläkään terve, vaikka kolme viikkoa taudin alusta aikaa. Raju tauti hengitysvaikeuksineen, mutta oireet ei sopineet influenssaan ja testikin negatiivinen. Pelkkä yskä eikä mitään muita hengitystueieoireita.Mitkään tulehdusarvot eivät nousseet. En ole koskaan ollut yhtä huonossa kunnossa. Siis kaksi viikkoa vuodepotilaana ja diagnoosi oli "flunssa". Kuluvan talvilomaviikon kerään voimia kotona.
Kaksi kertaa lääkärissä olen käynyt eikä mistään ole löytynyt mitään vaikka makasin henkihieverissä kaksi viikkoa kotona.
Jännä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mistä näitä dorkia ilmaantuu? Oli se kerrostalo vaikka siellä vesitornin alapuolella niin ei siellä tornissa pitkään vesi riitä kun sähköt poikki.
Olen ollut vesilaitoksella töissä ja voin kertoa, että joka ikisellä vesilaitoksella (poislukien pienimmät vesiosuuskunnat, joilla oma vedenottamo) on varavoimakoneet sähkökatkojen varalle. Eli niin kauan kuin polttoainetta riittää, niin vedenjakelussa ei tule ongelmia. Lisäksi monella pohjavesilaitoksella vettä ei edes käsitellä sen kummemmin kuin UV-valolla desinfioimalla, joten vedentuotannon ylläpitäminen ei vaadi suuria resursseja tai ole riippuvainen kemikaalitoimituksista. Tämä tosin riippuu siitä mistä vesilaitos hankkii raakavetensä. Monella laitoksella on myös varayhteyksiä toisiin verkostoihin, jolloin hätätapauksissa vettä voidaan johtaa venttiilejä avaamalla eri lähteistä. Jo laki edellyttää varautumista poikkeustilanteisiin.
Okei, kiitos tiedoista!
Tuossa oli mielenkiintoista tuo, että ellei ole kyse pohjavesilaitoksesta, tarvitaan kemikaaleja. Kuten esim. pk-seudun vesi tulee Päijänteestä. Mitäs sitten, jos kemikaalitoimitukset loppuu, kuinka isot on varastot?
Niitähän tuodaan paljon Kiinasta. Ja epidemia voi levitä muuallekin ja toimitukset loppua muualtakin.
Ei silti, uskon että vedensaanti on kyllä aika varmoissa käsissä eikä ole ensimmäinen ongelma, jos ja kun epidemia Suomeen tulee.
Vierailija kirjoitti:
Nyt kannattaa tutustua vesitornin toimintaan ja hydrostaattiseen paineeseen. On tainnut nukuttaa fyssan tunnilla...?
Vierailija kirjoitti:
CNN käsittelee aihetta myös monipuolisesti.
Ilmeisesti WHOn ja Kiinan välit vähän kiristymässä nyt asian vuoksi.
https://edition.cnn.com/2020/02/14/asia/coronavirus-who-china-intl-hnk/…
Ei kiristymässä, vaan huolta herättää se, että ovat liian lämpimät. WHO kumartaa Kiinan puoleen.
WHO:n johtaja on Etiopiasta, ja Kiina auttaa valtavasti nykyään Afrikkaa.
Tietysti vesi riittää kun se ufo on täynnä vettä ja se vesi menee sinne ufoon taikomalla.